ایده و خلاقیت

آزمایش K چیست و چرا تجویز می‌شود؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۶ دقیقه تاریخ نگارش: ۱۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۱
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰
دسته ها:

پتاسیم یکی از فراوان‌ترین مواد معدنی در ساختار بدن انسان است و می‌تواند به دلیل برخی بیماری‌ها در خون کاهش یا افزایش یابد. پتاسیم نقش مهمی در ذخیره انرژی و عملکرد ماهیچه‌های شما دارد. میزان کم یا زیاد آن می‌تواند منجر به بیماری‌های قلبی و کلیوی و حتی مرگ شود. با آزمایش K می‌توانید از سطح این ماده معدنی در بدن خود مطلع شوید. با مطالعه این مقاله می‌توانید مطالب کلی در ارتباط با آزمایش پتاسیم و تفسیر آن را بدست آورید.

K در آزمایش خون چیست؟

آزمایش K به منظور اندازه‌گیری سطح پتاسیم در بدن انسان انجام می‌شود. پتاسیم به کنترل تعادل کربوهیدرات، اکسیژن و مایعات در بدن کمک می‌کند. عنصر پتاسیم همچنین به ذخیره انرژی، عملکرد مناسب عروق و به بازسازی سلول‌ها نیز کمک می‌کند. بنابراین لازم است تعادل پتاسیم به درستی تنظیم شود. مقدار روزانه پتاسیمی که بزرگسالان باید مصرف کنند ۴.۷ گرم است. کمبود پتاسیم در بدن باعث می‌شود انرژی کافی در بدن ذخیره شود و افراد احساس سستی و خستگی کنند. همچنین کاهش پتاسیم با گرفتگی در عضلات بازوها و پاها همراه است. در چنین مواردی برای تشخیص بیماری و داشتن یک زندگی سالم باید آزمایش K انجام شود.

دلایل تجویز آزمایش پتاسیم

کمبود پتاسیم در بدن، سلامتی را به خطر می‌اندازد. خطرات ناشی از آن در مراحل اولیه فقط با آزمایش قابل تشخیص است. آزمایش K به شما کمک می‌کند تا عوارض غیرقابل رویت به طور دقیق شناسایی شوند. به همین دلیل در صورتی که علائم غیرطبیعی بودن میزان پتاسیم در شما رویت شود، پزشک این آزمایش را تجویز می‌کند. در صورتی که آزمایش شما نتایج غیرطبیعی را نشان دهد، لازم است که تحت درمان داروئی قرار بگیرید. این آزمایش از آن جهت مهم است که کاهش شدید پتاسیم حتی می‌تواند منجر به مرگ شود؛ زیرا باعث اختلال در ریتم قلب می‌شود. کمبود پتاسیم در مواردی مانند استفراغ زیاد، کمبود منیزیم و بیماری‌های کلیوی دیده می‌شود.

شرایط انجام آزمایش پتاسیم چگونه است؟

چنانچه این آزمایش را به تنهایی انجام می‌دهید معمولا نیازی به ناشتا بودن نیست. اما به طور کلی گفته می‌شود که بهتر است بیمار آزمایشات و آنالیزها را با معده خالی انجام دهد. به همین دلیل ممکن است پزشک شما توصیه کند که این آزمایش را در حالی انجام دهید که ۸ تا ۱۲ ساعت چیزی جز آب نخورده باشید.

از آنجایی که مشکلات سلامتی مانند تعریق زیاد، اسهال و استفراغ باعث کاهش قابل توجه سطح پتاسیم می‌شود، لازم است که پیش از آزمایش در مورد این مشکلات با پزشک خود صحبت کنید.

تفسیر آزمایش K چطور انجام می‌شود؟

میزان نرمال نتایج آزمایش پتاسیم در شرایط عادی با در نظر گرفتن سن فرد ارزیابی می‌شود. برای یک فرد بزرگسال، مقدار پتاسیم باید در محدوده ۳.۶ تا ۵.۲ میلی مول در هر لیتر باشد. اگر مقدار پتاسیم خون به کمتر از  mmol/L۲.۵ برسد، سلامت فرد را به خطر می‌اندازد. در چنین حالتی فرد باید به تحت درمان قرار گیرد.

اگر پتاسیم شما زیاد باشد، باید به مقدار طبیعی کاهش یابد. این مشکل می‌تواند در صورت سقط جنین رخ دهد که با تغییر در مصرف بعضی غذاها و نوشیدنی‌ها می‌توان این وضعیت را متعادل کرد. همچنین میزان بالای آن می‌تواند نشانه مشکلات کلیوی باشد. درمان نکردن پتاسیم بالا می‌تواند باعث بروز بیماری‌های قلبی شود.

نشانه‌های افزایش پتاسیم در آزمایش خون

پتاسیم بالا که نام پزشکی آن هیپرکالمی است، مستقیما بر سلامت کلیه و قلب تاثیر منفی می‌گذارد. این مشکل معمولا به دلیل اختلال عملکرد کلیه و برخی اختلالات متابولیک ایجاد می‌شود و با نشانه‌های زیر همراه است:

  • تپش قلب
  • اختلال ریتم قلب
  • مشکلات تنفسی
  • ضعف در عضلات
  • گرفتگی عضلات
  • بی‌حسی در دست‌ها و پاها
  • اختلالات هوشیاری
  • خستگی و ضعف


نشانه‌های کمبود پتاسیم در آزمایش خون

کمبود پتاسیم که از نظر پزشکی به عنوان هیپوکالمی شناخته می‌شود، اغلب با پیری و برخی بیماری‌های مزمن همراه است. استفراغ، اسهال و تعریق زیاد باعث کمبود پتاسیم می‌شود. هیپرآلدوسترونیسم اولیه (یک بیماری هورمونی که باعث فشار خون می‌شود) نیز یکی از علل کمبود پتاسیم است. این مشکل با نشانه‌های زیر همراه است:

  • بی‌اشتهایی
  • تپش قلب
  • گرفتگی عضلات
  • مشکلات تنفسی
  • کاهش وزن غیرطبیعی


تست‌های مرتبط با آزمایش پتاسیم

از آنجا که میزان غیرطبیعی پتاسیم می‌تواند به علت اختلالات متابولیک یا کلیوی باشد، ممکن است پزشک شما آزمایش‌های دیگری را برای تشخیص دقیق‌تر علت بیماری شما تجویز کند. مهمترین آزمایش‌هایی که این مشکلات را بررسی می‌کنند شامل موارد زیر است:

  • آزمایش اوره: بالا بودن Urea در آزمایش خون می‌تواند نشانه مشکلات کلیوی باشد.
  • آزمایش کراتینین: کراتینین در اثر تجزیه کراتین در بدن شما به وجود می‌آید و از طریق ادرار دفع می‌شود.
  • آزمایش Uric acid: اوریک اسید نیز یک ماده زائد است که توسط کلیه دفع می‌شود.
  • آزمایش Total Protein: این آزمایش میزان دو نوع پروتئین آلبومین و گلوبولین را در خون بررسی می‌کند. این آزمایش می‌تواند برای بررسی مشکلات کبد و کلیه تجویز شود.

انجام آزمایش پتاسیم را به هومکا بسپارید!

چنانچه قصد دارید آزمایش K را انجام دهید، نیازی به مراجعه حضوری به آزمایشگاه نیست. به کمک خدمات آزمایش در منزل هومکا می‌توانید یک آزمایشگاه مجهز را در منزل خود داشته باشید. کارشناسان هومکا در شرایط کاملا بهداشتی و در منزل شما اقدام به دریافت نمونه خون شما خواهند کرد.
نتایج آزمایش به همراه تفسیر آن به صورت اینترنتی در اختیار شما قرار داده خواهد شد و امکان استفاده از پوشش بیمه درمانی و محاسبه آنلاین هزینه آزمایش نیز فراهم است. برای ثبت درخواست آزمایش در منزل تحت پوشش بیمه پایه و تکمیلی در سراسر استان تهران و شهرستان‌های کرج، اصفهان، قم، شیراز، مشهد، قزوین، تبریز، اهواز و رشت می‌توانید با شماره تلفن ۰۲۱۶۷۳۷۱ تماس بگیرید یا به آدرس www.homeca.ir مراجعه کنید تا به صفحه ثبت درخواست منتقل شوید. 
 

برچسب ها:
سلامت
امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات مجالس
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید