ایده و خلاقیت

همه چیز درباره آزمایشات قبل از ازدواج و مقدمات عقد محضری

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۰ دقیقه تاریخ نگارش: ۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۴
تعداد رای‌دهندگان:
۱
۵
دسته ها:

حتما شماهم میدانید که قبل از عقد محضری، انجام آزمایشات قبل از ازدواج ضروری است. در این مقاله مقدمات عقد محضری را بخوانید و با برنامه ریزی پیش روید.

بعد از بله برون رسمی و توافق خانواده‌ها، نوبت به برنامه ریزی برای انجام مقدمات عقد محضری است. اگر قصد دارید برای عقد اقدام کنید، قطعا لازم است اطلاعاتی در این خصوص داشته باشید. عقد محضری، نیازمند انجام مقدماتی است که باید از آن مطلع باشید. انجام آزمایشات قبل از ازدواج و تهیه مدارک مربوط به این ثبت عقد، ازجمله مهم‌ترین مقدماتی است که باید به آن توجه کنید. سعی کنید، با برنامه ریزی، همه کارها را انجام دهید تا هیچ استرس و نگرانی نداشته باشید.

آزمایشات قبل از ازدواج چیست؟ مدارک لازم جهت تهیه مقدمات عقد محضری چگونه است؟

برای اطلاع از پاسخ سوالات، تا پایان مطلب همراه ما باشید.

 

مقدمات عقد محضری چیست؟

آزمایشات قبل از ازدواج

عقد محضری، ثبت ازدواج رسمی، در دفاتر عقد و ازدواج است. انجام این کار، نیازمند طی کردن پروسه‌ای مشخص است. ارائه مدارک، دریافت معرفی نامه، انجام آزمایشات ازدواج و گذراندن کلاس‌های تعیین شده، از جمله مقدمات عقد محضری است. بدون انجام هیچ‌یک از این مراحل، نمی‌توانید برای عقد اقدام کنید. در ادامه، به بررسی دقیق‌تر آزمایشات قبل از ازدواج و فراهم کردن این مقدمات می‌پردازیم.

 

حتما بخوانید: لوازم سفره عقد چیست و چرا چیده می شود؟

 

1-تعیین تاریخ عقد محضری

مقدمات عقد محضری

برای انجام عقد محضری، لازم است مقدماتی را فراهم کنید. اولین قدم برای تدارک مراسم عقد، مشخص کردن روز عقد محضری است. حتما روز دل‌خواه‌تان را انتخاب کنید و از قبل با مراجعه به دفتر ازدواج، آن را رزرو نمایید. با مراجعه به دفتر عقد و ازدواج، می‌توانید شناسنامه و مدارک هویتی‌تان را ارائه دهید. با ارائه این مدارک و هزینه‌ای به‌عنوان بیعانه، می‌توانید روز موردنظرتان را مشخص کنید. بهتر است در همین مراجعه، خدمات محضر مورد نیازتان را نیز بررسی کنید. بسیاری از دفاتر عقد و ازدواج، خدمات عکاسی، موزیک، پذیرایی و دیزاین ارائه میکنند.

مدارک مورد نیاز: شناسنامه و کارت ملی زوج و زوجه

 

حتما بخوانید: 10 دفتر عقد شیک و باشکوه تهران را بشناسید

 

2-دریافت معرفی‌نامه آزمایشات قبل از ازدواج

معرفینامه محضر عقد

پس از رزرو تاریخ عقدتان، لازم است حدود 15 روز قبل از تاریخ موردنظر، به دفتر عقد و ازدواج مراجعه کنید. در این مراجعه، پس از ارائه مدارک لازم، معرفی‌نامه به یکی از مراکز بهداشتی به شما داده می‌شود. توجه داشته باشید که، مدت زمان اعتبار آزماشات قبل از ازدواج، 30 روز است. با گذشت این مدت زمان، باید مجددا معرفی‌نامه دریافت نموده و پروسه قبلی را طی کنید. حتما مدارک موردنظر را، در زمان مراجعه همراه داشته‌باشید.

مدارک مورد نیاز: یک قطعه عکس از زوج و زوجه، اصل شناسنامه و کارت ملی زوج و زوجه، کپی پشت و رو کارت ملی و شناسنامه، اصل شناسنامه پدر عروس خانم آینده (در صورت فوت پدر، شناسنامه پدر با مهر فوت ارائه شود)

 

3-مراجعه به مرکز بهداشت

آزمایش قبل ازدواج

پس از دریافت معرفی‌نامه از محضر عقد، لازم است آدرس و نام مرکز بهداشت محدوده‌تان را ببینید و به آن مراجعه کنید. پس از مراجعه به مرکز بهداشت، جهت انجام آزمایشات قبل از ازدواج، به پذیرش مراجعه کنید. مدارک شناسایی‌تان را به‌همراه معرفی‌نامه، تحویل پذیرش دهید و منتظر باشید تا نام‌تان را صدا کنند. پس از پرسش به برخی سوالات رایج، می‌توانید منتظر بمانید تا آزمایشات قبل از ازدواج و مقدمات عقد محضری را بگذرانید.

 

حتما بخوانید: عقد آریایی چیست و چگونه برگزار می‌شود؟

 

آزمایش خون قبل از ازدواج

آزمایش خون قبل ازدواج

پس از پذیرش اولیه در مرکز بهداشت، نام‌تان را برای انجام آزمایش خون اعلام می‌کنند. آزمایش خون، وجود بیماری‌هایی مثل ایدز، سیفلیس، تالاسمی و هپاتیت را در زوج و زوجه بررسی می‌کند. جواب این آزمایش معمولا زود اعلام می شود. اصلا استرس نداشته باشید. فقط توجه داشته باشید که، انجام آزمایشات قبل از ازدواج را، به روزهای آخر موکول نکنید. زیرا درصورت وجود کم‌خونی، نیازمند مصرف یک دوره دارو هستید. پس سعی کنید وقت کافی برای این شرایط خاص، اختصاص دهید.

 

آزمایش ادرار قبل از ازدواج

آزمایش ادرار قبل ازدواج

یکی از مشکل‌ترین بخش‌های آزمایشات قبل از ازدواج، آزمایش ادرار است. در زمان نمونه‌گیری ادرار، معمولا دوربین و یا فرد مسئولی در محل مشخص شده وجود دارد، که باید در حضور او، نمونه ادرار بگیرید. بسیاری از خانم‌ها، با این بخش مشکل دارند و سخت‌ترین بخش تکمیل کردن مقدمات عقد محضری، همین نمونه ادرار است. تست اعتیاد، از طریق همین نمونه ادرار مشخص می‌شود. هرچند، در بعضی مواقع، به‌دلیل استفاده از برخی داروها، ممکن است جوان آزمایش مثبت کاذب باشد.

 

حتما بخوانید: شروط ضمن عقد به زبان ساده و روان

 

آزمایش ژنتیک قبل از ازدواج

آزمایش ژنتیک قبل ازدواج

پس از طی کردن آزمایشات قبل از ازدواج، نوبت به مشاوره ژنتیک است. مشاوره ژنتیک، برای افرادی توصیه می‌شود که ارتباط فامیلی باهم دارند و یا سابقه بیماری‌های ژنتیکی در آن‌ها وجود دارد. در غیراین‌صورت، معمولا آزمایش ژنتیک انجام نمی‌شود. در جلسه مشاوره ژنتیک، سوالاتی در خصوص سوابق بیماری خانوادگی سوال می‌شود و درصورت نیاز، آزمایش ژنتیک توصیه می‌شود.

 

واکسن کزاز قبل از ازدواج

واکسن کزاز قبل ازدواج

تزریق واکسن کزاز، برای خانم‌ها اهمیت زیادی دارد. تزریق این واکسن برای خانم‌ها، از ضروریات قبل از ازدواج است. اما برای آقایان، چندان واجب نیست.

 

کلاس های قبل از ازدواج

کلاس قبل ازدواج

کلاس های قبل از ازدواج، معمولا با هدف افزایش اطلاعات و آگاهی زوج‌ها برگزار می شوند. این کلاس‌ها، با موضوعات روانشناسی، حقوقی و دینی برگزار می‌شوند. گذراندن کلاس‌ها، معمولا اجباری است و پس از حضور در هر کلاس، برگه معرفی‌نامه مهر و امضا می‌شود. اصلی‌ترین موضوعی که در این کلاس‌ها به آن پرداخته می‌شود، غرایز جنسی، افزایش شناخت درخصوص آناتومی بدن زن و مرد، روش‌های پیشگیری از بارداری، عشق ورزی در خانواده و روابط عاطفی در آن، است. پس از تکمیل نمودن کلاس‌ های قبل از ازدواج، لازم است برای تایید نهایی گذراندن این دوره و آزمایشات، به مسئول مربوطه در مرکز بهداشت مراجعه کنید. پس از امضا معرفی‌نامه، می‌توانید به محضر عقد مراجعه کنید و مدارک‌تان را ارائه دهید. این برگه، 30 روز اعتبار دارد و قبل از به پایان رسیدن اعتبار آن، لازم است جهت عقد محضری اقدام کنید.

 

ارائه تاییدیه انجام آزمایشان پیش از ازدواج

مقدمات عقد محضری و آزمایشات

بعد از گذراندن کلاس‌های اجباری پیش از ازدواج و دریافت تاییدیه واکسن و آزمایشات، می‌توانید معرفی‌نامه تایید شده را به محضر تحویل دهید. پس از تحویل این مدارک، معمولا اطلاعاتی درخصوص میزان مهریه و شروط ضمن عقد ارائه می‌شود که در ادامه به آن می‌پردازیم.

شروط ضمن عقد مندرج در عقدنامه، عبارتند از:

الف. استنکاف شوهر از دادن نفقه زن به مدت شش ماه به هر عنوان و عدم امکان الزام او به تایید نفقه و همچنین در موردی که شوهر سایر حقوق واجبه زن را به مدت شش ماه وفا نکند و به اجبار ایفا هم ممکن نباشد.

ب. سوء رفتار و یا سوء معاشرت زوج به حدی که ادامه زندگی را برای زوجه غیر‌قابل تحمل کند.

ج.  ابتلای زوج به امراض صعب‌العلاج به نحوی که دوام زناشویی برای زوجه مخاطره‌آمیز باشد.

د. جنون زوج در مواردی که فسخ نکاح شرعا ممکن نباشد.

ه .عدم رعایت دستور دادگاه در مورد منع اشتغال زوج به شغلی که طبق نظر دادگاه صالح منافی با مصالح خانوادگی و حیثیت زوجه باشد.

و.  محکومیت شوهر به حکم قطعی به مجازات پنج سال حبس یا بیشتر یا به جزای نقدی که بر اثر عجز از پرداخت منجر به پنج  سال بازداشت یا به حبس و جزای نقدی شود که مجموعا منتهی به پنج سال یا بیشتر بازداشت شود و حکم مجازات در حال اجرا باشد.

ز. ابتلای زوج به هر گونه اعتیاد مضری که به تشخیص دادگاه به اساس زندگی خانوادگی خلل آورد و ادامه زندگی برای زوجه دشوار باشد.

ح. زوج زندگی خانوادگی را بدون عذر موجه ترک کند. تشخیص ترک زندگی خانوادگی و تشخیص عذر موجه با دادگاه است و یا شش  ماه متوالی بدون عذر موجه از نظر دادگاه غیبت نکند.

ط. محکومیت قطعی زوج در اثر ارتکاب جرم و انجام هر‌گونه مجازات اعم از حد و تعزیر در اثر ارتکاب جرمی که مغایر با حیثیت خانوادگی و شئون زوجه باشد. تشخیص اینکه مجازات مغایر با حیثیت و شئون خانوادگی است، با توجه به وضع و موقعیت زوجه و عرف و موازین دیگر با دادگاه است.

ی.  در صورتی که پس از گذشت پنج سال، زوجه از شوهر خود به جهت عقیم‌بودن و یا عوارض جسمی دیگر زوج صاحب فرزند نشود.

ک. در صورتی که زوج مفقودالاثر شود و ظرف شش ماه پس از مراجعه زوجه به دادگاه پیدا نشود.

ل.  زوج همسر دیگری بدون رضایت زوجه اختیار کند یا به تشخیص دادگاه نسبت به همسران خود اجرای عدالت نکند.

 

 

سخن آخر

برای ازدواجی آسان و خاطره‌انگیز، حتما برنامه ریزی دقیقی داشته باشید. حتما آزمایشات قبل از ازدواج و مقدمات عقد محضری را، در فرصتی مناسب انجام دهید. با انجام به‌موقع این مقدمات و دریافت تاییدیه آزمایشات قبل از ازدواج، می‌توانید بهترین روز زندگی‌تان را بدون استرس پشت سر بگذارید.

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات مجالس
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید