ایده و خلاقیت

حکم خواندن صیغه محرمیت تلفنی

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۶ دقیقه تاریخ نگارش: ۱۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۲
تعداد رای‌دهندگان:
۴
۳
دسته ها:

برای دانستن حکم صیغه محرمیت تلفنی، صیغه محرمیت اینترنتی و پیامکی این مطلب را مطالعه کنید و با دقت احکام آن را از دیدگاه مراجع تقلید مطالعه کنید.

یکی از رایج‌ترین سوالاتی که معمولا درخصوص دعای نکاح پرسیده می‌شود، نحوه خواندن آن است. این روزها که زندگی ما به علم و تکنولوژی گره خورده است، خواندن صیغه موقت از پشت تلفن و عقد آنلاین نیز بسیار مورد توجه قرار گرفته است. سوالات زیادی در این خصوص وجود دارد که بسیاری از آن‌ها صحیح نیست. در این مقاله قصد داریم به بررسی خواندن صیغه محرمیت اینترنتی و صحت و درستی سایت صیغه موقت می‌پردازیم.

پس تا پایان همراه ما باشید.

 

صیغه محرمیت چیست؟

صیغه محرمیت چیست؟

برای اسلامی بودن ارتباط دختر و پسر از لحاظ شرعی، باید صیغه محرمیتی خوانده شود. صیغه محرمیت برای آشنایی اولیه قبل از ازدواج در بعضی خانواده‌ها رایج است. چنین صیغه‌ای معمولا همان صیغه عقدی است که برای مدتی محدود و مشخص خوانده می‌شود و معمولا ارتباط جنسی در آن وجود ندارد. هرچند تمام این جزییات بستگی به اعتقادات و نظرات شخصی افراد دارد. فقها درخصوص صحیح بودن صیغه محرمیت باهم اختلاف دارند. بهترین زمان برای خواندن صیغه محرمیت در زمانی است که افراد قصد دارند با یکدیگر آشنایی داشته باشند تا درصورت توافق به ازدواج دائم برسند. چنین شرایطی معمولا با نظر والدین و توافق آن‌ها ایجاد می‌شود. خواندن صیغه محرمیت بدون اجازه پدر، مانند ازدواج بدون اجازه پدر، صحیح نیست.

 

حتما بخوانید:  متن فارسی خطبه عقد دائم

 

متن کامل صیغه محرمیت

متن کامل صیغه محرمیت

برای خواندن صیغه عقد موقت، باید متن آن را بدانید. در زمان عقد دائم و موقت، باید مهریه را مشخص کنید. درصورتی‌که این صیغه توسط فرد دیگر یا وکیل خوانده شود، وکیل به وکالت از خانم می‌گوید: زَوَّجتُ مُوکِّلَتی (فاطمۀ) مُوَکَّلی (علی) فِی المُدَّۀِ المَعلُومَۀِ عَلَی المَهر المَعلُوم

وکیل به وکالت از آقا می‌گوید: قَبِلتُ التَّزویجَ لِمُوَکِّلی (علی)

در این‌جا به‌طور پیش‌فرض نام خانم فاطمه و نام آقا علی درنظر گرفته شده‌است. خواندن صیغه موقت توسط وکیل که علم به نحوه خواندن متن صیغه داشته باشد، بهتر است.

در متن صیغه موقت مکارم شیرازی در صورتی‌که خانم و آقا خودشان بخواهند برای خواندن صیغه عقد اقدام کنند، به‌این صورت است که خانم می‌گوید: «زَوَّجتُکَ نَفسِی فِی المُدَّۀِ المَعلُومَۀِ، عَلَی المَهرِالمَعلُوم»

بدون مکس آقا می‌گوید: «قَبِلتُ التَّزویجَ»

 

محدودیت صیغه موقت چند روز است؟

عده صیغه موقت چند روز است؟

مدت زمان صیغه عقد موقت محدودیتی ندارد. صیغه می‌تواند کوتاه در حد یک ساعت باشد و یا چندین سال باشد. آن‌چه برای خواندن صیغه عقد اهمیت دارد، مشخص بودن مدت زمان آن است. درواقع، از قوانین صیغه عقد معین بودن زمان آن است. برای مثال: نمی‌توان گفت که صیغه عقد را می‌خوانیم تا زمانی که در جایی شاغل هستیم یا صیغه عقد را تا زمانی که به یکدیگر علاقه‌مندیم می‌خوانیم. پس بدیهی است که در زمان خواندن صیغه عقد، باید زمان دقیق آن مشخص باشد.

 

حتما بخوانید:  انواع سفره عقد ساده و شیک در خانه (سنتی و جدید 2020)

 

مدارک لازم برای ازدواج موقت چیست؟

مدارک لازم برای ازدواج موقت چیست؟

داشتن شناسامه عکس دار برای خانم و آقا به‌همراه کپی شناسنامه، یکی از ضروری‌ترین مدارک برای ازدواج موقت است. کارت ملی زوجین به همراه فتوکپی کارت ملی باید برای ثبت ازدواج همراه‌تان باشد. همراه داشتن شناسنامه یا کارت ملی پدر و یا جد پدری خانم و حضور او در دفترخانه برای ازدواج ضروری است.اگر خانم دوشیزه باشند و سابقه ازدواج نداشته باشند، باید اجازه پدر یا جد پدری را برای ازدواج داشته باشند. در صورت فوت پدر و جد پدری ، باید اجازه دادگاه کسب شود. در صورتی که خانم سابقه ازدواج داشته باشد نیازی به رضایت پدر و جد پدری نیست.

 

حتما بخوانید:  عقد اخوت چیست؟ همه چیز درباره عقد اخوت

 

آیا خواندن صیغه محرمیت تلفنی مجاز است؟

آیا خواندن صیغه محرمیت تلفنی مجاز است؟

همان طور که از ابتدا به بررسی این موضوع پرداختیم، خواندن صیغه محرمیت تلفنی رهبری (از نظر ایشان و بسیاری از عالمان دینی) قابل قبول نیست. یکی از شروطی که در زمان خواندن صیغه عقد و صیغه محرمیت باید رعایت شود، حضور فیزیکی آن است. این اصل از دید بسیاری از مراجع تقلید، از واجبات است و بنابر همین اصل، خواندن صیغه محرمیت اینترنتی، خواندن صیغه موقت با پیامک و تلفنی صحیح نیست.

 

حتما بخوانید:  تشریفات عقد محضری + نکات مهم عقد محضری که باید بدانید!

 

شرایط صیغه موقت بدون اجازه پدر

شرایط صیغه موقت بدون اجازه پدر

اگر نحوه خواندن صیغه موقت از نظر مکارم شیرازی را بخوانید، متوجه می‌شوید که آیا صیغه حلال است؟ آیا بدون اجازه پدر می‌توان عقد کرد؟ در پاسخ به این سوالات باید گفت که صیغه موقت از نظر رهبری نیز، در شرایط خاصی بدون اذن پدر مجاز است. زمانی که دختر قبلا ازدواج کرده باشد و یا پدر وی به هر دلیل صلاحیت نداشته باشد، دختر خانم با دریافت تاییدیه از دادگاه، می‌تواند برای ازدواج موقت و دائم بدون اذن پدر اقدام کند.

 

حتما بخوانید:  سفره عقد لاکچری و جدید 2020 - [سفره عقد ساده و شیک]

 

خلاصه مطلب

اگر برای مشاوره صیغه تلفنی و پرسیدن سوال مبنی بر " ایا صیغه موقت درست است" با مراجع تقلید صحبت کرده باشید، قطعا می‌دانید که عقد غیر حضوری اصلا مورد قبول نیست. متن صیغه موقت ایت الله بهجت و احکام صیغه موقت ساعتی در اسلام چندان تفاوتی ندارد. شما می‌توانید با خواندن متن صیغه یک روزه و با رعایت مدت عده عقد موقت سیستانی و شرایط آن، با فردی دیگر محرم شوید.

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات مجالس
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله
مهرآفرین
۲۲ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۵

خودش بخواند چه حرف مسخره ای هست فکر میکنین به محض خواندن زن و شوهر میشید و تمام شد رفت نخیر در همه جای دنیا ازدواج قانونی ثبت میشود یعنی قانون بر هرچه آیین و رسمه برتری دارد و غیر از این جرم است حتی در ایران هم اگر کار به دادگاه بکشه مجازات داره پس الکی دنبال اینجور صیغه ها نباشید چون بعدش مشکلات قضایی براتون پیش میاد مهمترینش بحث فرزند و حضانتش هست اگر ازدواج ثبت رسمی نشود حق حقوق زن کاملا باطل است باورم نمیشه یک خانمی به راحتی آنچه را که حقش هست نادیده بگیرد...

مریم
۲۲ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۵
بله که خودش بخواند هم محرم میشن دیگه اون به خودشون ربط داره که سندیش کنند یا نکنند فرض بگیریم دونفر میخوان یکساعت باهم باشند لزومی نداره سه ساعت دنبال محضر و .... بگردند چون ممکنه بخاطر همین سختگیریهای بی جا اصلا نخوان محرم بشن و رابطه اگر باشه به صورت حرام در بیاد پس همونطور که اسلام سختگیری بی جا نداره در این مورد هم سختگیری بیش از این لازم نیست
نوقل محافل
۲۲ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۵
وای وای مدافع حقوق زنان😒
پاسخ
بسم الله
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۵

شما میگین همه مراجع گفتن نمیشه ولی این سایت میگه همه مراجع گفتن میشه تلفنی :

https://hadana.ir/%D8%AE%D9%88%D8%A7%D9%86%D8%AF%D9%86-%D8%B5%DB%8C%D8%BA%D9%87-%D8%B9%D9%82%D8%AF-%D8%A8%D9%87-%D8%B5%D9%88%D8%B1%D8%AA-%D8%A7%DB%8C%D9%86%D8%AA%D8%B1%D9%86%D8%AA%DB%8C/

پاسخ
امین محمدی
۳ مهر ۱۴۰۱ - ۰۱:۱۱

من مرد متاهلم و با یک خانم بیوه (شوهرش مرده) بدون اجازه خانوادش میتونیم صیغه دایم شفاهی یا مکتوب در یک برگه بدون رسمی بودن آن را بخوانیم و در ماه چند روز با هم باشیم

پاسخ
ستایش مرادی
۸ مهر ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۹

باسلام.آیابخواهی به مدت یک الی دوساعت صیغه موقت کسی باشی وبعدازآن کلا ازاوجداشوی نیازبه نگهداشتن عده هست یانه؟چون بلافاصله بعدش میخواهم باکسی دیگرعقددائم وازدواج کنم.

کارشناس حقوقی
۸ مهر ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۹
بله.حتماً باید عده نگه داشته شود. البته مدت عده صیغه موقت ۴۵ روز یا دو طهر است.
پاسخ
بدون نام
۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۰۲:۰۹

اگر دختر و پسر بخواهند برای راحت صحبت کردنشان در نامزدی صیغه بخونند و نه بیشتر .. وپدر دختر مخالف با این امر باشد آیا اشکال دارد که دختر و پسر بدون اجازه صیغه محرمیت را جاری کنند

؟؟

پاسخ
زهرا حسینی
۲۴ دی ۱۴۰۲ - ۰۰:۲۶

من وهمسرم چون کسی در اروپا نمیشناختیم ازطریق واتساپ با ملایی در کشور خودمان عقد کردیم آیا عقد ما قبول لطفا جواب من را بدید با تشکر

پاسخ
زهرا
۲۴ دی ۱۴۰۲ - ۰۰:۲۷

من و همسرم امشب از طریق واتساپ با ملایی از کشورمان عقد کردیم آیا عقد ما قبول

پاسخ
نظر خود را ثبت کنید