ایده و خلاقیت

تشریفات عقد محضری + نکات مهم عقد محضری که باید بدانید!

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۶ دقیقه تاریخ نگارش: ۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۴
تعداد رای‌دهندگان:
۴
۴
دسته ها:

عقد محضری یکی از خاطره انگیزترین و هیجان انگیزترین روزهای زندگی شما است. دانستن نکات مهم عقد محضری و رویدادهای مهم آن را اینجا بخوانید.

عقد محضری یکی از مراحل نسبتا نهایی در بحث خواستگاری و ازدواج است. معمولا در چنین مواقعی، عروس و داماد به آرامش نسبی می‌رسند و زندگی شیرین‌تر از قبل ادامه می‌یابد. اگر شما هم در شرف ازدواج و عقد محضری هستید و می‌خواهید نکاتی را درخصوص تشریفات عقد محضری و نکات مهم مراحل آن بدانید. حتما با دقت بیشتری این مطلب را بخوانید.

در این مقاله بررسی میکنیم که تشریفات عقد محضری چیست؟ چه کارهایی پیش از عقد انجام می‌شود و چگونه میتوان یک جشن بی نظیر برای عقد ترتیب داد!

پس همراه ما باشید.

 

نکات مهم عقد محضری چیست؟

تشریففات عقد محضری

عقد محضری معمولا بعد از مراسم بله برون برنامه ریزی می‌شود. درواقع، وقتی که خانواده عروس و داماد هردو برای برگزاری عقد آمادگی داشته باشند، تاریخ عقد مشخص می‌شود. اولین نکته برای انجام عقد محضری، آماده سازی مدارک لازم برای عقد محضری و انتخاب سالن عقد است. برای چنین انتخابی معمولا به محل زندگی و دسترسی خوب، دقت می‌شود. اگر ساکن غرب هستید، محضر عقد در غرب تهران و اگر ساکن شرق هستید، محضر عقد در تهرانپارس را انتخاب کنید. حتما در زمان مراجعه به محضر، برنامه ریزی مراسم عقد را با آن‌ها انجام دهید و مدارک لازم برای مراجعه به مرکز بهداشت جهت انجام آزمایشات قبل از ازدواج را دریافت کنید. با انجام آزمایشات و گذراندن جلسات مشاوره، مدارک شما مهر شده و برای ارائه به دفتر عقد و ازدواج آماده می‌شود. بعد از این مرحله چندان دوندگی وجود ندارد و باید با بررسی هزینه محضر ازدواج سال  1402، هزینه دفترخانه را پرداخت کنید و تاریخ موردنظرتان را رزرو کنید. در ادامه به بررسی دقیق‌تر این موضوعات می‌پردازیم.

 

برای عقد محضری چی لازمه؟

برای عقد محضری چی لازمه

رایج‌ترین سوالی که این روزها دریافت می‌کنیم همین عبارت است " برای عقد محضری چی لازمه" برای این مراسم مهم و تاریخی در زندگی‌تان، باید برنامه‌ریزی دقیقی انجام دهید تا به همه کارهایی که لازم است، رسیدگی کنید. معمولا، خرید حلقه ازدواج، تهیه لباس عقد محضری مناسب، تدارک کادو سر عقد محضری، انتخاب یا تزیین سفره عقد محضری، تدارک شام عقد محضری و یا پذیرایی ساده‌تر از مهمانان و هماهنگ کردن عکاس برای ثبت لحظات ناب از شروع زندگی مشترک‌تان، مهم‌ترین کارهایی است که باید در برنامه ریزی عقدتان درنظر بگیرید.

 

مراحل عقد محضری چیست؟

مراحل عقد محضری چیست؟

برای انجام تشریفات عقد محضری و ثبت ازدواج‌تان در دفتر عقد و ازدواج، باید از مهم‌ترین نکات و مراحل تشریفات عقد محضری مطلع باشید. آگاهی از این موارد به شما کمک می‌کند تا مراحل مهم در تشریفات عقد محضری را به دقت دنبال کنید و برای هر آیتم دقیقا مطابق با ایده های شخصی خودتان تصمیم بگیرید. در ادامه، به توضیح جامع‌تر مهم‌ترین مراحل محضر عقد تشریفاتی می‌پردازیم.

 

1.دریافت مدارک آزمایشات قبل از ازدواج

2.مراجعه به مرکز بهداشت

همان‌طور که می‌دانید، آزمایشات قبل از ازدواج مهم‌ترین بخشی است که باید پیش از تدارک مقدمات عقد انجام شود. سعی کنید، 15 روز قبل از تاریخ جشن موردنظرتان، به دفتر عقد و ازدواج مراجعه کنید و فرم مراجعه به مرکز بهداشت را دریافت کنید. معمولا، بعد از دریافت این فرم 30 روز فرصت دارید تا مراحل خواسته شده را طی کنید و فرم را با تاییدیه و مهر مرکز بهداشت به دفتر عقد و ازدواج تحویل دهید. برای طی کردن این پروسه نگرانی‌های زیادی وجود دارد. به‌همین دلیل، در ادامه به توضیح دقیق مراحل آن می‌پردازیم.

حتما یک الی دو هفته زودتر برای انجام آزمایشات و دریافت تاییدیه مراجعه کنید تا درصورت کم خونی و مشکلات این‌چنینی، مجبور به تغییر روز عقدتان نشوید.

 

2.مراجعه به مرکز بهداشت

2.مراجعه به مرکز بهداشت

در همان دفتر عقد و ازدواج، فرمی وجود دارد که آدرس و شماره تلفن نزدیک‌ترین مرکز بهداشت در اطراف دفترخانه را لیست کرده است. از این فرم عکس بگیرید و به نزدیک‌ترین مرکز بهداشت مراجعه کنید. معمولا ساختمانی برای این‌کار درنظر گرفته شده است که دارای یک سالن پذیرش بزرگ است. سعی کنید در ابتدای صبح به مرکز بهداشت مراجعه کنید، تا فرصت کافی برای طی کردن تمامی مراحل داشته باشید. مدارک شناسایی مثل شناسنامه، کارت ملی و شناسنامه پدر عروس را محض احتیاط همراه ببرید. چون در بعضی مواقع این مدارک موردنیاز شما است. بعد از طی کردن مرحله پذیرش، نوبتی به شما داده می‌شود تا برای انجام آزمایش خون مراجعه کنید.

 

3.آزمایش خون قبل از عقد

3.آزمایش خون قبل از عقد

بعد از پذیرش، کمی منتظر می‌مانید تا عددی که روی نوبت شما یادداشت شده، خوانده شود.‌ بعد از آن، برای انجام آزمایش خون به اتاق گفته شده مراجعه می‌کنید. در آن‌جا شرایط دقیقا مشابه آزمایشگاه‌های تشخیص طبی است. پس مطمئن باشید که جای عجیبی نیست و با یک آزمایش خون ساده، شما و همسرتان را از لحاظ وجود بیماری‌های واگیرداری مثل ایدز، سیفلیس، تالاسمی و هپاتیت، بررسی می‌کنند. یادتان باشد، اگر دچار کم خونی باشید، معمولا فرم شما مهر و تایید نمی‌شود. یک دوره درمان برای آن درنظر گرفته می‌شود و با آزمایش مجدد و بهبود کم‌خونی، این فرم تایید می‌شود. پس آزمایش و تایید فرم‌ها را به روزهای آخر موکول نکنید.

 

4.آزمایش ادرار قبل از عقد

4.آزمایش ادرار قبل از عقد

بعد از آزمایش خون، نوبتی دریافت می‌کنید که برای مراجعه به نمونه گیری ادرار است. این آزمایش، با حضور یک ناظر انجام می‌شود. بعد از مراجعه به اتاق نمونه گیری، ظرف نمونه به شما داده می‌شود و به‌وسیله آینه‌ای که مقابل‌تان قرار دارد، ناظر انجام این عمل را مشاهده می‌کند تا جای هیچ تقلبی باقی‌ نماند. یادتان باشد، چند روز قبل از انجام این آزمایش، از مصرف داروهای کدئین دار پرهیز کنید.

 

5.آزمایش ژنتیک قبل از عقد

5.آزمایش ژنتیک قبل از عقد

معمولا مشاوره ژنتیک، در یکی از اتاق‌های مرکز بهداشت انجام می‌شود. با پاسخ به سوالاتی که آن‌جا از شما پرسیده می‌شود، سوابق اختلال ژنتیکی در خانواده‌تان بررسی می‌شود. اگر نیاز به بررسی دقیق‌تر وجود داشته باشد، معمولا آزمایش ژنتیک برای شما ضروری است. اما درصورتی‌که سوابقی در خانواده‌تان مبنی بر هرگونه اختلال ژنتیکی وجود نداشته باشد، نیازی به انجام این آزمایش نخواهید داشت و از این مرحله نیز، مهر تایید دریافت می‌کنید.

اگر در اقوام خونی‌تان سابقه تولد نوزاد سندرم داون یا کودکان مبتلا به عقد افتادگی و مشکلات ژنتیکی وجود دارد، حتما در مشاوره مطرح کنید.

 

6.واکسن کزاز قبل از ازدواج

6.واکسن کزاز قبل از ازدواج

معمولا برای خانم‌ها، این واکسن تزریق می‌شود. تزریق این واکسن برای آقایانی که از زمان خدمت سربازی‌شان 10 سال بیشتر نگذشته باشد، ضروری نیست. اگر سابقه تزریق واکسن کزاز دارید، می‌توانید مدارک آن را به مرکز بهداشت ارائه کنید. سعی کنید این اقدامات حداقل چند روزی با عقد فاصله داشته باشد تا همچنان سرحال باشید و با حال خوب برای مراسم عقد خاطره انگیزتان آماده شوید.

 

7.کلاس های مشاوره قبل از ازدواج

7.کلاس های مشاوره قبل از ازدواج

تقریبا آخرین مرحله‌ای که در مرکز بهداشت باید بگذرانید تا به شما تاییدیه برای عقد محضری ارائه شود، گذراندن کلاس های مشاوره قبل از ازدواج است. این کلاس‌ها معمولا در بخش‌های دینی مذهبی، روانشناسی، زناشویی و حقوقی برگزار می‌شود. در این کلاس‌ها معمولا اطلاعات اولیه که برای شروع زندگی مشترک به آن نیاز دارید، ارائه می‌شود. اگر سوالی در هریک از این زمینه‌ها داشته باشید، می‌توانید از استادتان بپرسید.

 

8.تاییدیه آزمایشات قبل از ازدواج

8.تاییدیه آزمایشات قبل از ازدواج

بعد از مهر و امضا مرکز بهداشت، می‌توانید مدارک را به دفتر عقد و ازدواج تحویل دهید. در این مرحله، باید نگاهی به تقویم بی‌اندازید و بعد از مشورت با پدر و مادرها، تاریخ دقیق عقد و ساعت آن را مشخص کنید. معمولا در همین زمان، نحوه پذیرایی از مهمانان، نوع سالن عقد، نوع خدمات موردنیاز مثل عکاسی، فیلم برداری، سفره عقد، گروه موسیقی و شام را مشخص می‌کنید. با تعیین این خدمات، هزینه عقد محضری به صورت حدودی تخمین زده می‌شود و با پرداخت نیمی از آن، می‌توانید تاریخ موردنظرتان را با کلیه خدمات درخواستی رزرو کنید.

 

هزینه عقد با کیست؟

هزینه عقد با کیست؟

شاید برای شماهم سوال شده باشد که هزینه‌های مراسم عقد و پذیرایی آن برعهده کیست. هزینه شام عقد محضری معمولا بر عهده آقای داماد است و هزینه کلیه تشریفات مراسم عقد نیز، به‌همین صورت است. هرچند کلیه این موضوعات به توافق خانواده‌ها بستگی دارد.

بهتر است، چندان خودتان را درگیر این موضوعات نکنید و شیرینی چنین رویداد زیبایی را برای خودتان تلخ نکنید. در این شرایط عروس و داماد با یکدیگر توافقاتی انجام می‌دهند که در نهایت به خانواده ها منتقل می شود. این اقدام موجب کاهش ریسک بروز درگیری میان خانواده ها است.

 

هزینه محضر عقد سال 1402

هزینه محضر عقد سال 1402

اطلاع از هزینه محضر عقد در سال 1402 برای بسیاری از عروس و دامادها اهمیت زیادی دارد. به همین دلیل در این مقاله به روزترین هزینه ثبت عقد محضری به قیمت 850،000 تومان اعلام شده است. اما توجه داشته باشید که خدمات هر دفترخانه متفاوت است. اگر امکاناتی مثل پذیرایی از مهمانان، میز و صندلی پذیرایی، گروه موسیقی و... دریافت گرده باشید، قطعا به این هزینه افزوده خواهد شد. بهترین اقدام برای شما سپردن صفر تا صد عقد محضری به تشریفات است. به این ترتیب پذیرایی از مهمانان و برگزاری جشن به بهترین شکل انجام میشود.

 

لیست خرید عقد محضری

لیست خرید عقد محضری

معمولا علاوه‌بر هدایای مراسم عقد، لوازمی برای مراسم عقد لازم است که باید آن را تهیه کنید. اگر در وسایل بله برون قرآن خریداری نکرده‌اید، حتما برای خرید قرآن اقدام کنید. در آداب عقد و در لیست خرید مراسم عقد، آینه و شمعدان نیز وجود دارد و در قدیم، آینه شمعدان خود عروس و داماد داخل سفره عقد قرار می‌گرفت. اما این روزها، کم‌تر عروس و دامادی برای خرید آینه و شمعدان هزینه می‌کند. خرید مانتو عقد محضری، تهیه گیفت عقد، حلقه ازدواج، استند حلقه، جام عسل، کله قندهای کوچک برای قند سابی سر عقد، تهیه دسته گل عروس، نقل و نبات، شیرینی و هدیه، از مهم‌ترین لوازمی است که باید تهیه کنید.

 

بهترین دفاتر تشریفات عقد محضری را بشناسید

بهترین دفاتر تشریفات عقد محضری را بشناسید

اگر بخواهید مراسم بی عیب و نقصی برگزار کنید، قطعا باید به دفتر عقد و ازدواج لوکس و مطرحی مراجعه کنید. سالن‌های عقد، امکانات متفاوتی دارند که براساس نیازتان باید یکی از آن‌ها را انتخاب کنید. سالن عقد فضای باز نیز، یکی از جذاب‌ترین انتخاب‌ها برای روزهای نسبتا گرم سال است. هرچند باتوجه به شرایط شیوع ویروس کرونا، برگزاری عقد در محیط باز بهترین انتخاب است. سالن عقد اسپرلوس، سالن عقد آدخت، سالن عقد لاکچری پاسداران و سالن عقد برکه، از بهترین سالن‌های عقد تهران هستند. برای آشنایی با ۱۰ دفتر عقد شیک و با شکوه تهران مطلب مرتبط با آن را مشاهده کنید.

 

عکاس و فیلم بردار را فراموش نکنید

عکاس و فیلم بردار را فراموش نکنید

با یک گشت و گذار در شبکه‌های اجتماعی، متوجه می‌شوید که ثبت عکس‌های جذاب و کلیپ‌های زیبا از لحظه عقد، تا چه اندازه اهمیت پیدا کرده است. سعی کنید، با یک عکاس و فیلم بردار خوش ذوق هماهنگ کنید، تا در ساعت برگزاری عقدتان حضور داشته باشند و عکس‌های خاطره‌انگیز و جذابی از شما و همسرتان ثبت کنند.

 

پذیرایی از مهمانان عقد محضری

پذیرایی از مهمانان عقد محضری

یکی از مهم ترین پارامترهای تشریفات در عقد محضری، پذیرایی از مهمانان است. شما باید برای پذیرایی از مهمانان برنامه ریزی داشته باشید. در بدیهی ترین نوع پذیرایی، نوشیدنی مناسب و شیرینی قرار دارد که پس از جاری شدن عقد به وسیله آن از مهمانان پذیرایی می‌شود. در مراسم عقد محضری نسبتا متوسط، از نوشیدنی سرد و گرم استفاده می شود و دو مدل شیرینی برای مهمانان درنظر گرفته خواهد شد. مراسم عقد لوکس کمی متفاوت است و معمولا منوهای مختلفی دارد که توسط تیم تشریفات ارائه میگردد. عروس و داماد متناسب با بودجه مدنظرشان میتوانند از هر منو جهت پذیرایی مهمانان استفاده کنند. اگر پذیرایی تکمیل تر باشد، قطعا میوه و شیرینی، دسر، سالاد و شام را شامل می‌شود. برخی از دفاتر عقد و ازدواج سالنی برای پذیرایی از مهمانان دارند اما محدودیت هایی نیز وجود دارد. برای برگزاری عقد تشریفاتی در بهترین سطح میتوانید یک لوکیشن مناسب عقد اجاره کنید و برای این مراسم برنامه ریزی نمایید.

تیم تشریفات کاژو به بهترین شکل همراه شما است تا جزییات مراسم عقد را ترتیب دهید و از آن لذت ببرید.

 

دیزاین و سفره عقد

دیزاین و سفره عقد

جذابیت و سطح لوکس یا اقتصادی یک جشن با دیزاین و گل آرایی ان تعیین می‌شود. زمانی که قصد دارید مراسم عقد را با تشریفات مناسبی برگزار کنید، قطعا احتیاج به اقدامات خاصی است که در نهایت منجر به برگزاری مراسمی فاخر می شود. دیزاین سفره عقد و سالن عقد از جمله اقدامات مهمی است که باید انجام دهید. برای عقد اقتصادی باید به دیزاین خود سالن عقد یا محضر بسنده کنید و بدون هرگونه هزینه آن را انجام دهید. اما برای برگزاری یک عقد لوکس، لازم است تا برای دیزاین آن برنامه ریزی نمایید. انتخاب تم مدنظر مهمترین و اولین کاری است که باید انجام دهید. تعیین رنگ گل ها و پالت رنگی مدنظر به شما کمک میکند تا هوشمندانه عمل کنید. دیزاین سفره عقد فرصتی است که به شما اجازه میدهد تا جزییات این لوکیشن جذاب و ماندگار را مشخص کنید. به این منظور ایده پردازی متخصصین کاژو به شدت زیبا است. چرا که توانمندی متخصصین تشریفات کاژو در دیزاین و گل آرایی از مهم‌ترین دلایل شهرت این مجموعه است. مشاوره برای تعیین استایل مناسب و دیزاین مطابق با متد روز دنیا میتواند عکس و فیلم های عقد شما را ماندگار کند.

 

ایجاد جذابیت بصری در لباس عروس و داماد

ایجاد جذابیت بصری در لباس عروس و داماد

اگر میخواهید عکس و فیلم های خاطره انگیزی از مراسم عقدتان داشته باشید، باید حتما نسبت به استایل شخصی با دقت برخورد کنید. مثلا، انتخاب یک لباس مناسب که آیتم کوچکی از آن با استایل آقای داماد ست شده باشد، جذابیت بصری شما را افزایش می دهد. در این شرایط اگر سردرگم هستید، بهترین کار مشورت با استایلیست است. در تشریفات کاژو تمامی خدمات در این حوزه با توجه به امکان ودینگ پلنری، در بالاترین کیفیت ممکن ارائه می‌شود. شما برای انتخاب اکسسوری، انتخاب لباس، دسته گل و تمام پارامترهای جشن عقد محضری می‌توانید با متخصصین کاژو مشورت کنید.

 

مزایای کمک گرفتن از تشریفات عقد محضری

مزایای کمک گرفتن از تشریفات عقد محضری

شاید به نظرتان فراهم کردن آیتم های پذیرایی، رسیدگی به مهمانان و پذیرایی به موقع، سرویس دهی مطلوب، برگزاری جشن به بهترین شکل و توجه به ریزه کاری های دیزاین، بسیار مشکل باشد. همه این مسئولیت ها موجب می شود تا برای لذت بردن از لحظات شیرین این مراسم فرصتی نداشته باشد. به همین دلیل کمک گرفتن از تشریفات کاژو بهترین تصمیمی است که میتوانید بگیرید. این تشریفات به شما کمک میکند تا همه جزییات را با بالاترین کیفیت ممکن مدنظر قراردهید و سطح برگزاری جشن‌تان به A+ ارتقا یابد. متخصصین کاژو با آگاهی از جدیدترین روش های برگزاری جشن، دیزاین و پذیرایی از مهمانان، با کیفیت ترین خدمات در این سطح را ارائه می‌کنند. هماهنگی جهت حضور افراد خاص در مراسم عقد، موسیقی زنده، تک نوازی یا دعوت از گروه های خاص موسیقی همراه با رقصنده های متناسب با تم مراسم عقد و جزییات اینچنینی همگی از خدمات بی نظیر کاژو است که می‌توانید از آن با مناسب ترین قیمت استفاده کنید.

 

 

خلاصه مطلب

برگزاری تشریفات عقد محضری، مراحل مختلفی دارد. با مطالعه دقیق این مطلب، می‌توانید بهترین جشن عقد را بدون فراموش کردن نکته‌ای مهم، برگزار کنید. سعی کنید، با برنامه‌ریزی دقیق و منظم، به همه کارهایی که مدنظرتان است، رسیدگی کنید.

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات مجالس
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید