ایده و خلاقیت

مهم ترین نکاتی که برای خرید جهیزیه باید بدانیم

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۲ دقیقه تاریخ نگارش: ۸ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۰
تعداد رای‌دهندگان:
۲
۵

مهم ترین نکات خرید جهیزیه چیست؟ چگونه بهترین جهیزیه را با کم ترین هزینه بخریم؟ لوازم غیرضروری جهیزیه چیست؟ پاسخ سوالاتتان را در این مقاله بخوانید.

خرید جهیزیه، یکی از سنت‌های قدیمی در ایران و جهان است. این رسم، در سایر نقاط جهان کم‌رنگ شده‌ و به ندرت درحال انجام است.

در ایران، خرید جهیزیه، هنوز هم جزء رسم و رسومات رایج قبل از عروسی است. در قدیم، رسم بر تهیه لوازم و مایحتاج یک زندگی ساده دونفره بود. درواقع هیچ خرید اضافی، لوکس و غیرضروری انجام نمی‌شد. اما این روزها، خرید جهیزیه کمی متفاوت شده‌است. عده زیادی سعی می‌کنند، هرآنچه ممکن است در ده سال آینده نیاز داشته‌باشند نیز، تهیه کنند. همین موضوع بار هزینه‌ زیادی را به خانواده‌ها تحمیل می‌کند. اگر در شرف خرید جهیزیه هستید، سعی کنید نکاتی که در ادامه اشاره می‌کنیم را در نظر داشته باشید و بر اساس همین نکات، اقدام به خرید کنید.

نکات مهم در تهیه جهیزیه چیست؟ چگونه به‌راحتی جهیزیه بخریم؟ چطور لیست خرید جهیزیه تهیه کنیم؟ در ادامه این مقاله، به بررسی پاسخ سوالات اشاره شده، می‌پردازیم. همراه ما باشید.

 

جهیزیه چیست؟

جهیزیه ایرانی

جهیزیه، در هر فرهنگ و جامعه، معنی خاصی می‌دهد. آن‌چه بین همه مشترک است، بردن مالی به خانه مشترک است. درواقع در فرهنگ‌های مختلف، عروس، مال، پول یا لوازمی را به‌عنوان جهیزیه یا جهاز به خانه مشترکی که برای شروع زندگی مشترک تدارک دیده‌اند، می‌برد. در ایران، عروس، لوازم و اثاثیه منزل را تهیه کرده و به خانه مشترک می‌برد. در حواشی این رسم، معمولا رسومی مثل نوشتن سیاهه جهیزیه و مراسم جهاز برون رایج بوده‌است. برای تهیه جهیزیه، لازم است نکاتی بدانید، تا بهترین جهیزیه را تهیه کنید. در ادامه به این نکات اشاره می‌کنیم.

مطلب پیشنهادی: با کم‌ترین هزینه بهترین جهیزیه را تهیه کنیم

 

1. بودجه خرید جهیزیه را مشخص کنید!

هزینه خرید جهیزیه

یکی از مهم‌ترین نکاتی که در خرید جهیزیه باید بدانید، میزان بودجه‌ای است که برای خرید در نظر گرفته‌اید. مشخص کردن این بودجه، کمک زیادی به تهیه بهترین جهیزیه می‌کند. هرچه محدودیت‌های هزینه‌ای‌تان مشخص باشد، راحت‌تر می‌توانید نسبت به اولویت‌بندی خریدها تصمیم بگیرید. بودجه مشخص، راهنمای خوبی برای ایجاد خط مشی خرید است. سعی کنید، تمام منابعی که برای خرید جهیزیه درنظر گرفته‌اید لیست کنید و ارزش ریالی آن را مشخص کنید. بعد از این مرحله، می‌توانید درخصوص نحوه خرید جهیزیه فکر کنید.

 

2. متراژ خانه‌ای که برای آن جهیزیه می‌خرید را مشخص کنید!

بهترین نکات خرید جهیزیه

یکی از مهم‌ترین پارامترهایی که برای خرید جهیزیه اهمیت دارد، متراژ منزلی است که برای آن جهیزیه می‌خرید. اگر خانه دارید و متراژ آن مشخص است که هیچ؛ اما درصورتی‌که قصد اجاره خانه دارید، حتما دو روز زمان اختصاص دهید و با مراجعه به مشاورین املاک، خانه‌هایی که قدرت اجاره آن‌ها را دارید، بررسی کنید. بهتر است، حتی برای دیدن آن‌ها نیز مراجعه کنید. با این اقدام، دید بهتری نسبت به گزینه‌های مختلفی که در آینده برای اجاره دارید، پیدا خواهید کرد. متراژ خانه، مهم‌ترین پارامتر در انتخاب لوازم منزل است. عدم توجه به این نکته مهم در خرید جهیزیه، باعث می‌شود لوازم منزل اصلا مناسب ابعاد خانه‌تان نباشد.

 

3. لیست جهیزیه تهیه کنید!

لیست جهیزیه

یکی از بهترین اقداماتی که قبل از خرید جهیزیه لازم است انجام دهید، تهیه لیست جهیزیه است. لیست جهیزیه، شامل تمام اقلامی است که، احتمالا در زندگی مشترک به آن نیاز دارید. سعی کنید بر اساس نیازهای شخصی خودتان این لیست را تهیه کنید. لیست‌های آماده‌ای در فروشگاه‌ها و اینترنت وجود دارد، که پر از اقلام غیرضروری و غیرکاربردی است. هر کالایی که به‌نظرتان سالی یک‌بار از آن استفاده خواهید کرد را، فراموش کنید. یادتان باشد که، بخشی از شیرینی زندگی، خریدهای کوچکی است که در آن خواهید داشت. پس خرید بعضی کالاهای غیرضروری را، به زمان دیگری موکول کنید و تنها، کالاهایی را در لیست‌تان قراردهید، که استفاده روزمره از آن خواهید داشت.

 

4. اولویت بندی کنید!

بهترین خرید جهیزیه عروس

سبک زندگی هر شخصی، مشخص‌کننده لوازم موردنیاز در زندگی او است. سعی کنید، برای اولویت‌بندی لوازمی که نیاز دارید، سبک زندگی خودتان را بررسی کنید. اگر اهل مهمانی هستید، لوازم پذیرایی را در اولویت قرار دهید. اگر قهوه می‌خورید، قهوه‌جوش یکی از لوازم موردنیازتان است. اما درصورتی‌که، اهل استفاده از کتری، سماور و... نیستید، هیچ الزامی برای تهیه آن ندارید. اولویت خرید جهیزیه، تهیه اقلامی است که، برای آسایش و آرامش یک زندگی دونفره نیاز دارید. خرید کالا‌های لوکس اصلا در اولویت نیست. سعی کنید اولویت‌تان را روی خریدهای ضروری تنظیم کنیم و در نهایت اگر بودجه اضافی دراختیار داشتید، به خرید اقلام موردعلاقه‌تان اختصاص دهید.

 

5. خوب تحقیق کنید!

لیست خرید جهیزیه

یکی از اقدامات مفید، بعد از تهیه لیست خرید جهیزیه، تحقیق است. سعی کنید درمورد کیفیت برندهای مختلف در هریک از کالاهایی که قصد خرید دارید، تحقیقات کافی انجام دهید. تحقیق درخصوص برند و نوع و مدل کالا، صرفه‌جویی خوبی در وقتتان است. هرچه تحقیقات‌تان دقیق‌تر باشد، به‌راحتی می‌توانید به همان فروشگاهی مراجعه کنید، که مدل و برند موردنظرتان را دارد. خرید کالاهای باکیفیت ایرانی، ایده خوبی برای کاهش هزینه‌های خرید جهیزیه است. پرس‌وجو از کسانی که به‌تازگی جهیزیه خریده‌اند، ایده خوبی برای تحقیق است. این افراد معمولا تجربه‌ای مشابه، در زمینه خرید دارند و شاید دید بهتری برای خرید جهیزیه و لوازم خانگی، برای‌تان ایجاد کنند.

 

6. رنگ موردعلاقه‌تان را مشخص کنید!

بهترین رنگ جهیزیه عروس

یکی از مراحلی که قبل از خرید جهیزیه باید طی کنید، خودشناسی است. باید با دقت تمام علایق‌تان را بررسی کنید و رنگ‌هایی که از دیدن آن‌ها حس خوبی دارید انتخاب کنید. سعی کنید دو رنگ اصلی، که با یکدیگر هارمونی دارند انتخاب کنید و برای خرید لوازم‌تان، از همان رنگ‌ها استفاده کنید. هارمونی در رنگ‌هایی که انتخاب می‌کنید، بسیار اهمیت دارد و لازم است برای جلوگیری از تکراری شدن رنگ‌ها در همه‌جای خانه، برای آشپزخانه، سالن پذیرایی و اتاق خواب، رنگ‌های جداگانه‌ای انتخاب کنید. این رنگ‌ها در خرید جهیزیه خیلی کمک‌تان می‌کند.

 

7. از لوازم بزرگ و گران شروع کنید!

انتخاب جهیزیه عروس

خرید جهیزیه را از لوازم بزرگ و گران شروع کنید. با این ترفند، به‌راحتی می‌توانید اصل بودجه را به خرید این اقلام مهم اختصاص دهید. لوازم آشپزخانه، جزء لوازم ضروری و گران‌قیمت است. سعی کنید از آشپزخانه شروع کنید. قبل از خرید گاز، حتما درنظر داشته باشید که خیلی از آشپزخانه‌ها، گاز رومیزی دارند و خرید گاز چند شعله جداگانه، بی‌معنی است. در برخی آشپزخانه‌ها نیز، فر و مایکروفر توکار استفاده شده‌است. در این شرایط نیازی به خرید دوباره این اقلام ندارید. اگر هنوز نمی‌دانید منزلی که برای شروع زندگی درنظرگرفته‌اید چه امکاناتی دارد، بهتر است، برای خرید این کالاها دست‌ نگه‌دارید و به خرید یخچال، چای‌ساز و... بپردازید.

 

♦ نکات مهم در خرید مبلمان جهیزیه عروس

بهترین مبلمان جهیزیه عروس

یکی از اقلامی که در جهیزیه عروس خریداری می‌شود، مبلمان است.  مبلمان جهیزیه، جزء لوازمی است که بیشتر جلوی چشم قرار دارد. سعی کنید برای خرید مبلمان، زمان بیشتری اختصاص دهید و برای خرید آن، فضا و گنجایش خانه را درنظر بگیرید. سعی کنید، بر اساس رنگ‌هایی که برای سالن پذیرایی و نشیمن انتخاب کرده‌اید، مبلمان را سفارش دهید. در قراردادی که برای سفارش مبلمان امضا می‌کنید، تمام جزییات مورد انتظار و توافق‌تان را بنویسید؛ تا در زمان تحویل به مشکل برنخورید. دقت کنید که، طبق اصول، رنگ مبلمان و کوسن‌ها، با رنگ پرده در سالن پذیرایی هارمونی دارد. با تصور تمام این ریزه‌کاری‌ها، بهترین انتخاب را داشته‌باشید.

مطلب پیشنهادی: آشنایی با انواع مبلمان کلاسیک و مدرن

 

♦ نکات مهم در خرید سرویس خواب جهیزیه عروس

زیباترین سرویس خواب پعروس

برای خرید سرویس خواب جهیزیه عروس، لازم است از ابعاد اتاق خواب مطلع باشید. اگر به این اطلاعات دسترسی ندارید، بهتر است، ابعادی فرضی و استاندارد درنظر بگیرید. اگر اتاق خواب کوچکی دارید، سعی کنید سرویس خوابی تهیه کنید که میز آرایش و پاتختی‌های جمع و جوری دارد. خرید سرویس خواب بزرگ و دارای کمد، در اتاق‌ خواب‌های کوچک، دردسرساز است. اتاق خواب، فضایی برای آرامش است، پس سعی کنید با انتخابی ساده و متناسب با اتاق خواب، این فضا را پر از لوازم غیرضروری نکنید.

برای انتخاب بهترین تخت خواب جهیزیه، ارتفاع استاندارد 40 تا 45 سانت را درنظر بگیرید. ارتفاع کم‌تر از این، فشار زیادی به زانو وارد می‌کند. همچنین بر اساس اندام و شرایط شخصی خود و همسرتان، برای تخت‌خواب، عرض 160 سانتی‌متر یا بیشتر انتخاب کنید.

انتخاب مهم دیگر، خرید تشک طبی است. سعی کنید تشک طبی و استانداردی تهیه کنید تا پس از مدتی استفاده، دچار کمردرد و مشکلات این‌چنینی نشوید. دقت کنید که، هزینه زیادی بابت این اقلام پرداخت می‌کنید و درصورتی‌که با دقت انتخاب نکنید، مجبور به خرید مجدد آن، در آینده نزدیک خواهید بود.

مطلب پیشنهادی: جدیدترین مدل های تخت خواب‌ شیک 2020

 

♦ نکات مهم در خرید اکسسوری جهیزیه عروس

خرید اکسسوری جهیزیه عروس

اکسسوری‌ها به جهیزیه روح می‌بخشند. زیبایی دکوراسیون خانه عروس و تمام زحماتی که برای خرید جهیزیه کشیده‌اید، با وجود همین لوازم ریز دکوری، جذاب می‌شود. برای داشتن زیباترین جهیزیه، باید به اکسسوری‌ها دقت کنید. خرید آباژور برای پاتختی یا قسمتی از سالن پذیرایی، خرید مجسمه‌های زیبا و مدرن یا تهیه تابلوهای مناسب با دکوراسیون منزل، یکی از بهترین خریدهایی است که می‌توانید انجام دهید. یادتان باشد، این اکسسوری‌ها به محیط خانه روح می‌بخشند و مثل چاشنی در غذا هستند. وجودشان لازمه جلوه و زیبایی خانه است. اگر خیلی باسلیقه باشید و از هنر سررشته‌ای داشته‌ باشید، می‌توانید برای تهیه بعضی از این اکسسوری‌ها، خودتان دست‌ به‌ کار شوید.

 

♦ نکات مهم در خرید فرش جهیزیه عروس

خرید فرش جهیزیه عروس

اگر دکوراسیونی که برای منزل آینده‌تان انتخاب کرده‌اید، مدرن است؛ اصلا سراغ فرش دست‌بافت نروید!

فرش‌های فوق‌العاده جذاب و زیبایی در بازار وجود دارند که رنگ و لعاب فوق‌العاده‌ای به دکوراسیون‌تان می‌بخشند. فرش‌های پتینه یا مدرن، این روزها خیلی طرفدار پیدا کرده‌است. اگر علاقه زیاد به فرش دست‌بافت دارید و بودجه کافی برای خرید آن در دسترس‌تان است، می‌توانید فرش دست‌بافت تهیه کنید. اما این روزها، فرش‌‌های ماشینی فوق‌العاده زیبایی، با طرح‌های سنتی و سبک‌های متفاوت، در بازار وجود دارند که پاسخ‌گوی همه سلیقه‌ها است. خرید این مدل فرش‌ها در مدیریت هزینه‌های جهیزیه نیز، تاثیر فوق‌العاده‌ای دارد.

مطلب پیشنهادی: مهمترین نکات خرید تابلو فرش + 20 مدل زیبا و جذاب

 

لوازم غیرضروری جهیزیه عروس چیست؟

لوازم غیرضروری جهیزیه عروس

لوازم غیرضروری جهیزیه، لوازمی است که، سال‌های سال در کابینت منزل آینده‌تان باقی ‌می‌ماند. مثلا برای افرادی که اهل پخت و پز نیستند، داشتن پلوپز، زودپز و لوازم این‌چنینی غیرضروری محسوب می‌شود. اگر اهل گرفتن آب‌میوه نباشید، آب‌میوه ‌گیری، وسیله‌ای غیرضروری خواهد بود. اما درصورتی‌که حوصله تهیه آب پرتغال را در منزل داربد، این وسیله برای‌تان کاربردی است. پس سعی کنید، ضروریات زندگی‌تان را واقع‌بینانه تعیین کنید. درغیر این‌صورت، کابینت‌ها و کمدهای‌تان، پر از لوازمی است که سالی یک‌بار هم از آن‌ها استفاده نمی‌کنید.

 

توصیه دوستانه برای خرید جهیزیه

ایده های خرید جهیزیه

این روزها، برای تهیه اقلام جهیزیه، فشار اقتصادی بسیار زیادی روی دوش خانواده‌ها است. سعی کنید انتظارات‌تان را، معقول‌ کنید و واقع‌بینانه، فقط نیازهای واقعی زندگی‌ آینده‌تان را تهیه کنید. چشم و هم‌چشمی را فراموش کنید و برای آرامش زندگی خانواده و همسرتان، تلاش کنید بهترین‌ها را با مدیریت هزینه‌ها تهیه کنید. اگر محدودیت بودجه دارید، به‌هیچ‌وجه خانواده را درگیر هزینه‌های اضافی برای اقلام لوکس نکنید. بخشی از لذت زندگی مشترک، خرید کالاهایی است که، در طول زندگی به وجودشان احساس نیاز می‌کنید.

مطلب پیشنهادی: بهترین مدل‌ های چیدمان جهیزیه عروس 2020

 

سخن آخر

با استفاده از مهم ترین نکاتی که برای تهیه جهیزیه باید بدانید، قادر هستید بهترین جهیزیه را بخرید. خرید دقیق و به‌صرفه، از بهترین لوازمی که به آن احتیاج دارید را هدف قراردهید. سعی کنید برای خرید جهیزیه به اندازه کافی تحقیق کنید و از تجربیات اطرافیان استفاده کنید. یادتان باشد که این لوازم، تا سال‌ها همراه شما هستند و انتخاب صحیح، کمک زیادی به آرامش و رفاه در زندگی مشترک‌تان دارد.

نظراتتان را برای ما ارسال کنید.

 

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات مجالس
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله
sara
۱۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۵

سایت شما عالی هستش

امیدوارم موفق باشید

https://youmovise.com/

پاسخ
نظر خود را ثبت کنید