ایده و خلاقیت

لوازم سفره عقد چیست و چرا چیده می شود؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۶ دقیقه تاریخ نگارش: ۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۲
تعداد رای‌دهندگان:
۱
۱
دسته ها:

لوازم سفره عقد هر یک نماد چیز خاصی است و فلسفه چیدن لوازم سفره عقد بسیار جالب است که در این مقاله خواهید خواند.

چیدن سفره عقد یکی از سنت های قدیمی است و تاریخچه ی آن به زرتشتیان باز می گردد. در ایران باستان برای هر مناسبت سفره ای پهن می نمودند و لوازم خاصی روی آن قرار میدادند و با آراستگی خاصی از میهمانان آن مراسم خاص پذیرایی می کردند. سفره عقد یا همان سفره گواه، را در زمان عقد یک زوج پهن می کردند و لوازم سفره عقد را روی آن قرار میدادند تا خیر و برکت، سلامتی و رزق و روزی همراه این زوج باشد. هر یک از لوازم سفره عقد معنای خاصی دارند، گردو، بادام، فندق، نبات، برنج، تخم مرغ ، عسل و اسپند، آینه و قرآن همگی از جمله لوازم سفره عقد هستند که رسانه تخصصی تشریفات و خدمات مجالس تشریفینو، معنای هریک از این لوازم سر عقد را در ادامه به شما توضیح خواهد داد.

 

قرآن در سفره عقد

وجود قرآن در سفره عقد نشانه چیست؟

قرآن در سفره عقد نشانه نام و یاد خداست. قرآن معمولاً در جلوی آینه روبروی عروس و داماد قرار می گیرد و بدین معناست که قرآن پشتوانه و حامی این وصلت خواهد بود و عروس و داماد که روبروی آینه می نشینند، قرآن مابین آن ها قرار میگیرد و نشان از حفاظت این پیوند در پناه خدا است. معمولاً در خریدهای عروس، یک جلد قرآن مجید وجود دارد که در صورت تمایل عروس و داماد، از همان برای سفره عقد نیز استفاده می شود.

 

آینه و شمعدان سفره عقد

وجود آینه و شمعدان در سفره عقد نشانه چیست؟

یکی از چیزهایی که در لیست خرید برخی عروس و دامادها وجود داشته، آینه و شمعدان است. آینه در سفره عقد پشت قرآن قرار می گیرد. آینه در سفره عقد روبروی عروس و داماد است؛ این یعنی عروس و داماد خود را درون آینه ببینند و دل هایشان همچون آینه باهم صاف باشد. شمعدان ها در دو طرف آینه قرار می گیرند و شمع های نورانی آن نشان از روشنی و گرمی در این وصلت است.

 

نان پنیر سفره عقد

وجود نان پنیر سبزی و تخم مرغ در سفره عقد نشانه چیست؟

وجود نان پنیر سبزی در سفره عقد نشان است برکت و رزق و روزی است. نان پنیر بعنوان روزی و برکت است و سبزی در آن زندگی و جریان داشتن زندگی در خیر و برکت در زندگی زوج است. از دیگر لوازم سفره عقد تخم مرغ های دیزاین شده است، این تخم مرغ ها در سفره عقد نماد زندگی و تداوم نسل و فرزند دار شدن است.  تعداد تخم مرغ ها در سفره عقد قاعده و قانون خاصی ندارد و بسته به سلیقه طراح سفره عقد است.

 

جام عسل سفره عقد

وجود عسل در سفره عقد نشانه چیست؟

عسل همیشه نشان از شیرینی دارد و استفاده از آن در سفره عقد نیز نشان از طعم شیرین زندگی است. در مراسمی جالب پس از جاری شدن صیغه عقد، عروس و داماد انگشت در جام عسل می نمایند و هم زمان انگشت خود را که حاوی عسل بود، بر دهان یکدیگر میگذارند. این عمل نشان از این دارد که عروس و داماد در طول زندگی مایه شادکامی و شیرینی زندگی یکدیگر باشند. معمولاً ظرف عسل با ذوق و سلیقه عروس و داماد یا طراح سفره عقد دیزاین می شود و گاهی بعنوان یادگاری از آن لحظه ی شیرین، توسط عروس و داماد نگهداری می شود.

 

تزئین سکه سفره عقد

وجود سکه در سفره عقد نشانه چیست؟

سکه یکی از نمادهای مال و ثروت است. سکه در سفره عقد نشانه این است که عروس و داماد در زندگی رزق و روزی داشته باشند. سکه ها در رنگ های طلایی و نقره ای وجود دارد و برای تزئین سفره عقد لازم است متناسب با دیزاین آن، سکه طلایی یا نقره ای استفاده شود.

 

اسپند سفره عقد

وجود اسپند در سفره عقد نشانه چیست؟

دود کردن اسپند از دیرباز برای ضد و عفونی نمودن هوا و دور نمودن چشم زخم استفاده میگردید. امروزه نیز در سفره عقد، دانه های اسپند وجود دارد تا انرژی های بد و چشم شور و... را از زندگی عروس و داماد دور نماید.

 

کله قند  سفره عقد

سابیدن کله قند بالای سر عروس و داماد حین عقد نشانه چیست؟

یکی از رسوم قدیمی سابیدن کله قند بالای سر عروس و داماد در حین خواندن خطبه عقد است. معمولاً دختران جوان نزدیک به عروس برای نگهداشتن تور بالای سر و همچنین سابیدن کله قند اقدام می کنند. سابیدن کله قند به معنای بارش شادی و شیرینی بر سر عروس و داماد است و با این کار شیرینی و شادی بر زندگی عروس و داماد می ریزد.

 

جا حلقه ای سر عقد

جا حلقه ای در سفره عقد

معمولاً زمانی که عروس و داماد برای خرید حلقه های ازدواج خود مراجعه می کنند، این حلقه ها در جعبه های جواهرات معمولی به فروش می رسند، برای زیبایی بیشتر قبل از شروع عقد حلقه های ازدواج را بر روی جا حلقه ای در سفره عقد قرار می دهند تا ظاهر زیبایی برای عکاسی و فیلمبرداری داشته باشد و عروس و داماد پس از خوانده شدن خطبه عقد، جا حلقه ای را که توسط خواهر عروس یا داماد به آن ها داده می شود را دریافت نموده و حلقه ها را از روی جا حلقه ای برداشته و طی مراسمی به دست یکدیگر می کنند.

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات مجالس
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید