ایده و خلاقیت

چرا باید قبل از مرگ از شیراز دیدن کرد؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۳ دقیقه تاریخ نگارش: ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۱
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰
دسته ها:

شیراز با آب و هوای معتدل و آثار تاریخی بسیار زیادی که دارد در طی سال گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کند. اماکن تاریخی شیراز در مرکز و اطراف شهر قرار گرفته‌اند که به دلیل تنوع و تعداد زیاد اماکن تاریخی، گردشگران نیازمند یک اقامت چند روزه در سفر به شیراز هستند تا علاوه‌بر لذت سفر، با تاریخ و ادبیات ایران زمین بیشتر آشنا شوند.

این سوال که چرا باید به شیراز سفر کنیم؟ و یا اینکه چرا شیراز می‌تواند مقصد مناسبی برای سفر باشد؟ ممکن است به ذهن افراد خطور کند. شهر شیراز دارای جاذبه‌های تاریخی ارزشمند بسیاری است که گردشگران می‌توانند از تماشای آنها لذت ببرند. هتل چمران شیراز یکی از هتل‌های نزدیک به جاذبه‌های تاریخی است که افتخار میزبانی از گردشگران را دارد. در ادامه با این شهر تاریخی و دلایل سفر به شیراز آشنا می‌شویم.

معرفی شهر شیراز

اصالت و زیبایی شهر شیراز، جلوه‌ای بی‌نظیر از این شهر را خلق کرده است. مردم مهمان نواز و خوش اخلاق شیراز، حس خوشایند آرامش را به گردشگران عزیز القاء می‌کنند. شیراز جاذبه‌های دیدنی، تاریخی، باستانی و فرهنگی بسیاری دارد.

شهر شیراز در طول سال‌ها، در حفظ و نگهداری این جاذبه‌های تاریخی کوشا بوده تا عموم مردم بتوانند از آنها بازدید کنند و با تاریخ و تمدن ایران آشنا شوند. در شهر شعر و ادب فارسی، آرامگاه بزرگانی همچون حافظ و سعدی، از پرآوازه‌ترین شاعران ایران زمین، قرار دارد.

آرامگاه کوروش کبیر، خواجوی کرمانی، شاه شجاع و بسیاری از عرفای دیگر، در شهر زیبای شیراز قرار گرفته است. آثار تاریخی شیراز با نقش و نگارهای زیبایی مزین شده که نمایانگر تمدن کهن ایران می‌باشد.

تخت جمشید، مجموعه پاسارگاد، نقش رستم، مجموعه وکیل، باغ جهان نما، باغ ارم، باغ دلگشا، نارنجستان قوام، ارگ کریم خان، سرای مشیر، موزه پارس، شاهچراغ و... بخشی از جاذبه‌های معروف و پربازدید شیراز به شمار آمده که معنابخش سفر به شیراز می‌باشند.

جاذبه‌های تاریخی شیراز

اماکن تاریخی شیراز را می‌توان از مهم‌ترین دلایل محبوبیت این شهر دانست. وجود جاذبه‌های تاریخی فراوان در شهر شیراز، سفری چند روزه را می‌طلبد. گردشگران بسیاری از نقاط مختلف ایران و جهان، شیراز را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب می‌کنند.

آثار تاریخی و دیدنی شهر شیراز مربوط به دوره‌های مختلف تاریخ ایران است و بازدید از آنها، گردشگران را به تاریخ باستان ایران می‌برد. در تمام آثار به جامانده از تاریخ، هنر و معماری اصیل ایرانی را می‌توان مشاهده کرد.

یکی از دغدغه‌های گردشگران در شیراز، بازدید حداکثری از آثار تاریخی آن است. چراکه در زمان محدود بتوانند از آثار تاریخی بیشتری بازدید کنند. به همین دلیل قبل از سفر به شیراز می‌توان با مکان‌های تاریخی شیراز آشنا شد و براساس سلیقه خود، آثار موردنظر را انتخاب و سفر خود را برنامه‌ریزی کرد.

مسجد نصیرالملک

مسجد نصیرالملک شیراز از جمله مهم‌ترین و معروف‌ترین اماکن تاریخی شیراز به شمار می‌رود که مورد توجه گردشگران بسیاری قرار می‌گیرد. مسجد نصیرالملک به مسجد صورتی هم شهرت دارد و در بین گردشگران بسیار محبوب است. قدمت این بنای تاریخی، به دوران قاجار می‌رسد.

مسجد تاریخی نصیرالملک در محله خانواده قوام ساخته شده است. این بنای تاریخی زیربنایی بالغ‌بر ۱۲00 مترمربع دارد که به فرمان میرزا حسنعلی ملقب به نصیرالملک ساخته شد؛ ایشان یکی از بزرگان سلسله قاجار بود و معماری این مسجد توسط استاد محمدحسن معمار انجام شد.

مسجد نصیرالملک

مسجد عتیق

قدیمی‌ترین مسجد شیراز، مسجد عتیق است که قدمت آن مربوط به سال ۲۸۱ هجری قمری و دوران عمر و لیث صفاری می‌رسد. مسجد عتیق با نام‌های دیگری همچون مسجد جمعه، مسجد آدینه و مسجد جامع شناخته می‌شود.

مسجد عتیق در قسمت شرقی حرم شاهچراغ شیراز قرار گرفته و از داخل حرم نیز می‌توان وارد مسجد شد. این مسجد دارای ۶ ورودی می‌باشد که در بخش‌های مختلف قرار گرفته است. مهمترین درب ورودی مسجد در دوران صفوی مورد بازسازی قرار گرفت.

شبستان اصلی مسجد محل اقامه نماز جماعت بود که حدود ۴۵ سال پیش به کتابخانه تغییر کاربری داد. منبر مسجد عتیق دارای ۱۲ پله از جنس سنگ مرمر است که در شبستان غربی قرار گرفته و شهرت جهانی پیدا کرده است. در سفر به شیراز می‌توان از این اثر مذهبی و تاریخی بازدید نمود.

مجموعه وکیل

مجموعه تاریخی وکیل شامل سه بخش بازار وکیل، حمام و مسجد وکیل می‌باشد. این بناهای تاریخی ترکیب زیبایی از ذوق و هنر ایرانی اسلامی را به نمایش گذاشته است. بازار وکیل مهمترین مرکز خرید شیراز می‌باشد که به فرمان کریم خان زند در مدت ۲۰ سال بنا شده است.

از ویژگی‌های بارز معماری در بازار وکیل می‌توان به سقف‌ها و اتاق‌های گنبدی شکل آن با ارتفاع زیاد اشاره نمود. از منافذ باز این طاق‌ها نور و هوا عبور می‌کند. این بازار در دوران تاریخی خود به عنوان یک شاهکار معماری به شمار می‌آید.

حمام وکیل از دیگر بناهای مجموعه وکیل است و دارای معماری بی‌نظیر ایرانی می‌باشد، که با هنرهای اصیل ایران زمین همچون نگارگری و آهک پری مزین شده و چشم هر بازدیدکننده‌ای را به خود خیره می‌کند. حمام وکیل امروزه به موزه مردم شناسی تغییر کاربری داده است.

ارگ کریم خان

ارگ کریم خان از اصلی‌ترین اماکن تاریخی شیراز است که به فرمان کریم خان زند، در مرکز شهر بنا شد. قدمت تاریخی ارگ کریم خان به دوران حکومت زندیه برمی‌گردد و این مکان، محل زندگی کریم خان زند در سال ۱۱۸۰ هجری قمری بوده است.

در چهار طرف این بنا، دیوارهای بلند و برج‌هایی قرار گرفته که چشم بازدیدکننده‌ها را به خود خیره می‌کند. ارگ کریم خان زند مساحتی نزدیک به ۱۳ هزار مترمربع دارد و برای حفظ امنیت ارگ، دیوارهای آن با 12 متر ارتفاع ساخته شده است.

چهار برجی که در گوشه‌های ارگ قرار گرفته حدود ۱۴ متر ارتفاع دارند که به صورت مدور و سه طبقه می‌باشند. ارگ کریم خان جزء آثار ارزشمندی است که در سفر به شیراز باید از آن بازدید نمود.

ارگ کریم خان

عمارت دیوانخانه

عمارت دیوانخانه شیراز یا عمارت دیوانخانه کریم خان زند از دیگر اماکن تاریخی شهر شیراز است که قدمت آن به دوران زندیه و کریم خان می‌رسد. قسمت زیادی از بنای عمارت دیوانخانه، مورد تخریب واقع شده و عمارت فعلی از آثار دوران قاجار به شمار می‌آید.

معماری این بنا به سبک دوران زندیه بوده که از مکتب اصفهان تاثیر گرفته است. عمارت دیوانخانه با تزیینات ظریف و چشم‌نواز خود، هنر زیبای ایرانی را به نمایش می‌گذارد. این عمارت دارای یک تالار بزرگ بوده که دو ستون چوبی در ورودی آن قرار دارد.

برای ساخت این بنا از سنگ و آجر استفاده شده و سنگ‌های مرمر به کار رفته در عمارت دیوانخانه از معدن شیراز، یزد و تبریز استخراج و به شیراز آورده شد. سقف عمارت دیوانخانه به وسیله شبکه‌بندی چوبی و به صورت سه گوش ساخته شده است.

در ابتدا جنس ستون‌های این عمارت از سنگ مرمر بوده که به فرمان آقا محمد خان قاجار به تهران منتقل شد و به جای آن ستون‌های چوبی را جایگزین کردند. گردشگران می‌توانند با اقامت در هتل پرسپولیس شیراز دسترسی راحتی به جاذبه‌های گردشگری این شهر داشته باشند.

گهواره دید

گهواره دید شیراز از بناهای ارزشمند و تاریخی شهر به شمار می‌رود که قدمتی هزار ساله دارد. این بنای تاریخی در بالاترین نقطه کوه چهل مقام به دستور عضدالدوله دیلمی بنا شده است. از نام این بنای تاریخی، مشخص می‌شود که این محل برای دیده‌بانی و اطلاع رسانی با آتش، دود، انعکاس نور، و بوق کاربرد داشته است.

بنای گهواره دید پس از دروازه قرآن شیراز ساخته شد. سقف این سازه تاریخی به صورت چهار طاق مربعی با سقف مخروطی ساخته شده که مساحت آن حدود ۱۶ متر است. گردشگران در سفر به شیراز می‌توانند از این بنای تاریخی بازدید نمایند.

گهواره دید با نام‌های دیگری همچون گهواره زید، گنبد عضد، گهبانه دید و گهواره دیو، در کتاب‌های تاریخی از این بنا یاد شده است. در ساخت بنای تاریخی گهواره دید از سنگ و ساروج استفاده شده و از منظر معماری، مربعی شکل می‌باشد که برای دیده‌بانی مناسب است.

دروازه قرآن

دروازه قرآن یکی دیگر از مشهورترین بناهای تاریخی شیراز به شمار می‌رود. قدمت این سازه تاریخی، به قرن‌ها پیش می‌رسد. درواز قرآن یکی از شش دروازه ورودی به شهر شیراز است که در گذشته از آن عبور می‌کردند.

دلیل نام‌گذاری این دروازه، به خاطر قرآنی است که براساس سنت کهن ایرانی در بالای این دروازه قرار گرفته تا مسافران از زیر آن عبور کرده و به سلامت به شهر و دیار خود بازگردند.

پاسارگاد

مجموعه تاریخی و باستانی پاسارگاد از آثار تاریخی شیراز است که یادگار به جامانده از دوران هخامنشیان و ایران باستان می‌باشد. مجموعه پاسارگاد شهرت جهانی دارد و گردشگران خارجی بسیاری در سفر به شیراز از این مکان تاریخی بازدید می‌کنند.

در پاسارگاد آرامگاه کوروش بزرگ، مجموعه باغ ایرانی، کاخ اختصاصی، کاخ بارعام، برج سنگی، تل تخت و محوطه مقدس، قرار گرفته است. مجموعه پاسارگاد در ۱۳۴ کیلومتری شیراز واقع شده و در سال ۱۳۸۳ در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

نقش رستم

نقش رستم یکی دیگر از مهم‌ترین آثار تاریخی شیراز است که در فهرست اماکن تاریخی شیراز قرار گرفته است. نقش رستم در کوه‌های فارس واقع شده و در این محوطه باستانی، آرامگاه‌ها و کتیبه‌های بسیاری قرار دارد. این بنای تاریخی، نخستین بار توسط باستان شناس آلمانی در سال ۱۳۰۲ هجری شمسی کشف شد.

ویژگی‌های مهم نقش رستم، قرار گرفتن در سه دوره مهم تاریخی ایران می‌باشد که علاقه‌مندان به تاریخ ایران، توجه بسیاری به این اثر تاریخی دارند. در محوطه نقش رستم، تخته سنگی بزرگ قرار گرفته که یادگارهای تاریخی به جامانده از سه دوره ایلامیان، هخامنشیان و ساسانیان، برروی آن حک شده است.

نقش رستم

نقش رجب

از دیگر اماکن تاریخی شیراز، نقش رجب است که گردشگران در زمان سفر به شیراز از این مکان تاریخی بازدید می‌کنند. نقش رجب در نزدیکی تخت جمشید قرار گرفته و در آن آثاری باستانی که متعلق به دوران ایلامی، هخامنشی و ساسانی می‌باشد قرار گرفته است.

در دل کوه‌های محوطه باستانی نقش رجب، پادشاهان هخامنشی آرام گرفته‌اند. همچنین در این مجموعه تاریخی و فرهنگی، سنگ نگاره‌ها و کتیبه‌های متعددی وجود داشته که رویدادهای مهم تاریخی را دل کوه‌ها حک کرده‌اند.

نقش و نگارهایی که در دل این کوه‌ها هک شده، تصاویر باشکوهی از رویدادهای ایران باستان را به عرصه نمایش گذاشته است. پیشنهاد می‌شود قبل از بازدید از این منطقه باستانی، اطلاعات لازم را از این مجموعه به دست آورده تا از مشاهده این نقش‌های حک شده در دل کوه، لذت بیشتری ببرید.

مکان‌های تفریحی شیراز

بازدید از جاذبه‌ها و آثار تاریخی شیراز، تنها بخشی از سفر به شیراز است. اماکن تفریحی و گردشگری شهر شیراز لحظات شاد و نشاط‌آوری را برای گردشگران رقم می‌زند.

از جمله اماکن تفریحی شیراز می‌توان به پارک جنگلی پالایشگاه، پارک کوهستانی دراک، پارک آزادی، پارک جنت، لونا پارک، شهربازی گاندو، باشگاه پینت بال جنگلی شهید چمران، باشگاه پینت بال سیمرغ، مجموعه تفریحی ورزشی کوثر، کارتینگ شیراز، لیزر تگ شیراز و... اشاره کرد.

مراکز خرید شیراز

شهر شیراز دارای مراکز خرید بسیار متنوعی است که برخی از آنها جزء آثار قدیمی و تاریخی شیراز نیز به شمار می‌آیند. بازار وکیل و سرای مشیر از بناهای تاریخی این شهر بوده که مکان مناسبی برای خرید سوغات، در سفر به شیراز می‌باشند.

شیراز علاوه‌بر این بازارها، مراکز دیگری همچون مجتمع تجاری خلیج فارس، مرکز خرید زیتون، مجتمع ستاره فارس، مرکز خرید آفتاب فارس، مجتمع تجاری نگین فارس، مرکز خرید سینا، مجتمع تجاری هامون، مرکز خرید سلطانیه و الهیه از معروف‌ترین و شناخته شده‌ترین مراکز خرید شیراز به شمار می‌روند.

مراکز خرید شیراز

بهترین هتل‌های شیراز

شیراز به دلیل جذب گردشگر بالا، هتل‌های بسیار زیاد و متنوعی دارد. برخی از این هتل‌ها علاوه بر اقامتگاه، یک بنای تاریخی نیز محسوب می‌شوند. گردشگران با انتخاب این هتل‌ها در سفر به شیراز می‌توانند اقامتی خاطره‌انگیز را برای خود رقم بزنند.

از هتل‌های ۵ ستاره و محبوب شیراز می‌توان به هتل چمران اشاره نمود که در جای جای این هتل، می‌توان ذوق و هنر مردم شیراز را مشاهده کرد. از دیگر هتل‌های معروف شیراز می‌توان هتل بزرگ شیراز را نام برد. این هتل دارای تالار بزرگ و مجللی است که فضایی شیک و مدرنی دارد.

شیراز هتل‌های متنوع دیگری همچون هتل پرسپولیس، هتل هما شیراز، هتل زندیه، هتل ارگ، هتل نیایش و... از هتل‌های فعال و خوش‌نام شیراز هستند که اقامت در این هتل‌ها سفر را برای گردشگران لذت‌بخش و به یادماندنی خواهد کرد.

سخن آخر

شیراز با آب و هوای معتدل و آثار تاریخی بسیار زیادی که دارد در طی سال گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کند. اماکن تاریخی شیراز در مرکز و اطراف شهر قرار گرفته‌اند که به دلیل تنوع و تعداد زیاد اماکن تاریخی، گردشگران نیازمند یک اقامت چند روزه در سفر به شیراز هستند تا علاوه‌بر لذت سفر، با تاریخ و ادبیات ایران زمین بیشتر آشنا شوند.

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات مجالس
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید