ایده و خلاقیت

40 مدل از بهترین ایده های چیدمان اتاق کودک در سال 1403

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۳ دقیقه تاریخ نگارش: ۷ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۹
تعداد رای‌دهندگان:
۱
۵
دسته ها:

چیدمان اتاق کودک نیازمند دقت بسیاری است؛ زیرا کودکان در سن کم روحیه حساسی دارند. با توجه به اهمیت این موضوع بهتر است از رنگ‌ها و طراحی‌های مناسب در دکوراسیون اتاق استفاده کنید.

طراحی اتاق کودک یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که والدین باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشند؛ چرا­که کودکان بیشترین زمان خود را در اتاق می‌گذرانند. با توجه به تایم طولانی که کودکان در اتاق خود صرف می‌کنند، دکوراسیون اتاق می‌تواند تاثیر زیادی در روحیه آن­ها داشته باشد؛ بنابراین بهتر است چیدمان اتاق کودک متناسب با روحیه و سن او باشد. برای ایجاد یک اتاق با احساس امنیت و شادابی باید با نکات و قوانین مربوط به دکوراسیون اتاق کودک آشنا شوید. در ادامه این مطلب به بررسی دقیق نکات پیرامون این موضوع و ۴۰ مدل از بهترین ایده‌های چیدمان می‌پردازیم.

چیدمان اتاق کودک پسرانه

طراحی و چیدمان اتاق کودک پسرانه کار دشواری محسوب می‌شود؛ بنابراین بهتر است والدین برای طراحی اتاق کودکان از رنگ‌ها و نقش‌های مناسب استفاده کنند. به عبارت دیگر بهتر است از طرح‌های متناسب با علاقه پسران استفاده کنند تا برای کودک جذاب باشد. در صورتی­که کودک شما امکان صحبت درباره علایق خود را دارد، بهتر است با هماهنگی او مراحل دکوراسیون اتاقش را پیش ببرید. 

از جمله این موارد می‌توان به استفاده از ایده‌های نوآورانه، نوع دکوراسیون اتاق، رنگ دکوراسیون، طرح‌ها و نقش‌ها و فرش فانتزی کودک اشاره کرد. تمامی این موارد باید به طور دقیق بررسی شده و براساس خلق و خوی کودک تعیین شوند. به عنوان مثال ‌بهتر است از رنگ‌های طوسی و آبی که به عنوان رنگ پسرانه شناخته می­شوند، استفاده کنید. علاوه­بر این‌ها باید بخشی از اتاق برای بازی کودک در نظر گرفته شود و اگر کودک شما علاقمند به سبک یا حوزه خاصی است از آن در دکوراسیون اتاقش استفاده کنید.

چیدمان اتاق کودک دخترانه

دکوراسیون و چیدمان اتاق کودک دخترانه نیز نیازمند رعایت و در نظر گرفتن برخی موارد است. یکی از مهم­ترین نکات، انتخاب رنگ وسایل و فرش اتاق است؛ چرا­که باید براساس خلق و خوی دخترانه انتخاب شود. معمولاً رنگ‌های سبز، صورتی، یاسی و نارنجی توجه دختران را جلب می‌کنند؛ بنابراین بهتر است از چنین رنگ‌های آرامش بخش و پر انرژی در دکوراسیون اتاق کودک استفاده کنید.

همچنین به نقل از سایت فرش محتشم:" دخترها به دلیل روحیه حساس و عاطفی که دارند علاقه شدیدی به طرح‌های فانتزی و عروسکی دارند. فرش اتاق کودک طرح پرنسس و گربه، فرش کودک فانتزی طرح رقص باله، فرش کودک جدید طرح دختر آب‌نباتی، فرش کودک مدرن طرح پرنسس و یونیکورن، فرش کودک طرح پرنسس کوچولو، فرش کودک دخترانه طرح خرگوش خیس، فرش اتاق کودک دخترانه طوسی صورتی، فرش کودک دختر توت فرنگی، فرش اتاق‌خواب دخترانه طرح السا و آنا، فرش سیندرلا از جمله کارتون‌ها و طرح‌های پرطرف‌دار دخترها هستند. اکثر دختران در فکر و تخیلات خود، خود را به‌جای این شخصیت‌های کارتونی می‌گذارند. اصلی‌ترین نکته که در خرید فرش کودک باید به آن توجه کنید، احترام گذاشتن به سلیقه‌ای فرزندتان است."

تاثیر رنگ در دکوراسیون اتاق کودکان

یکی از مهم‌ترین مسائلی که باید در دکوراسیون اتاق کودک به آن توجه کنید، رنگ اتاق است. اتاق کودکان یکی از مهم­ترین قسمت‌های خانه برای آن­ها محسوب می‌شود؛ بنابراین باید دکوراسیون و رنگ آن متناسب با روحیه کودکان انتخاب شود. فرزندان شما در حال رشد هستند و انتخاب مناسب رنگ اتاق می‌تواند در شخصیت آن­ها تاثیرگذار باشد. برای انتخاب رنگ دکوراسیون اتاق کودک باید روانشناسی رنگ کودک را مد­نظر قرار دهید.

به عنوان مثال اگر فرزند بیش فعالی دارید نباید از رنگ‌های آتشین و هیجان­انگیز استفاده کنید. در واقع بهتر است رنگ‌های سرد و آرامش­بخش را برای چیدمان اتاق کودک خود به کار ببرید. رنگ‌هایی همچون آبی، بنفش، یاسی و... حس آرامش را القا می‌کنند و فضای اتاق را نیز بزرگ­تر نشان می‌دهند. یک فضای دلباز و بزرگ به کودکان بیش فعال کمک می‌کند تا احساس امنیت داشته باشند. در صورتی­که فرزند شما گوشه‌گیر و آرام است باید از رنگ‌های گرم و آتشین استفاده کنید، تا به او انرژی دهید.

رنگ‌های گرمی همچون قرمز، زرد، نارنجی و... انرژی اتاق را چند برابر می‌کنند. یک فضای پرانرژی کودک را وادار به فعالیت می‌کند و مانع از گوشه گیر شدن او خواهد شد. بهترین پیشنهاد، ترکیب چندین رنگ مختلف است؛ چرا­که کودکان می‌توانند علاوه­بر دریافت انرژی، فضای آرامی نیز داشته باشند. علاوه­بر این‌ها رنگارنگ بودن اتاق کودکان به تقویت خلاقیت آن­ها نیز کمک می‌کند. این رنگ­ها می­توانند در انتخاب فرش نیز به شما کمک کند. اگر به دنبال انتخاب فرش مناسب برای اتاق کودک خود هستید، می­توانید از فروشگاه محتشم خرید کنید. در ادامه به معرفی چندین رنگ مناسب برای اتاق کودک و تاثیر آن­ها در چیدمان می‌پردازیم:

  • رنگ سفید: رنگ سفید یکی از اصلی‌ترین رنگ‌های هر دکوراسیونی محسوب می‌شود. این رنگ نماد پاکیزگی، تمیزی و کمال است و اتاق را بسیار بزرگ نشان می‌دهد. این رنگ برای چیدمان اتاق کودک بسیار مناسب است و استفاده از آن در کنار رنگ‌های دیگر می‌تواند نور فوق­العاده‌ای به اتاق بدهد.

  • طوسی و خاکستری: رنگ‌های طوسی و خاکستری نیز خنثی هستند و ترکیب آن­ها با دیگر رنگ‌ها زیبای بی‌نظیری ایجاد می‌کند. طوسی و خاکستری رنگ‌های مدرنی محسوب می‌شوند و استفاده از آن­ها در دکوراسیون اتاق بسیار مرسوم است.
  • رنگ قرمز: همان­طور که اشاره کردیم قرمز یکی از رنگ‌های گرم و آتشین محسوب می‌شود و موجب فعال شدن هیجان و انرژی در کودکان می‌گردد. رنگ قرمز سیر و پررنگ است؛ بنابراین باید در کنار رنگ‌های دیگر به کار برود. قرمز در کنار رنگ‌های خنثی همچون طوسی و سفید دکوراسیون فوق­العاده­ای ایجاد کرده و فضای اتاق را جذاب می‌کند.
  • رنگ زرد: این رنگ نیز گرما و نور خورشید را نمایان می‌کند و فضای اتاق را نیز بسیار بزرگ نشان می‌دهد. رنگ زرد معمولاً در سنین ۷ سال به بالا پرطرفدار است و برای نوزادان چندان مناسب نیست. با توجه به اهمیت و تاثیر رنگ در چیدمان اتاق کودک بهتر است از رنگ زرد برای اتاق نوزاد استفاده نکنید.
  • رنگ آبی: همان­طور که اشاره کردیم آبی یکی از رنگ‌های سرد و بی‌نظیر برای اتاق خواب محسوب می‌شود. این رنگ علاوه­بر اتاق خواب کودکان برای بزرگسالان نیز مناسب خواهد بود؛ چراکه بسیار آرامش­بخش است. رنگ آبی مانع از ایجاد استرس و اضطراب شده و فشار خون را نیز کاهش می‌دهد. آبی نمایانگر آسمان، رودخانه و دریا است؛ بنابراین آرامش طبیعت را با خود به اتاق کودک می‌آورد.
  • رنگ بنفش: بنفش یکی از رنگ‌های سلطنتی است که از ترکیب قرمز با آبی ایجاد می‌شود؛ با­این­حال به دلیل بیشتر بودن میزان رنگ آبی تناژ سردی دارد. بنفش بسیار پررنگ و سیر است و برای اتاق‌های بزرگ گزینه مناسبی خواهد بود. استفاده از این رنگ همراه با رنگ‌هایی همچون صورتی، آبی روشن و سفید ترکیب فوق العاده‌ای ایجاد می‌کند.
  • رنگ یاسی: رنگ یاسی نیز از ترکیب رنگ‌های بنفش و کرم ایجاد می‌شود و به عبارت دیگر تناژ روشنی از رنگ بنفش است. این رنگ بسیار جذاب و شیک محسوب می‌شود و به دلیل ملیح بودن آن انتخاب مناسبی برای اتاق کودکان خواهد بود. رنگ یاسی همراه با سفید فضای آرامبخش و دلنشینی ایجاد می‌کند.

انواع ایده چیدمان اتاق کودک

مدل‌های مختلفی از دکوراسیون اتاق کودکان وجود دارد که براساس عوامل مختلف از یکدیگر مجزا هستند. به عنوان مثال می‌توان به فضای اتاق، جنسیت کودک، تعداد فرزندان، رنگ‌های به کار رفته در دکوراسیون، متریال‌های استفاده شده و... اشاره کرد. هر کدام از این موارد منجر به ایجاد ایده دکوراسیون جدیدی می‌شوند. در ادامه به معرفی برخی از این ایده‌ها می‌پردازیم.

استفاده خلاقانه از رنگ‌ها

پیش از این به تاثیر رنگ‌ها روی دکوراسیون اتاق کودکان اشاره کردیم. استفاده از رنگ‌های مختلف می‌تواند موجب ایجاد کوراسیون‌های متنوع و مختلف شود. به عنوان مثال ترکیب رنگ‌هایی همچون یاسی و نارنجی موجب ایجاد شادابی و طراوت بسیاری در اتاق کودک می‌شوند و برای کسانی که دو فرزند داشته باشند مناسب خواهد بود. همچنین در برخی موارد کودکان به رنگ‌های خنثی علاقمند هستند؛ بنابراین می‌توانید از رنگ‌هایی همچون طوسی، آبی و سفید در چیدمان اتاق کودک استفاده کنید.

این رنگ‌ها اغلب برای اتاق­های پسرانه مورد استفاده قرار می‌گیرند و شامل دیوارها و اجزای اتاق می‌شوند. فرش نیز یکی از مهم­ترین اجزای اتاق کودکان محسوب می‌شود و انتخاب آن نیازمند دقت بسیاری است. در صورتی­که قصد خرید یک فرش مناسب اتاق پسرانه دارید بهتر است مقاله قیمت فرش اتاق کودک پسرانه + ۱۰۰ طرح فرش عروسکی بچگانه را مطالعه کنید.

استفاده از کتابخانه و وسایل چوبی

یکی­دیگر از بهترین ایده‌ها برای چیدمان اتاق کودک استفاده از وسایل چوبی روشن است. این وسایل می‌توانند شامل باکس‌ها، کتابخانه‌های دیواری و... شوند. توجه داشته باشید که در کنار وسایل چوبی از رنگ‌های شاد و پر انرژی نیز استفاده کنید تا فضای اتاق بی‌روح نشود. در صورتی­که فضای اتاق شما کوچک باشد استفاده از میز و کتابخانه‌های دیواری ایده فوق العاده‌ای است؛ چرا­که علاوه­بر ایجاد فضای مناسب برای مطالعه، امکان نگهداری کتاب‌ها و اسباب بازی کودک نیز وجود دارد.

ایجاد فضای مخصوص بازی

یکی از مهم­ترین مواردی که در چیدمان اتاق کودک باید مدنظر قرار دهید، فضای بازی‌ها است. معمولاً والدین به دلیل کوچک بودن اتاق‌ها از تهیه فضای بازی برای کودکان دست می‌کشند؛ با­این­حال راه حل مناسبی برای این مشکل وجود دارد؛ والدین می‌توانند از تخت خواب‌هایی استفاده کنند که در طول روز فضای مناسبی برای بازی کودکان داشته باشند. مدل‌های مختلفی از این تخت خواب‌ها در بازار وجود دارند که انتخاب آن­ها باید براساس سلیقه کودکان انجام شود.

استفاده از تخت‌های دو طبقه

در صورتی­که دو فرزند دارید و فضای اتاق کودک شما نیز محدود است، استفاده از تخت خواب‌های دو طبقه کمک بسیاری به شما می‌کند. این تخت‌ها کمک می‌کنند علاوه­بر کاهش هزینه‌ها فضای کمی از اتاق اشغال شود. همچنین استفاده از باکس‌های دیواری به نگهداری از وسایل و کتاب‌های کودکان کمک کرده و در عین حال فضای کمی نیز اشغال می‌کند. تخت خواب‌های دونفره تاشو نیز گزینه مناسبی برای اتاق‌های کوچک هستند. این تخت خواب‌ها در طول شب برای خواب قابل استفاده هستند و در طول روز نیز جمع شده و به عنوان میز و کتابخانه مورد استفاده قرار می‌گیرند.

باکس‌های پارچه‌ای

اگر فرزند شما وسایل و اسباب بازی‌های ریز بسیاری دارد، در چیدمان اتاق کودک می‌توانید از باکس‌های پارچه‌ای نیز استفاده کنید. باکس‌های پارچه­ای ایده مناسبی برای مرتب کردن و جمع آوری اسباب بازی‌های غیرقابل دسته‌بندی هستند. این باکس‌ها در رنگ‌های مختلف تولید می‌شوند و می‌توانید براساس سلیقه و دکوراسیون اتاق اقدام به انتخاب آن­ها کنید. استفاده از باکس‌های پارچه‌ای به منظم شدن ذهن کودکان کمک می‌کند.

در نظر گرفتن علایق کودک

اگر فرزند شما به بازی، کارتون یا مهارت خاصی علاقمند است، می‌توانید از آیتم‌های مربوط به آن حوزه در چیدمان اتاق کودک استفاده کنید. به عنوان مثال اگر کودک شما به خانه بازی علاقمند است، می‌توانید دکوراسیون اتاق آن را براساس طرح‌های خانه سازی طراحی کنید. همچنین اگر کودک شما علاقمند به مهارت یا ورزش خاصی مانند فوتبال باشد، می‌توانید دکوراسیون اتاق او را به صورت فوتبالی بچینید.

نورپردازی

یکی از مهم­ترین مواردی که در چیدمان اتاق کودکان باید مدنظر قرار دهید، نورپردازی آن است. این نور پردازی شامل نور طبیعی نیز می‌شود؛ بنابراین بهتر است اتاق کودک پنجره مناسبی داشته باشد تا کودکان نور خورشید مناسبی را جذب کنند. علاوه­بر این‌ها در طول شب نیز بهتر است از آویز‌های چراغ‌دار، ریسه‌ها و... استفاده کنید تا کودک احساس آرامش کند.

دکوراسیون براساس سن کودک

یکی از عوامل تعیین کننده در ایده چیدمان اتاق کودک سن او است. اگر سن فرزند شما کم باشد باید از وسایل و دکوری‌های ایمن و متناسب با سن او استفاده کنید. به عنوان مثال وسایل و اشیایی که نوک تیزی دارند، نباید در دکوراسیون اتاق کودک مورد استفاده قرار گیرند. همچنین ارتفاع وسایل مختلف در حفظ ایمنی کودکان تعیین کننده است. علاوه­بر این‌ها همان­طور که پیش از این اشاره کردیم برخی رنگ‌ها مناسب نوزادان نیستند اما برای سنین بالاتر جذاب خواهند بود.

جمع‌بندی

چیدمان اتاق کودک باید براساس موارد مختلفی انجام شود. این موارد تعیین­کننده می‌توانند شامل جنسیت کودک، علایق، سن او ‌و... باشند. ایده‌های مختلفی برای چیدمان اتاق وجود دارد، که والدین می‌توانند از آن­ها استفاده کنند. یکی از مهم­ترین مواردی که باید به آن توجه شود تاثیر رنگ در دکوراسیون اتاق کودک است؛ چرا­که برخی رنگ‌ها برای کودکان مناسب نیستند. ایده‌های طراحی و دکوراسیون یک اتاق براساس شرایط و فضایی که دارید می‌توانند متفاوت باشند؛ بنابراین بهتر است مواردی که به آنها اشاره کردیم را مطالعه کنید و بر اساس فضا و امکاناتی که در اختیار دارید اتاق کودک خود را طراحی کنید.

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات مجالس
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله