ایده و خلاقیت

طراحی انواع پلان ساختمانی

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۷ دقیقه تاریخ نگارش: ۱۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۱
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰
دسته ها:

طراحی پلان ساختمان اساساً نمودار مقیاس شده یک اتاق یا یک ساختمان است که از نمای بالا ترسیم شده است. یک پلان ساختمان می تواند نمایانگر یک ساختمان کامل، یا یک طبقه از یک اتاق و منطقه مستقل باشد.

طراحی پلان ساختمان اساساً نمودار مقیاس شده یک اتاق یا یک ساختمان است که از نمای بالا ترسیم شده است. یک پلان ساختمان می تواند نمایانگر یک ساختمان کامل، یا یک طبقه از یک اتاق و منطقه مستقل باشد. نقشه برنامه ریزی یا پلان ساختمان می تواند برای طراحی بهتر مبلمان با جزئیات بیشتر یا سیستم نصب مفید باشد. ارائه به مشتریان برای فروش یا اجاره ملک. پلان ها معمولاً روی کاغذ کشیده یا چاپ می شوند، اما می توان آنها را به صورت فایل های دیجیتالی نیز یافت. پلان ها اغلب برای اهداف فنی مانند معماری، مهندسی یا نقشه کشی استفاده می شوند.

انواع طراحی پلان ساختمانی

  1. پلان ساختمان اداری

هدف از طراحی پلان های اداری خدمات اداری، آموزشی، حرفه ای و غیره می باشد. زیرساخت و ابعاد مناطق به کاربری و تعداد بازدیدکنندگان بستگی دارد.

  1. پلان ویلا

ساختمان هایی با فضای باز در اطراف و دور از ساختمان های اطراف وجود دارد. این ساختمان ها به صورت تک واحدی با چندین طبقه طراحی شده اند.

معمولا این مدل ساختمان دارای دیدی به محیط بیرون ساختمان بوده و دارای نماهای متعدد می باشد.

  1. پلان های مسکونی چند طبقه

ساختمان های چند طبقه سازه هایی با بیش از 2 طبقه هستند و برای هر طبقه یک پلان طراحی و ترسیم می شود.

  1. مجتمع مسکونی

این ساختمان ها دارای طبقات زیرزمین، پارکینگ خودروها و انبارها در طبقات بالا هستند. پلان های مسکونی چند طبقه به دو دسته تقسیم می شوند:

الف- تک واحدی: در هر طبقه یک واحد مسکونی در نظر گرفته شده است.

ب- واحدهای متعدد: در هر طبقه 2 یا چند اقامتگاه قابل طراحی است.

 

مهمترین نکات در طراحی انواع پلان ساختمانی

  • استفاده بهینه از فضا

در برخی موارد ممکن است بخواهید ساختمان را در موقعیتی قرار دهید که بتوانید بهترین دید را از مناظر اطراف داشته باشید، در موارد دیگر ممکن است بخواهید از دید همسایگان و رهگذران دور باشید و ساختمان شما را زیباتر کند. علاوه بر موقعیت ساختمان، باید محل قرارگیری هر اتاق را نیز در نظر بگیرید. به این فکر کنید که بیشتر وقت خود را در کدام قسمت از خانه می گذرانید و سپس وقت خود را صرف طراحی مکان آن مکان ها کنید تا بتوانید از ویژگی های طبیعی در طراحی آن ها نهایت استفاده را ببرید.

  • به راحتی رفت امد در خانه توجه کنید

سهولت جا به جایی به این معنی است که افراد و حیوانات خانگی می توانند به راحتی بین سازه ها حرکت کنند و همچنین اشیا را به راحتی جابجا کنند. کنترل جا به جایی به معنای توجه به قرارگیری صحیح فضاها نسبت به یکدیگر، قرارگیری وسایل و سایر کارهایی است که می توانیم در محوطه طراحی انجام دهیم تا بتوان جا به جایی را در خانه بهتر مدیریت کرد.

 

  • گرمایش و سرمایش را در نظر بگیرید

بخش های بزرگ مانند مساحت اصلی خانه به انرژی بیشتری برای گرم کردن و خنک شدن کامل نیاز دارند، اما اتاق های کوچکتر مانند اتاق خواب های خصوصی را می توان با هزینه کمتری دما را تنظیم کرد. بنابراین اگر هدف شما مدیریت هزینه های انرژی است، اندازه اتاق ها را در نظر بگیرید.

محل منبع گرمایش یا سرمایش به اندازه جریان هوای ساختمان موثر است. به عنوان مثال، شومینه باید در بزرگترین منطقه قرار گیرد، یعنی جایی که می خواهید بیشتر وقت خود را در آن بگذرانید. به این ترتیب راندمان به حداکثر مقدار ممکن می رسد.

 


 

  • توجه به کودکان در طراحی پلان

اگر فرزند کوچکی دارید یا در انتظار تولد فرزندتان هستید، در تمام مراحل برنامه ریزی، ایمنی کودکان را در اولویت قرار دهید. برخی از قسمت های خانه مانند پله ها، اتاق زیر شیروانی، بالکن و برخی وسایل برای کوچولوها بسیار خطرناک هستند. این خطرات بالقوه را در نظر بگیرید و هنگام طراحی برنامه خود از آنها آگاه باشید. برای رفع این مشکل، میتوانید پلان را تغییر دهید تا برای کودکان ایمنتر شود یا قطعات خطرناک را بهطور کلی حذف کنید.

  •  ایجاد ارتباط بین فضاها

ببینید خانواده بیشتر وقت خود را در کجا می گذراند یا در کدام قسمت از خانه میزبان مهمانان هستید و این مناطق را طوری طراحی کنید که ارتباط بین آنها به راحتی برقرار شود. این یک محیط باز و دوستانه ایجاد می کند و باعث کاهش انزوا و افزایش راحتی می شود.

  • توجه به نیاز سالمندان در طراحی پلان

اگر می خواهید تا سنین بالا در خانه جدید خود بمانید یا اگر قصد میزبانی از سالمندان را دارید، باید در طراحی پلان، رفاه و امنیت سالمندان و همچنین ایمنی کودکان را در نظر بگیرید.

  • در نظر گرفتن امکان فروش خانه در طراحی پلان

می دانیم که همه تا سنین پیری در یک خانه نمی مانند، بنابراین توصیه می کنیم در هنگام طراحی پلان، امکان فروش خانه را نیز در نظر بگیرید. طراحی یک خانه برای فروش می تواند دلهره آور به نظر برسد زیرا باید مطمئن شوید که ظاهر کلی، زیبایی شناسی و هر چیز دیگری را درست می کنید. اما واقعاً لازم نیست نگران باشید. فقط کاربردی بودن طراحی را در نظر بگیرید.

اکثر خانه های مقرون به صرفه در آمریکا دارای 3 اتاق خواب، 2 حمام و مساحتی بین 200 تا 500 فوت مربع هستند. بنابراین لازم نیست زیاد نگران زیبایی یا آخرین جزئیات باشید. فقط کاربردی بودن طراحی را در نظر بگیرید.

 

 

خدمات طراحی انواع پلان ساختمانی را از ما بخواهید

گروه مجرب و حرفه ای معماری دکوراسیون داخلی محمد آتشی با بهره گیری از جدید ترین متد های دکوراسیون داخلی روز دنیا در حوزه دکوراسیون داخلی مسکونی، ویلایی، تجاری و …. و همچنین محوطه سازی فضای سبز و روف گاردن با 17 سال سابقه بسیار درخشان مجموعه ای کامل از خدمات معماری داخلی را رقم زذه است.

ما در تلاشیم تا بهترین خدمات را به شما عزیزان ارائه کنیم و در طراحی انواع پلان ساختمانی با در نظر گرفتن تمام نکات گفته شده، بهترین پلان ها را برای شما طراحی کنیم.

گروه معماری محمد آتشی از تخصص و تجربه متخصصان برجسته معماری به منظور مشاوره و اجرای قعالیت هایی نظیر طراحی پلان، طراحی نما، آپارتمان و ویلا در چهار گرایش فاز 2 معماری با تاییدیه نظام مهندسی معماری بهترین خدمات را با مرغوب ترین متریال به مشتریان خود ارائه می دهد.

این شرکت در طول سالیان تجربه موفق توانسته خواسته ها و نیاز های مشتریان را با دانش و تجربه کادر مجرب خود عملی نماید و منجر به اعتماد و رضایت آنها شود.

مهم ترین هدف گروه معماری محمد آتشی رضایت مشتریان است که برای رسیدن به این هدف از هیچ تلاشی فروگذاری نمی کند، جهت همکاری و مشاوره می توانید با شماره تماس 09122545853 ارتباط برقرار نمایید.

برچسب ها:
معماری
امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات مجالس
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید