ایده و خلاقیت

جمعه سیاه یا بلک فرایدی چه روزی است؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۷ دقیقه تاریخ نگارش: ۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۳
تعداد رای‌دهندگان:
۲
۵

برای اینکه اطلاعات بیشتری در رابطه با جمعه سیاه یا بلک فرایدی کسب کنید و تاریخ دقیق بلک فرایدی 2023 را بدانید، در ادامه این بخش با تشریفینو همراه بمانید.

جمعه سیاه یا بلک فرایدی، بزرگترین روز فروش در ایالات متحده و کشورهای اروپایی است که در روز پس از روز شکرگزاری قرار می گیرد و نشان دهنده آغاز فصل خرید در این کشورهاست. فروش در این روز از صبح خیلی زود شروع می شود و بسیاری از فروشگاه ها کوپن‌ ها، پاداش‌ ها، کارت‌ های هدیه و تخفیف‌ های بزرگی را به صورت آنلاین و آفلاین ارائه می‌ کنند تا همه افراد بتوانند با هزینه کمتر، خریدهای عالی و بیشتری داشته باشند.

برای اینکه اطلاعات بیشتری در رابطه با جمعه سیاه یا بلک فرایدی کسب کنید و تاریخ دقیق بلک فرایدی 2023 را بدانید، در ادامه این بخش با تشریفینو همراه بمانید.

 

جمعه سیاه (Black Friday) به چه معناست؟

در ایالات متحده، چهارمین پنجشنبه ماه نوامبر، روز شکرگزاری است و روز بعد از روز شکرگزاری به نام جمعه سیاه یا بلک فرایدی نام گذاری شده است. در واقع این جمعه که معمولا در آخرین روزهای سال میلادی قرار دارد، محبوب ترین روز خرید در سال است و بسیاری از فروشگاه ها بیشترین تخفیف ها و بهترین فروش های خود را برای این روز خاص در نظر می گیرند. در واقع، بلک فرایدی، روزی پر از معاملات ویژه خرید و تخفیف های بزرگ است و آغاز فصل خرید تعطیلات محسوب می شود. 

به عبارت بهتر، جمعه سیاه نامی غیر رسمی است که برای توصیف روز بعد از روز شکرگزاری استفاده می شود. اغلب شلوغ ترین روز خرید در سال است زیرا فصل تعطیلات را آغاز می کند. این روز می تواند برای اقتصاد، به ویژه برای خرده فروشان خاص، حیاتی باشد.

معمولاً فروشگاه ها در جمعه سیاه، تبلیغات ویژه را به صورت آنلاین و درون فروشگاهی ارائه می دهند. بسیاری از آنها در ساعات قبل از سحر در جمعه سیاه برای جذب مشتری درهای فروشگاه خود را باز می کنند. بسیاری از افرادی که قصد خرید دارند نیز از این فرصت ویژه استفاده می کنند و تمام وسایل و لوازم مورد نیاز خود را از چند ماه قبل لیست می کنند تا با شروع بلک فرایدی، بتوانند بیشترین خرید را با کمترین قیمت داشته باشند.

برخی بر این باورند که این اصطلاح به خرده‌ فروشانی اشاره می‌ کند که در آن روز، سودهای قابل توجهی به دست آورده‌ اند، از مدت‌ ها قبل، یک روش حسابداری برای نوشتن سود و زیان با جوهر سیاه و قرمز وجود داشته است. به این صورت که حسابداران، سود را با جوهر سیاه و زیان خود را با رنگ قرمز مشخص می کردند. در روز بعد از روز شکرگزاری، بازرگانان تلاش کردند تا حد امکان بفروشند تا برای تمام سال پول کافی برای زندگی به دست آورند. بر همین اساس، جمعه سیاه به عنوان روزی که فروشگاه ها شروع به سودآوری در سال کردند و به عنوان بزرگترین روز خرید در ایالات متحده توصیف شد. در حقیقت، اکثر فروشگاه ها بیشترین فروش خود را در شنبه قبل از کریسمس مشاهده کردند.

بلک فرایدی

با این حال، شاید جالب باشد که بدانید اصطلاح «جمعه سیاه» ریشه در اواسط قرن بیستم دارد. پلیس فیلادلفیا در ابتدا از اصطلاح "جمعه سیاه" برای اشاره به ترافیک سنگین و مخرب در روز بعد از شکرگزاری استفاده کرد. زمانی که بسیاری از گردشگران حومه شهر برای خرید وارد شهر می شدند. این روند منجر به هرج و مرج می شد و کار زیادی را برای افسران پلیس به همراه داشت. آنها ساعت های طولانی کار می کردند و مجبور بودند با تصادفات، دزدی مغازه ها و جاده های شلوغ دست و پنجه نرم کنند. افسران پلیس از عبارت بلک فرایدی، برای توصیف وضعیتی که در آن زمان رخ داد استفاده کردند. 

این اصطلاح گسترش یافت و کسب و کارها از ان استقبال کردند و برای کسب و کارهای خرده فروشی که به خرید در تعطیلات وابسته بودند، به جای اینکه «در حالت قرمز» باشند (با زیان کار کنند) وضعیت مالی خود را «در سیاه» (سود کسب درآمد) قرار دادند، و این برای کسب و کار انها خوب کار کرد.

در حالی که تا چند سال پیش، بلک فرایدی، فقط یک فرصت فروش ویژه یک روزه بود، اما اکنون با معاملاتی که در زمینه فناوری، زیبایی، لوازم خانگی، مد و اسباب‌بازی انجام می شود، به یک فرصت فروش ویژه چند روزه تبدیل شده است.

 

تاریخ دقیق بلک فرایدی سال 2023

بلک فرایدی سال 2023 در روز جمعه، 24 نوامبر قرار گرفته است. این تاریخ در تقویم شمسی برابر است با روز جمعه 3 آذر 1402!

تاریخ جمعه سیاه 2023

 

چرا بلک فرایدی برای فروشگاه ها و خریداران مهم است؟

در روز جمعه سیاه، تعداد زیادی از مشتریان در ابتدای فصل، خرید خود را انجام می دهند و صف های طولانی منجر به سود قابل توجهی برای فروشگاه ها و خرده فروشان می شود. هر ساله فروشگاه های آنلاین و آفلاین بهترین معاملات و بزرگترین تخفیف ها را برای یکی از شلوغ ترین روزهای فروش سال یعنی بلک فرایدی آماده می کنند. آنها فروشگاه های خود را از صبح خیلی زود باز می کنند، پیشنهادهای زیادی را آماده می کنند، رویدادهای مختلفی را برای جذب مشتریان جدید، ترتیب می دهند و از این طریق، درآمد خود را افزایش می دهند.

از انجایی که امروزه خرید انلاین بسیار فراگیر شده است، به همین دلیل همه مشاغل سعی کرده اند تا با فروش اینترنتی نیز سازگار شوند و انواع پیشنهادات وسوسه انگیز را به صورت آنلاین ارائه دهند. به عنوان مثال، برندها، تبلیغات ایمیلی ارسال می کنند، تبلیغات پولی را در شبکه های اجتماعی اجرا می کنند، چت بات ها و اعلان های مختلف را پیاده سازی می کنند و پیامک ارسال می کنند. به این ترتیب، در معرض دید عالی قرار می‌گیرند، برند خود را معرفی می کنند، پایگاه مشتری و فروش خود را افزایش می‌دهند و سود زیادی به دست می‌آورند.

در واقع با استفاده موثرترین ابزار بازاریابی و پیشنهادات جذاب، شرکت ها موفق می شوند به مشتریان خود دسترسی پیدا کنند، کالا و محصولات خود را به فروش برسانند و بیشترین درآمد را در طول سال به دست آورند.

خریداران نیز، در روز جمعه سیاه می توانند وسایل و لوازم مورد نیاز خود را با بیشترین تخفیف خریداری کنند و هزینه کمتری را برای خریدهای خود بپردازند. به همین دلیل است که بسیاری از افراد، با نزدیک شدن به ماه های آخر سال و بلک فرایدی، لیستی از لوازم و وسایل مورد نیاز خود را آماده می کنند و فروشگاه هایی که بیشترین تخفیف را برای این محصولات در نظر گرفته را شناسایی می کنند تا با شروع بلک فرایدی بتوانند بهترین خرید را با قیمت های باورنکردنی و بسیار کم تهیه کنند! به همین دلیل است که امروز بلک فرایدی در بیشتر کشورهای دنیا بسیار محبوب شده و همه افراد برای رسیدن این روز لحظه شماری می کنند!

جمعه سیاه

 

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات مجالس
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید