ایده و خلاقیت

وسایل سفره عقد خانگی چیست؟ لیست وسایل سفره عقد خانگی

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۱ دقیقه تاریخ نگارش: ۲۴ آذر ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۳
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰
دسته ها:

اگر طرفدار سفره عقد خانگی هستید و میخواهید لیست لوازم موردنیاز برای چیدن سفره عقد خانگی را بخوانید، این مطلب را با دقت مطالعه کنید.

طبق سنت‌هایی که از زمان‌‌های قدیم در ایران وجود داشته است، بعد از انجام مراسم خواستگاری و بله برون، برای محرم شدن عروس و داماد، درمراسم بله برون زمانی را مشخص می‌کنند تا برای گرفتن مراسم عقد محضری یا عقد خانگی اقدام شود. انجام این مراسم در محضر با پهن کردن سفره عقد آماده انجام می‌شود. عقد خانگی معمولا با کرایه لوازم سفره عقد و درست کردن لوازم سفره عقد در منزل انجام می‌شود. در این مراسم با خواندن خطبه عقد، عروس و داماد به هم محرم می شوند و زندگی زناشویی آن‌ها آغاز می‌شود. البته بعضی  خانواده‌ها که به سرعت مراسم عروسی را برگزارمی‌کنند، دقایقی قبل ازمراسم عروسی به اتاق عقد می‌روند و این مراسم را برگزارمی‌کنند.

وسایل سفره عقد خانگی ساده چیست؟ چگونه بهترین تزیین سفره عقد جدید را انجام دهید؟ برای سفره عقد لاکچری از کجا ایده بگیرید؟ برای بررسی پاسخ این سوالات و بررسی لوازم سفره عقد در ادامه همراه ما باشید.

 

 

وسایل سفره عقد خانگی ساده چیست؟

وسایل سفره عقد خانگی ساده چیست؟

درمراسم عقد، معمولا قبل از شروع مراسم باید درکنار سفره عقد بنشینید تا عکس‌های موردنظرتان را ثبت کنید. پس بدیهی است که جذابیت و زیبایی سفره عقد، خیلی به عکس‌های شما زیبایی می‌بخشد. معمولا تزیین سفره عقد خانگی که از قدیم رسم بوده،  با پهن کردن یک پارچه سفید بزرگی آغاز می‌شود و سپس تمام لوازم مراسم عقد بر روی این سفره با چیدمان و تزیین زیبا قرارمی‌گیرد. جذابیت آیتم به آیتم سفره عقد، موجب زیبایی عکس‌ها می‌شود. اگر بخواهید خودتان تزیین سفره عقد خانگی را انجام دهید، باید تمام وسایل سفره عقد را با حوصله تزیین کنید. این لوازم شامل:

 

حتما بخوانید:  متن فارسی خطبه عقد دائم

 

جانما در سفره عقد

جانما در سفره عقد

 جانماز از جنس پارچه‌های گل‌دوزی شده و نمد ‌دوزی شده زیبا، یکی از آیتم‌های سفره عقد است. بعضی افراد علاقه‌مند به جانماز، وجود جانماز در سفره عقد را دوست دارند. وجود چنین چیزی در چیدمان سفره عقد، نمایانگر پایبندی به دین و آیین اسلام است و کاملا سلیقه‌ای است.

 

آینه و شمعدان در سفره عقد

آینه و شمعدان در سفره عقد

حتما شما هم در فیلم‌ها و سریال‌ها دیده‌اید که عروس و داماد برای اولین خرید‌های عروسی، سراغ آینه و شمعدان می‌روند. هرچند امروزه بسیاری از عروس دامادها آینه و شمعدان را خریداری نمی‌کنند و تنها یک آیینه و یک جفت شمعدان را برای قراردادن در سفره عقد اجاره می‌کنند. این آینه و شمعدان‌ها معمولا از جنس برنز و نقره است. آینه و شمعدان باید درست روبه‌روی صورت عروس و داماد قراربگیرد. وجود آینه و شمعدان در سفره عقد نشانه صداقت، صافی وزلالی در زندگی مشترک است.

 

حتما بخوانید:  عقد اخوت چیست؟ همه چیز درباره عقد اخوت

 

قرآن مجید در سفره عقد

قرآن مجید در سفره عقد

قران مجید یکی از آیتم‌های مهمی است که در عقد اسلامی وجود دارد و معمولا روبروی عروس و داماد قرارمی‌گیرد. قران مجید روبه‌روی آیینه قرارمی‌گیرد و نشانگر این است که خداوند حافظ و نگهداراین دو زوج د رتمام مراحل زندگی است. بعضی عروس و دامادها قرآن نقره و تزیین شده‌ای را برای سفره عقد تهیه می‌کنند و از آن در عکاسی‌ عقد استفاده می‌کنند.

 

تخم مرغ در سفره عقد

تخم مرغ در سفره عقد

تخم مرغ  نیز یکی از آیتم‌های سفره عقد است. معمولا تخم مرغ‌ها را با اسپری طلایی و نقره‌ای رنگ می‌کنند. گاهی نیز، تخم مرغ‌ها با مروارید، اکلیل و صدف تزیین می‌شوند.  این تخم مرغ‌ها درظرفی زیبا و پایه دار قرارمی‌گیرند. تعدادی تخم مرغ را درون ظرف قراردهید و از زیبایی آن درون سفره عقد لذت ببرید. تخم مرغ‌ها با نیت بارور شدن دو زوج در زندگی مشترک، درون سفره عقد قرارمی‌گیرند.

 

حتما بخوانید:  عقد آریایی چیست؟ همه چیز درباره عقد آریایی

 

نقل وسکه درون سفره عقد

نقل وسکه درون سفره عقد

نقل و سکه‌ها درون ظروف تزیین شده زیبا قرارمی‌گیرند. معمولا برای تزیین نقل  وسکه سفره عقد، باید نقل‌ها را داخل  تور سفید و تزیین شده بریزید و با روبان توری نقل‌ها را تزیین کنید. یادتان باشد که شکل بسته بندی نقل‌ها، بخش مهمی از زیبایی آن درون سفره عقد است. شما می‌توانید ظرف مخصوصی انتخاب کنید که سکه‌ها را درون آن تزیین کنید و سپس توری‌های نقل را داخل آن قراردهید و لذت ببرید. نقل و سکه در سفره عقد، نشانه شیرینی زندگی و رزق و روزی فراوان است.

 

نان پنیر درون سفره عقد

نان پنیر درون سفره عقد

نان و پنیر و سبزی، غذایی سالم و اصیل برای ما ایرانی‌ها است. وجود نان درون سفره عقد، نشان از برکت و روزی زوج است. پنیر نشان از سپید بختی است و سبزی‌ خوردن، نشان از سبزی وخرمی است. با تزیین نان پنیر سبزی، حس و حال جذابی به سفره عقد می‌دهید و همین حس و حال، زیبایی عکس‌ها را بیشتر خواهد کرد.

 

کله قند سفره عقد

کله قند سفره عقد

کله قند یکی از آیتم‌های مهم در لوازم سفره عقد است. معمولا آماده کردن دوعدد کله قند تزیین شده به یک اندازه، یکی از ضروریات در سفره عقد است. از این کله قندها در زمان خواندن خطبه عقد استفاده می‌شود. شما می‌توانید کله قندهای کوچک‌تان را با گل‌های طبیعی یا مصنوعی تزیین کنید.

 

حتما بخوانید:  انواع سفره عقد ساده و شیک در خانه (سنتی و جدید 2020)

 

پارچه مخصوص سفره عقد

پارچه مخصوص سفره عقد

حتما شما هم در زمان عقد یکی از نزدیکان‌تان، پارچه سفید تزیین شده‌ای را بالای سر عروس و داماد دیده‌اید. یک پارچه مستطیلی شکلی که هنگام خواندن خطبه عقد استفاده می‌شود. در زمان خواندن عقد، یکی از نزدیکان عروس کله قند را بالای سر عروس و داماد می‌سابد. این کار نمادین برای این است که زندگی شیرینی را تجربه کنند. درواقع، بارش شیرینی بر سر عروس و داماد، اصلی‌ترین علتی است که روی پارچه سفید قند سابیده می‌شود..

 

نبات و شیرینی سفره عقد

نبات و شیرینی سفره عقد

یکی از لوازم سفره عقد که با تزیینات متنوعی در سفره عقد قرارمی‌گیرد، نبات و شیرینی است. معمولا نبات را به شکل زیبا تزیین می‌کنند  وشیرینی‌های کوچک خشک یا تر را، برای سفره عقد آماده می‌کنند. تزیین نبات داخل ظروف پایه دار بسیار زیبا است. گاهی نیز، می‌توان نبات‌ها را روی توپ‌های یونولیتی چسباند.

 

میوه آرایی سفره عقد

میوه آرایی سفره عقد

میوه‌های رنگی در سفره عقد، بسیار رایج است. معمولا میوه‌های رنگارنگ را داخل ظروف زیبا و متناسب با سفره عقد قرار می‌دهند تا جذابیت فوق‌العاده‌ای داشته باشد. این میوه‌ها معمولا شامل سیب، انار، آناناس و انگور می‌شود. وجود میوه‌ها در سفره عقد نشان از این دارد که این دو زوج، از نعمت های طبیعی و مختلف خداوند در زندگی مشترک‌شان بهره می‌برند.

 

جام عسل و گلاب در سفره عقد

جام عسل و گلاب در سفره عقد

جام عسل و گلاب یکی از آیتم‌های جذابی است که در سفره عقد قرارمی‌گیرد تا پس از پایان خطبه عقد و گفتن بله، جام عسل در اختیار عروس و داماد قرار می‌گیرد. عروس و داماد هر دو عسل را با انگشت برداشته و داخل دهان یکدیگر می‌گذارند. این کار با نیت شیرین کام شدن  انجام می‌شود.  بوی گلاب نیز نشان از عطرخوش زندگی است.

 

حتما بخوانید:  همه چیز درباره آزمایشات قبل از ازدواج و مقدمات عقد محضری

 

فندق گردو و بادام در سفره عقد

فندق گردو و بادام در سفره عقد

حتما در سفره‌های عقد ظروف پر از فندق، گردو و بادام، که به شکل‌های مختلفی تزیین شده وداخل سفره قرارمی‌گیرند به نیت اینکه درخت گردو دارای عمری طولانی است حضور این مخلفات سفره عقد نیزنشان خواستار بودن عمر طولانی برای عروس و داماد است.

 

جاحلقه‌ای در سفره عقد

جاحلقه‌ای در سفره عقد

جاحلقه‌ای یکی از آیتم‌های جذابی است که با تنوع فوق‌العاده بالا در سفره عقد قرارمی‌گیرد و برای عکاسی عقد نیز مورداستفاده قرار می‌گیرد. جاحلقه‌ای یکی ازضروری‌ترین وسایل سفره عقد محسوب می‌شود که باید به زیبایی تزیین شود. معمولا بعد از عقد، عروس و داماد حلقه‌های ازدواج را از داخل جاحلقه‌ای برداشته و به دست یکدیگر می‌کنند.

 

ظرف اسپند در سفره عقد

ظرف اسپند در سفره عقد

ظروف اسپند، با تزیینات متفاوت در سفره‌ عقد قرار می‌گیرد تا نشانه‌ای از دور کردن چشم بد از عروس و داماد باشد. وجود اسپند برای به دورشدن شر چشم حسود از خانواده‌ها، یکی از رسم و رسومات قدیمی در ایران است.

 

حتما بخوانید:  جدیدترین ایده های جا حلقه ای مناسب عقد و عکاسی فرمالیته

 

تزیین وسایل سفره عقد چگونه است؟

تزیین وسایل سفره عقد چگونه است؟

تزیین لوازم در سفره عقد، اساسی‌ترین بخش ماجرا است. با تزیین آیتم‌های مختلف سفره عقد می‌توانید در نهایت سفره‌ای جذاب داشته باشید. برای تزیین نبات سفره عقد، باید نبات سفره عقد را بر روی یونولیت‌های توپی شکل بچسبانید. همچنین می‌توانید قسمت‌هایی از آن را سوراخ کرده و شاخه نبات‌های زعفرانی را داخل آن فرو ‌کنید و طبق سلیقه خودتان بعضی از قسمت‌ها را نیز با گل های مصنوعی و روبان تزیین کنید. همچنین می‌توانید نبات را خرد کرده و داخل سینی‌هایی با تزییناتی به شکل گل بریزید.

برای تزیین اسپند سفره عقد نیز، باید ظرف‌های آماده‌ای را به شکل بته جقه تهیه کنید و روی سطح آن را چسب بزنید و سپس دانه‌های اسپند را روی آن بریزید. شما می‌توانید بعضی از قسمت‌های این ظرف را با گل‌های طبیعی یا مصنوعی تزیین کنید. جهت تزیین گردو سفره عقد می‌توانید با استفاده ازیونولیت‌های توپی شکل، گردو و بادام را رنگ کنید و روی توپ یونولیتی بچسانید و توپی های گردویی را بر روی پایه‌های فلزی، قرار دهید.همچنین می‌توانید از تلق برای تزیین گردو و بادام به فرم دسته گل، استفاده کنید

 

حتما بخوانید:  حکم خواندن صیغه محرمیت تلفنی

 

معنی اسم برای سفره عقد چیست؟

معنی اسم برای سفره عقد چیست؟

سفره‌های عقد، به شکل‌های مختلفی درمکان‌های مختلف چیده می‌شود. این سفره‌ها معمولا در تشریفات و گرو‌ه‌های تزیین اتاق عقد، به اسم‌های خاصی شهرت دارد. هرکدام از مدل‌های سفره عقد به اسم خاصی شناخته می‌شود، به همین دلیل سفره به اسم‌های متفاوتی نامگذاری می‌شود. سفره عقد لاکچری، سفره عقد مدرن، سفره عقد جدید، سفره عقد ساده از رایج‌ترین انواع سفره عقد است. برای تزیین سفره عقد کوچک معمولا از تزیین این سفره عقد با بادکنک استفاده می‌شود. سفره عقد مذهبی، سفره عقد دست ساز و سفره عقد کریستال. نیز از انواع دیگری است که در فضاهای مختلف با سلیقه‌های متفاوت، کاربرد دارد.

 

خلاصه مطلب

اگر علاقه‌مند هستید که سفره عقدتان را خودتان تزیین کنید، کافی است با نگاهی دقیق به ایده‌های ناب از تزیین سفره عقد، اقدام به این کار کنید. ابتدا سبک موردعلاقه‌تان را بشناسید و سپس برای تزییین آن لوازم موردنیازتان را تهیه کنید و از سفره عقد دست سازتان لذت ببرید.

 

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات مجالس
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله
زهرا نورانیان
۱۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۹

عکس تزیین سفره عقد ساده رو بزارین

خیلی هم ساده نباشه

ممنون 😊😊💗💗

پاسخ
نظر خود را ثبت کنید