ایده و خلاقیت

چه تاثیری ظروف بر غذا می گذارد ؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۷ دقیقه تاریخ نگارش: ۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۹
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰
دسته ها:

استفاده از ظروف مختلف برای پخت و پز از اهمیت ویژه ای در تغذیه برخوردار است. زیرا برخی از ظروف با آزادسازی یون ها و ترکیبات مختلف به کار رفته در ماده، رنگ یا لعاب خود، اثرات مضری در بدن ایجاد می کنند.

استفاده از ظروف مختلف برای پخت و پز از اهمیت ویژه ای در تغذیه برخوردار است. زیرا برخی از ظروف با آزادسازی یون ها و ترکیبات مختلف به کار رفته در ماده، رنگ یا لعاب خود، اثرات مضری در بدن ایجاد می کنند. شاید در نگاه اول به کیفیت و طعم غذا توجه شود، اما نباید فراموش کرد که کیفیت غذایی که می خورید به اندازه کیفیت غذای مصرفی اهمیت دارد. به همین دلیل کارشناسان در مورد استفاده از ظروف ساخته شده از مواد مختلف از نظر علمی اظهار نظر می کنند و حتی گاهی در مورد استفاده از برخی هشدار می دهند.
آروین تفلون بهترین شرکت بازسازی تفلون قابلمه های تفلون قدیمی شماست.

 

آیا استفاده از ظروف آلومینیومی برای پخت و پز باعث کم خونی می شود؟

استفاده طولانی مدت از ظروف آلومینیومی برای پخت و پز مناسب نیست، زیرا این ظروف یون های آلومینیوم را از مواد غذایی آزاد می کنند و باعث انتقال این یون ها به بدن شده و ممکن است در دراز مدت مشکلاتی برای بدن از جمله کم خونی ایجاد کنند.
ظروفی که اغلب در آشپزخانه «روحی» نامیده می شود و گاهی با «رویی» اشتباه گرفته می شود، بیشتر از آلومینیوم ساخته شده است. اگر بشقاب واقعاً از روی باشد، خروج یون روی از بشقاب و ورود آنها به غذا، کمبود روی را در بدن برطرف کرده و برای ما مفید خواهد بود. اما یون های آلومینیوم این خاصیت را ندارند. برای پخت غذاهایی که نیاز به زمان پخت کمتری دارند بهتر است از ظروف آلومینیومی استفاده کنید. از طرفی اگر سبزیجات برگ دار و غذاهای اسیدی یا شور در قابلمه های آلومینیومی پخته شوند، مقدار زیادی آلومینیوم جذب می کنند و در نتیجه آلومینیوم بیشتری وارد بدن می شود که مضر است.

 

ظروف لعاب دار یا سفالی چقدر برای پخت و پز مناسب هستند؟

ظروف سفالی بدون لعاب برای نگهداری یا پخت غذا استفاده نمی شوند زیرا دارای عیوب زیادی هستند که باعث نفوذ و ماندن غذا در داخل آن می شود. اگر رنگ کف مورد استفاده در این ظروف حاوی فلزات سنگینی مانند سرب باشد، استفاده از آنها برای سلامتی مضر بوده و باعث افسردگی و برخی مسمومیت های طولانی مدت دیگر می شود. بشقاب های لعاب زرد رنگی که در قدیم استفاده می شد مناسب ترین نوع این بشقاب ها برای پخت و پز و نگهداری است. ظروف کاشی نیز از همین نوع گلدان هستند و در صورت استفاده از لعاب مناسب، پختن اشکالی ندارد.

بیشتر بدانید:  11 طرز تهیه کیک ساده خانگی بدون همزن برقی و بدون فر [ساده و سریع]

نظر شما در مورد صفحات مسی چیست؟

ظروف مسی، اگر قلع اندود شوند، بهترین ظروف پخت و پز محسوب می شوند. اگر ظروف مسی به درستی قلع‌بندی نشده باشند یا از مواد حاوی سرب برای قلع‌کاری استفاده شود، این عنصر پس از ورود به غذا می‌تواند باعث مسمومیت طولانی‌مدت شود. در صورتی که قابلمه های مسی یا قلعی سرپوش نداشته باشند، ورود طولانی مدت یون مس به غذاها بر روده ها و اندام های داخلی بدن تأثیر منفی می گذارد و ذخیره آن ها در کبد به عدم عملکرد این اندام کمک می کند. زمان.
بنابراین با فلز دیگری مانند قلع آبکاری می شود. به همین دلیل باید مراقب بود که در هنگام شستشو این لایه از بین نرود یا خراشیده نشود. از طرفی مواد اسیدی یا غذاهای ترش باعث از بین رفتن لایه سطحی ظروف مسی می شود، بنابراین این ظروف نیاز به قلع کاری دارند.
در حال حاضر از بشقاب های ملامینه زیاد استفاده نمی شود، مخصوصاً از آنجایی که گفته می شود ملامینه های رنگی برای سلامتی مضر هستند، آیا این بشقاب ها برای سلامتی مشکل ایجاد می کنند زیرا رنگ آنها به مرور زمان با غذا مخلوط می شود؟
اگر فرآیند تولید این ظروف علمی و اصولی باشد مشکلی از نظر سلامت انسان ایجاد نمی کند. لعاب پوشانده شده روی ملامین برای محافظت بسیار نازک است. به همین دلیل باید از تخریب میکروب ها جلوگیری کرد تا وارد ظرف نشوند. استفاده از ملامینه های ترک خورده و قدیمی به دلیل نفوذ میکروب ها توصیه نمی شود.
اگر این ظروف سالم باشند و اسرار آنها گم نشده باشد، غذاهای ترش و اسیدی نمی توانند روی آنها تأثیر بگذارند.
 

 

در مورد ظروف کریستال، پیرکس و شیشه چه توضیحی دارید؟

ظروف شیشه ای و پیرکس از جمله ظروف مناسب برای پخت و پز هستند، زیرا مواد اسیدی یا بازی روی آن تاثیر نمی گذارد و یون ها در اثر حرارت وارد غذا نمی شوند.


ظروف استیل چه تاثیری روی غذا می توانند داشته باشند؟

این ظروف از ترکیب آهن و سایر فلزات ساخته شده اند و در هنگام پخت به غذا یون نمی دهند! البته باید توجه داشت که از مصرف غذاهای اسیدی و شور به مدت طولانی در ظروف استیل خودداری شود.


مشکلات بهداشتی سرو غذا در ظروف پلاستیکی و یکبار مصرف چیست؟

امروزه استفاده از ظروف یکبار مصرف رواج یافته است. حتی برخی خانواده ها از این ظروف برای توزیع غذا یا در مهمانی های خود استفاده می کنند.لازم به ذکر است که استفاده از ظروف یکبار مصرف شفاف و بی رنگ برای نوشیدنی های گرم مانند چای و قهوه مناسب نیست، زیرا دمای بالا، برخی مواد آلی و ترکیبات شیمیایی آزاد می شود. روی دیواره های آنها به آب آشامیدنی و این ماده و ورود ترکیبات به بدن می گذرد.
مطالعه ای که در ایالات متحده انجام شد نشان داد که وقتی دمای ظروف تفلون از حد معینی بالاتر می رود، در نتیجه تجزیه لایه پوششی، حدود 15 نوع ذرات بخار سمی آزاد می شود. در تحقیقات انجام شده مشخص شد یکی از مواد سرطان زا موجود در ظروف تفلون باعث 4 نوع سرطان کبد، پانکراس، سینه و بیضه در موش می شود. بر این اساس می توان حدس زد که استفاده طولانی مدت از این ظروف و مواجهه زیاد با این ماده در انسان نیز چنین عوارضی را به همراه خواهد داشت.
هرچه ظروف با پوشش تفلون داغتر شوند، احتمال انتشار بخارات سمی بیشتر می شود. از طرفی با تحقیقات علمی ثابت شده است که هر چه ظرف جوانتر باشد یعنی ظرف جدیدتر به ظرف خالی حرارت بیشتری داده شود اثرات بدتری دارد. نکته مهم دیگر این است که از تجدید ظروف تفلون خودداری کنید زیرا نوع مواد استفاده شده و نحوه عملکرد آن مورد تایید وزارت بهداشت نیست.
در حال حاضر ظروف سنگی تزئینی تر شده اند، اما استفاده از آنها همچنان رعایت می شود. آیا این ظروف برای پخت و پز مناسب هستند؟  اگرچه امروزه از ظروف سنگی زیاد استفاده نمی شود اما از ظروف مناسبی برای پخت و پز محسوب می شود. این ظروف برای افراد مسن سالم بوده و جایگزین غذا نمی شود.

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات مجالس
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید