ایده و خلاقیت

هفت سین نماد چیست؟ معرفی کامل سین های نوروزی +تاریچه هفت سین

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۱ دقیقه تاریخ نگارش: ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۸
تعداد رای‌دهندگان:
۳
۵
دسته ها:

اگر علاقه مند هستید که بدانید هفت سین نماد چیست و چرا هفت سین نوروز چیده میشود و تاریخچه هفت سین چیست، این مطلب را با دقت مطالعه کنید.

نوروز یکی از کهن‌ترین جشن‌های ملی ما ایرانیان است. نوروز هر ساله بر پا می‌شود. نوروز داستان زیبایی است که در آن طبیعت، احساس و جامعه هر سه دست به کار می‌شوند و حسی نو به زندگی می‌بخشند. نوروز قرن‌های بسیار طولانی است که نسبت به همه جشن‌های جهان فخر می‌فروشد. نوروز، زمان شادمانی زمین، آسمان، آفتاب و جشن شکفتن‌ها است. نوروز همیشه برای ما سرشار از هیجان بوده و هست. این روزها زمانی است برا تجدید خاطره‌های بزرگ، خاطره خویشاوندی انسان با طبیعت  و مهر به آن. همانطور که خداوند جهان و طبیعت را با پاییز و زمستان یا تابستان آغاز نکرده است و بهار را سرآغاز زیرستن و رویش قرارداده است. هفت سین نمادی از همین همزیستی در طبیعت است. چیدن هفت سین از رسوم ما ایرانیان است.

تاریخچه هفت سین چیست؟ لوازم هفت سین و نمادهای آن چیست؟ در ادامه ضمن پاسخ به این سوالات، نمادهای هفت سین را بررسی می‌کنیم.

پس تا پایان همراه ما باشید.

 

تاریخچه هفت سین چیست؟

تاریخچه هفت سین چیست؟

یکی از جالب‌ترین و دیدنی‌ترین آیین و سنن در بین ایرانیان که از سالیان پیش رونق داشته است، چیدن سفره هفت سین است.شاید برای بسیاری از شما عزیزان سوال باشد که چرا به سفره ی تحویل سال نو هفت سین میگویند؟ باید گفت که فلسفه هفت سین نمادهای هریک از اجزا تشکیل دهنده آن است. درواقع، هر کدام از لوازم سفره هفت سین دارای نماد و مفهوم خاص خودش است. همانطور که می‌دانید،  هخامنشیان که جزو ایرانیان قبل از اسلام بوده‌اند، نام سفره‌شان هفت چین نام گرفته بود. آن‌ها در عید نوروز، در هفت ظرف چینی غذا می‌ریختند و آن را هفت چین می‌نامیدند. در یک سری از منابع تاریخی نیز، عنوان شده است که ایرانیان قدیم، سفره هفت شین نیز داشته‌اند. این سفره هفت شین شامل: شاخه نبات، شقایق، شربت، شمشاد، شراب، شیرینی، شهد و شمع بوده است. به مرورزمان تغییرپیدا کرده است.دربسیاری ازروستاها نیز، درسفره هفت سین رسم براین بوده که سفره هفت سینی برپا می‌کردند به معنای اینکه درون هفت سینی خوراکی‌های متفاوتی قرارمی‌دادند ولی به مرورزمان با حذف ( ی ) سفره‌ عید نوروزبه صورت هفت سین درآمده است.

 

حتما بخوانید: تزیین سفره هفت سین سال 1400 [چیدمان خاص و لاکچری] + ایده نو

 

لوازم هفت سین و نمادهای آن چیست؟

لوازم هفت سین و نمادهای آن چیست؟

وسایل سفره هفت سین جزو کهن‌ترین آئین ملی در ایران است که همچنان جاودانه مانده و جزو یکی از عوامل تداوم فرهنگ ایرانیان است. رمز و رازهای نماد هر یک از لوازم هفت سین در این جشن بزرگ استقابل از بهار و سال نو، جنبه‌های معنوی بسیاری دارد. اگر پدر یا مادر هستید،  برای اینکه کودکتان از لحاظ اجتماعی رشد کند، بهتر است که فلسفه هفت سین را به زبان کوکانه برای او عنوان کنید تا با این روش، خاطره خوشی در ذهن آن‌ها به جای بگذارید و برای حفظ فرهنگ و اصالت کودکان نیز، قدم بردارید. .دراین مقاله با ما همراه باشید تا نماد هریک ازهفت سین را برای شما بیان کنیم.

 

حتما بخوانید:  هفت سین نماد چیست؟ معرفی سین های سفره هفت سین

 

نمادهای هفت سین

نمادهای هفت سین

هفت سین همان طور که از اسمش پیداست، نمادی از 7 نوع خوراکی است که اول آن ها با حرف سین آغاز می‌شود. سیب، سنجد، سبزه، سمنو، سیر، سرکه، سماق از اصلی‌ترین لوازم سفره هفت سین نوروزی است.

 

سیب سفره هفت سین نماد چیست؟

سیب قرمز جدا از زیبایی که به سفره هفت سین می‌بخشد، نماد بارداری و پرستاری، عشق و سلامتی است. سیب قرمز را در سال‌های اخیر، درون تنگ ماهی یا کاسه آب قرار می‌دهند تا زیبایی بیشتری داشته باشد و از خرید ماهی قرمز نیز پرهیز کنند.

 

سمنو سفره هفت سین نماد چیست؟

سمنو یکی از خوردنی‌های گیاهی و مقوی است که از گندم تهیه می‌شود. این خوراکی از ویتامین‌های بسیار بالایی برخوردار است. سمنو هفت سین نمادی از صبوری، استقامت، قدرت و برقراری عدالت است.

 

سیر سفره هفت سین نماد چیست؟

سیر جزو یکی از گیاهان دارویی است و نماد آن از وجودش در سفره هفت سین به عنوان دفع میکروب و سلامتی است. سیر نشانه قناعت است که بر سر سفره‌ها قرار می‌دهیم تا در سال جدید یک انسان قانع، قوی، عاقل، سالم و شاداب باشیم.

 

سماق سفره هفت سین نماد چیست؟

قرار دادن سماق در سفره هفت سین نمادی از صبر و بردباری است. سماق به تعبیر آغاز زندگی دوباره است. انسان خستگی‌هایی که در دوران زندگی با آن روبه رو می‌شود را، با پیشه کردن صبر و تحمل می‌گذراند تا باعث شادابی و لذت بردن از زندگی در دراز مدت شود. انسان  با غلبه بر ترس و اضطراب، زندگی را شیرین‌تر می‌گذراند و ریسک بیماری‌های رایج براثر نگرانی و اضطراب را نخواهد داشت.

 

سنجد سفره هفت سین نشان از چیست؟

سنجد یکی از اجزای سفره هفت سین ما ایرانیان است که نمادی از عقل و خردمندی است. وجود سنجد  بر سر سفره‌ها به این معناست که در آغاز سال جدید، هر تصمیمی که می‌خواهیم بگیریم فکر کنیم و در انجام هر کاری سنجیده عمل کنیم.

 

سرکه  هفت سین نماد چیست؟

سرکه در ادبیات توصیف گریه، اشک و نگرانی است. هیچ انسانی در این دنیا به وجود نیامده که در زندگی بدون مشکلات بتواند زندگی کند. وجود سرکه در سفره نوروز ما، به این معنا است که در آغاز سال جدید، امکان برخورد کردن با بسیاری از مشکلات در زندگی وجود دارد و باید پذیرای آن باشیم تا بتوانیم به راحتی از آن‌ها عبور کنیم و یک سال دیگر رشد کنیم.

 

فلسفه سبزه نوروز

فلسفه سبزه نوروز

کاشت دانه در روزهای آغاز سال نو و زمانی که چند قدمی تا بهارباقی نماده است، عملی نمادین محسوب می‌شود. در اوستا کاشتن سبزه با کاشتن حقیقت و فضیلت برابر است و از لحاظ دیگر، کاشت سبزه نماد بازگشت برکت و خرمی به واسطه پیروزی جمشید شاه بر شیطان است. در روزگار سلطنت جمشید شاه، اهریمن، خشکسالی و قحطی در زمین به وجود آورد  و برکت و طراوت از بین رفت. جمشید با سرکوب اهریمن باعث بازگشت برکت در زمین شد. ابوریحان در آثار الباقیه می‌نویسد: در این روز که نوروز نام گرفته است،  هر چوب درختی که خشک شده بود دوباره روییده و سبز شده است و هر شخصی به عنوان تبرک در این روز، در ظرفی موچک جو کاشت و این امرباعث شد که درست کردن سبزه عید، در بین ایرانیان پایدار باقی بماند. امروزه در همه خانه‌ها رسم است که ده روز یا دو هفته پیش از نوروز، در ظرف‌های کوچک و بزرگ کاسه، بشقاب، پشت کوزه و... دانه‌هایی چون گندم، عدس، ماش، نخود و.غیره می‌کارند. هنگام تحویل سال این سبزه ها را  بر روی سفره هفت سین قرار می‌دهند. این سبزه‌ها را خانواده‌ها تا روز سیزده فروردین نگه می‌دارند و زمانی که برای سیزده‌ بدر از خانه بیرون می‌روند، سبزه را برای خوش یمن شدنش در آب روان می‌اندازند. سبزه نماد شادابی و خرمی در سفره هفت سین است.

 

حتما بخوانید: نوروز در ترکیه: جشن عید نوروز در ترکیه چگونه است؟

 

سایر لوازم سفره هفت سین

سایر لوازم سفره هفت سین

در کنار تمامی لوازم هفت سین، لوازم دیگری نیز قرارمیگیرد که حرف اول آن سین ندارد. این لوازم نیز هرکدام با اعتقادی خاص در سفره قرارمیگیرند. لوازم دیگر سفره هفت سین شامل: قران کریم، آیینه، شمع، تخم مرغ و ماهی قرمز است.

 

ماهی در سفره هفت سین نماد چیست؟

ماهی قرمز (گلد فیش) نماد تلاش، تکاپو و تازگی است و هیچ جایی در فرهنگ ایرانی و باستانی ما ندارد. براساس برخی شواهد حدود صد سال پیش ماهی قرمز بخاطر اسم عربی آن (سمک) به عنوان یک سین وارد سفره ما ایرانی‌ها شد، که ما باید همان سیب قرمز شناور در آب که نماد گردش خورشید در آسمان هست را در سفره هفت سین خود قرار دهیم و ماهی قرمز را از سفره هفت سین خود حذف کنیم. در فرهنگ چین، ماهی نمادی از مرگ است و چینی ها با آزاد کردن آن در رودخانه‌ها حیات را به خانه خود بازمی‌گردانند.

 

تخم مرغ برسرسفره هفت سین

تخم مرغ نیز بر سر سفره هفت سین نماد باروری و زایش است. جالب است بدانید که آسمان چون پوسته تخم مرغ و زرده‌اش نماد زمین است. در زمان‌های گذشته به عنوان عیدی نوروزی نیز، عمو نوروز یا حاجی فیروز به کودکان تخم مرغ رنگی داده می‌شده است. با توجه به این موضوع می‌توان نتیجه گرفت که وجود تخم مرغ در سفره هفت سین، جنبه ظاهری آن را بیشتر از همه چیز مدنظر قرارداده است و از همان ابتدا، این نماد بر سرسفره هفت سین به صورت رنگ ‌آمیزی شده قرار گرفته است. برای رنگ‌آمیزی و تزیین تخم مرغ سفره هفت سین، می‌توانید از مواد طبیعی مانند زرد چوبه، پوست پیاز، پوست انار، لبو و غیره  استفاده کنید یا به کمک رنگ‌های شیمیایی، تخم مرغتان را رنگ کنید.

 

قران در سفره هفت سین نماد چیست؟

وجود قران بر سر سفره هفت سین نشان این است که برای آغاز سال جدید، به خدای متعال توکل می‌کنیم و از او می‌خواهیم که بهترین‌ها را در سال جدید برای خانواده و تمام مسلمانان جهان قرار دهد.

 

شمع در سفره هفت سین نماد چیست؟

شمع نشان روشنایی، پایداری نور، شادی وگرما است. معمولا از دیدگاهی دیگر، شمع جهت استفاده برای چیدمان، زیبایی و احساسی کردن دکوراسیون و تزیینات نیز کاربرد دارد.

 

آیینه در سفره هفت سین نماد چیست؟

آیینه نمادی از زلال بودن، پاکی، صفا و یک رنگ بودن است و ضروری است که بالای سفره هفت سین قرار بگیرد. معمولا قرآن در مقابل آیینه قرارمی‌گیرد.

 

حتما بخوانید:  سنت عید نوروز چیست – (فلسفه سنت‌های کهن نوروز در ایران)

 

لوازم تزیینی سفره هفت سین

لوازم تزیینی سفره هفت سین

یک سری از لوازم در سفره هفت سین وجود دارد که نماد خاصی ندارد و قرارگرفتن آن در سفره هفت سین سلیقه‌ای است. این اجزا فقط می‌توانند نقش زیباتر کردن سفره هفت سین را ایفا کنند و برای تکمیل کردن سین های هفت سین مناسب نیستند. این اجزا شامل: سکه، اسپند، ساعت، سماور، سمبل است. سکه جزو کلماتی است که ریشه در زبان فارسی ندارد و یک زبان عربی است. به دلیل اینکه ریشه گیاهی ندارد حضور آن در سفره به عنوان هفت سین اشتباه است و می‌تواند جزو یکی از تزیینات سفره قرار بگیرد. اسپند به عنوان چشم نظر و دوری از چشم بد، از افراد خانواده داخل سفره هفت سین قرارمیگیرد.

 

ویدئو هیجان انگیز ایده های جدید هفت سین 1400

با مشاهده این ویدئو میتوانید بهترین و خاص ترین هفت سین 1400  را بچینید و ایده بگیرید.

 

خلاصه مطلب

با دانستن نماد هریک از لوازم سفره هفت سین، می‌توانید دلایل قرارگیری هریک در سفره هفت سین را برای اطرافیان توضیح دهید و گام مهمی در فرهنگ سازی بردارید. به یاد داشته باشید که حفظ فرهنگ و اصالت ایرانی، وظیفه همه ما است.

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات مجالس
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله