ایده و خلاقیت

نگاه به بازارهای مصرف در خارج از کشور

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۶ دقیقه تاریخ نگارش: ۱۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۸
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰
دسته ها:

یکی از پرطرفدارترین محصولات یکبار مصرف، سفره یکبار مصرف است که نه تنها در ایران، بلکه در سراسر دنیا کاربرد زیادی دارد. در این مقاله با ما همراه باشید تا نگاهی بیندازیم به بازار محصولات یکبار مصرف در خارج از کشور.

از غذا گرفته و نوشیدنی گرفته تا سفره و ...، لوازم یکبار مصرف همه جا وجود داشته و کاربردهای زیادی هم دارند. استفاده از منابع بی‌شماری که در ایجاد محصولات یکبار مصرف مورد استفاده قرار می‌گیرند، تأثیر زیادی بر روی کره زمین می‌گذارد. علاوه بر این، بخش بزرگی از بسته بندی که برای محافظت از کالاهای مصرفی استفاده می شود از پلاستیک ساخته شده است و هرگز بازیافت نمی شود. میلیاردها میلیارد ظروف پلاستیکی در بازار ایران و جهان وجود دارد که به‌دلیل کاربردهای فراوان، طرفداران زیادی هم دارند. یکی از پرطرفدارترین محصولات یکبار مصرف، سفره یکبار مصرف است که نه تنها در ایران، بلکه در سراسر دنیا کاربرد زیادی دارد. در این مقاله با ما همراه باشید تا نگاهی بیندازیم به بازار محصولات یکبار مصرف در خارج از کشور.

 

آینده محصولات یکبار مصرف پلاستیکی

 

سفره یکبار مصرف پلاستیکی

 

محصولات یکبار مصرف کاربرد فراوانی در سرو غذای آماده در صنعت کترینگ، در رستوران‌ها به‌شکل سفره یکبار مصرف و ... دارد. به همین دلیل استفاده زیادی از این محصولات در صنایع مختلف می‌شود. با این حال، ظروف یکبار مصرف پلاستیکی، دوست‌دار محیط زیست نیستند. به همین دلیل، تحول عظیمی در تولید محصولات یکبار مصرف در سراسر جهان در حال وقوع است. در کشورهای مختلف اقدام به تولید محصولات یکبار مصرف از جنس الیاف گیاهی شده است تا این محصولات هم دوست‌دار محیط زیست شوند. پیش‌بینی می‌شود در آینده‌ای نه‌چندان دور، تمامی محصولات یکبار مصرف پلاستیکی از بازار جهانی جمع‌آوری شده و محصولات با الیاف گیاهی جایگزین آن‌ها شوند. سفره یکبار مصرف گیاهی از جمله محصولات یکبار مصرفی است که در سراسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد و به‌سرعت تجزیه می‌شود.

انواع ظروف یکبار مصرف مورد استفاده در جهان

بیشترین میزان استفاده از محصولات یکبار مصرف به لیوان، ظروف سرو غذا، قاشق و چنگال و سفره یکبار مصرف اختصاص دارد. این محصولات با استفاده از مواد اولیه مختلفی تولید می‌شوند که به شرح زیر هستند:

  • ظروف یکبار مصرف گیاهی: از آنجایی که محصولات گیاهی دوست‌دار محیط زیست هستند، طرفداران بی‌شماری دارند و نه تنها در ایران، بلکه در سراسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ به‌طوری که استفاده از محصولات پلاستیکی در اروپا ممنوع شده است!
  • ظروف یکبار مصرف آلومینیومی: محصولاتی که به‌تازگی تولید می‌شوند و مزایای زیادی دارند، ظروف یکبار مصرف آلومینیومی هستند. این ظروف را می‌توان در مایکروفر هم
  • قرار داد تا غذا گرم شود و هیچ طعم و بویی به غذا نمی‌دهد. همچنین ضرری هم برای سلامت انسان ندارد.
  • ظروف یکبار مصرف کاغذی: محصولات کاغذی را می‌توان برای برندسازی استفاده کرد؛ بدین ترتیب که شرکت‌های مختلف می‌توانند نام و لوگوی خودشان را روی محصولات هک کنند و به دست مصرف‌کننده بدهند. این محصولات ضرری برای سلامت انسان ندارند.
  • ظروف یکبار مصرف پلاستیکی و فوم: محصولات پلاستیکی جزو قدیمی‌ترین ظروف یکبار مصرف هستند که این روزها خیلی از آن‌ها استفاده نمی‌شود، زیرا دوست‌دار محیط زیست نیستند.

از بین محصولات یکبار مصرف نام‌برده، ظروف گیاهی بیشترین کاربرد را در سراسر دنیا دارند.

کدام کشورها بیشترین میزان مصرف محصولات یکبار مصرف را دارند؟

ظروف یکبار مصرف مانند سفره یکبار مصرف در همه نقاط جهان مورد استفاده می‌گیرد؛ اما در این بین، کشورهایی هستند که نسبت به سایر کشورها، بیشترین میزان مصرف ظروف یکبار مصرف را دارند. کشورهای آمریکا، کانادا، مکزیک در رتبه اول مصرف ظروف یکبار مصرف قرار دارند. پس از آن، کشورهای اروپایی و ژاپن در رتبه دوم و سوم قرار می‌گیرند. بدین ترتیب، بیشترین ظروف یکبار مصرف مانند بسته‌بندی مواد غذایی، بطری‌های نوشابه، سفره یکبار مصرف و ... توسط آمریکا و کشورهای اروپایی تولید می‌شود.

کدام کشورها بیشترین میزان تولید ظروف یکبار مصرف را دارند؟

 

سفره یکبار مصرف گیاهی

 

همان‌طور که گفتیم کشورهای آمریکایی و اروپایی بیشترین میزان تولید ظروغ یکبار را به خود اختصاص می‌دهند. همچنین کشور ژاپن هم از لحاظ تولید محصولات یکبار مصرف در رتبه سوم قرار می‌گیرد که حتی در مقایسه با کشور چین هم بیشترین میزان تولید ظروف یکبار مصرف را دارد.

میزان تولید محصولات یکبار مصرف در کشورمان ایران هم بسیار زیاد است و حدود روزانه ۵۰۰ تن و سالانه بیشتر از ۱۸۵ هزار تن محصولات یکبار مصرف تولید می‌کند.

کشورهای چین، اندونزی، فیلیپین و کشورهای آفریقایی مانند مصر و نیجریه هم در رتبه‌های بعدی بیشترین میزان مصرف محصولات یکبار مصرف قرار دارند.

صادرات محصولات یکبار مصرف

مصرف محصولات یکبار مصرف به‌خصوص سفره یکبار مصرف در ایران بسیار زیاد است. به علاوه، ایران محصولات یکبار مصرف خود را به سایر کشورها هم صادر می‌کند. به‌دلیل مرغوبیت محصولات تولیدشده ایران، کشورهای زیادی در جهان هستند که به خرید محصولات یکبار مصرف از ایران تمایل دارند. کشورهایی مانند افغانستان، عراق، گرجستان، روسیه، عمان، امارات و ترکیه جزو کشورهایی هستند که بیشترین میزان خرید محصولات یکبار مصرف از ایران را دارند. این کشورها محصولات تولیدشده ایران را در حجم‌های بسیار بالا خریداری می‌کنند. ناگفته نماند محصولات یکبار مصرف گیاهی بیشترین طرفدار را دارند، چرا که دوست‌دار محیط زیست هستند و کشورهای خارجی هم به این نکته توجه ویژه‌ای دارند. البته کشورهایی مانند افغانستان و عراق، بیشتر محصولات یکبار مصرف پلاستیکی و پلیمیری را خریداری می‌کنند، زیرا قیمت محصولات برایشان بسیار مهم است. کشورهای دیگر هم مانند ترکیه و ...،طرفدار محصولات گیاهی مانند سفره یکبار مصرف گیاهی هستند.

سخن پایانی

در همه کشورهای دنیا از ظروف یکبار مصرف بسیار زیاد استفاده می‌شود. البته در گذشته محصولات یکبار مصرف پلاستیکی تولید می‌شد که خیلی با محیط زیست سازگار نیستند؛ اما امروزه به‌دلیل اهمیت بسیار زیاد محیط زیست برای جوامع مختلف، تولید محصولات یکبار مصرف گیاهی، بسیار طرفدار پیدا کرده است. بدین ترتیب، دنیا به سمتی پیش می‌رود که درآینده‌ای بسیار نزدیک شاهد جمع‌آوری محصولات پلاستیکی از بازارهای جهانی خواهیم بود و محصولات گیاهی و دوست‌دار محیط زیست جایگزین خواهند شد. از اینکه تا انتهای مقاله با ما همراه بودید، از شما متشکریم.

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات مجالس
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید