ایده و خلاقیت

عقد آریایی چیست؟ همه چیز درباره عقد آریایی

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۲ دقیقه تاریخ نگارش: ۳۰ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۹
تعداد رای‌دهندگان:
۱
۵
دسته ها:

عقد آریایی یکی از رویدادهای تشریفاتی است که این روزها مد شده. اگر میخواهید همه چیز درباره عقد آریایی و متن عقد آریایی بدانید این مطلب را مطالعه کنید.

حتما این روزها شما هم با واژه عقد آریایی روبه‌رو شده‌اید و نمی‌دانید که عقد آریایی چیست و چرا این روزها تا این اندازه محبوبیت پیدا کرده است. عقد آریایی، درواقع مراسمی تشریفاتی است که نمی‌توان نام عقد را روی آن گذاشت. این مراسم، معمولا قبل یا بعد از مراسم عقد واقعی برگزار می‌شود. عروس و داماد به‌وسیله عقد اسلامی و پس از خواندن متن عقد اسلامی به هم محرم می‌شوند و در مراسمی نمادین، عقد آریایی را اجرا می‌کنند. متن عقد آریایی فریدون مشیری در بطن مراسم خوانده می‌شود و احساسی بودن این مراسم، عروس و دامادها را به برگزاری آن تشویق می‌کند.

عقد آریایی چیست؟ متن عقد آریایی چیست؟ آیا عقد آریایی درست است؟ متن عقد آریایی فریدون مشیری چیست؟ در ادامه به این سوالات پاسخ خواهیم داد.

پس تا پایان، همراه ما باشید.

 

عقد آریایی چیست؟

عقد آریایی چیست؟

مراسمی تشریفاتی و جذاب که عروس و داماد دست در دست هم هستند و کلماتی متعهدانه، عاشقانه و احساسی را در حضور مهمانان بر زبان می‌آورند را، عقد آریایی می‌گویند. اگر کنجکاو باشید و علاقه‌مند باشید که بدانید تاریخچه عقد آریایی چیست؟ باید به شما بگوییم که عقد آریایی تاریخچه مشخصی ندارد. درواقع این عقد با خلاقیت بعضی افراد خوش ذوق و با استفاده از اشعار فریدون مشیری، خلق شده است. در پاسخ به سوال ماجرای عقد آریایی چیست، چیزی نمی‌توان گفت. این عقد تنها جنبه فرمالیته دارد و معمولا عکس‌ها و فیلم‌های جذابی از آن ثبت می‌شود. اگر عقد آریایی ویکی پدیا را نیز مشاهده کنید، به همین نتیجه می‌رسید که عقد آریایی ریشه‌ای در سنت ما ندارد و صرفا در دسته بندی مراسم تشریفاتی و لوکس قرارمی‌گیرد.

 

حتما بخوانید: تشریفات عقد محضری + نکات مهم عقد محضری که باید بدانید!

 

عقد آرایی چگونه برگزار می‌شود؟

عقد آرایی چگونه برگزار می‌شود؟

با دیدن فیلم عقد آریایی متوجه می‌شوید که این عقد، با حضور مهمانان و نزدیکان شما برگزار می‌شود. عروس و داماد برای خواندن سوگند زناشویی، دستان یکدیگر را می‌گیرند و چشم در چشم هم،  سخنانی را تکرار می‌کنند. درواقع، در زمان اجرای عقد آریایی، سوگندهای متعددی گفته می‌شود و عروس و داماد چشم در چشم هم و در کنار عزیزترین افراد زندگی‌شان، به هم قول می‌دهند تا همسر خوبی برای هم باشند. به این سخنان، سوگند زناشویی نیز گفته می‌شود

 

حتما بخوانید: همه چیز درباره آزمایشات قبل از ازدواج و مقدمات عقد محضری

 

آیا با عقد آرایی محرمیت انجام می‌شود؟

آیا با عقد آرایی محرمیت انجام می‌شود؟

عده زیادی به اشتباه، احساس می‌کنند که با خواندن عقد آرایی، می‌توان محرم شد و ازدواج صورت می‌گیرد. اما برای محرمیت و جاری شدن ازدواج، باید متن عقد عربی توسط عاقد خوانده شود. این متن معمولا با خواندن چند خط دعا و جملاتی به زبان عربی خوانده می‌شود و بعد از پذیرش عروس و داماد، عقد به‌طور شرعی و رسمی، جاری می‌شود. اگر کنجکاو هستید که متن عقد عربی را بخوانید، در ادامه همراه ما باشید.

  • در خطبه عقد دائم اگر خود زن و مرد صیغه را بخوانند:
    • ابتدا زن می‌گوید: «زَوَّجْتُكَ نَفْسِی عَلىَ الصِّداقِ الْمَعْلُومِ» یعنی خودم را بر طبق مهریه تعیین شده، به همسری تو درآوردم.
    • مرد نیز بلافاصله بگوید: «قَبِلْتُ التَزْوِیجَ عَلىَ الصِّداقِ المَعْلُوْمِ» یعنی این ازدواج را بر طبق مهریه‌ معین شده، قبول کردم. یا اینکه فقط بگوید: «قَبِلْتُ التَّزْوِیجَ»و قصدش همان ازدواج با مهر معین باشد
  • در صورتی که زن و مرد شخص دیگری را وکیل کنند که صیغه عقد را بخواند:
    • چنانچه مثلا اسم مرد احمد و اسم زن فاطمه باشد، وکیل زن بگوید: «زَوَّجْتُ مُوَكِّلَتِی فاطِمَةَ مُوَكِّلَكَ أَحْمَدَ عَلىَ الصَّداقِ الْمَعْلُومِ» یعنی موکلم فاطمه را به عقد موکل تو احمد با مهریه معلوم درآوردم.
    • و بلافاصله وکیل مرد بگوید: «قَبِلْتُ التَزْوِیجَ لِمُوَكِّلِی أَحْمَدَ عَلَى الصِّداقِ المَعْلُومِ» یعنی این ازدواج را برای موکلم احمد با مهریه معلوم قبول کردم

 

آیا برگزاری عقد آریایی اجباری است؟

آیا برگزاری عقد آریایی اجباری است؟

برای برگزاری عقد آریایی هیچ اجباری وجود ندارد. شما می‌توانید به‌راحتی با هماهنگی قبلی، تنها عقد رسمی و عربی را برگزار کنید. اما درصورتی‌که علاقه‌مند به ثبت لحظات زیبا و احساسی عقد آرایی بودید، حتما از محضر عقدتان بخواهید، تشریفات موردنیاز را برای‌تان آماده کند.

هیچ اجباری برای برگزاری جشن عقد آریایی وجود ندارد و این مراسم بسیار تشریفاتی است و از ضروریات عقد محسوب نمی‌شود.

 

حتما بخوانید: جدیدترین ایده های جا حلقه ای مناسب عقد و عکاسی فرمالیته

 

تشریفات موردنیاز برگزاری عقد آرایی چیست؟

تشریفات موردنیاز برگزاری عقد آرایی چیست؟

اگر شما هم در دسته افرادی باشید که در اینستاگرام گشت و گذار می‌کنید، حتما عقد آریایی صدف بیوتی را در اکسپلور اینستاگرام مشاهده کرده‌اید. در واقع، تشریفات موردنیاز برگزاری عقد آرایی، حضور فردی است که راوی شعر و سوگندها شود و برای مدیریت عقد آرایی، توانایی کافی داشته باشد. هرچند، اگر نمی‌توانید برای چنین امکاناتی هزینه کنید، بهتر است از عقد آریایی صوتی استفاده کنید و یک فایل ضبط شده را، برای مرور شعرها و سوگندهای زناشویی استفاده کنید.

سعی کنید حتما برای حضور عکاس و فیلم بردار هماهنگی‌های لازم را انجام دهید تا این لحظات زیبا و احساسی را برای همیشه ثبت کنید.

 

حتما بخوانید: انواع سفره عقد ساده و شیک در خانه (سنتی و جدید 2020)

 

متن عقد آریایی چیست؟

متن عقد آریایی چیست؟

شاید شما هم کنجکاو باشید که متن عقد آریایی را بخوانید. عقد آریایی با متون و شعرهای مختلفی برگزار می‌شود. ما یک نسخه جذاب و رایج از عقد آریایی را برای‌تان قرارداده‌ایم که می‌توانید آن را در ادامه مطالعه کنید.

 

سوگند زناشویی داماد در عقد آریایی

در نزد انجمن ]آقای...(نام اقای داماد)[ آیا به طراوت بهاران سوگند یاد می‌کنی تا همواره، آنچه بر خود روا می‌داری بر همسر خویش روا داری و آنچه بر خود نمی‌پسندی بر او نیز نپسندی؟ و برای او شوئی وفادار و برای فرزندانت پدری خردمند و راهگشا باشی؟

داماد تکرار می‌کند: سوگند یاد می‌کنم.

 

سوگند زناشویی عروس در عقد آریایی

 در نزد انجمن ]خانم...(نام عروس خانم)[ آیا به سرسبزی و باروری تابستان سوگند یاد می‌کنی، تا با همسر خویش مهربان و همدل باشی و غرور و احترام او را همواره به جای آوری؟ و نیاز او را نیاز خود، و در بی‌نیازی و بی‌آزی هم‌ساز و هم‌گام وی باشی؟

عروس تکرار می‌کند: سوگند یاد می‌کنم.

 

 سوگند دوباره داماد در عقد آریایی

 در نزد انجمن (نام داماد) آیا به رنگارنگی پاییز سوگند یاد می‌کنی، تا همواره پشتیبان و یاور وی باشی در شادی‌ها، غم‌ها، دارائی‌ها و نداری، تندرستی و بیماری؟ و منزلت بانوی خویش را در تنهایی و در میان انجمن، چون گوهری یگانه پاس داری؟

داماد تکرار می‌کند: سوگند یاد می‌کنم.

 

سوگند دوباره عروس در عقد آریایی

 در نزد انجمن (نام عروس) آیا به سپیدی و پاکی زمستان، سوگند یاد می‌کنی که همواره اجاق گرمی‌بخش بختتان را روشن و پر‌فروغ نگه داری و برای او همسری وفادار و برای فرزندانت مادری دلسوز و مهربان باشی؟ به خانه‌ات شادی و گرمی بخشیده و هر آنچه در توان داری را در آذین‌بندی و پاکی آن به کار گیری؟

عروس تکرار می‌کند: سوگند یاد می‌کنم.

 

جملاتی که آقای داماد بعد از پیمان‌بان، تکرار می‌کند:

به نام نامی یزدان

تو را من برگزیدم از میان این همه خوبان

برای زیستن با تو، میان این همه گواهان

بر لب آرم این سخن با تو، وفادار خواهم ماند

در هر لحظه، در هر جا، پذیرا می‌شوی آیا؟

 

جملاتی که عروس خانم بعد از پیمان‌بان، تکرار می‌کند:

به نام نامی یزدان

پذیرا می‌شوم، مهر تو را از جان، هم اکنون

باز می‌گویم میان انجمن با تو، وفادار تو خواهم ماند

در هر لحظه، در هر جا!

 

این متن توسط مهمانان، پس از پیمان‌بان گفته می‌شود:

همایون باد این پیوند

گرامی باد این سوگند

همایون باد، همایون باد، همایون باد

 

این متن توسط پیمان بان گفته می‌شود:

شادباش ما و انجمن را پذیرا باشید

 

در برخی مواقع که ازنظر زمانی محدودیتی وجود نداشته‌باشد، این مناجات نیز خوانده می‌شود:

به نام دادار نیک اندیش

پروردگار دانا و توانا، ‌ای یزدان پاک،‌ ای دگرگون ساز دل‌ها و روشنی بخش چشم‌ها، ‌ای به آیین گرداننده‌ی شبان و روزان، ‌ای سامان بخش نابسامانی‌ها و‌ای زداینده‌ پریشانی‌ها،‌ ای هستی ده و هستی بخش

تو را سپاس می‌گوییم که به این دو یار مهربان، مهر خویش ارزانی داشتی، تا زندگیشان را با پیوند دست‌ها و دلهایشان بیاغازند!‌ ای آگاه‌ترین آگاهان!

سختی‌ها، ناپاکی‌ها، ستیز‌ها، رنج‌ها و شکنجه‌های زمانه را از ایشان دور ساز و دروازه‌های نیکی، خوشبختی و به زیستی را به رویشان بگشای!

هر روزشان را، چون امروز گرم و درخشان و شادمان ساز

سفره‌ زندگیشان را همواره گسترده و پر برکت بدار

به آنان فرزندانی ببخش تا با نیکی در پندار، کردار و گفتار، در بهبود خانواده و جهان خویش کوشا باشند! عشق و مهر این خانواده را به استواری دماوند، به لطافت گل‌ها و روشنائی خورشید، به زلالی دریا‌ها، به طراوت باران، به نسیم بهاری، به سرسبزی جهان همواره استوار و پایدار بدار!

پروردگارا!

جام عشق، احترام، دوستی، گذشت، پیروی، همدردی، همراهی، همسازی و مهرورزی را میان این دو یار نشکن و آن را همواره لبریز و جاوید نگه دار

پروردگارا!

هر روزشان را روزی نو و شب هایشان را پر ستاره و چون مهتاب پائیزی درخشان ساز! طلوع هر بامداد زرینت را، به نگاه پرمهرشان ببخش، تا با عشق خویش، گرما بخش وجود یکدیگر باشند! سال‌های زیستن شان را پایدار و وفاداری به همسر را در نهادشان جاوید و ابدی بدار

پروردگارا!

بختشان را بلندای آبی رنگ آسمان، غرورشان را شکوه ستیغ‌های بی راه البرز، آرامششان را به نرمی گندم‌زار‌های دشت مغان و مهرشان به یکدیگر را، به ژرفای دریای پارس همانند گردان تا در پرواز زندگی همبال یکدیگر، چون عقابان تیز پرواز زاگرس پشتیبان و یکدل باشند و آشیان خویش را از دسترس بدخواهان دور نگه دارند

پروردگارا!

چونان فرمای تا شقایق‌های خودروی دشت‌های دور، در هنگامه‌ رقص با نسیم بهاران قصه گوی مهرشان باشند و گل‌های کوهی روئیده در کنار سنگ‌های تفته از آفتاب، در چشم انداز جویبارهای زلال و لغزنده یاد آور پیمان و وفاداریشان به یکدیگر گردند

پروردگارا!

کین، ناسازگاری، دروغ و کج اندیشی اهریمنی را از نهادشان دور ساز و مشعل مهر و راستی، همدلی و خرمی اهورائی را در دلهایشان بیفروز! باشد که، چون نیاکان مهر آئین خویش ستایشگر تو باشند و نیکی‌ها، سپیدی‌ها، پاکی‌ها و زیبائی هایت را همواره به خاطر سپارند.

 

حتما بخوانید: تشریفات عقد محضری + نکات مهم عقد محضری که باید بدانید!

 

خلاصه مطلب

عقد آریایی یک مراسم تشریفاتی و غیرضروری، اما زیبا و احساسی است. اگر مایل هستید که این صحنه های احساسی را در فیلم عروسی‌تان ثبت کنید، حتما برای برگزاری عقد آریایی آماده شوید و از دفتر عقد و ازدواج بخواهید که شخصی را برای خواندن این عقد، دراختیارتان قراردهد. عکاس و فیلم بردار را برای ثبت این لحظات زیبا هماهنگ کنید.

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات مجالس
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید