ایده و خلاقیت

در اولین جلسه خواستگاری چه می گذرد؟ (سوالات مهم خواستگاری)

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۰ دقیقه تاریخ نگارش: ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۲
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰

سوالاتی که در جلسه خواستگاری سوال میشود، در شناخت طرفین اثر زیادی دارد. با مطالعه این مقاله مهم ترین سولاات جلسه خواستگاری را مطالعه می کنید.

اولین جلسه خواستگاری، یکی از مهم‌ترین جلساتی است که خانواده‌های نزدیک دختر و پسر باهم ملاقات می‌کنند. در چنین جلسه‌ای، معمولا شناخت طرفین اتفاق می‌افتد. لازم است برای چنین مراسم مهمی، از قبل آمادگی داشته باشید. در این جلسه، جزییات زندگی دختر و پسر به همراه خانواده‌ها، به یکدیگر معرفی می‌شود. پرداختن به موضوعاتی که مستقیم با برگزاری مراسم بله برون و عروسی در ارتباط است، چندان توصیه نمی‌شود. یادتان باشد که از خواستگاری تا عقد، چندین جلسه ملاقات رسمی نیاز دارید. اصلا برای پرداختن به موضوعات جدی، عجله نکنید و آن را به جلسات بعدی موکول کنید.

سوالات مهم در اولین جلسه خواستگاری چیست؟

در ادامه به بررسی تمامی جزییات پاسخ این سوال می‌پردازیم. پس همراه ما باشید.

 

اولین جلسه خواستگاری چگونه است؟

اولین جلسه خواستگاری

اولین جلسه خواستگاری معمولا با هماهنگی و تماس تلفنی از جانب یکی از اقوام نزدیک داماد، تنظیم می‌شود. معمولا برای اولین جلسه خواستگاری، بدون هماهنگی و تماس قبلی، نباید مراجعه شود. شوخی نیست! این مراسم، پر از استرس و حرف‌های جدی است. پس نباید، بدون مقدمه و هماهنگی به منزل عروس مراجعه کنید. توجه داشته باشید که، آراستگی ظاهری را در این جلسه، جدی بگیرید. سعی کنید، برای مراجعه به منزل عروس، گل خواستگاری تهیه کنید. تا حد امکان، از گل‌های مناسب استفاده کنید و از خرید گل‌هایی مثل گل گلایل، پرهیز کنید.

 

حتما بخوانید: بهترین شیرینی برای خواستگاری

 

معارفه در اولین جلسه خواستگاری

سوالات اولین جلسه خواستگاری

در جلسه خواستگاری، معمولا معارفه اهمیت زیادی دارد.‌ اگر آشنایی قبلی وجود نداشته باشد، لازم است در اولین فرصت، مقدمه‌ای بچینید و شروع به معرفی خود و خانواده‌تان کنید. ابتدا باید از معرفی آقا داماد شروع کنید. از سن و تحصیلات شروع کنید. توضیح مختصری درخصوص کودکی، تعداد خواهر برادرها دهید و به شغل آقای داماد بپردازید. سعی کنید از بیان کردن موضوعات حاشیه‌ای پرهیز کنید و مهم‌ ترین شاخصه‌هایی که در تصمیم‌گیری طرف مقابل اثر گذار است عنوان کنید. تحت هیچ شرایطی بزرگ‌نمایی نکنید و چیزی را شاخ و برگ ندهید. صادقانه معرفی کنید و واقعیات را بیان کنید.

 

حتما بخوانید: آداب چای خواستگاری و پذیرایی مراسم

 

مهم ترین سوالات جلسه خواستگاری چیست؟

مهم ترین سوالات اولین جلسه خواستگاری

برای شروع زندگی مشترک، شناخت مطلوب و هم‌نظر بودن در موضوعات اساسی، از مهم‌ترین موضوعاتی است که باید درنظر داشته باشید. حتی دو هم اتاقی نیز، لازم است از نظر سبک زندگی و نگاه کلی به برخی موضوعات، هم‌نظر باشند. این شرایط برای زن و شوهر، بسیار مهم‌تر است. سعی کنید صادقانه صحبت کنید و خط قرمزهای‌تان را در همین سوالات بگنجانید. اگر مشکل خاصی دارید، سعی کنید در همین جلسه، دیدگاه طرف مقابل را درخصوص آن بپرسید. اهداف‌تان را از شروع زندگی مشترک عنوان کنید و از دید روانشناسانه، طرف مقابل را ارزیابی کنید. اگر این سوالات را بر اساس راهنمایی که در ادامه اشاره می‌کنیم بپرسید؛ قطعا دید بهترین نسبت به طرف مقابل‌تان پیدا می‌کنید.

 

حتما بخوانید: پذیرایی خواستگار در نوروز

 

1-سوالات خانوادگی از مهم ترین سوالات جلسه خواستگاری

مهم ترین سوالات جلسه خواستگاری

سعی کنید با پرسیدن سوالات مختلف، دید کلی طرف مقابل را نسبت به خانواده استخراج کنید. در سوالات، کشف کنید که چرا تصمیم به شروع زندگی مشترک گرفته است؟ خصوصیات اخلاقی خوب و بد او چیست؟ مدیریت خانواده از دید طرف مقابل‌تان چگونه است؟ محبت در خانواده چه جایگاهی دارد؟  تصور شما از همسر آینده‌تان چیست؟ چه انتظاری از همسرتان خواهید داشت؟ جایگاه همسرتان به‌عنوان مادر یا پدر فرزندتان کجاست؟ رابطه شما با اعضا خانواده چگونه است؟ اولویت زندگی‌تان چیست؟ نظرتان در مورد تحصیل و یا کار پس از ازدواج چیست؟ نظرتان درخصوص فرزند و جایگاه او در خانواده چیست؟ زندگی ایده‌آل از دید شما چگونه است؟ آیا ویژگی خاصی در زندگی پدر مادرتان وجود دارد که علاقه‌مند به آن باشید؟ آیا ویژگی وجود دارد که از آن متنفر باشید؟ آیا نظریات خاصی در خصوص زندگی دارید؟

 

2-سوالات اجتماعی از مهم ترین سوالات جلسه خواستگاری

لیست مهم ترین سوالات جلسه خواستگاری

شاید به‌نظرتان چندان با اهمیت به‌نظر نرسد، اما دیدگاه اجتماعی همسر آینده‌تان بسیار مهم است. سعی کنید در بطن سوالات، موضوعاتی که برای‌تان مهم است، به‌صورت سوال مطرح کنید. در ادامه، رایج‌ترین سوالات این حوزه را باهم بررسی می‌کنیم. رفت و آمد خانوادگی چه جایگاهی برای‌تان دارد؟ رفت و آمد با دوستان در زندگی‌تان جایگاهی دارد؟ آیا انسانی سخت‌گیر در اجتماع هستید؟ عادات اجتماعی‌تان چیست؟ نحوه برخورد اجتماعی‌تان با مدیر، کارمند و یا گارسون رستوران چگونه است؟ خط قرمزهای زندگی‌تان در روابط اجتماعی چیست؟ محدودیت‌های خانواده در ارتباطات، چگونه است؟

 

3-سوالات اعتقادی مهم ترین سوالات جلسه خواستگاری

چک لیست مهم ترین سوالات جلسه خواستگاری

اصلا تفاوتی ندارد که فرد مذهبی باشید یا چندان دغدغه‌ای در این خصوص نداشته باشید. به هر حال، لازم است دیدگاه همسر آینده‌تان را در خصوص موضوعات اعتقادی و مذهبی بسنجید. در خصوص حجاب و انتظارات او سوال کنید. آیا محرم و نامحرم برای او اهمیت دارد؟ چه وظایف دینی را برای همسر، ضروری می‌داند؟ آیا حلال و حرام را در زندگی آینده، دارای اولویت می‌داند؟ درخصوص ازدواج مجدد چه دیدگاهی دارد؟ ارتباطات اجتماعی و دوستانه را با چه دیدی نگاه می‌کند؟ نگرانی‌ها و دغدغه‌های اعتقادی و دینی‌تان چیست؟

 

4- سوالات مالی مهم‌ ترین سوالات جلسه خواستگاری

در جلسه خواستگاری چه سوالاتی بپرسید

حتی اگر خودتان را فردی مادی ندانید، باز هم موضوع مالی، بحث مهمی در زندگی مشترک است. سعی کنید، بدون تعارف، جایگاه پول در زندگی آینده‌تان را روشن کنید. میزان نیاز مالی‌تان را بیان کنید و توقعات همسرتان را بررسی کنید. آیا برای به‌عهده گرفتن هزینه‌های زندگی آمادگی دارید؟ آیا برخی هزینه‌ها از دیدتان اضافی است؟ چه هزینه‌هایی اضافی و غیرضروری است؟ اولویت هزینه‌های زندگی‌تان چیست؟ چقدر توقعات مالی همسرتان در اولویت است؟ آیا ول‌خرج هستید یا اهل حساب و کتاب هستید؟ خلاصه هر سوالی که با شنیدن پاسخ آن، دید مالی نسبت به آینده زندگی‌تان کسب خواهید کرد، بپرسید.

 

5- سوالات فرزند آوری مهم‌ ترین سوالات جلسه خواستگاری

سوال در جلسه خواستگاری درمورد بچه دار شدن

شاید هیجان و ذوق این روزها، مانع از کنجکاوی در خصوص نظریات همسرتان، در خصوص فرزند آوری شود. اما اشتباه نکنید. قطعا پس از مدتی، این شور و هیجان منطقی‌تر خواهد شد. در آن زمان، برای بررسی نظریه همسرتان در خصوص فرزند آوری، کمی دیر شده است. آیا علاقه‌ای به داشتن فرزند دارید؟ آیا جنسیت فرزندتان برای‌تان اهمیت دارد؟ وظیفه تربیت کودک با چه کسی است؟ نقش فرزند در روابط زوجین چیست؟ اگر به هر دلیلی بچه‌دار نشوید، تصمیم بعدی زندگی‌تان چیست؟

 

6- سوالات جنسی مهم‌ ترین سوالات جلسه خواستگاری

جدیدترین سوالات جلسه خواستگاری

یکی از رایج‌ترین علل اختلافات زناشویی و جدایی‌ها و خیانت‌ها، عدم اطلاع از نظریات جنسی است. اگر تمامی دغدغه‌های جنسی، نیازها و نظریات در جلسات آشنایی بیان شود، بسیاری از مشکلات در آینده زندگی زوج‌ها، اتفاق نخواهد افتاد. پس سعی کنید، در همین اولین جلسه، دغدغه‌های جنسی‌تان را بیان کنید و نظریات جنسی طرف مقابل را، ارزیابی کنید. معمولا ازدواج افرادی که از لحاظ جنسی، با یکدیگر در تعادل نیستند، به شکست منجر خواهد شد. دید شما نسبت به روابط جنسی چیست؟ تعداد دفعات رابطه جنسی در زندگی زناشویی ایده‌آل‌تان چگونه است؟ اگر بیان کردن این سوالات برای‌تان مشکل است، می‌توانید به مشاوره‌های پیش از ازدواج مراجعه کنید تا کارتان را راحت‌تر کنند و خیلی ساده، به اطلاعات موردنظرتان دست‌ پیدا کنید.

 

7- سوالات حاشیه‌ای در اولین جلسه خواستگاری

سوالات جلسه خواستگاری چیست

شاید چندان مهم به‌نظر نرسد، اما حال روحی شما در کنار کسی خوب است که بتوانید با او تفریحات و فعالیت‌های مشترک داشته باشید. قطعا اگر شما پیاده روی و ورزش را تفریح بدانید و همسرتان مطالعه کتاب و دیدن فیلم سینمایی را تفریح بداند، نمی‌توانید فعالیت‌های مشترک چندانی باهم داشته باشید. همین موضوع پایه‌های زندگی‌تان را در برخی مواقع سست می‌کند. پس سعی کنید، نظر همسر آینده‌تان را درخصوص تفریحات مورعلاقه‌اش، سوال کنید. سعی کنید از یک روز تعطیل در زندگی همسرتان بپرسید، کارهای مفید در یک روز تعطیل چه خواهد بود؟ آیا اهل سفر و گردش هست یا منزل را بهترین مکان برای آرامش می‌داند؟ آیا اهل مهمانی و تعاملات اجتماعی هست یا خیر؟ آیا حتما باید با برنامه ریزی تفریح و سفر را شروع کند؟ یا علاقه‌مند به تفریحات یهویی و جذاب است؟ این سوالات، شما را به نیمه گم شده زندگی‌تان نزدیک‌تر می‌کند.

 

حتما بخوانید: زیباترین و شیک ترین مدل های مانتو عقد 

 

آیا این سوالات تضمین یک زندگی شاد و آرام است؟

زندگی آرام با سوالات جلسه خواستگاری

احتمالا فکر می‌کنید که، پرسیدن این سوالات در اولین جلسه خواستگاری، ضروری است؟ آیا پرسیدن این سوالات، شادی و آرامش را در زندگی آینده تضمین می‌کند؟ باید گفت خیر! قطعا شناختی که برای شروع زندگی مشترک نیاز دارید، با همین چند مورد سوال و جواب‌های آن، حاصل نمی‌شود. برای کسب شناخت از همسر آینده‌تان، به جلسات مشاوره پیش از ازدواج، رفت و آمدهای خانوادگی و صحبت‌های بسیار زیاد، نیاز دارید. قطعا حضور در محیط‌های اجتماعی مختلف، نحوه برخورد همسر آینده تان با افراد مختلف در اجتماع را نشان می‌دهد. حضور در موقعیت‌های مختلف با حالات روحی متفاوت، حقیقت وجودی همسرتان را روشن می‌کند. با مشخص شدن این ابعاد از شخصیت او، می‌توانید راحت‌تر درخصوص شروع زندگی مشترکتان تصمیم بگیرید.

 

لیست سوالات شخصی در اولین جلسه خواستگاری

سرنوشت سازترین سوالات جلسه خواستگاری

هر انسان، با ویژگی‌های شخصیتی و محیطی متفاوتی زندگی می‌کند و ایده‌آل‌های خاص خودش را دارد. برای شروع زندگی آرام و خوشبخت، لازم است شناخت مطلوبی از همسر آینده‌تان به‌دست آورید. سعی کنید لیست سوالات مهمی که برای‌تان اهمیت زیادی دارد یادداشت کنید. درواقع، سوالاتی که در این مطلب به آن اشاره شد، بسیار کلی و عمومی است. برای شناخت بهتر، لازم است سوالات را ریزتر و دقیق‌تر بپرسید، تا نتیجه مطلوبی بگیرید. یادتان باشد که سرنوشت زندگی آینده‌تان، در گرو همین سوال و جواب‌های ساده است.

 

خلاصه مطلب

شروع زندگی مشترک برای هر انسان، چالش بزرگی است. برای موفقیت در این چالش، لازم است شناخت خودتان را نسبت به همسر آینده‌تان افزایش دهید. طرح سوالات مهم در اولین جلسه خواستگاری، اولین گام برای رسیدن به زندگی مشترک استاندارد و مطلوب است. پس سعی کنید، خوب فکر کنید و خوب ببینید، تا بهترین انتخاب را داشته باشید.

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات مجالس
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید