ایده و خلاقیت

متن فارسی صیغه خطبه عقد دائم

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۱ دقیقه تاریخ نگارش: ۱۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۹
تعداد رای‌دهندگان:
۴
۳.۵
دسته ها:

اگر میخواهید اطلاعات درستی درخصوص صیغه خطبه عقد بدست آورید و متن فارسی صیغه خطبه عقد دائم را بدانید، این مطلب را با دقت مطالعه کنید.

معمولا بعد از گذراندن دوره خواستگاری، آشنایی و بله برون، نوبت به عقد محضری می‌رسد. هرچند رسم و رسوم خانواده‌ها برای عقد کردن متفاوت است. عده‌ای عقد محضری را فقط در شرایطی می‌پذیرند که بلافاصله بعد از آن جشن عروسی باشد. برخی خانواده‌ها نیز، مشکلی با عقد محضری ندارند. به هرحال، دانستن متن عقدنامه دائم و متن فارسی خطبه عقد برای اکثر ما جالب است.

در این مقاله قصد دارید به جزییات این متن بپردازیم و معنی واقعی نکاح را بررسی کنیم.

پس تا پایان همراه ما باشید.

 

صیغه خطبه عقد چیست؟

خطبه عقد چیست؟

اگر مسلمان باشید، قطعا عبارت صیغه خطبه عقد به گوش‌تان خورده است. برای جاری شدن محرمیت بین دختر و پسری که قصد ازدواج دارند، خطبه‌ای خوانده می‌شود که به آن خطبه عقد گفته می‌شود. بعد از خواندن این خطبه، دختر و پسر به هم محرم می‌شوند و ارتباط زن و شوهری برای‌شان حلال اعلام می‌شود. در باورهای دینی ما، این خطبه و پیوند ازدواج مقدس است. می‌گویند، خداوند بعد از خوانده شدن خطبه عقد، مهر زن و شوهری را در دل آن‌ها می‌اندازد و زندگی شیرین و دلچسب بعد از این خطبه آغاز می‌شود.

 

حتما بخوانید:  سفره عقد جدید 2020 | وسایل سفره عقد و نحوه چیدن و سفره آرایی

 

انواع عقد در اسلام

انواع عقد در اسلام

همان‌طور که می‌دانید، عقد برای جاری کردن صیغه محرمیت بین خانم‌ و آقا خوانده می‌شود. برای ایجاد محرمیت دائم، صیغه خطبه عقد دائم خوانده می‌شود که باید در این خطبه عقد میزان مهریه نیز مشخص می‌شود. درصیغه خطبه عقد موقت نیز، شرایط خاصی درنظر گرفته می‌شود که مدت زمان عقد در آن مشخص گردد. در ادامه به بررسی دقیق‌تر آن می‌پردازیم.

 

حتما بخوانید:  انواع سفره عقد ساده و شیک در خانه (سنتی و جدید 2020)

 

با متن عقد دائم آشنا شوید

با متن عقد دائم آشنا شوید

برای خواندن صحیح خطبه عقد در قران بسیار توصیه شده است. دختر و پسر برای شروع زندگی زناشویی و محرمیت، باید این خطبه را به‌جا آورند. درواقع، متن خطبه نکاح موجب حلال شدن زن و مرد به یکدیگر می‌شود. جالب است بدانید که معنی خطبه عقد اهل سنت، معنی خطبه عقد مسیحی و معنی خطبه عقد زرتشتیان، همه برای نزدیکی زن و مرد خوانده می‌شود و توصیه‌هایی برای این پیوند مقدس است. خطبه عقد دائم به دو صورت خوانده می‌شود. خواندن این خطبه توسط زن و مرد به یک مدل خوانده می‌شود و توسط عاقد نیز، با اندکی تغییر خوانده می‌شود. در ادامه با متن عقد دائم آشنا می‌شوید:

  • خطبه عقد دائم توسط زن و مرد
    • توسط خانم گفته می‌شود: « زَوَّجْتُکَ نَفْسى عَلَى الصَّداقِ الْمَعْلُومِ »
    • توسط آقا گفته می‌شود: «قَبِلْتُ التَّزْویجَ»
  • خطبه عقد دائم توسط وکیل یا عاقد
    • توسط وکیل یا عاقد خوانده می‌شود: «زَوَّجْتُ مُوکِّلَتِى فٰاطِمَهَ مُوَکِّلَکَ اَحْمَدَ عَلَى الصَّداقِ الْمَعْلُومِ»
    • وکیل یا عاقد خوانده می‌شود: «قَبِلْتُ التزویجَ لِمُوَکِّلى اَحْمَدَ عَلى الصَّداقِ المعلومِ»

 

حتما بخوانید:  عقد آریایی چیست؟ همه چیز درباره عقد آریایی

 

با متن عقد موقت آشنا شوید

با متن عقد موقت آشنا شوید

برای محرمیت زن و مرد مسلمان در مدتی موقت و محدود، عقد موقت خوانده می‌شود خطبه عقد موقت نیز معمولا به دو صورت خوانده می‌شود. خواندن خطبه عقد موقت، معمولا توسط  وکیل (عاقد) و یا خود خانم و آقا خوانده می‌شود.

  • خطبه عقد موقت توسط زن و مرد
    • توسط خانم گفته می‌شود: «زَوَّجتُکَ نَفسِی فِی المُدَّۀِ المَعلُومَۀِ، عَلَی المَهرِالمَعلُوم»
    • توسط آقا گفته می‌شود: «قَبِلْتُ التَّزْویجَ»
  • خطبه عقد دائم توسط وکیل یا عاقد
    • توسط وکیل یا عاقد خوانده می‌شود: «زَوَّجتُ مُوکِّلَتی (فاطمۀ) مُوَکَّلی (علی) فِی المُدَّۀِ المَعلُومَۀِ عَلَی المَهر المَعلُوم»
    • توسط وکیل یا عاقد خوانده می‌شود: «قَبِلتُ التَّزویجَ لِمُوَکِّلی (علی) »

 

حتما بخوانید:  همه چیز درباره آزمایشات قبل از ازدواج و مقدمات عقد محضری

 

معنای خطبه عقد دائم در زبان فارسی را بدانید

معنای خطبه عقد دائم در زبان فارسی را بدانید

دانستن معنای خطبه عقد، به شما کمک می‌کند تا به‌راحتی با آن ارتباط برقرار کنید و حالات و احساسات عمیقی در زمان جاری شدن خطبه عقد تجربه کنید. در زمان خواندن خطبه عقد، خانم می‌فرمایند: خودم را بر طبق مهریه تعیین شده، به همسری تو درآوردم؛ در این زمان مرد بلافاصله می‌گوید: این ازدواج را بر طبق مهریه‌ معین شده، قبول کردم و بعد از آن، زن و شوهر به عقد هم درمی‌آیند.

 

حتما بخوانید:  عقد اخوت چیست؟ همه چیز درباره عقد اخوت

 

با خطبه عقد فارسی آشنا شوید

با خطبه عقد فارسی آشنا شوید

در ابتدا بهتر است بدانید که برای مسلمانان، خطبه عقد فارسی معنایی ندارد. این خطبه که در محضر عقد و ازدواج به عقد آریایی شهرت دارد، تنها به‌دلیل حالت نمایشی و احساسی که در این عقد ایجاد می‌شود،  خوانده می‌شود. عقد آریایی چندان ریسه اصیل و خاصی ندارد که بتوان به آن اشاره کرد و یا درخصوص آن اطلاعات خاصی ارائه کرد. به گفته بسیاری از افراد، این خطبه از اشعار موزونی ایجاد شده است که در ادامه به بررسی آن می‌پردازیم.

بیشتر بخوانید : انجام صفر تا صد تشریفات مجالس عروسی شما با بهترین کیفیت

سوگند زناشویی داماد در عقد آریایی

در نزد انجمن ]آقای...(نام اقای داماد)

[ آیا به طراوت بهاران سوگند یاد می‌کنی تا همواره، آنچه بر خود روا می‌داری بر همسر خویش روا داری و آنچه بر خود نمی‌پسندی بر او نیز نپسندی؟ و برای او شوئی وفادار و برای فرزندانت پدری خردمند و راهگشا باشی؟

داماد تکرار می‌کند: سوگند یاد می‌کنم.

سوگند زناشویی عروس در عقد آریایی

 در نزد انجمن ]خانم...(نام عروس خانم)

[ آیا به سرسبزی و باروری تابستان سوگند یاد می‌کنی، تا با همسر خویش مهربان و همدل باشی و غرور و احترام او را همواره به جای آوری؟ و نیاز او را نیاز خود، و در بی‌نیازی و بی‌آزی هم‌ساز و هم‌گام وی باشی؟

عروس تکرار می‌کند: سوگند یاد می‌کنم.

 سوگند دوباره داماد در عقد آریایی

 در نزد انجمن (نام داماد) آیا به رنگارنگی پاییز سوگند یاد می‌کنی، تا همواره پشتیبان و یاور وی باشی در شادی‌ها، غم‌ها، دارائی‌ها و نداری، تندرستی و بیماری؟ و منزلت بانوی خویش را در تنهایی و در میان انجمن، چون گوهری یگانه پاس داری؟

داماد تکرار می‌کند: سوگند یاد می‌کنم.

سوگند دوباره عروس در عقد آریایی

 در نزد انجمن (نام عروس) آیا به سپیدی و پاکی زمستان، سوگند یاد می‌کنی که همواره اجاق گرمی‌بخش بختتان را روشن و پر‌فروغ نگه داری و برای او همسری وفادار و برای فرزندانت مادری دلسوز و مهربان باشی؟ به خانه‌ات شادی و گرمی بخشیده و هر آنچه در توان داری را در آذین‌بندی و پاکی آن به کار گیری؟

عروس تکرار می‌کند: سوگند یاد می‌کنم.

 

جملاتی که آقای داماد بعد از پیمان‌بان، تکرار می‌کند:

به نام نامی یزدان

تو را من برگزیدم از میان این همه خوبان

برای زیستن با تو، میان این همه گواهان

بر لب آرم این سخن با تو، وفادار خواهم ماند

در هر لحظه، در هر جا، پذیرا می‌شوی آیا؟

 

جملاتی که عروس خانم بعد از پیمان‌بان، تکرار می‌کند:

به نام نامی یزدان

پذیرا می‌شوم، مهر تو را از جان، هم اکنون

باز می‌گویم میان انجمن با تو، وفادار تو خواهم ماند

در هر لحظه، در هر جا!

 

این متن توسط مهمانان، پس از پیمان‌بان گفته می‌شود:

همایون باد این پیوند

گرامی باد این سوگند

همایون باد، همایون باد، همایون باد

 

این متن توسط پیمان بان گفته می‌شود:

شادباش ما و انجمن را پذیرا باشید

 

در برخی مواقع که ازنظر زمانی محدودیتی وجود نداشته‌باشد، این مناجات نیز خوانده می‌شود:

به نام دادار نیک اندیش

پروردگار دانا و توانا، ‌ای یزدان پاک،‌ ای دگرگون ساز دل‌ها و روشنی بخش چشم‌ها، ‌ای به آیین گرداننده‌ی شبان و روزان، ‌ای سامان بخش نابسامانی‌ها و‌ای زداینده‌ پریشانی‌ها،‌ ای هستی ده و هستی بخش

تو را سپاس می‌گوییم که به این دو یار مهربان، مهر خویش ارزانی داشتی، تا زندگیشان را با پیوند دست‌ها و دلهایشان بیاغازند!‌ ای آگاه‌ترین آگاهان!

سختی‌ها، ناپاکی‌ها، ستیز‌ها، رنج‌ها و شکنجه‌های زمانه را از ایشان دور ساز و دروازه‌های نیکی، خوشبختی و به زیستی را به رویشان بگشای!

هر روزشان را، چون امروز گرم و درخشان و شادمان ساز

سفره‌ زندگیشان را همواره گسترده و پر برکت بدار

به آنان فرزندانی ببخش تا با نیکی در پندار، کردار و گفتار، در بهبود خانواده و جهان خویش کوشا باشند! عشق و مهر این خانواده را به استواری دماوند، به لطافت گل‌ها و روشنائی خورشید، به زلالی دریا‌ها، به طراوت باران، به نسیم بهاری، به سرسبزی جهان همواره استوار و پایدار بدار!

پروردگارا!

جام عشق، احترام، دوستی، گذشت، پیروی، همدردی، همراهی، همسازی و مهرورزی را میان این دو یار نشکن و آن را همواره لبریز و جاوید نگه دار

پروردگارا!

هر روزشان را روزی نو و شب هایشان را پر ستاره و چون مهتاب پائیزی درخشان ساز! طلوع هر بامداد زرینت را، به نگاه پرمهرشان ببخش، تا با عشق خویش، گرما بخش وجود یکدیگر باشند! سال‌های زیستن شان را پایدار و وفاداری به همسر را در نهادشان جاوید و ابدی بدار

پروردگارا!

بختشان را بلندای آبی رنگ آسمان، غرورشان را شکوه ستیغ‌های بی راه البرز، آرامششان را به نرمی گندم‌زار‌های دشت مغان و مهرشان به یکدیگر را، به ژرفای دریای پارس همانند گردان تا در پرواز زندگی همبال یکدیگر، چون عقابان تیز پرواز زاگرس پشتیبان و یکدل باشند و آشیان خویش را از دسترس بدخواهان دور نگه دارند

پروردگارا!

چونان فرمای تا شقایق‌های خودروی دشت‌های دور، در هنگامه‌ رقص با نسیم بهاران قصه گوی مهرشان باشند و گل‌های کوهی روئیده در کنار سنگ‌های تفته از آفتاب، در چشم انداز جویبارهای زلال و لغزنده یاد آور پیمان و وفاداریشان به یکدیگر گردند

پروردگارا!

کین، ناسازگاری، دروغ و کج اندیشی اهریمنی را از نهادشان دور ساز و مشعل مهر و راستی، همدلی و خرمی اهورائی را در دلهایشان بیفروز! باشد که، چون نیاکان مهر آئین خویش ستایشگر تو باشند و نیکی‌ها، سپیدی‌ها، پاکی‌ها و زیبائی هایت را همواره به خاطر سپارند.

 

خلاصه مطلب

قطعا خواندن عقد، برای انجام پیوند زناشویی در اسلام ضروری است. اگر علاقه‌مند هستید که به معنای فارسی این خطبه آشنایی پیدا کنید، باید با دقت متن بالا را مطالعه کنید. به یاد داشته باشید که پیوند زناشویی پیوند مقدسی است و باید برای انجام آن، وکیل یا عاقدی را پیدا کنید که به درستی متن عقد عربی را برای‌تان بخواند.

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات مجالس
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله
حمید
۲۶ دی ۱۴۰۰ - ۰۱:۱۲

والا فارسیو اریایی هم قشنگتر هم۱احساس والاتری داره و عربی بیشتر شبیه توهین ب خانم خودم را بتو میبخشم (ینی خود فروشی بدمعنی واقعی کلمه ) با میزان مهریه مشخص

Atefeh
۲۶ دی ۱۴۰۰ - ۰۱:۱۲
عمیقا حرفتون درسته
پاسخ
منصور
۱۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۰

چجوری نوشتی خطبه عقد آریایی معنایی نداره؟ خطبه عربی که قشنگ یه خریدو فروش ساده س.

یعنی اون همه زیبایی خطبه عقد آریاییو نمیبینی؟ عجیبه

پاسخ
سام اهواز
۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۰

عقد آریایی ب ای قشنگی و زیبایی بی معنیه ؟؟؟ مطمعنی ایرانی هستی؟؟؟

پاسخ
سید محمد عشقی
۳۰ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۶:۴۸

بندگان را تشویق به ازدواج نموده در متن عربی !!

اول تکلیف خودتان را با خرید و فروش انسان حل کنید !

بعد متن زشت و توهین آمیز عربی و خرید و فروش آلت تناسلی مردان و مجرای تناسلی زنان را بعنوان متن ازدواج معرفی کنید ! واقعا که !!!

پاسخ
مجتبی
۲ آبان ۱۴۰۱ - ۰۰:۵۴

ترجمه عقد عربی را عمدا درست معنی نکردید خودتان هم دلیلش را بهتر از من میدانید خائن ها

پاسخ
گگگ
۲۰ آبان ۱۴۰۱ - ۰۱:۰۰

چی میگی تووو؟؟؟ معنی خاصی نداره لابد عربیه که انگار خود فروشیه برا تو پر معناس

پاسخ
سعید
۴ آذر ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۵

درود بر نیک اندیشان پاک

دوستان من فکر میکنم خواندن کتاب دو قرن سکوت دکتر عبدل حسین زرین کوب برای تمام ایرانی ها واجب تا بدانن قبل از ورود اسلام به زور شمشیر و تازیانه ایرانیان نزدیک به ۱۴۰۰ سال دین دار و یکتا پرست بودن

(خودم را در اختیار تو قرار میدهم به واسته گرفتن پول) از این متن فقط میشه برده داری و تبعیض رو برداشت کرد تا وفای به عهد و اون همه کلمات تحصین برانگیزی که تو عقد آریایی خوانده میشه

09179733705
۴ آذر ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۵
بله درسته فقط بدیش اینه قبله شون آتش بوده و دنبال آتش بودن، خوبه حداقل زرتشتی باشیم یه دو رکعت نمازی به کمر بزنیم پز دادن به اینکه کتاب خوندم و برید بخونید ولی عمل بهش نکنید، چه فایده البته حس میکنم شما جایی که دوست دارید و خوشت میاد قبول میکنی و پیشنهاد میدید ولی اگه به مذاقت نیومد که هیچ
پاسخ
خسرو سنجابی
۳۱ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۸

عالی خطبه عقد اریای خیلی زیبا و صادقانه و الهام بخش هست خطبه عربی برای عربی ها خوبه نه ما ایرانی های اریا ای و زرتشتی ما ریشه و اصل و نصب داریم درود خدا بر همه ایرانی های اصیل و اریاای

پاسخ
خسرو سنجابی
۳۱ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۰

معنی اریای خیلی بهتر و زیباس توهین به هیچ کدوم نمیشه

پاسخ
Mahsa
۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۴:۰۵

واییییی چقدر عقد آریایی قشنگ و احساسی اشکم در اومد...

09179733705
۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۴:۰۵
واااای چقدر اشک ریختی اشکاتو هدر نده
پاسخ
Fatemeh
۲۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۷

من خودم عربم و در خانواده ای عرب و اصیل زندگی میکنم که خب اونا هم شاید عقد آریایی رو قبول نداشته باشن، اما خودم به عنوان جوانی بالغ و علاقه ی شخصی و شدیدم به زبان و ادبیات فارسی کاملا با این خطبه ی عربی مخالفم، آخر چه معنی میده که ما با آگاهی خودمون رو در ازای پول مهریه و مسخره بازی بفروشیم در صورتیکه میتونیم یک زندگی عاشقانه رو با اشعار زیبای فارسی شروع کنیم.

09179733705
۲۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۷
واید اتخربطین - عندش خبر
پاسخ
پارسا
۱ تیر ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۲

در کل دوتاش خوبه، اما اما اما باید خدمتتون عرض کنم همین هایی که بیشتر داد میزنن عقد عربی مثل خرید و فروش هس و خوب نیس، مهریه شون از همه بیشتره، و اگر خدایی ناکرده مشکلی پیش بیاد تا قرون آخر مهریه رو از پسر بدبخت میگیرن! پس به عمل کار برآید به سخنرانی نیست! دوما همش که خطبه عقد نیست، عقد خوندن تازه اول یک عمر زندگیه، قوانینی که اسلام برای نظام خانواده، زن و شوهر و فرزند داره هیچ کدوم از ادیان ندارن که عموما این قوانین به نفع زنان هست! جالبه که اونجایی که اسلام گفته در ازدواج فقط اخلاق و تقوای طرف مقابل رو در نظر بگیرید رو نمی بینید اما اینجا که صحبت از مهریه کرده میگید ارزش انسان رو اورده پایین.

اندکی مطالعه کنید متوجه می شید.

پاسخ
sad
۱۹ تیر ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۷

عقد اریایی اصیل نیست؟ بعد ایرانیان باستان این چرتو پرتیا عربی رو میخوندن؟

09179733705
۱۹ تیر ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۷
در هر صورت قصد داشتی ازدواج کنی و باید صیغه عقدت بخونی، باید بری دو زانو محضر آخوند و بعد صیغه عقد به عربی برات میخونه و شما هم قبول میکنی و میری سر زندگیت پس زیاد زور نزن چونکه فایده نداره
محمد
۱۹ تیر ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۷
چون زوره داری حال می کنی دوهزاری
پاسخ
علیرضا یکانی
۲۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۵

سلام

درین گیرودار وانفسا که هر ننه قمری هشتش گرو نه فکر عقدعرب وعجم میکنید این رو برای همبستگی ویکی شدن گذاشتن نه برای جبهه گرفتن چه فرقی میکنه به چه زبانی پیمان ببندی باید بتونی پیمان نگه داری واونم یه چیز فرمالیته هست کاری به اعراب ندارم که به زور زن رو به بردگی میگرفتن البته نه اعراب خودمون چون خودم عربم میدونم که عربهای ما زن رو روی سر میزارن خدایی هرکدوم ازشماهایی که نظردادید پاش بیافته حاضرید بدون خطبه عقدعرب زنتون رو ببرید خونتون خدایی

پاسخ
نظر خود را ثبت کنید