ایده و خلاقیت

AMOLED چیست ؟ آشنایی با مزایا و معایب نمایشگرهای AMOLED

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۵ دقیقه تاریخ نگارش: ۱۸ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۹
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰
دسته ها:

امروزه نمایشگرهای پیشرفته بسیاری طراحی و به بازار ارائه شده اند. در این میانبرای مخاطبان و کاربران سوال هایی از قبیل، در بین نمایشگرهای موجود در بازار کدوم کیفیت بهتری دارد ؟

معایب و مزایا هر نمایشگر چیست ؟ و ... مطرح می شود، که در ادامه مطالب قصد داریم شما را با نمایشگرهای آمولد آشنا کرده و مزایا و معایب آنها را بررسی کنیم.

AMOLED چیست ؟

 AMOLEDمخفف Active-Matrix Organic Light Emitting Diode می باشد که به معنای شبکه فعالی از دیودهای ارگانیک تابنده ی نور است.

AMOLED درواقع تکنولوژی کاملا معروف در ساخت نمایشگرها می باشد که تا کنون در محصولات اندرویدی بسیاری بکارگرفته شده است.

قبل از ساخت این تکنولوژی، از جریان بسیار زیادی برای روشن کردن یک پیکسل بهره گرفته می شد؛ نحوه کار هم به این صورت بود که شبکه منفعلی از پیکسل ها شروع به فعالیت می کردند، اما در این تکنولوژی بروز از شبکه فعال به جای شبکه منفعل بهره گرفته می شود و از حداقل ۲ لایه نازک ترانزیستور استفاده می شود، که یکی از این لایه ها شروع شارژ خازن را هندل کرده و دیگری توقف شارژ خازن را نیز هندل می کند. همچنین لایه دوم، ولتاژ لازم جهت برقراری جریان مطلوب برای عملکرد یک پیکسل را تامین می کند. به دلیل فعال بودن شبکه پیکسل ها، این تکنولوژی جدید با نام AMOLED طراحی و ارائه شده است. AMOLED به جریان کمتری جهت کارکردن نیاز دارد، در نتیجه کم مصرف خواهد بود.

در نمایشگرهای AMOLED زمانی که رنگ سیاه نمایش داده می شود، پیکسل به طور کامل خاموش می شود؛ بنابراین کنتراست این نمایشگرها به  نسبت بیشتر از پنل های دیگر است. درواقع دربرابر نور خورشید، روشنایی کم نمایشگر AMOLED به گونه ای است که باعث کاهش دید می شود.

شرکت سامسونگ یکی از بزرگترین سازندگان پنل های AMOLED در جهان است؛ این شرکت در محصولات خود از تکنولوژی AMOLED بسیار استفاده می کند. این نمایشگرها در انواع گوشی ها ، تبلت ها ، گجت های همراه ، مدیا پلیرها ، کنسول های بازی و دوربین های هوشمند و ... نیز بکار می روند.

آشنایی با انواع نمایشگرهای AMOLED :

- AMOLEDS  Super: این نمایشگرها دارای قابلیت دیجیتایرز هستند که لمس را تشخیص می دهند. فاصله بین لایه ها در این نمایشگر کم بوده و همین امر سبب افزایش روشنایی بهتر و افزایش دید بهتر در برابر نور مستقیم خورشید شده است. 
 

-Plus  AMOLED  Super:

این نمایشگر دارای روشنایی بیشتر و مصرف کمتر به نسب نمایشگرهای AMOLED و  Super AMOLED است. فاصله بین لایه های این نمایشگر بسیار کم و خیلی ناچیز است و همین امر باعث افزایش روشنایی و دید بهتر این نمایشگر شده است.

-AMOLED Advanced  Super:

این نمایشگر به نسب نمایشگر AMOLED   Super دارای روشنایی و رزولوشن بالاتری است . 


 HD Super AMOLED -:

 این نمایشگر ها دارای رزولوشن بسیار بالایی بوده و برای محصولاتی که به نمایشگرهای 1280×720 پیکسل و بالاتر نیاز است، استفاده می شوند.

در بین انواع نمایشگر های AMOLED که در این مقاله بررسی شده نمایشگر های  Super AMOLED Plusو  HD Super AMOLEDبه نسبت کیفیت بهتری دارند، که در جدیدترین موبایل سامسونگ نیز بکار رفته اند و از لحاظ امکانات ارتباطی، اتصالات اینترنت، قدرت پردازنده و نسخه سیستم عامل، دچار اختلال و مشکل نمی شوند.

مزایا نمایشگر های AMOLED :

پیکسل های نمایشگرهای AMOLED جهت نمایش ویدئوهای پرتحرک و حرکات سریع مناسب هستند؛ زیرا پیکسل های این نمایشگرها با سرعتی معادل۳ برابر سرعت ویدئو های معمولی خاموش و روشن می شوند. این نمایشگرها کیفیت تصویر بسیار خوبی دارند و گاهی نسبت به دیگر نمایشگرها از ویژگی های خاصی برخوردار هستند. گاهی اوقات کیفیت نمایشگرهای AMOLED در برابر نور مستقیم خورشید، خیلی بیشتر از دیگر نمایشگرها است.
امروزه مصرف انرژی کمتر در لوازم همراه الکترونیکی، یک مساله مهم و برای طراحان این حوزه دارای اولویت است؛ به همین خاطر سازندگان این محصولات همیشه در پی استفاده از پنل هایی با مصرف انرژی کمتر هستند.

معایب نمایشگر های AMOLED :

اما معایب این نمایشگر چیست؟ در این نمایشگرها برای افزایش رزولوشن از تند و تیز بودن تصاویر صرف نظر شده است.

قابل ذکر است که در برابر مزایای این نمایشگرها و مهم تر اینکه آنها در رده تکنولوژی کم مصرف قرار گرفته اند، این عیب آنها چمشگیر نخواهد بود.

منبع : آریزون

برچسب ها:
رپرتاژ آگهی
امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات مجالس
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید