ایده و خلاقیت

جشن سپندارمذگان چیست؟ داستان سپندارمذگان [سپندارمذ یعنی چه]

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۱ دقیقه تاریخ نگارش: ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۰
تعداد رای‌دهندگان:
۱
۵
دسته ها:

اگر میخواهید در مورد سپندارمذگان بیشتر بدانید و تاریخچه این جشن عاشقانه باستانی را بررسی کنید، این مطلب را بادقت بخوانید.

اگر به تقویم ایران باستان نگاهی کنید، در تمامی فصول سال جشن‌های متعددی وجود دارد که هر کدام را با یک نام می‌خوانند. ایرانیان نیز در این روز‌ها به جشن و شادی می‌پردازند. یکی از این جشن‌ها که از دیرباز در کشور ما برگزار می‌شده ولی هم اکنون به دست فراموشی سپرده شده است، جشن سپندارمذگان است. به صورتی که با جایگزینی آیین و رسوم ولنتاین کشور‌های غربی، به گونه‌ای همراه بوده‌ایم و این جشن ایرانی را فراموش کرده‌ایم.

سپندارمذگان چیست؟ اهمیت کسب اطلاعات از تاریخ هر رویداد چیست؟  تفاوت ولنتاین و سپندارمذگان چیست؟ حکمت واقعی سپندارمذگان (روز عشق) چیست؟ در ادامه به پاسخ این سوالات پی‌پردازیم.

پس تا پایان همراه ما باشید.

 

سپندارمذگان چیست؟

سپندارمذگان چیست؟

ابتدا باید دانست روز سپندارمذگان چه روزی است! سپندارمذگان یکی از جشن‌های بزرگ ایران باستان است. این جشن در زمان‌های خیلی دور در روز پنجم اسفند ماه هر سال برگزار می‌شده. در تمدن‌ ایران باستان طبق سنت‌های دیرینه و اصیل، جشنی برگزار می‌شده است. سپندارمذگان را با نام‌های متفاوتی چون اسپندگان یا اسفندگان نیز می‌توان نام برد. این جشن امروزه کمتر در یادها مانده و بسیار کمرنگ شده است. امروزه برای تبریک روز عشق ایرانی از فرهنگ‌های غربی تقلید می‌کنیم و در روز ولنتاین، که تاریخ روز عشق غربی‌ها است را جایگزین سپندارمذگان که روزعشق به زن و زندگی نامیده می شود، کرده‌ایم. اما اگر کمی به فرهنگ با ارزش کشور خودمان روی بیاوریم، خواهیم دانست که روز عشق ایرانیان، سپندارمذگان نام دارد. سعی کنید که همچنان به فرهنگ، آداب و رسوم خود پایبند باشید و برای آن‌ها ارزش قائل شوید.

 

حتما بخوانید:عکس نوشته ولنتاین فقط برای عاشقا نیست [گاهی برای دوستان است]

 

اهمیت کسب اطلاعات از تاریخ هر رویداد

اهمیت کسب اطلاعات از تاریخ هر رویداد

مردم کشور ما ایران، افراد با فرهنگ و با اصالتی هستند و در تمامی مناسبت‌هایی که وجود دارد، شرکت می‌کنند و به طور هماهنگ و همگانی، تمامی افراد در رابطه با رسوم برگزاری هر جشن اطلاعات کسب میکنند و آن را برگزار می‌کنند. پرداختن به جشن، سرور و شادی از گذشته در فرهنگ ما بوده است. البته گاهی پیش می‌آید جشن‌هایی که در آیین و رسوم گذشتگان ما وجود داشته است را، به دلیل کمرنگ شدن آن ،درحال حاضر فراموش کرده باشیم. هم اکنون در اینجا تفاوت ولنتاین و سپندارمذگان را بررسی می‌کنیم تا درک کامل ارزشمندی فرهنگ غنی خودمان را پیدا کنیم و بعد از این، از فرهنگ پرشکوه خودمان حمایت کنیم تا فرهنگ‌های غربی  و اروپایی جایگاهی در تغییر آیین و رسم و رسوم ما نداشته باشند.

 

تفاوت ولنتاین و سپندارمذگان چیست؟

تفاوت ولنتاین و سپندارمذگان چیست؟

همان‌طور که می‌دانید، چندین روز قبل از بیست و پنج بهمن ماه، همه صحبت از روز ولنتاین می‌کنند. جالب است که به جهت پر زرق و برق بودن این رویداد، به هیچ عنوان فراموش نمی‌شود. حال به نظر شما روز ولنتاین در فرهنگ ملل مختلف رسوخ کرده است و هم اکنون نیز به دست فراموشی سپرده نشده است؟ به دلیل اینکه در قرن سوم میلادی، در روم باستان، هنگامی که ساسانیان در ایران حکومت می‌کردند، پادشاهی به نام کلادیوس بود. کلادیوس معتقد بود که سرباز وطن باید با دل وجان بجنگد وزندگی خود را فدای کشورش کند و بنابر همین نظریه، قانونی وضع کرده بود. به این صورت که تمامی سربازان به هیچ عنوان حق ازدواج ندارند و باید تا پایان وظیفه خود مجرد باقی بمانند. او دستور داده بود که ازدواج برای آن‌ها مناسب نیست و اگر ازدواج می‌کردند، باید کشته می‌شدند. تمامی سربازان از ترس جانشان و گوش دادن به فرمان کلادیوس، تن به ازدواج نمی‌دادند. در آن زمان کشیشی وجود داشت که نام او والنتاین بود. والنتاین به طور پنهانی تمامی سربازانی را که عاشق معشوقشان بودند، به عقد هم درآورد و باعث ازدواج آن‌ها شد. وقتی کلادیوس متوجه این عمل اوشد، حکم حبس و اعدام والنتاین را اعلام کرد. والنتاین نیز مدت زمانی که در زندان گرفتار شده بود، عاشق دختر کور زندان بان شد و درست زمانی که می‌خواستند او را به دار بیاویزند، نامه‌ای رابه معشوقش (دختر زندان‌ بان) نوشت. او روی نامه نوشته بود: از طرف والنتاین تو. همین امر باعث شد که برای گرامی داشت نام این کشیش، روزی را به نام روز عشق ولنتاین بنامند و این روز را جشن بگیرند.

روز ولنتاین ایرانی در کشور ما ایران، درست از بیست قرن پیش شکل گرفته است. در صورتی که در میان فرهنگ روم باستان، سه قرن بعد از میلاد، این موضوع مورد توجه مردم قرار گرفت. در تقویم ما ایرانیان سپندارمذگان بیست و نه بهمن ماه است و زمان آن‌، چهار روز بعد از ولنتاین میلادی است. در فرهنگ ایران باستان، این روز را به نام سپندارمذگان نامگذاری کرده بودند .علت نامگذاری این روز، این بود که می‌خواستند روز عشق و بزرگداشت مقام زن را پاس بدارند.

 

حکمت واقعی سپندارمذگان (روز عشق) چیست؟

حکمت واقعی سپندارمذگان (روز عشق) چیست؟

همانطور که پیداست، در تقویم ایران باستان تمامی ماه‌های سال سی روز است و هر ماه دارای یک اسم است. مثلا روز اول هر ماه روز (اهورا) ، روزدوم روز( بهمن )، که جزو صفات خداوند است، روزسوم( اردیبهشت )، که این نیز یکی از خصوصیات و نمادهای پاکی و صداقت در پروردگار متعال است، روزچهارم( شهریور) نام دارد و روز پنجم هر ماه نیز سپندارمذ نام گرفت. شاید بگویید سپندارمذ کیست؟ و یا اینکه سپندارمذ یعنی چه؟ سپندارمذ نام فرشته‌ای است که موکل زمین، درخت‌ها وجنگل ها است و این ماه به او تعلق دارد. سپندارمذ به عنوان فرشته نگهبان زمین، به شمار رفته و زمین نیز نشانی از عشق و لطف نسبت به همه چیز و همه کس است. زمین مانند یک مادر برای انسان‌ها و طبیعت عمل می‌کند. برایش هیچ فرقی نمی‌کند که زشت یا زیبا، خوب یا بد، همه و همه را در دامان خود می‌پرورد و با دل و جان تمامی آفریده‌ها را درخود حفظ می‌کند. به همین دلیل او را به عنوان عشق می‌خوانند.

 

حتما بخوانید: متن برای ولنتاین: متن تبریک ولنتاین برای عشقم + رفیق ❤

 

آیین و رسوم جشن سپندارمذگان

آیین و رسوم جشن سپندارمزگان

این روز که به عنوان روز عشق نامگذاری شده برای مردان و زنان یک روز بی نظیر به شمار می‌رفت. به گونه‌ای که در روز سپندارمذگان، عشقی که بین زن و مرد بود، بیشتر ابراز می‌شد و به هر دو به یکدیگر بیشتر عشق می‌ورزیدند. به دلیل احترام، تشکر و قدردانی از زحماتی که در این دوران نسبت به هم در زندگی خود داشتند، هرکدام به گونه‌ای تقدیر و تشکر می‌کردند. زنان به همسرانشان به عنوان تلاش برای زندگی و همینطور پایبندی به عشق جاویدانشان، هدیه‌ای تقدیم می‌کردند. مردان نیز به دختران و همسرشان هدیه‌ای تقدیم می‌کردند و به تمامی حرف‌های آن‌ها گوش می‌دادند و با انجام این حرکت، مردان ارزش حضور والای مقام زن را می‌فهمیدند و برای آن احترام قائل می شدند. همین امر باعث شد که این جشن گسترده‌تر شود و هرچه باشکوه تر برگزار گردد  ماندگاری‌اش نیز بیشتر شود. در سال‌های اخیر، افراد بسیار زیادی سعی بر رواج دادن این آیین کهن ایران باستان به جای ولنتاین داشته اند.

 

حتما بخوانید: پروفایل ولنتاین 2021 (عکس پروفایل جدید ولنتاین 99)

 

تاریخچه سپندارمذگان

تاریخچه سپندارمذگان

 قوم آریایی‌ها در ایران باستان، حدود بیست قرن پیش از تولد مسیح، در تقویم زرتشتی‌ها پنج اسفند ماه را به نام روز سپندارمذگان یا همان روز عشق جشن می‌گرفتند. ولی هم اکنون در تقویم میلاددی، در ایران به دلیل اینکه شش ماه اول سال سی و یک روز است، در بیست و نه بهمن ماه این جشن برگزار می‌شود.

 

حتما بخوانید:  بهترین کادو ولنتاین برای اقایان و پسران +ایده های جذاب ولنتاین

 

تاریخ دقیق روزولنتاین وسپندارمذگان سال 99 چیست؟

تاریخ دقیق روزولنتاین وسپندارمذگان سال 99 چیست؟

در بیست و نه بهمن ماه سال 99 زمان برگزاری جشن سپندارمذگان است ولی روز ولنتاین 99 روز بیست وپنج بهمن ماه است که تنها سه روز فاصله بین این دو تاریخ وجود دارد و برای اینکه یاد و خاطر این روزها که روز عشق خوانده شده همچنان برقراربماند همچنان هدایایی را برای عزیزانی که دوستشان دارید در نظر بگیر، که هم آن‌ها را شاد کنید و هم به این روز زیبا در تقویم ارزش قائل شوید تا در یادها همچنان باقی بماند.

 

هدایای روز سپندارمذگان برای آقایان

هدایای روز سپندارمذگان برای آقایان

  • عطر وادکلن: شما می‌توانید به عنوان یک هدیه زیبا و خاطره انگیز، عطر و ادکلن مردانه‌ با توجه به سلیقه طرف مقابل خود تهیه کنید و به عنوان یک هدیه زیبا تقدیم کنید.
  • اکسسوری: دستبند، کیف، کیف پول و اکسسوری به عنوان هدیه روز عشق یا هر مناسبت دیگری یکی از هدایای بسیار متنوع برای آقایان به شمار می‌رود.
  • وسایل سرگرم کننده: یکی ازهدایایی که برای بسیاری از آقایان جذاب است، وسایل سرگرم کننده است و برای هر چه زیباتر شدن این پازل، می‌توانید طرح پازلتان را یک چهره سفارش دهید. شما می‌توانید تصویر یکی از عکس‌‌های دونفره‌تان را که در مراسم خاصی ثبت کرده‌اید را به عنوان عکس پازل انتخاب کنید تا با دیدن آن ذوق همسرتان دوچندان شود.

حتما برای خرید هدیه به سلیقه طرف مقابل دقت کنید.

 

حتما بخوانید: متن روز عشق مبارک [عکس تبریک جشن سپندارمذگان برای پروفایل]

 

هدایای روز سپندارمذگان برای خانم‌ها

هدایای روز سپندارمذگان برای خانم‌ها

  • کارت تبریک: کارت تبریک یکی از هدایای کم هزینه و بسیار ساده و با ارزش است. این هدیه زیبا با توجه به سلیقه طرف مقابلتان خریداری می‌شود و میتواند تا مدت‌های طولانی به یادگار باقی بماند. شما می‌توانید خودتان، با سلیقه خود و استفاده از خلاقیت‌تان آن را تزیین کرده و داخل آن یک متن عاشقانه در وصف عزیز خود بنویسید و آن را با عشق به او هدیه دهید.
  • لوازم آرایشی: چون اکثر خانم‌ها در بیشتر اوقات علاقه بسیار زیادی به خرید لوازم آرایشی دارند و درطی سال مکرر آن را خریداری می‌کنند، خرید لوازم آرایش از گزینه های خوب و جذاب هدیه است. اکثر خانم‌ها هرچه لوازم آرایش بخرند، همچنان با خرید لوازم آرایشی به عنوان هدیه از جانب هر شخصی خوشحال خواهند شد. قطعا خرید لوازم مورد نیاز و کاربردی برای هدیه بسیار عالی خواهد بود. شما می‌توانید از عطر و ادکلن زنانه که باب سلیقه طرف مقابلتان است، به عنوان هدیه خریداری کنید.
  • گل رز: گل، یکی از هدایایی است که اکثر افراد با گرفتن آن کلی هیجان زده می شوند. به دلیل عطر و بوی خوش و زیبایی این گل، می‌توانید نمادی از عشق را در آن ببینید. معمولا تاثیر گل در  روحیه افراد بسیار زیاد است. پس شک نکنید که تهیه گل برای ابراز علاقه از بهترین گزینه‌هایی است که در اختیار دارید.
  • شکلات: شما می‌توانید در روز عشق، یک سبد خوراکی به همراه هدیه تهیه کنید و در داخل آن، از شکلات و پاستیل استفاده کنید. این خوراکی‌ها از محبوب‌ترین خوراکی‌های مورد علاقه خانم‌ها است.

 

خلاصه مطلب

عشق ورزی به عزیزانی که در زندگی به آن‌ها حس مطلوبی داریم، بهترین راه برای شیرین‌تر کردن زندگی است. پس بهتر است از مناسبت‌‌های اینچنینی استفاده کنید و به عزیزان‌تان یادآوری کنید که چقدر دوستشان دارید. یادتان باشد، دوست داشتن در فرهنگ ایران باستان اهمیت بسیار زیادی داشته است. پس با استفاده از آن، در روابط بدرخشید و عشق بدهید.

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات مجالس
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید