ایده و خلاقیت

یزد رفتم سوغاتی چی بخرم

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۸ دقیقه تاریخ نگارش: ۲۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۸
تعداد رای‌دهندگان:
۱
۵
دسته ها:

در ادامه این بخش از تشریفینو، به این سوال پاسخ داده ایم که یزد رفتم سوغاتی چی بخرم و تعدادی از بهترین سوغاتی های یزد را به شما معرفی خواهیم کرد.

شهر یزد، علاوه بر اینکه یک مقصد گردشگری بسیار عالی است، سوغاتی های بسیار متنوع و خوشمزه ای نیز دارد که می توانید به عنوان سوغاتی برای خود و عزیزانتان تهیه کنید و خاطرات این سفر را برای خود ماندگارتر کنید. زیرا همانطور که می دانید، بهترین بخش هر سفر، تهیه سوغاتی از ان شهر است. شهر یزد نیز مانند تمام شهرهای ایران، مجموعه ای از سوغاتی های متنوع دارد که شامل خوراکی و صنایع دستی این شهر است و می توانید با کمی گشت و گزار در بازارهای این شهر، بهترین نمونه از انواع سوغاتی های شهر یزد را تهیه کنید.

در ادامه این بخش از تشریفینو، به این سوال پاسخ داده ایم که یزد رفتم سوغاتی چی بخرم و تعدادی از بهترین سوغاتی های یزد را به شما معرفی خواهیم کرد.

 

یزد رفتم سوغاتی چی بخرم؟ شیرینی های یزد

شهر یزد، شهر بادگیرها، شهری با خانه های خشتی و زیبا و آثار تاریخی بی نظیر است که باعث شده تا سفر به یزد در لیست بهترین شهرها برای مسافرت تبدیل شود. شهر یزد، در کنار جاذبه های گردشگری بی مانندی که دارد، دارای شیرینی های خوشمزه و بی نظیری است و از این جهت نیز شناخته شده و معروف است. بنابراین اگر بعد از سفر به یزد به این موضوع فکر می کنید که یزد رفتم سوغاتی چی بخرم حتما به سراغ شیرینی های خوشمزه این شهر بروید و سوغاتی خوشمزه و جذابی را برای خود و عزیزانتان تهیه کنید. در ادامه لیستی از بهترین شیرینی ها یزدی که می توانید به عنوان سوغات یزد تهیه کنید را آماده کردیم:

 

قطاب یزد

قطاب یزد

قطاب یزد، معروف ترین و خوشمزه ترین شیرینی یزد که می توانید به عنوان سوغاتی تهیه کنید. این شیرینی خوشمزه از یک لایه خمیر با مواد میانی که شامل پودر بادام، پودر گردو یا پودر پسته به همراه پودر قند و هل، تهیه می شود و بعد از سرخ شدن در روغن، به پودر قند آغشته می شود و طعم و بافت بی نهایت خوشمزه و جذابی دارد.

 

کیک یزدی

کیک یزدی

کیک یزدی نیز از جمله معروف ترین شیرینی های یزد است که احتمالا نمونه های مختلف آن را در شهرهای مختلف تست کرده اید، اما نمونه اصیل و سنتی کیک یزدی را فقط می توان در شهر یزد پیدا کرد که دارای طعم و عطر بی نظیری است. 

 

باقلوا یزد

باقلوا یزد

باقلوا یزدی نیز از دیگر شیرینی های معروف یزد است که می توانید به عنوان سوغات یزد تهیه کنید. این شیرینی در طعم های مختلف از جمله بادام، گردو، پسته، نارگیل تولید می شود و معمولا به شکل لوزی یا لوله ای آماده می شود و با یک شهد عالی و خوشمزه، طعم و بافت این شیرینی کامل خواهد شد.

 

حاج بادام یزد

حاج بادام یزد

حاج بادام، یکی دیگر از سوغاتی های اصلیل شهر یزد است که احتمالا نمونه هایی از آن را در شهرهای مختلف دیده اید! این شیرینی که به شکل گرد و کوچک تهیه می شود، بافت سفت و محکمی دارد و معمولا در کنار چای سرو می شود. فقط کافیست یک عدد از شیرینی حاج بادام را در دهان خود بگذارید و یک جرعه چای بنوشید تا این شیرینی در دهان آب شود و از طعم ملایم آن لذت ببرید!

 

حلوا ارده یزد

حلوا ارده یزد

حلوا ارده، نه تنها یک شیرینی خوشمزه و پرطرفدار است بلکه می توان از ان به عنوان یک وعده صبحانه یا میان وعده مقوی نیز یاد کرد. این حلوا از ارده، شکر، هل و سایر شیرین کننده ها و افزودنی های مجاز تهیه می شود و در کنار بسیار عالی که دارد، بسیار مغذی و مفید است.

 

لوز یزد

لوز یزد

لوز نیز یکی دیگر از شیرینی های سنتی است که در اکثر شهرها تهیه می شود، اما نمونه اصیل آن مربوط به شهر یزد است. این شیرینی نیز به شکل لوزی برش داده می شود و در طعم های مختلف از جمله پسته، بادام، نارگیل، هل، بیدمشک و غیره تهیه می شود.

 

پشمک یزد

پشمک یزد

پشمک نیز یکی دیگر از شیرینی های جذابی است که در لیست سوغاتی های یزد وجود دارد که در طعم های مختلف تولید می شود. 

 

پیشنهاد مطالعه: معروفترین کافه های یزد

 

یزد رفتم سوغاتی چی بخرم؟ صنایع دستی یزد

اگر می خواهید یک سوغاتی ماندگار از شهر یزد تهیه کنید که با هر بار دیدن آن به یاد خاطرات سفر به یزد بیافتید، بهترین پیشنهاد این است که به سراغ صنایع دستی یزد بروید. با این کار، نه تنها از تولید کنندگان صنایع دستی این شهر حمایت می کنید، بلکه یک اثر هنری و ارزشمند دارید که هم کاربردی و هم زیباست!

 

ترمه یزد

ترمه یزد

ترمه، نوعی پارچه گران قیمت است که از  الیاف نخ، پشم، کرک و ابریشم بافته شده و  معمولا طرح‌ هایی از بته‌ جقه، شاخ گوزنی، بته بادامی و گل‌ های شاه‌ عباسی روی ان کار می شود. ترمه یزدی در رنگها و طرح های متنوعی موجود است که می توانید به عنوان یک سوغاتی ارزشمند از شهر یزد تهیه کنید. شاید برایتان جالب باشد که بدانید، ترمه نماد شهر یزد بوده و محبوبیت جهانی پیدا کرده است.

 

زیلو یزد

زیلو یزد

زیلو نوعی زیرانداز است که از نخ پنبه بافته می شود و دارای طرح و رنگ بسیار زیبا و خاصی مانند رنگ آبی، سفید، قرمز، نارنجی ، سبز هستند و به عنوان یکی از صنایع دستی یزد شناخته شده است.

 

سفال یزد

سفال یزد

سفال گری، یکی از قدیمی ترین صنایع دستی در ایران است و شهر میبد یزد نیز یکی از مراکز مهم تولید سفال کشور است. از ویژگی‌ های سفال یزدی که باعث تفاوت آن با سایر سفال های تولید شده در سایر شهرهای کشور شده است، وجود طرح و نقش‌ های مرغ، ماهی، خورشید خانم و شطرنجی شویدی است که توسط هنرمندان و اساتید ماهر یزدی، روی سفال‌ ها نقش بسته است. نقاشی‌ هایی که بر روی سفال های یزدی انجام می شود با رنگ سبز و آبی است که بر روی زمینه سفید ظروف ایجاد می شود و می توان گفت از نشانه‌ های خاص سفال میبد هستند.

 

چادر شب یزد

چادر شب یزد

چادر شب یزدی نیز یکی دیگر سوغاتی های معروف شهر یزد است که به شکل پارچه هایی با طرح چهارخانه و در رنگ های شاد و متنوع تولید می شود. این پارچه ها معمولا به عنوان رختخواب پیچ مورد استفاده قرار می گیرند و می توان از ان به عنوان رو انداز یا زیر انداز و حتی رومیزی نیز استفاده کرد. 

 

شمد یزد

شمد یزد

شمد، نوعی روانداز بسیار نازک و خنک است که در شهر یزد بافته می شود که به عنوان معروف‌ ترین سوغاتی و صنایع دستی یزد محسوب می شود. شمد از ابریشم مصنوعی ویسکوز یا نخ پنبه‌ای بافته می شود و به دلیل سبک و خنک بودن، یکی از بهترین رواندازها برای روزهای گرم خواهد بود.

 

یزد رفتم از کجا سوغاتی بخرم

بازارهای یزد، قطعا بهترین مکان برای خرید سوغاتی از یزد هستند که با کمی پرس و جو از اهالی محل، می توانید بهترین بازاها و سوغاتی فروشی های شهر یزد را پیدا کرده و سوغاتی یزدی مورد نظر خود را خریداری کنید. از جمله معروف ترین بازارهای یزد عبارتند از:

  • بازار خان (خیابان قیام)
  • بازار دروازه مهریز (خیابان امام خمینی، خیابان بازار شازده فاضل، خیابان بازار دروازه مهریز )
  • بازار تبریزیان (انتهای بازار مسگرهای یزد)
  • بازار زرگرها (محله دارالشفا، خیابان سید گل سرخ، خیابان قیام، خیابان بازار زرگری)
  • بازار مسگران یا بازار پنجه علی (خیابان قیام، ضلع جنوبی بازار خان)
  • بازار حاجی قنبر (مجموعه امیر چخماق)
  • بازار محمد علی خان (خیابان امام خمینی، چهار راه شهدا)
  • بازار قیصریه (خیابان قیام، بازار خان، حد فاصل میدان و مدرسه خان)

 

اگر شما نیز تجربه ای از سفر به یزد دارید حتما در قسمت کامنت بنویسید که یزد رفتم سوغاتی چی بخرم

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات مجالس
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید