ایده و خلاقیت

مراسم جشن تکلیف خانگی دخترانه لاکچری (ساده، در منزل، مجازی)

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۲ دقیقه تاریخ نگارش: ۱۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۰
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰
دسته ها:

اگر میخواهید باتوجه به شرایط کرونا، جدیدترین ایده های برگزاری مراسم جشن تکلیف خانگی لوکس و ساده را ببینید، این مطلب را مطالعه کنید.

در دوران مدرسه جشن‌های متعددی به عنوان یادگاری در هر دوره‌ای یا هر مناسبتی برای دانش آموزان گرفته می‌شود. این جشن‌ها برای تفهیم رویدادهای مختلفی برای دانش آموزان برگزار می‌شود. جشن الفبا، جشن انار، جشن تکلیف و موارد این‌چنینی از رایج‌ترین جشن‌های دوران مدرسه است. ولی یکی از اصلی‌ترین و ضروری‌ترین جشن‌های این دوران را می‌توان جشن تکلیف نامید.البته در این دوران شیوع کرونا که دانش آموزان نمی‌توانند کنار هم حضور داشته باشند، باز هم جشن تکلیف مجازی اولویت پیدا می‌کند و توسط مسئولین مدرسه برگزار می‌شود. ولی برخی افراد این جشن را در منزل خود به شکل یک جشن تکلیف خانگی ساده برگزار می‌کنند.به دلیل اینکه مکلف شدن فرزندشان برایشان بسیار پر اهمیت است.

دوران بلوغ و جشن تکلیف چیست؟ چرا جشن تکلیف تا این اندازه اهمیت دارد؟ بهترین ایده‌های جشن تکلیف خانگی دخترانه چیست؟ در ادامه به بررسی پاسخ این سوالات می‌پردازیم.

پس تا پایان همراه ما باشید.

 

دوران بلوغ و جشن تکلیف چیست؟

دوران بلوغ و جشن تکلیف چیست؟

از نظر اسلام پایه شخصیت هر فردی در دوران رشد و بلوغش شکل می‌گیرد. این دوران جزو دوران حساس برای زندگی یک نوجوان به شمار می‌رود. به دلیل اینکه نوجوانان از لحاظ ظاهری، روحی و روانی، با تغییرات بسیار زیادی مواجه خواهند شد، لازم است تا اطلاعاتی دراختیار آن‌ها قرارگیرد. زیرا همه این تغییرات، باعث نگرانی و استرس فرد مکلف خواهد شد. وقتی یک نوجوان به سن بلوغ می‌رسد، جشن تکلیف برایش برگزار می‌شود. این جشن در دختر خانم‌ها در آستانه سن نه سالگی و آقا پسرها در سن پانزده سالگی برگزارمی‌شود. به دلیل اینکه در این سن به رشد کامل فکری و روحی می‌رسند، این جشن آغازیست برای آگاه کردن آن‌ها با تمامی احکام شرعی که تا حال در جریان هیچ کدام نبوده‌اند. در جشن تکلیف به دختر خانم‌ها گفته می‌شود که باید در مقابل احکام الهی مسئول باشند و بعد از این جشن نیز، موظف به انجام تمامی احکام شرعی و دینی هستند.

 

حتما بخوانید: کارهای نمدی نوعروس +[کارهای نمدی برای جهیزیه] جدید 2020

 

چرا جشن تکلیف تا این اندازه اهمیت دارد؟

چرا جشن تکلیف تا این اندازه اهمیت دارد؟

بسیاری از والدین، برگزاری جشن تکلیف فرزندشان را بسیار ضروری‌تر از جشن تولد می‌دانند، زیرا بر این باور هستند که گرفتن جشن تکلیف باعث می‌شود به عنوان یک خاطره، همیشه در ذهن فرزندشان باقی بماند. این روز خاص، آغاز پایبندی به تمام احکام الهی است. خانواده با گرفتن این جشن در منزل، مکلف شدن فرزندشان را با افتخار به او تبریک می‌گویند.

بهتر است بدانید که برگزاری این جشن‌های معنوی، هرچه ساده‌تر باشد بهتراست، به دلیل اینکه انجام جشن‌های مذهبی دلیلی بر وجود تجملات و فخر فروشی نیست.

 

حتما بخوانید: جشن نوسره چیست؟ همه چیز درباره جشن نوسره [+آداب و رسوم و تاریخچه]

 

ایده‌های جشن تکلیف خانگی دخترانه

ایده‌های جشن تکلیف خانگی دخترانه

هرچند این روزها امکانات گرفتن جشن تکلیف چندان وجود ندارد، اما باید در خانه این روز خاص را جشن گرفت و ایده های جشن تکلیف خانگی دخترانه را اجرا کرد. در ادامه به خاص ترین ایده های این جشن‌ها می‌پردازیم

 

ارسال کارت دعوت جشن تکلیف

ارسال کارت دعوت جشن تکلیف

اولین مرحله قبل از برگزاری مراسم، دعوت از میهمانان است. بهتر است افرادی را برای این جشن انتخاب کنید که از دوستان و همسن و سال‌های فرزندتان باشد. زیرا برای او، حضور این افراد بسیار شادی آور و لذت بخش است. برای زیبایی هر چه بیشتر، چند روز قبل  از تاریخ جشن تکلیف، با کمک فرزندتان با شوق و ذوق تمام به درست کردن و تزیین کارت دعوت بپردازید. اگر تمایلی به درست کردن کارت دعوت جشن تکلیف ندارید، می‌توانید آن را مانند دیگر کارت دعوت‌ها سفارش دهید تا قبل از مراسم به دوستانش ارسال کند و آن‌ها خودشان را برای روز جشن آماده کنند تا به صورت آنلاین درکنار هم شاد باشند.

 

تزیینات منزل برای برگزاری جشن تکلیف

تزیینات منزل برای برگزاری جشن تکلیف

برای هر چه زیباتر شدن مکانی که جشن تکلیف در آن برگزار می‌شود، باید تزیینات لازم را انجام دهید. در صورتی که می‌خواهید در هزینه‌هایتان صرفه جویی شود، بهتر است که تزیین جشن تکلیف در خانه ساده انجام شود به صورتی که خود شما به همراه فرزند مکلفتان مشغول تزیین خانه شوید.با تور، روبان و همینطور نوشتن یک شعر جشن تکلیف دخترانه بر روی مقوا و چسباندن آن بر روی دیوار، اتاق را تزیین کنید. همچنین می‌توانید به مکان‌های مخصوصی بروید که به راحتی تم جشن تکلیف را آنجا به سلیقه خودتان انتخاب کنید و تمامی لوازم را همانجا سفارش دهید. باوجود این موضوع، شما می‌توانید لوازم دکور جشن تکلیف را به راحتی تهیه کنید و اتاق را به زیبایی تزیین کنید. سفارش تاج گل جشن تکلیف، کلاه جشن تکلیف دخترانه یا لوازم این‌چنینی هر کدام لازمه زیبایی این جشن است و شوق خاصی به فرزندتان می‌دهد.

 

رنگ تزیینات جشن تکلیف را مشخص کنید

رنگ تزیینات جشن تکلیف را مشخص کنید

بهتر است قبل از تدارک و تهیه لوازم تزیین جشن تکلیف، رنگ مشخصی را انتخاب کنید. برای این مناسبت، تم جشن تکلیف صورتی برای دخترخانم‌ها بسیار زیبا و دل انگیز خواهد بود. هرچند باتوجه به تفاوت سلیقه‌ها، هر شخص باب سلیقه خود می‌تواند تزیینات اتاق جشن تکلیف را انتخاب کند. عده‌ای نیز عقیده دارند، به دلیل اینکه این جشن نوعی جشن مذهبی محسوب می‌شود، تزیینات اتاق نیز به صورت مذهبی انجام شود، به طورمثال: برای تزیین از ماکت فرشته جشن تکلیف استفاده کنید. شما می‌توانید احادیث متنوع را توسط فرزندتان بر روی مقوا بنویسید و بر روی دیوار بچسبانید. نوشتن توسط خود فرد مکلف و یا چسباندن آن بر روی دیوار نیز باعث حک شدن این احادیث بر یاد و خاطر فرد مکلف می‌شود

.

حتما بخوانید: جشن خودکار چیست؟ ایده‌های جذاب برای برگزاری جشن خودکار + متن

 

خرید کادو جشن تکلیف

خرید کادو جشن تکلیف

همانطور که همه ما در جریان هستیم، تمامی افراد از گرفتن هدیه بسیار شاد و خوشحال می‌شوند و بهترین ایده برای فرزندتان در جشن تکلیف، می‌تواند خرید کادو باشد. زیرا هدیه نشانگر محبت بسیار زیاد است هدایای جشن تکلیف به عنوان یادگاری از این دوران شیرین ‌باقی خواهد ماند. این هدایا می‌تواند شامل لوازمی ‌باشد که مربوط به جشن تکلیف است و زیبایی کادو را دو چندان می‌کند. بهترین هدایای جشن تکلیف مانند: کتاب‌های مذهبی، کتاب احکام، مقنعه، کتاب قران و مفاتیح، روسری، چادر نماز مخصوص جشن تکلیف، جانماز، سجاده، چادر مشکی از گزینه‌های رایج است. شما می‌توانید از هدایای دیگری همچون: بازی‌های فکری، ساعت مچی، کتاب داستان و لوازم تحریر نیز خریداری کنید. تمام این لوازم به عنوان یک هدیه جذابیت خاصی برای فرزندتان دارد و باعث ذوق دو چندان او می‌شود.

 

سخنرانی و صحبت ‌های آموزنده در جشن تکلیف

سخنرانی و صحبت ‌های آموزنده در جشن تکلیف

سخنرانی و صحبت کردن با دانش آموزان یکی از روش‌هایی است که در ابتدای جشن‌ها معمولا رایج است. برگزاری یک دکلمه و اجرای سرود دست جمعی به‌صورت آنلاین، آغاز زیبایی برای شروع مراسم است. البته با حضور یک مداح و خواندن مولودی زیبا و یک متن جشن تکلیف که موضوع آن مناسبتی با این جشن داشته باشد، آماده کرده تا در هنگام سخنرانی برای دانش آموزان بیان شود. چنین برنامه‌هایی آگاهی بیشتری در رابطه با مکلف شدنشان پیدا کنند و مراسم برایشان لذت بخشتر شود. نمونه این متن می‌تواند شامل معانی جامع و پر محتوایی همچون این متن زیبا باشد:

جشن تکلیف، سرفصل بهارعمر است.

از بذری که در این فصل می‌افشانی و نهالی که می‌نشانی، چنان مراقبت کن که یک عمر میوه صالحات و حسنات به بار آورد

با آغوش باز به استقبال فصلی برویم که نسیم فرمان خدا، دل را حیات می‌بخشد و افتخار تکلیف و انجام او امرالهی، شخصیت معنوی ما را شکل می‌دهد.

 

برگزاری مسابقه در جشن تکلیف دخترانه

برگزاری مسابقه در جشن تکلیف دخترانه

مسابقه یکی از بخش‌های هیجان انگیز در اکثر مراسمات است که ذوق و شوق را چندین برابر می‌کند، به خصوص زمانی که هدایایی نیز برای فرد برنده در نظر گرفته شود. بهتر است که این هدایا مربوط به جشن مکلف شدن باشد و در آخر مسابقه، افرادی که به خوبی مسابقه را برگزار کردند، هدایایی دریافت کنند. شما می‌توانید در جشن تکلیف مسابقاتی همچون: نقاشی در هوا، سوال و جواب، صوت قران، حفظ جزسی قران، سوالات احکام، پانتومیم، مسابقه سرعت پاسخ به عمل، مسابقه بین مادر و فرزند، مسابقه لب خوانی و مسابقه بله و خیر معکوس را برگزار کنید. یادتان باشد این مسابقات به شادی هر چه بیشتر فرزندتان می‌افزاید.

 

حتما بخوانید: جشن عدد ۱۰۰ [ایده های جذاب برگزاری جشن 100 + کاردستی]

 

پذیرایی از میهمانان در جشن تکلیف

پذیرایی از میهمانان در جشن تکلیف

یکی از خوشمزه‌ترین مراحل در اکثر مجالس، مرحله پذیرایی است.این مرحله به صورتی است که هر فرد متناسب با بودجه و توان خود، این بخش را اجرا می‌کند. ولی معمولا ، اکثر افراد کیک جشن تکلیف خانگی یا حرفه‌ای را سفارش می‌دهند و در کنار آن با میوه، کوکی و یا هر تنقلات دیگری از مهمانانشان پذیرایی می‌کنند. در شرایطی که جشن تکلیف به صورت مجازی برگزار میشود، باید تمام این کارها را در خانه انجام دهید.

 

گیفت‌های مخصوص جشن تکلیف

گیفت‌های مخصوص جشن تکلیف

شما عزیزان به راحتی می‌توانید به همراه فرزندتان به عنوان یادگاری از جشن تکلیف، گیفت‌هایی درست کنید تا فرزندتان در پایان جشن این هدایا را به دوستانش هدیه بدهد و ازحضورشان در جشن تکلیفش کمال تشکر را داشته باشد. شما می‌توانید این گیفت‌ها را باب سلیقه خودتان با نمد‌های رنگی درست کنید. هدایایی مانند: سجاده نمدی دخترانه، جانماز نمدی شیک و عروسک‌های فانتزی نمدی از گزینه های خوب برای گیفت جشن تکلیف است. فقط درنظر داشته باشید که در جشن تکلیف مجازی، باید این هدایا را به صورت پستی برای دوستان فرزندتان ارسال کنید.

 

گرفتن عکس‌های یادگاری

گرفتن عکس‌های یادگاری

یکی از ضروری‌ترین مراحل جشن تکلیف، گرفتن عکس و فیلم است که باعث ثبت تمامی لحظات بسیار شیرین و خاطره انگیز می‌شود. عکس و فیلم‌ها  در سال‌های آینده فرزندتان بخشی از خاطرات او می‌شوند و با دیدن آن، مجدد دوران طلایی زندگی‌اش را مرور کند.البته بهترین کار این است که تک تک عکس‌ها به همراه فیلم‌ها را به صورت یک کلیپ زیبا دربیاورید.این نیز خود یک ایده متنوع برای جمع کردن عکس و فیلم درکنار هم است. در شرایطی که ثبت عکس و فیلم به همراه دیگر دانش آموزان در جشن تکلیف ممکن نیست، می‌توانید از لحظات مشاهده آنلاین جشن تکلیف مجازی فیلم و عکس تهیه کنید.

 

حتما بخوانید: ایده‌های جذاب برای برگزاری جشن تکلیف پسرانه در منزل و مجازی

 

شعر زیبا برای جشن تکلیف دخترانه

شعر زیبا برای جشن تکلیف دخترانه

بخش جذابی از مراسم جشن تکلیف می‌تواند به حفظ کردن و اجرای شعرهای زیبا و مناسب جشن تکلیف اختصاص یابد. در ادامه یکی از رایج‌ترین شعرهای جشن تکلیف را مطالعه کنید.

شده‌ام نه ساله، جشن تکلیف من است           جانماز و چادر، همه درکیف من است      

دین من اسلام هست، من مسلمان هستم         می رسد صوت اذان، شاد وخندان هستم    

چادری داده به من، هدیه‌ای مادرمن            مثل تاجی ازگل، چادرم برسرمن           

شده‌ام نه ساله، بعد ازاین خوشحال              چون فرشته شده است، دست‌هایم بالم         

می‌پرم روبه خدا، لحظه سبزنماز               پنج نوبت هرروز، می‌کنم رازونیاز       

مثل گل می‌شکفم، بازدرسایه دین               ای خدا!شکر!شدم زود، همسایه دین

 

 

خلاصه مطلب

برگزاری جشن تکلیف برای دانش آموزان در شرایط کرونا، امکان پذیر نیست. پس باید به‌طور آنلاین این جشن را تدارک ببینید. یادتان باشد که این مدل جشن‌ها برای فرزندانتان جدایی از شادی و نشاط، به عنوان یک روز پرخاطره از مکلف شدنشان در کنار تمامی دوستانشان به یادگارخواهد ماند و همینطور پایه‌ای خواهد شد برای عمل کردن و اجرای احکام دین الهی.

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات مجالس
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید