ایده و خلاقیت

تشریفات مراحل ازدواج از خواستگاری تا ازدواج در ایران [100% کامل]

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۹ دقیقه تاریخ نگارش: ۱۶ آذر ۱۳۹۹ - ۲۰:۵۴
تعداد رای‌دهندگان:
۴
۳.۸

اگر میخواهید جدیدترین اطلاعات را درخصوص آداب و رسوم ازدواج در ایران را بخوانید و مراحل ازدواج از خواستگاری تا عروسی را مرور کنید این مطلب را ازدست ندهید.

ازدواج در هر کشوری آداب و رسوم خاص خودش را دارد، کشور عزیز ما هم از این قاعده مستثنی نیست. اگر در شرف ازدواج هستید، باید به خوبی با تمامی مراحل ازدواج از مراحل قبل از خواستگاری تا عقد، آشنا باشید. دانستن این مراحل کمک می‌کند که بتوانید به خوبی، بدون دغدغه و با برنامه ریزی قبلی برای تمام مراحلی که باید برای بسته شدن این پیوند شیرین طی کنید؛ آماده شوید.

در این مقاله قصد داریم به بررسی مراحل خواستگاری تا ازدواج بپردازیم و کلیه نکاتی که باید برای برنامه ریزی ازدواج بدانید را بررسی میکنیم.

پس تا پایان مطلب، همراه ما باشید.

 

مراحل خواستگاری تا ازدواج به صورت مخصر چیست؟

خواستگاری تا ازدواج

  • خواستگاری
  • آزمایش ازدواج
  • مشاوره ازدواج (غیر اجباری)
  • بله برون
  • نامزدی
  • عقد
  • جهازبرون
  • حنا بندون
  • عروسی
  • پاتختی

در خواستگاری‌های مدرن نیز، بر طبق مراحل خواستگاری سنتی پیش می‌روید، با این تفاوت که خواستگاری اولیه با حضور کلیه اعضا خانواده انجام می‌شود. هرچند رسم و رسوم در هر منطقه متفاوت است.

 

حتما بخوانید: در اولین جلسه خواستگاری چه می گذرد؟ (سوالات مهم خواستگاری)

 

آیا برگزاری تمام تشریفات مراحل ازدواج از خواستگاری تا ازدواج ضروری است؟

هزینه‌های گزاف برگزاری مراسم مختلف این روزها بسیار زیاد است. خوشبختانه بسیاری از عروس و دامادها با گرفتن رضایت از خانواده‌ها تلاش می‌کنند تا جشن‌های جانبی را کاهش دهد و همه چیز را به سادگی برگزار کنند. به طور معمول برگزاری تمام این جشن‌ها اصلا ضروری نیست. معمولا افراد تنها برای برگزاری جشن عروسی تلاش می‌کنند تا مراسمی مطلوب و آبرومند داشته باشند. به همین دلیل برگزاری جشن عروسی آن هم مطابق با بودجه درنظر گرفته شده، بهترین اقدامی است که می‌توانید انجام دهید. یادتان باشد که آن چه اهمیت دارد، برگزاری یک مراسم برای آشنایی خانواده ها و توافق بر سر موضوعات مهم است. سایر مراسم‌ها اصلا ضروری نیست و باید با هوشمندی از صرف هزینه‌های زیاد پیشگیری کنید.

هرچند برخی افراد با دارا بودن بودجه کافی علاقه‌مند به برگزاری تمام آداب و رسوم هستند که باز هم مشکلی ندارد! برای برگزاری تمام این جشن‌ها می‌توانید از نیروهای متخصصی مثل تشریفات کاژو کمک بگیرید.

 

از مرحله خواستگاری بیشتر بدانید

از مرحله خواستگاری بیشتر بدانید

اولین مرحله ای که باید برای سپری کردن مراحل ازدواج اسلامی بگذرانید مراسم خواستگاری است. در این مراسم آقا داماد به همراه بزرگتر‌های خانواده و گل و شیرینی، به منزل عروس خانم می‌رود. در مراسم خواستگاری پیشنهاد ازدواج به صورت رسمی از طرف خانواده داماد مطرح می‌شود. اگر عروس و داماد با یکدیگر آشنایی قبلی نداشته باشند، در این مراسم صحبت‌های ابتدایی بین دو جوان نیز رد و بدل می‌شود تا به شناخت بیشتر آن‌ها کمک کند. اگر هم مراسم خواستگاری با آشنایی قبلی عروس و داماد برگزار شده باشد، طی مراسم خانواده‌ها یکدیگر را به خوبی میسنجند و سعی میکنند باعروس و داماد آینده‌شان بیشتر آشنا شوند.

در برخی خانواده‌ها مراسم خواستگاری تنها در یک مرحله برگزار می‌شود اما ممکن است نیاز باشد برای آشنایی بیشتر، دفعات بیشتری با عنوان خواستگاری به منزل عروس رفت و آمد شود.

 

آزمایش ازدواج

آزمایش ازدواج

اگر در مرحله خواستگاری عروس، داماد و خانواده‌ها یکدیگر را پسندیدند و تصمیم گرفتند که در حضور بزرگ‌تر‌های فامیل این پیوند را رسمی‌تر کنند؛ سراغ مرحله آزمایش ازدواج می‌روند. آزمایش های پیش از ازدواج به منظور پیشگیری از مشکلاتی که ازدواج دختر و پسر با یکدگیر ممکن است ایجاد کند، گرفته می‌شود.

کلاس بعد از آزمایش خون ازدواج نیز، این روزها اجباری است. پس سعی کنید وقت کافی برای آن اختصاص دهید.

 

حتما بخوانید: همه چیز درباره آزمایشات قبل از ازدواج و مقدمات عقد محضری

 

 اولین مرحله آزمایش ازدواج

 برای این آزمایش‌ها ابتدا باید به یک دفتر ازدواج مراجعه و برای انجام آزمایش برگه معرفی نامه دریافت کنید. با ارائه شناسنامه، کارت ملی و سایر مدارک، دفترخانه برای شما معرفینامه مخصوصی صادر می‌کند تا به مرکز بهداشت مدنظرتان مراجعه کنید و سایر مراحل را طی نمایید.

 

دومین مرحله آزمایش ازدواج

در این مرحله باید به مرکز بهداشتی که برگه معرفی نامه را به نام آن گرفته‌اید مراجعه کنید، فرم مربوطه را پر کنید و آزمایش بدهید. در آزمایش پیش از ازدواج علاوه بر دریافت نمونه خون، 3 کلاس 45 الی 60 دقیقه‌ای نیز برگزار می‌شود که در آن به آموزش مسائل زناشویی، جنسی و روانشناسی پرداخته می‌شود.  همچنین تزریق واکسن کزاز نیز در این مراجعه انجام می‌شود. یادتان باشد که مرکز بهداشت نسبتا شلوغ است و باید ساعات زیادی برای آزمایش ادرار زمان اختصاص دهید. معمولا پس از این آزمایش‌ها مجوز شرکت در کلاس ها را دریافت می کنید.

 

آزمایش پیش از ازدواج شامل چه آزمایش‌هایی است؟

این آزمایش‌ها شامل بررسی عمومی (آزمایش CBC، بررسی و آنالیز ادرار، بررسی گروه خونی)، بررسی بیماری‌های عفونی (HIV، HPV، هپاتیت، سوزاک و...) که به صورت اختیاری گرفته می‌شود، آزمایش اعتیاد و آزمایش ژنتیک است.

به این نکته توجه داشته باشید که بسیاری از بیماری های جنسی، در این آزمایشات بررسی نمی‌شوند. در صورت تمایل به بررسی این جزییات حتما به شکل اختصاصی خارج از روند قانونی اقدام کنید تا با خیال آسوده و آگاهی کافی پا به این حوزه بگذارید.

 

جواب آزمایش ازدواج چند روز طول می‌کشد؟

جواب آزمایش ازدواج ممکن است بسته به آزمایشگاهی که به آن مراجعه می‌کنید از چند ساعت تا چند روز متغیر باشد.

 

مشاوره ازدواج

مشاوره ازدواج

ازدواج تصمیم بسیار مهمی است؛ تصمیمی که در انتخاب سرنوشت شما در سال‌های آینده زندگی موثر است پس باید در این تصمیم به خوبی دقیق باشید و مشورت کنید. یکی از راه‌هایی که می‌توانید برای این تصمیم مطمئن‌تر شوید. مراجعه به مشاور ازدواج است. مشاور با بررسی خصوصیات اخلاقی زوجین و آزمون‌های روانسنجی می‌‎تواند به شما بگوید که چقدر برای یکدیگر مناسب هستید و یا برای داشتن زندگی زناشویی موفق باید چه ویژگی‌هایی را در خود تقویت و یا اصلاح کنید.

 

مراسم بله برون

مراسم بله برون

در این مرحله از مراسم خواستگاری تا ازدواج، نوبت به بزرگ‌تر‌های خانواده‌ها رسیده. در مراسم بله برون خانواده عروس میزبان هستند و خانواده داماد به همراه مهمانان خود، انگشتر نشان و هدایایی که از پیش تدارک دیده‌اند به منزل عروس می‌روند. معمولا برای بله برون خرید مختصری مطابق با بودجه داماد و تصمیمات عروس خانم انجام می‌شود. هرچند این مورد نیز بسته به تصمیم دوطرف دارد.

 بهتر است از قبل، خانواده داماد تعداد مهمانان خود را به خانواده عروس اعلام کند.

 

بیشتر بخوانید : معرفی بهترین تشریفات مجالس و تشریفات عروسی در تهران

 

رسم و رسوم مراسم بله برون

این مراسم به منظور معرفی عروس و داماد به بزرگ‌تر‌های خانواده مقابل برگزار می‌شود. همچنین در این مراسم در خصوص مهریه، شیربها، جهیزیه و تاریخ مراسم عقد و عروسی نیز صحبت می‌شود. امروزه برخی خانواده‌ها پیش از مراسم بله برون رسمی، در خصوص مواردی مثل مهریه و جهیزیه توافق می‌کنند و در مراسم رسمی، به صورت فرمالیته و برای حفظ احترام بزرگ‌تر‌ها در این خصوص صحبت می‌شود. در پایان نیز با اعلام رسمی به مهمانان، مهریه و شیربها و تاریخ مراسم مشخص شده، در صورت تمایل در دفتر بله برون نوشته می‌شود و حلقه نشان از طرف مادر داماد یا داماد، به انگشت حلقه عروس انداخته می‌شود.

 

هدایای مراسم بله برون

این مراسم در هر فرهنگ و استانی با رسوم خاص خود برگزار می‌شود؛ اما رایج‌ترین هدایایی که خانواده داماد همراه خود می‌برند به شرح زیر است:

  • دسته گل و کیک بله برون
  • حلقه نشان
  • یک قواره پارچه مجلسی یا پیراهن مجلسی
  • چادر عروس
  • یک جلد قرآن
  • کیف، کفش و مانتو  (در صورت تمایل و رسم)

 

حتما بخوانید: مهم ترین نکات مراسم بله برون که حتما باید بدانید

 

مراسم نامزدی

مراسم نامزدی

نامزدی جشنی است که توسط خانواده عروس، برای اعلام نامزدی عروس و داماد با حضور دوستان، اقوام و غیره برگزار می‌شود. در حقیقت این روزها هدف از جشن نامزدی گذراندن یک شب شیرین و تقسیم شادی این پیوند مقدس با اطرافیان است. مراسم نامزدی ممکن است با توافق طرفین حذف و با بله برون یا مراسم عقد تلفیق شود.

یادتان باشد، همه این مراسم‌ها تشریفاتی است و برگزاری یا عدم برگزاری آن تضمین خوشبختی هیچ‌کس نیست.

 

عقد محضری

عقد محضری

یکی از مهم‌ترین مراحل ازدواج، عقد محضری است. در این مرحله دختر و پسر به صورت رسمی، شرعی و قانونی زن و شوهر اعلام می‌شوند. برای عقد محضری ابتدا باید از یک دفتر ازدواج وقت گرفته شود و در روز و ساعت موعود، عروس و داماد به همراه خانواده‌ها و کسانی که برای مراسم عقد دعوت می‌شوند، در محضر حضور پیدا کنند. در این مراسم بعد از خواندن خطبه عقد، و قبل از بله گفتن عروس، داماد و خانواده داماد، زیرلفظی عروس را می‌دهند و بعد از بله گفتن داماد نیز خانواده عروس هدیه خود را به دختر و دامادشان تقدیم می‌کنند. همچنین حضار اگر کادو سر عقد محضری در نظر داشته باشند، بعد از خواندن خطبه و بله گفتن عروس و داماد، هدیه‌شان را با تبریک و آرزوی خوشبختی، تقدیم عروس و داماد می‌کنند. هزینه عقد محضری معمولا برعهده داماد است.

 

مدارک لازم برای عقد محضری 

برای عقد دائم محضری باید مدارکی را همراه خود داشته باشید که به شرح زیر است:

  • اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی زوجین
  • نتیجه آزمایش‌ها
  • کارت ملی و شناسنامه پدر برای بانویی که پیش‌تر ازدواج نکرده وپدر در قید حیات است.
  • کارت ملی و شناسنامه جد پدری (یا وکالت‌نامه یا نامه دادگاه) برای بانویی که پیش‌تر ازدواج نکرده و پدر در قید حیات نیست.
  • گواهی فوت همسر سابق یا طلاق برای بانویی که پیش‌تر ازدواج کرده.
  • سه شاهد مرد عاقل و بالغ جهت شهادت

 

جشن عقد

در برخی خانواده‌ها رسم بر این است که بعد از مراسم عقد، جشن عقد گرفته شود. این جشن به میزبانی خانواده داماد است. درواقع، رسم و رسوم برگزاری این مراسم‌ها در هر منطقه متفاوت است. جشن عقد در برخی شهرها برعهده خانواده عروس و در برخی مناطق برعهده داماد است. سعی کنید، در این خصوص نیز توافق کنید.

 

حتما بخوانید: تشریفات عقد محضری + نکات مهم عقد محضری که باید بدانید!

 

مراسم جهاز برون

جهاز برون

جهیزیه عروس که توسط خانواده عروس فراهم شده، در مراسمی با عنوان جهازبرون به منزل داماد برده می‌شود. این مراسم با حضور خانم‌ها و با هدف چیدن منزل عروس، تشکر از خانواده عروس و دیدن جهاز برگزار می‌شود. امروزه این مراسم کمرنگ‌تر شده و اغلب برگزار نمی‌شود. یادتان باشد، برای چشم و هم چشمی، فشاری به خانواده جهت تهیه لوازم لوکس یا خارجی وارد نکنید. با شرایط اقتصادی کنونی، تدارک یک زندگی اولیه ساده بهترین کاری است که می‌توانید انجام دهید.

رسم و رسوماتی برای تهیه جهیزیه در گذشته وجود داشته که وظیفه آن را به خانواده عروس محول میکند! اما بهتر است بدانید در شرایط کنونی تحت هیچ شرایطی نیاز به خرید توسط خانواده ها وجود ندارد و اگر خانواده‌ای مسئولیت کمک در تهیه جهیزیه را بر عهده می‌گیرد، به شکل لطف و محبت این کار را انجام می‌دهد و هیچ وظیفه یا قانونی وجود ندارد که تهیه جهیزیه را بر عهده خانواده عروس خانم بگذارد.

حتما بخوانید: ایده های جدید دکوراسیون منزل عروس 2020

 

جشن حنابندان

جشن حنابندان

حنابندان جشنی دیرینه است که به منظور خداحافظی عروس از منزل پدری، یک شب قبل از مراسم عروسی گرفته می‌شود. میزبان این جشن خانواده عروس هستند و در آن یک سینی حنا دور مجلس گردانده می‌شود و حنا روی دست عروس میگذارند. اغلب سینی حنا در منزل داماد تهیه شده و به همراه هدیه‌هایی مثل لباس، شال، روسری، مانتو، کیف، کفش، لباس زیر، لباس خواب و لوازم این‌چنینی که مورد نیاز عروس برای زندگی جدیدش است، به منزل عروس برده می‌شود. اغلب حنابندان بعد از شام شروع می‌شود اما برخی خانواده‌ها علاقه دارند این مراسم را به همراه شام برگزار کنند. هزینه مراسم حنا بندان به عهده میزبان (خانواده دختر) است.

 

حتما بخوانید: ۱۰ دفتر عقد شیک و با شکوه تهران را بشناسید (۱۰ محضر عقد خاص)

 

مراسم عروسی

مراسم عروسی

می‌رسیم به مهم‌ترین مرحله از مراحل ازدواج اسلامی، جشن عروسی! تمام این مراحل را طی کرده‌ایم که به این جشن دوست‌داشتنی که در آن، شروع زندگی مشترک زوج اعلام می‌شود، برسیم. در تاریخی که از پیش، در مراسم بله برون مشخص شده، خانواده داماد محلی را برای برگزاری جشن عروسی درنظر می‌گیرند و مقدمات را نیز فراهم می‌کنند. در ادامه، کارهای خاص در روز عروسی را مرور می‌کنیم.

 

مراحل جشن عروسی

  • خرید عروسی

خرید عروسی شامل سرویس طلا، لباس و مایحتاج عروس و داماد، کت و شلوار دامادی و... است که برای عروس، از طرف خانواده داماد و برای داماد از طرف خانواده عروس انجام می‌شود.

  • رزرو تالار یا باغ

انتخاب محل برگزاری جشن اهمیت ویژه‌ای دارد، بر اساس بودجه، تعداد مهمانان، محل زندگی عروس و داماد و... باید موقعیت تالار یا باغ عروسی انتخاب شود. نحوه برگزاری مراسم عروسی در تالار کمی ارزان‌تر از باغ تمام می‌شود.

  • هماهنگی کیترینگ و گروه موسیقی عروسی

پذیرایی عروسی اهمیت ویژه‌ای دارد، بهتر است برای انتخاب کیترینگ عروسی به خوبی تحقیق کنید و با هماهنگی قبلی، در عروسی که پیش از شما، کیترینگ پذیرایی آن را به عهده داشته حضور پیدا کرده و کیفیت را بسنجید تا انتخاب مناسبی داشته باشید.

همچنین برای انتخاب گروه موسیقی عروسی نیز باید به همین شکل اقدام کنید.

  • هماهنگی آرایشگاه عروس

قرار است یک شب رویایی داشته باشید پس آرایش و مدل مو عروس، اهمیت ویژه‌ای دارد. بهتر است از قبل در خصوص بهترین آرایشگاه عروس به خوبی تحقیق کنید. از عروس‌های آن آرایشگاه بازدید کنید تا انتخاب آرایشگاهتان یک انتخاب بی نقص و عالی باشد.

  • سفارش لباس عروس

لباس عروس باید حداقل یک ماه قبل از عروسی آماده باشد تا نزدیک به مراسم دغدغه لباس را نداشته باشید. پس باید مدل مد نظرتان را انتخاب و در مورد مزون‌های لباس عروسی به خوبی تحقیق کنید تا لباس عروستان را سفارش دهید.

  • هماهنگی عکاسی و فیلمبرداری عروسی

برای مراسم فرمالیته و عکاسی عروسی، باید حداقل شش ماه قبل جشن عکاس و فیلمبردارتان را انتخاب کنید.

  • انتخاب گل فروشی برای تزئین گل و ماشین عروس

دسته گل عروس مد نظر را از پیش بر اساس گل‌های فصلی که در آن جشن عروسی است انتخاب کنید. همچنین یک هفته قبل از عروسی با گلفروشی که می‌خواهید ماشین عروس را برای تزئین به آن بسپارید هماهنگ کنید.

  • انتخاب کارت عروسی

انتخاب و سفارش کارت عروسی باید حداقل 5 هفته مانده به عروسی انجام شود.

  • تخمین تعداد مهمانان

بر اساس تعداد مهمانان دعوتی خانواده عروس،  مهمانان داماد و دوستان عروس و داماد باید تعداد حدودی مهمانان را مشخص کنید.

  • توزیع کارت عروسی 

بهترین زمان توزیع کارت عروسی سه هفته مانده به عروسی است. بهتر است در صورتی که عروس و داماد فرصت کافی دارند، برای توزیع کارت به مهمانان و دعوت خودشان اقدام کنند.

 

حتما بخوانید: جدیدترین دیزاین محوطه باغ در عروسی تابستانه 2020

 

مراسم پاتختی

مراسم پاتختی

پاتختی جشنی است که فردای روز عروسی، در منزل پدرعروس (یا داماد) برگزار می‌شود. این جشن اغلب مختص زنان بوده و ساده برگزار میشود. پذیرایی پاتختی با شیرینی، نوشیدنی‌های فصل و میوه است.  در این مراسم مهمانان هدیه‌هایی که برای جشن عروسی در نظر داشتند را به عروس و داماد تقدیم می‌کنند. این روزها رسم مراسم پاتختی در بسیاری از خانواده‌ها کمرنگ شده و برگزار نمی‌شود.

 

چگونه جشن های خواستگاری تا عروسی را به بهترین شکل برگزار کنیم؟

چگونه جشن های خواستگاری تا عروسی را به بهترین شکل برگزار کنیم؟

اگر میخواهید همه چیز در بهترین حالت خود قرار داشته باشد و مراسم عروسی، بله برون یا نامزدی همگی به بهترین شکل ممکن و در زیباترین دیزاین اجرا شوند، حتما از افراد متخصص کمک بگیرید. تیم تشریفات کاژو با در اختیار داشتن نیروهای متخصص، با درک نیاز شما تلاش می‌کند تا ایده پردازی مطلوبی را رقم بزند. به این ترتیب می‌توانید با خیالی آسوده مسئولیت برگزاری جشن را به کاژو بسپارید. متخصصین کاژو با دارا بودن تیم مهماندار حرفه‌ای، شف متخصص در تهیه فینگرفود، غذای ایرانی، انواع نوشیدنی و غذاهای بین المللی، بهترین جشن را برگزار می‌کند. یادتان باشد که اکسسوری های خاص برای دیزاین و دارا بودن افراد متخصص برای گل آرایی و استفاده از جدیدترین تکنیک‌های دیزاین متناسب با موضوع جشن، همگی از امکانات عالی تشریفات کاژو است. در ادامه گزیده‌ای از نمونه جشن‌های اجرا شده کاژو را مشاهده می‌کنید.

برای مشاوره رایگان با متخصصین کاژو با ۰۹۱۲۸۴۶۵۵۱۳ تماس بگیرید.

برگزاری جشن بله برون تا عروسی با کاژو

بهترین دیزاین ساحلی در جشن عقد برگزار شده توسط تشریفات کاژو مربوط به جشن شمال ایران با دیزاین صفر تا صد

 

برگزاری جشن بله برون تا عروسی با کاژو

رویایی ترین دیزاین مراسم نامزدی توسط تیم تشریفات کاژو با استفاده از صندلی های چوبی دیزاین شده با حریر شیک

 

برگزاری جشن بله برون تا عروسی با کاژو

جذاب ترین و جدیدترین دیزاین آینه ای با گل آرایی و حریر آرایی ویژه مناسب جشن نامزدی و عروسی توسط تیم کاژو

 

برگزاری جشن بله برون تا عروسی با کاژو

خاص ترین و رویایی ترین سفره عقد مناسب جشن عقد برگزار شده توسط تیم تشریفات کاژو

 

برگزاری جشن بله برون تا عروسی با کاژو

جذاب ترین ایده دیزاین میز مهمان و میز VIP با استفاده از گل آرایی و شمع آرایی حرفه ای اجرا شده توسط تیم کاژو

 

برگزاری جشن بله برون تا عروسی با کاژو

شیک ترین و خاص ترین دیزاین میز بله برون و عروسی مناسب دیزاین در خانه و سالن جشن عروسی یا نامزدی با گل آرایی و نئون

 

برگزاری جشن بله برون تا عروسی با کاژو

جذاب ترین ایده  دیزاین صندلی های عقد با استفاده از گل آرایی شیک و مناسب جشن های خاص توسط تیم کاژو

 

برگزاری جشن بله برون تا عروسی با کاژو

ساده ترین و شیک ترین دیزاین میزهای جشن عروسی با گل ارایی و اکسسوری های خاص و یونیک اجرا شده با تیم تشریفات کاژو

 

سخن آخر

ازدواج پیوند مقدس زناشویی است و هرگز نباید با تشریفات و هزینه‌های سنگین، شیرینی این خاطره زیبا را به کام عروس و داماد تلخ کرد. بهتر است مراحل ازدواج آسان را درپیش بگیرید تا این جشن‌ها و رسومات، هیچ خانواده‌ای را تحت فشار اقتصادی قرار ندهد. بسیاری از مراسم‌هایی که در این مقاله ذکر شد، این روزها حذف شده و یا با تشریفات مختصر و مفید برگزار می‌گردد؛ فراموش نکنیم که هدف خوشبختی و خوشحالی عروس و داماد است. هرچند هنوز هم نمی‌دانیم که باتوجه به شرایط شیوع ویروس کرونا، عروسی ها کی شروع میشه! اما بهتر است، با مطالعه بیشتر درخصوص مراحل عروسی، مراحل مراسم عقد، لیست خرید عقد محضری و اطلاعات درخصوص مراحل آشنایی تا ازدواج، آمادگی مطلوبی برای شروع این پروسه کسب کنید.

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات مجالس
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید