ایده و خلاقیت

خوردن قهوه قبل از ورزش

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۰ دقیقه تاریخ نگارش: ۱۴ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۷:۲۷
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰
دسته ها:

در این مطلب به بررسی عملکرد قهوه در بدن، علت افزایش سوخت وساز بدن بعد از مصرف قهوه و همچنین فواید و مضرات خوردن قهوه خواهیم پرداخت

ورزشکاران همیشه به دنبال محرک‌هایی برای افزایش سوخت وساز بدن خود هستند، اما نام محرک‌ها برای افراد بسیاری استرس‌زا است. زیرا آن‌ها را به یاد مصرف داروهایی با مضرات بسیار می‌اندازد. خوردن قهوه قبل از ورزش می‌تواند به عنوان یک محرک طبیعی عمل کرده و باعث افزایش سوخت وساز در بدن شما گردد. در این مطلب به بررسی عملکرد قهوه در بدن، علت افزایش سوخت وساز بدن بعد از مصرف قهوه و همچنین فواید و مضرات خوردن قهوه خواهیم پرداخت. پس با ما همراه باشید تا به پاسخ خود در مورد قهوه و علت مصرف آن توسط ورزشکاران پی ببرید.

آیا خوردن قهوه قبل از ورزش به علت کافئین آن توصیه می‌ شود؟

محبوبیت مصرف قهوه بین افراد مختلف متفاوت است. گاهی فردی از طعم آن لذت می‌برد، گاهی برای افزایش انرژی و کاهش خواب استفاده می‌شود و گاهی نیز توسط ورزشکاران به عنوان یک محرک طبیعی مصرف می‌گردد. جدا از طعم خوشایند قهوه برای بعضی افراد، علت مصرف زیاد آن، کافئین موجود در قهوه است. کافئین حاوی یک مادۀ شیمیایی است که بر روی گیرنده‌های سیستم اعصاب مرکزی تأثیر می‌گذارد. اما این گیرنده‌ها دقیقاً چه چیزی هستند؟ کار آن‌ها در بدن ما چیست؟

در مغز و نخاع که سیستم اعصاب مرکزی بدن ما را تشکیل می‌دهند، هزاران گیرندۀ عصبی وجود دارد. از طرفی هزاران مادۀ شیمایی در بدن وجود دارد که وظیفۀ آن‌ها به عنوان پیک‌ انتقال دهنده این است که پیام‌های سیستم عصبی را به اکثر نقاط بدن منتقل کنند. وقتی شما احساس خواب‌آلودگی و خستگی می‌کنید، در واقع مغز با توجه به اطلاعاتی که از طریق گیرنده‌های خود دریافت کرده است باعث این حس در شما می‌شود. حال اگر کار این گیرنده‌ها مختل شود چه اتفاقی در بدن خواهد افتاد؟

مادۀ شیمیایی موجود در کافئین کار طبیعی این گیرنده‌ها را مختل کرده و از مخابرۀ اطلاعات مبتنی بر خستگی بین مغز و ارگان‌های دیگر بدن مانند عضلات جلوگیری می‌کند. در پی این اتفاق، بدن بدون احساس خستگی، فعالیت خود را ادامه می‌دهد. در نتیجه متابولیسم سلولی افزایش یافته و شما احساس سرحالی و پرانرژی بودن کرده و به فعالیت خود ادامه خواهید داد.

لاغری با نوشیدن قهوه

صرفاً با نوشیدن قهوه نمی‌توان کاهش وزن را تجربه کرد، برای مثال شما نمی‌توانید فقط قهوه بنوشید و بدون تمرین و رژیم غذایی انتظار داشته باشید به وزن مناسب برسید. خوردن قهوه قبل از تمرین می‌تواند سبب شود شما دیرتر به واماندگی (حالتی است که به علت تجمع مواد دفعی سلولی مانند کربن‌دی‌اکسید، کاهش راندمان عضلات را شاهد خواهید بود و در نتیجه بی‌حسی و خستگی را احساس کرده و توان انجام تمرینان ورزشی را نخواهید داشت.) برسید. در نتیجه کالری سوزی بیشتری داشته و امید به کاهش وزن نیز افزایش می‌یابد. البته اگر همۀ فاکتورهای مهم مانند تمرینات مناسب و رژیم غذایی را رعایت کرده باشید.

تاثیرات خوردن قهوه قبل از ورزش

خوردن قهوه قبل از ورزش ظرف مدت کوتاهی سبب ورود کافئین به خون شما می‌شود و نتیجۀ مطلوب را به ارمغان می‌آورد، این نتایج به شرح زیر است:

1 . خوردن قهوه قبل از تمرین باعث افزایش انرژی شما خواهد شد

نوشیدن قهوه به علت این که مانع ورود بدن به فاز خستگی می‌شود، سبب افزایش سوخت و ساز و در نتیجه افزایش انرژی در دسترس سلول‌ها می‌شود. در حین تمرین، سوخت وساز در سلول‌ها با سرعت بیشتری انجام می‌شود؛ بنابراین کربوهیدرات‌ها به سرعت تجزیه شده و در صورت ادامه تمرین راه برای ورود بدن به چرخۀ تجزیۀ چربی به عنوان منبع انرژی، تسهیل می‌شود. توجه داشته باشید اثر کافئین بعد از مدت کوتاه 40 تا 70 دقیقه‌ای (با توجه به حجم مصرف) از بین می‌رود و بدن مجدد به فعالیت طبیعی خود باز می‌گردد.

2 .تأثیر قهوه بر روی عضلات

نوشیدن قهوه سبب بالا رفتن نسبی فشار خون و ضربان قلب می‌شود؛ بنابراین جریان خون در سلول‌ها افزایش می‌یابد. این مسئله در زمان ریکاوری و دفع سموم بدن بسیار حائز اهمیت است. همان‌طور که می‌دانید مواد دفعی سلول‌ها در زمان ورزش کردن بیشتر تولید می‌شود و جمع شدن این مواد دفعی مانند کربن‌دی‌اکسید در اطراف سلول‌های عضلانی، سبب کاهش راندمان‌ کار آن‌ها و در نتیجه رسیدن به حالت واماندگی می‌شود. حال خوردن قهوه قبل از تمرین می‌تواند به جریان خون شما برای دفع این سموم و افزایش مدت زمانی که قادر به ورزش کردن و کالری سوزی هستید، کمک کند.

3 . افزایش تمرکز با نوشیدن یک فنجان قهوه

مصرف قهوه می‌تواند از بروز آلزایمر جلوگیری کند. قهوه با تأثیر بر روی مناطقی از مغز که مسئول تمرکز و ذخیره اطلاعات هستند، عملکرد آن را بهبود می‌بخشد. این موضوع برای ورزشکاران نیز صادق است. ورزشکارانی که قبل از تمرین خود قهوه می‌نوشند، هنگام انجام تمرینات و حرکات ورزشی، تمرکز بهتر و حتی عملکرد بهتری دارند.

4 . ورود به چرخه چربی سوزی با مصرف قهوه

همان‌طور که توضیح داده شد، مصرف قهوه باعث افزایش انرژی و در نتیجه افزایش مدت زمان انجام تمرینات می‌شود. افزایش زمان تمرین به معنای تجزیه کالری تأمین شده از منابع چربی است و برای افرادی که می‌خواهند چربی سوزی شکم داشته باشند یک امتیاز محسوب می‌شود.

5 . نوشیدن قهوه مانعی برای ابتلا به افسردگی

نوشیدن قهوه باعث آزاد شدن ماده‌ای به نام دوپامین در مغز می‌شود. این ماده‌ یک محرک شادی در بدن است. با افزایش این ماده در مغز، شما احساس شادی و نشاط خواهید کرد.

تاثیر قهوه بر بدنسازی | فواید و مضرات این نوشیدنی برای بدنسازان چیست

آیا نوشیدن قهوه اعتیاد آور است؟

به طور کلی مصرف هر ماده‌ای که بر روی عملکرد طبیعی مغز تأثیر بگذارد (جدا از مواد مخدر) باید مدیریت شود. زیرا اگر در مصرف آن‌ها زیاده روی شود، مغز به آن عادت کرده و در نتیجه به عنوان یک ماده همیشگی باید در مغز موجود باشد. کافئین نیز می‌تواند به عنوان یک پیک شیمیایی، توسط مغز پذیرفته شده و به آن عادت کند. زمانی که به میزان کافئین مصرفی خود عادت کنید، پاسخی که قبلاً از مصرف آن دریافت می‌کردید، در بدن شما ایجاد نشده و شما مجبور به افزایش میزان مصرف قهوه هستید. برای جلوگیری از بروز مشکلات این چنینی و عوارض مصرف کافئین با متخصصان مجموعه فیت کلاب مشورت کرده و با داشتن یک برنامه غذایی مناسب، از بروز عوارض این چنینی جلوگیری کنید.

عوارض نوشیدن قهوه

خوردن قهوه قبل از ورزش یا به طور کلی نوشیدن قهوه، عارضه‌ای ندارد. اما اگر دوز مصرفی زیاد باشد، می‌تواند مشکلاتی را برای فرد ایجاد کند.

  • نوشیدن قهوه سبب افزایش ترشح انسولین و در نتیجه کاهش قند خون می‌گردد. بنابراین زمانی که قهوۀ زیادی بنوشید و کافئین زیادی را وارد بدن خود کنید، قند خون شما به شدت کاهش یافته و می‌تواند دردسر ساز شود. البته نوشیدن قهوۀ به اندازه، احتمال ابتلا به دیابت نوع دو را کاهش می‌دهد.
  • همچنین کافئین زیاد سبب افزایش ضربان قلب و در نتیجه افزایش فشار خون به شکل غیر قابل تحمل برای بدن می‌شود که این موضوع برای سلامت قلب و عروق و همچنین سلول‌های بدن شما بسیار خطر آفرین است.
  • کافئین موجود در قهوه برای افرادی که دچار مشکلات گوارشی هستند، مناسب نبوده و سبب رفلاکس معده و آسیب به سلول‌های مری خواهد شد که این موضوع سبب درد در ناحیه معده می‌شود.
  • به علت این که قهوه در عملکرد طبیعی گیرنده‌های خستگی و خواب در مغز اختلال ایجاد می‌کند، به هیچ عنوان مصرف قهوه به افرادی که دچار بی خوابی هستند، توصیه نمی‌شود.
  • استرس و اضطراب با فشار خون و ضربان قلب رابطۀ مستقیم دارد؛ پس اگر فردی استرسی هستید، از نوشیدن قهوه خودداری کنید.

از مطالب بالا می‌توان نتیجه گرفت مصرف قهوه باید با توجه به ظرفیت بدن، ظرفیت قلب و عروق شما باشد تا دچار عارضه نگردید. کارشناسان مجموعۀ فیت کلاب با داشتن علم و تجربه کافی در این زمینه می‌توانند به شما کمک کرده تا یک برنامۀ رژیمی و یک برنامۀ تمرینی مناسب با ویژگی‌های بدن خود داشته باشید.

قهوه و بی حوصلگی | چرا قهوه مرا خسته و کسل می‌کند؟ | فروشگاه آنلاین قهوه  کافیته

نوشیدن قهوه برای چه کسانی ممنوع است؟

  • افراد مبتلا به سندروم رودۀ تحریک پذیر
  • بانوان باردار یا شیرده
  • افراد دچار بیمارهای قلبی مانند آریتمی قلب
  • کسانی که به اختلالات خواب مبتلا هستند مانند اختلال بی خوابی
  • افراد مستعد استرس و اضطراب مانند افراد مبتلا به پانیک
  • بیماران صرع
  • کودکان
  • افراد دارای بیماری‌های گوارشی مانند رفلاکس و زخم معده
  • افراد مبتلا به اسهال یا مثانۀ بیش فعال (کافئین دفع آب را افزایش می‌دهد.)

آیا کودکان می توانند قهوه مصرف کنند؟

نوشیدن قهوه برای کودکان زیر 12 سال به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود، زیرا این کودکان برای این که رشد کافی در ناحیۀ مغز و دیگر مناطق بدن داشته باشند، احتیاج به خواب و استراحت کافی دارند. خوردن مواد کافئین‌دار مانند قهوه یا کاکائو سبب کاهش زمان استراحت کودکان شده و آن‌ها را از رشد خود باز می‌دارد.

بررسی کلی

خوردن قهوه قبل از تمرین فواید فراوانی دارد، اما نباید در مصرف آن به امید این که این فواید و تأثیرات افزایش یابد، زیاده روی کرد. با خوردن قهوه قبل از تمرین می‌توانید لاغر شوید بدون آن که از محرک‌های شیمیایی صنعتی و خطرناک استفاده کرده باشید. برای آن که بدانید چه میزان قهوه را در برنامۀ غذایی خود بگنجانید با کارشناسان مجرب مجموعۀ فیت کلاب در ارتباط باشید.

برچسب ها:
قهوه
امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات مجالس
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید