ایده و خلاقیت

معرفی صنایع دستی زیبا هند

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۹ دقیقه تاریخ نگارش: ۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۳
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰
دسته ها:

در ادامه این بخش از تشریفینو به معرفی صنایع دستی زیبا هند پرداخته ایم. با ما همراه بمانید.

کشور هند یا هندوستان، از زمان های بسیار قدیم، به خاطر آداب و رسوم خود شناخته شده است. تا آنجا که به هنر و فرهنگ مربوط می شود، هند در میان کشورهایی با بالاترین رتبه از نظر فرهنگی غنی در جهان قرار دارد. صنایع دستی زیبا هند نیز در سراسر جهان مورد علاقه و احترام قرار گرفته است و همه را شگفت زده کرده است. بسیاری از مردم روستایی هنوز از آثار هنری خلاقانه خود امرار معاش می کنند و هند هنوز هم توانسته است صنعتگران، هنر و صنایع دستی خود را حفظ کند.

در ادامه این بخش از تشریفینو به معرفی صنایع دستی زیبا هند پرداخته ایم. با ما همراه بمانید.

 

پیشنهاد مطالعه: یزد رفتم سوغاتی چی بخرم

 

شال پشمینه (Pashmina Shawls)، صنایع دستی زیبا هند

شال پشمینه هندی

پشمینه نوعی پشم ظریف است و منسوجات آن ابتدا در کشمیر بافته شد. این شال‌ ها از نوع مرغوب پشم ترمه ساخته می‌ شوند و سپس به دره کشمیر در شمال هند منتقل می‌ شوند و در آنجا کاملاً با دست پردازش می‌ شوند. تمامی مراحل از شانه زدن و ریسندگی گرفته تا بافتن و تکمیل تماماً با دست و توسط صنعتگران و بانوان متعهد هندی انجام می شود. مرکز عمده تولید پارچه پشمینه منطقه قدیمی سرینگر (Srinagar) است. زمان تقریبی کار دست برای تولید یک شال پاشمینه چیزی حدود 180 ساعت است. این شال ها دست باف، در رنگ های زیبا و پر جنب و جوش و دارای گلدوزی های نفیس هستند و در عین حال گرمی و نرمی خیلی خوبی دارند.

 

جوت (Jute)، صنایع دستی زیبا هند

جوت هندی

صنعتگران جوت در زمینه صنایع دستی جوت، جایگاهی جهانی ایجاد کرده اند. طیف وسیعی از صنایع دستی جوت شامل کیف، لوازم التحریر اداری، النگو و سایر جواهرات، کفش، دیوارکوب و بسیاری موارد دیگر است. هند، مرکزی برای صنایع دستی جوت است و مردم از سراسر جهان برای خرید این آثار ارزشمند از نمایشگاه‌های صنایع دستی جوت، دیدن می‌کنند. بنگال غربی (West Bengal)، آسام (Assam) و بیهار (Bihar) تولیدکنندگان پیشرو جوت هستند، بازار صنایع دستی جوت در هند را به صورت آزمایشی اجرا می کنند.

 

صنایع دستی با صدف (Shell)، صنایع دستی زیبا هند

صنایع دستی با صدف

سه نوع صدف وجود دارد که از آنها برای ساخت صنایع دستی صدفی در هند استفاده می شود - صدف حلزونی، صدف لاک پشت و صدف دریایی.

انواع اجناس و صنایع دستی زیبای هند که با استفاده از صدف ساخته می شوند شامل النگو، چنگال، کاسه تزیینی، قفسه، پرده، لوستر، قاب آینه، رومیزی وغیره است و در دسته بندی محصولات صنایع دستی صدفی قرار می گیرد. به طور کلی، مکان های واقع در ساحل دریا مانند خلیج منار (Gulf of Mannar)، گوا (Goa)، اودیشا (Odisha) و غیره مکان هایی برای صنایع دستی صدفی هستند و این آثار هنری به وفور در اینجا با قیمت پایین تر یافت می شوند.

 

صنایع دستی برنجی (Brass Handicrafts)، صنایع دستی زیبا هند

صنایع دستی برنجی هندی

فلز برنج، به دلیل دوام خود شناخته شده است و این ویژگی زمانی که به عنوان صنایع دستی استفاده می شود به مزیت آن می افزاید. اقلام مختلف ساخته شده از برنج مانند مجسمه لرد گانشا در حالت های مختلف، گلدان ها، رومیزی، لامپ های سوراخ دار، جعبه های تزئینی، لیوان ها و بسیاری موارد دیگر به طور گسترده در بسیاری از خانه های هندی استفاده می شود. این صنعتگران که با صنایع دستی برنج سر و کار دارند به طور مشخص به نام "کانساری - Kansaris" شناخته می شوند. ساخت صنایع دستی برنجی عمدتاً در راجستان (Rajasthan) انجام می شود.

 

پیشنهاد مطالعه: 40 ایده برای هدیه روز مادر (پکیج های به صرفه)

 

صنایع دستی بامبو (Bamboo Handicrafts)، صنایع دستی زیبا هند

صنایع دستی بامبو هندی

صنایع دستی که با استفاده از بامبو ساخته می شوند، یکی از صنایع دستی زیبا هند هستند که در دسته بندی محصولات دوستدار محیط زیست قرار می گیرند. اقلام متنوع ساخته شده از بامبو عبارتند از: سبد، عروسک، اسباب بازی، مبلمان، تشک، آویز دیواری، کمان پولادی، جعبه جواهرات و بسیاری موارد دیگر. صنایع دستی بامبو عمدتاً در بنگال غربی (West Bengal)، آسام (Assam ) و تریپورا (Tripura) ساخته می شوند.

 

صنایع دستی Phulkari، صنایع دستی زیبا هند

پولکاری هندی

تکنیک گلدوزی فولکاری از منطقه پنجاب (Punjab) و هاریانا (Haryana ) در لغت به معنای گل کاری است که زمانی به عنوان کلمه گلدوزی استفاده می شد، اما با گذشت زمان کلمه "فولکاری" به شال دوزی و روسری محدود شد. فولکاری یا پولکاری، نوعی گلدوزی است که دارای طرح های پیچیده ای استبوده که از طریق دوخت های عمودی، افقی و مورب انجام می شود، تمام این کار با نخ ابریشم سفید یا زرد روی خضره پنبه ای انجام می شود و از مرکز روی پارچه ای به نام «چشم بلبل» شروع می شود و به کل پارچه پخش می شود. این گلدوزی ها روشن و رنگارنگ هستند.

برخی از طراحان مد مدرن این گلدوزی را در لباس‌ های خود گنجانده‌ اند و استفاده از آن به کت، کیف، روکش کوسن، رومیزی، کفش، دمپایی، جوتیس و بچه‌ها گسترش یافته است.

 

صنایع دستی زردوزی (Zardozi)، صنایع دستی زیبا هند

زردوزی هندی

گلدوزی زردوزی شامل ساختن نقوشی استادانه، با استفاده از نخ های طلا و نقره همراه با مرواریدهای میخی و سنگ های قیمتی است. طرح های پیچیده در طلا، از ابریشم، مخمل و حتی مواد بافتی معروف در ایالت اوتار (Uttar) پرادش ساخته شده است. در گذشته، زردوزی با سیم های نقره خالص و برگ های طلای واقعی انجام می شد. اما امروزه صنعتگران از ترکیب سیم مسی با جلای طلایی یا نقره ای و نخ ابریشمی استفاده می کنند. این گلدوزی عمدتاً تخصص لاکنو (Lucknow)، بوپال (Bhopal)، حیدرآباد (Hyderabad)، دهلی (Delhi)، آگرا (Agra)، کشمیر (Kashmir)، بمبئی (Mumbai)، اجمر (Ajmer) و چنای (Chennai) است.

 

صنایع دستی ساری و ابریشم (Saris and Silk)، صنایع دستی زیبا هند

ساری و ابریشم هندی

ساری، پارچه ای به طول 4.5 تا 8 متر است که زنان هندی آن را دور کمر می پیچند و یک سر آن را روی شانه می اندازند. شرق هند به ساری های ابریشمی خود نیز معروف است، یعنی ساری های بلوچی بنگال غربی (West Bengal) و ساری های ابریشم موگا (Mooga) و آسام (Assam). ساری های آن ها در رنگ های متنوع و بسیار غنی و باشکوه به نظر می رسند. ساری‌های باناراسی (Banarasi) از مرغوب‌ترین ساری‌ های هندی هستند و به‌ خاطر براده یا زری طلا و نقره، ابریشم ظریف و گلدوزی‌ های مجلل معروف هستند.

ساری بافی یک سنت خانگی در روستاهای جنوب هند است. ایالت جنوب هند به نام تامیل نادو (Tamil Nadu) به خاطر ساری های کانچیپورام معروف است. ساری های سنتی کانچیپورام با نقوش کمتر و با معرفی رنگ های جدید ظاهری مدرن به خود گرفته اند. آندرا پرادش (Andhra Pradesh) نیز به‌خاطر ساری‌های پنبه‌ای با حاشیه‌های طلایی غنی و پالس‌های سنگین در گادوال (Gadwal) و کوتاکوتا (Kothakota) معروف است.

در کارناتاکا (Karnataka)، ساری های پنبه ای از رنگ های خاکی تیره ساخته می شوند. ایرکال (Irkal) یک ساری خاص از کارناتاکا است که رنگ های غنی مانند قرمز اناری، آبی طاووسی و سبز طوطی بر آن غالب است.

 

صنایع دستی قالی بافی (Carpet Weaving)، صنایع دستی زیبا هند

قالی بافی هند

قالی بافی نیز یکی از هنرهای مهم و صنایع دستی زیبا در شمال هند است. اوتار پرادش (Uttar Pradesh) دارای بزرگترین صنایع قالی بافی در این کشور است و فرش ها با طرح هایی مانند تاج محل بافته شده بر روی آنها فوق العاده زیبا هستند. بیش از 500 کارخانه تولید فرش شهر بیدوهی را مشاهده کردند که این شهر را به قطب های صنعت فرش دستباف در جنوب آسیا تبدیل کرد. همچنین جامو (Jammu) و کشمیر (Kashmir) نیز به خاطر فرش‌های ابریشمی که بیشتر در سرینگر (Srinagar) بافته می‌شود، شهرت دارد.

 

پیشنهاد مطالعه: کادو ولنتاین برای شوهرم چی بخرم ؟ + 160 ایده جذاب

 

صنایع دستی چرم (Leather)، صنایع دستی زیبا هند

کفش چرم هندی

قرارداد قدیمی مهارت چرم در هند توسط حکیمان و مرتاضان باستان ثابت شده است. در گذشته، از چرم نه تنها در ساخت لباس و کفش استفاده می شد، بلکه در ساخت کلاه، کیف، زین، سپر و غیره نیز استفاده می شد. هند به خاطر محصولات چرمی خود در سراسر جهان شهرت دارد. مادیا پرادش (Madhya Pradesh) به خاطر صنایع چرمی خود نیز معروف است. اقلام چرمی مختلفی مانند کفش، کیف و پوشاک در انجا تولید می شود. ماهاراشترا (Maharashtra) همچنین به دلیل کفش های چرمی خود به نام چاپال کلهاپوری (Kolhapuri chappals) معروف است.

اگر شما نیز با صنایع دستی زیبا هند آشنا هستید، حتما در قسمت کامنت معرفی کنید.

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات مجالس
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید