ایده و خلاقیت

آداب چای خواستگاری (پذیرایی مراسم خواستگاری)

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۰ دقیقه تاریخ نگارش: ۲۰ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۷
تعداد رای‌دهندگان:
۵
۳.۶

چای خواستگاری چیست و چگونه دم می‌شود؟ آداب پذیرایی چای در شب خواستگاری چگونه است؟ در این مقاله به تمام سوالات پاسخ خواهیم داد.

اگر بخواهیم از مراسم خواستگاری، برایتان بگوییم، شبی جذاب، پراسترس و سرنوشت‌ساز است. مراسم خواستگاری، معمولا اولین دورهمی است که خانواده‌ها، یکدیگر را ملاقات می‌کنند. این ملاقات معمولا در منزل خانواده عروس، اتفاق می‌افتد.

در خواستگاری، مقدمات آشنایی خانواده‌ها با یکدیگر اتفاق می‌افتد. معمولا در این مراسم، پذیرایی خیلی رسمی، محترمانه و سنتی است. چای، یکی از لوازم پذیرایی اصلی شب خواستگاری است.

در این مقاله قصد داریم درمورد چای خواستگاری، نحوه تهیه آن، تزیین سینی چای و... توضیح دهیم.

با ما همراه باشید.

 

علت پذیرایی چای در مراسم خواستگاری چیست؟

علت پذیرایی چای در جلسه خواستگاری چیست؟

از گذشته تا به امروز، در بین ما ایرانیان، نوشیدن چای و پذیرایی با آن، جایگاه ویژه‌ای داشته‌ است. تقریبا می‌توان گفت که چای، پای ثابت میهمانی‌ها، دورهمی‌ها و مراسم های رسمی ما است. پذیرایی با چای، در مراسم خواستگاری جایگاه ویژه‌ای دارد. دقت در عطر و طعم چای و همچنین تزیین سینی چای، یکی از اقداماتی است که نشان می‌دهد عروس باسلیقه‌ای هستید یا نه. پس حتما در ادامه مقاله همراه ما باشید و نکات مهم پذیرایی جلسه خواستگاری را یاد بگیرید.

 

چطور چای خواستگاری درست کنیم؟

در قدم اول یادبگیرید چگونه چای خوش عطربرای خواستگاری دم کنید

عطر و طعم خوراکی‌ها، تا مدت‌ها در ذهن باقی می‌ماند. مسلما چای هم از این قاعده مستثنی نیست؛ مخصوصا اگر چای مراسم خواستگاری باشد.

خواستگاری، دورهمی مهم و رسمی محسوب می‌شود و دم کردن چای آن، کمی نیاز به دقت بیشتری دارد. حتما از نمونه‌ای از چای استفاده کنید که قبلا هم آن را دم کرده‌اید، تا پیمانه دم کردن آن را بدانید.

 

چطور چای خوشرنگ دم کنیم؟

1. با توجه به تعداد میهمانان جلسه خواستگاری، میزان پیمانه چای را تعیین کنید.

2. چای خشک را، با کمی آب سرد بشویید. با این روش خاک چای شسته می‌شود و رنگ چای درنهایت زلال خواهد بود.

3. کتری را باتوجه به تعداد میهمانان پر از آب کنید و اجازه دهید تا جوش بیاید، بهتر است در این زمان، قوری چای را روی کتری قرار دهید.

4. بلافاصله پس از جوشیدن آب کتری، زیر آن را کم کنید و یک دقیقه منتظر بمانید تا املاح آب، ته‌نشین شود.

5. خیلی آرام، آب جوش را در قوری ریخته و قوری را روی کتری قرار دهید.

6. برای خوب دم کشیدن چای خواستگاری، می‌توانید از یک پارچه نخی تمیز استفاده کنید و آن را روی قوری قرار دهید تا گرما و بخار کتری را در ناحیه قوری حفظ نموده و چای زودتر دم بکشد. دم کشیدن چای، بسته به نوع آن، از ده دقیقه الی بیست دقیقه متغیر است.

7. بهتر است برای داشتن چای خوش عطر خواستگاری، حدود نیم ساعت قبل از رسیدن میهمانان نسبت به دم کردن چای اقدام کنید تا چای تازه و خوش رنگ داشته‌باشید.

 

مقدمات سرو چای خواستگاری

آداب سرو چای خواستگاری

اگر از بحث تخصصی درست کردن چای بگذریم، به نکات مهم آماده‌سازی مقدمات سرو چای خواستگاری می‌رسیم. لازم است حتما قبل از آمدن مهمان‌ها، سینی چای و همچنین فنجان یا استکان چای را آماده کنید. درخصوص آماده‌سازی این مقدمات باید بدانید که استفاده از لیوان برای سرو چای در جلسه اول خواستگاری توصیه نمی‌شود، تنها زمانی از لیوان استفاده کنید که مهمان‌ها، از شما درخواست کنند. حتما فنجان یا استکان سرو چای را چند ساعت قبل از حضور میهمانان بشویید و با دستمالی تمیز خشک کنید؛ بهتر است تا چند دقیقه قبل از زمان سرو چای، این ظروف را سروته داخل سینه قرار دهید تا گردوخاک داخل آن نرود.

تعدادی قندان مناسب برای قراردادن در میزهای نزدیک میهمانان انتخاب کنید و قند داخل آن‌ها را پر نمایید. می‌توانید برای خوش‌عطر‌ شدن قندها، از کمی وانیل، هل یا گل محمدی داخل آن استفاده کنید (اگر این کار را انجام دادید، حتما یک قندان پر از قند ساده داشته‌باشید، ممکن است سلیقه میهمانان شما استفاده از قند طعم‌دار نباشد). نوع سینی که برای چای انتخاب می‌کنید نیز بسیار حائز اهمیت است.

 

سینی مناسب سرو چای خواستگاری

سرو چای خواستگاری

این روزها سینی‌های زیبایی به بازار آمده‌است، که انتخاب از بین آن‌ها بسیار مشکل است. اگر عروس خوش‌سلیقه‌ای هستید و وقت و حوصله کافی دارید، می‌توانید سری به بازار شوش یا لوکس فروشی‌های نزدیک منزلتان بزنید. در این مکان‌ها سینی‌های متنوعی را می‌بینید. البته که با کمی سلیقه، می‌توانید همان سینی‌های پذیرایی ساده در منزلتان را هم تزیین کنید.

نکته مهمی که در مورد انتخاب سینی مناسب سرو چای خواستگاری باید بدانید، این است که، حتما از سینی استفاده کنید که، کف آن لیز نباشد. حتی اگر یکی از اعضای خانواده، قصد تعارف سینی چای را دارد، بازهم، لازم است بدانید که با سطح هیجان و استرس جلسه خواستگاری، هر چه درصد احتمال خطا را پایین آورید، به نفع شما است. اگر کف سینی شما به اندازه کافی اصطکاک نداشت، می‌توانید از کفی‌های زیبایی که در بازار وجود دارد بخرید و در کف سینی پهن کنید، با خیال راحت، استفاده کنید. همچنین دقت کنید، اگر سینی انتخابی شما برای روز خواستگاری، سینی دسته‌دار است، حتما دسته‌های آن‌ را چک کنید و از محکم‌بودن آن اطمینان حاصل کنید. به‌هرحال شوخی نیست، خواستگاری، اولین برخورد خانواده شما با خانواده آقای داماد است و باید همه‌چیز تاحد امکان سرجای خودش باشد. اگر این نکات را درنظر بگیرید می‌توانید شبی خاطره‌انگیز و کم‌استرس داشته‌باشید.

 

آموزش تزیین سینی چای خواستگاری

تزیین سینی چای خواستگاری عروس

 

به قسمت‌ جذاب ماجرا رسیدیم، تزیین سینی چای خواستگاری یکی از دلچسب‌ترین مراحل قبل از خواستگاری است. این مرحله دقیقا جایی است که شما می‌توانید خودی نشان دهید. با تزیین سینی خواستگاری می‌توانید سلیقه جذاب و زیبای خودتان را به رخ بکشید. پس شروع کنید و چند روز قبل از مراسم خواستگاری، به فکر تزیین سینی چای خواستگاری باشید و لوازم مورد‌نیاز آن‌ را تهیه کنید. در ادامه، روش‌ها و ایده‌هایی برای تزیین سینی چای آموزش می‌دهیم؛ تا بااستفاده از ایده‌های خودتان، تزیینی جذاب برای سینی چای خواستگاری داشته‌باشید.

 

1. استفاده از گل برای تزیین سینی چای خواستگاری

تزیین سینی چای

یکی از هدایایی که آقای داماد برای عرض ارادت و علاقه، به منزل عروس می‌آورد، گل است. گل یکی از زیباترین هدیه‌هایی است که حس لطافت، عشق و ادب را القا می‌کند. سعی کنید از گل برای تزیین سینی چای خواستگاری استفاده کنید. 

شما می توانید از گل‌فروشی گل‌هایی زیبا تهیه کنید و به وسیله آن‌ها، سینی چای را طراحی و دیزاین کنید. این تزیینات، می‌تواند در نزدیکی دسته‌های سینی قرار گیرد.

گل برای تزیین سینی چای خواستگاری

 

لوازم مورد نیاز تزیین سینی با گل

لوازم مورد نیاز تزیین سینی گل

قبل از تزیین سینی، لازم است، لوازمی مثل: چسب نواری، چسب حرارتی، اسفنج گل، روبان، گل‌های مختلف و مناسب تهیه کنید. برای چسباندن گل‌ها و فرم‌دهی به آن، می‌توانید اسفنج مخصوص گل را از گل‌فروشی تهیه نمایید و به سینی بچسبانید، سپس گل‌ها را، تک به تک و روی اسفنج فشار دهید تا ثابت شود. تزیین اطراف گل‌ها، به‌وسیله روبان باریک و یا مروارید، نمای جذابی ایجاد خواهد کرد.

 

2. استفاده از شمع برای تزیین سینی چای خواستگاری

تزیین سینی چای خواستگاری با شمع

شمع‌ها همیشه در لحظات احساسی زندگی حضور دارند. چه زمان مدیتیشن باشد چه صرف شام رومانتیک، فرقی نمی‌کند؛ به‌هرحال شمع‌ها از نظر روانشناسی موجب آرامش می‌شوند و انرژی‌های منفی را دفع می‌کنند.

استفاده از شمع، در سینی چای خواستگاری می‌تواند بسیار زیبا باشد. اگر علاقه‌مند هستید که برای تزیین، از شمع استفاده کنید، می‌توانید شمعدان ظریف و زیبایی پیدا کنید که درون سینی، جلوه زیبایی داشته‌باشد. دقت کنید که  ابعاد شمعدان، زیاد بزرگ نباشد که جای زیادی در سینی بگیرد.

 

3. استفاده از تور، روبان و مروارید برای تزیین سینی چای خواستگاری

 تزیین چای خواستگاری

یکی از تزییناتی که می‌توانید برای سینی چای استفاده کنید، تزیین با تور، روبان، مروارید و صدف است. برای تزیین سینی می‌توانید، ریسه‌های مرواریدی را با سلیقه خود در کنار صدف قرار دهید. سپس با کمی روبان یا تور، تزیینات مرواریدی و صدفی را، به دسته سینی یا گوشه آن وصل کنید. استفاده از چنین تزییناتی کاملا سلیقه‌ای است و در نهایت انتخاب با شما است.

 

لوازم موردنیاز تزیین سینی صدفی

لوازم مورد نیاز تزیین سینی چای

برای این تزیین، بهتر است تعدادی صدف و گوش‌ماهی، مروارید، چسب حرارتی، چسب نواری و روبان تهیه کنید. بهتر است طرح کلی تزیین را روی سطحی بچینید و مطمئن شوید که بهترین چیدمان را دارید. بعد از اطمینان، صدف‌ها و مرواریدها را با چسب حرارتی بچسبانید و تزیین نهایی را روی سینی قرار دهید. این تزیین را، می‌توانید با روبان و یا چسب روی سیبی فیکس کنید.

 

آداب سرو چای خواستگاری چیست؟

آداب سرو چای خواستگاری

بعد از تزیین و آماده‌سازی سینی سرو چای در خواستگاری، نوبت به آگاهی از، آداب و رسوم سرو چای خواستگاری می‌رسد. دقت کنید که تعداد استکان‌ها یا فنجان‌های چای، با تعداد میهمانان آقای داماد و خانواده شما برابر باشد، تا در آن میان، کسی بدون چای باقی‌نماند. بهتر است چای را خارج از سینی بریزید و سپس استکان یا فنجان چای را داخل سینی قرار دهید تا از خیس‌شدن کف سینی جلوگیری کنید. در زمان سرو چای، از بزرگ‌ترها شروع کنید و به ترتیب، چای را با لبخند و آرامش تعارف کنید. به هیچ‌وجه برای رفتن به نفر بعدی و تعارف به او، عجله نکنید؛ این‌ کار نوعی بی‌احترامی به میهمان محسوب می‌شود. زمانی‌که از والدین آقای داماد پذیرایی کردید، سراغ داماد بروید و با آرامش چای را تعارف کنید و منتظر بمانید تا چای را از سینی برداشته و روی میز قرار دهد و اگر مایل بود، از داخل سینی قند بردارد. دقت کنید که عجله شما در تعارف چای به داماد، زیاد جالب نیست. سعی کنید هنگام پذیرایی، تا حد امکان پشتتان به میهمانان نباشد.

نکته مهمی که لازم است کل خانواده به آن دقت کنند این است که، اگر کودکی در مراسم خواستگاری شما حضور دارد، حتما کودک را در کنار یکی از والدین بنشانید. هنگام پذیرایی، چای را خودتان برای کودک بردارید و روی میز نزدیکش قرار دهید. هرچند که جلسه خواستگاری رسمی، معمولا محل مناسبی برای حضور کودکان نیست و توصیه می‌شود تا حد امکان از حضور آن‌ها خودداری شود.

 

کلام آخر

جلسه خواستگاری، جزء به‌یادماندنی‌ترین رویدادهای زندگی زوج‌ها محسوب می‌شود. بهتر است با آرامش، برنامه‌ریزی کنید. سعی کنید لباس مناسبی بپوشید تا زمان پذیرایی دچار مشکل نشوید. لبخند به لب داشته‌باشید و مطمئن باشید، زیباترین و فوق‌العاده‌ترین عروس خواهید بود. 

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات مجالس
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید