ایده و خلاقیت

5 روش درمان خانگی عفونت چشم، علل ایجاد و درمان آن

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۸ دقیقه تاریخ نگارش: ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۹
تعداد رای‌دهندگان:
۱
۵

عفونت چشم یکی از مشکلات دردناکی است که در ظاهر نیز تاثیر نامناسبی دارد. در اینجا با 5 راهکار هر چه سریعتر از شر عفونت چشم خود خلاص شوید.

عفونت چشم 

چشم یکی از حساس ترین و مهم ترین عضو بدن می باشد، که اگر روزی دچار اختلال شود، بیش از نیمی از زندگی روزمره ما را دچار مشکل می کند، یکی از شایع ترین اختلال چشمی، عفونت چشم می باشد، که درمان آن هم با حساسیت هایی همراه است، بخار همین حساسیت ها بهتر است اگر دچار عفونت چشم شدید هرچه سریعتر به دکتر مراجعه و نسبت به درمان عفونت چشم خود اقدام نمائید.

 

عفونت چشم به دلیل وجود باکتری یا ویروس که چشم یا بخشی از اطراف چشم را در بر می گیرد بوجود می آید، که این عفونت ممکن است بر روی قرنیه چشم، غشای نازک جلوی چشم یا بر روی پلک های داخلی چشم قرار بگیرد. 

 

عفونت چشم دارای علائمی می باشد که ممکن است در یک چشم یا هر دو چشم بروز کند. برخی از علائم عبارتند از :

 

 

  • قرمز شدن چشم
  • احساس درد
  • اشک آلود شدن چشم
  • حساسیت به نور
  • متورم شدن چشم و اطراف آن
  • خارش در چشم یا اطراف آن
  • تار شدن دید

پیشگیری از عفونت چشم

  1. شستشوی چشم بصورت مکرر، به این دلیل که بیشتر عفونت های چشم از زیر مژه ایجاد می‌شود، بهتر است برای شستشوی چشم از شامپو بچه استفاده کنید.

 

  1. باتوجه به اینکه عفونت چشم، قابل سرایت است، پس رعایت بهداشت در موقع وجود عفونت چشم الزامی است، معمولا این عفونت از طریق روبوسی، دست دادن و استفاده از حوله مشترک از فرد مبتلا به افراد دیگر منتقل می شود.

 

  1. اگر به شنا علاقه زیادی دارید، بهتر است به استخرهایی که نکات بهداشتی را رعایت می کنند، بروید و همچنین در هنگام شنا کردن حتما از عینک های مخصوص شنا استفاده نمائید.

انواع عفونت چشم و درمان آن ها

  1. عفونت چشم ویروسی 
  2. عفونت چشم باکتریایی
  3. عفونت چشم قارچی

التهاب و قرمزی چشم

التهاب و قرمزی چشم، دلایل مختلفی دارد، ممکن است بر اثر ضربه بر چشم باشد که در اینصورت، می توانید جهت رفع التهاب و از بین رفتن درد، از کمپرس یخ یر روی چشم استفاده کنید.

 

اما ممکن است قرمزی و التهاب چشم از نوع کونژکتیویت باشد که در این موارد، علائمی مثل خارش، سوزش، ترشح، تورم و آبریزش به همراه داشته باشد، در این نوع عفونت چشمی، اگر امکان مراجعه به پزشک را ندارید، بهتر است از مالش چشم جلوگیری شود و دستهای خود را مرتب شسته و برای بهبود درد از کمپرس یخ استفاده شود.

التهاب قرنیه چشم

قرنیه، لایه شفاف چشم است که زلالیه، عنبیه . مردمک پشم را پوشش می دهد همچنین در قسمت روئی کره چشم قرار گرفته است، وقتی که این ناحیه متورم می شود متوجه وجود عفونت در این قسمت از چشم می شوند، که به آن التهاب قرنیه یا کراتیت می گویند.

 

علائم کراتیت چشم عبارتند از: قرمزی و تورم چشم، درد و ناراحتی هنگام باز و بسته کردن پلک، حساسیت به نور، تاری دید، احساس وجود شی خارجی در چشم، ریزش اشک و ... بهتر است با مشاهده این عائم هرچه سریعتر به پزشک مربوطه مراجعه کنید، در مواردی که عفونت از نوع ویروسی باشد، دارویی تجویز نمی شود ولی اگر کراتیت قرنیه از نوع عفونت قارچی باشد معمولا داروهای ضدقارچ تجویز می شود که در این موارد، طول درمان طولانی تر خواهد بود.

گل مژه

هنگامی که غده های چشم بوسیله یک چربی یا پوست مرده مسدود شوند، آن ناحیه دچار عفونت می شود و این عفونت به شکل جوش در ناحیه بیرونی چشم، دقیقا روی پلاک خود را نشان می دهد، که اصطلاحا به آن گل مژه می گویند.

 

 

 

علائم گل مژه عبارتند از: درد، تورم، ریزش اشک، سوزش و خارش، پوسته شدن اطراف چشم. 

 گل مژه معمولا با رعایت موارد زیر درمان می شود، این موارد عبارتند از: 

 

  • شستشوی چشم بطور منظم، با صابون بدون بو و رایحه
  • استفاده از مسکن برای کاهش درد 
  • در زمان داشتن گل مژه، از لنز و مواد آرایشی استفاده نکنید.
  • برای ازبین بردن باکتری ها، از پماد آنتی بیوتیک استفاده نمائید.
  • یک تکه پارچه را که با آب گرم مرطوب شده است را بمدت 20 دقیقه بر روی چشم بگذارید.

 

معمولا طول درمان گل مژه، بین 7 تا 10 روز می باشد، در صورتی که این عفونت در چشم شما زمان بیشتری اتفاق افتاد یا علائم آزاردهنده بود، حتما به پزشک مراجعه نمائید.

بلفاریت یا پلک آماس

عفونت چشم از نوع بلفاریت، از تجمع چربی درون چشم بوجود می آید، که در پلک چشم ها بروز می کنند، این عفونت چشم از نوع باکتریایی می باشد. لازم بذکر است که این عفونت از نظر ظاهری شبیه به گل مژه می باشد و علائم آن نیز شبیه به گل مژه می باشد با این تفاوت که در عفونت چشم بلفاریت، ترشح روی پلک یا گوشه چشم هم از علائم این عفونت چشمی می باشد.

5 روش درمان خانگی عفونت چشم

  1. استفاده از کمپرس آب گرم: این روش از مؤثرترین روشهای درمان التهاب است. گرما گردش خون در ناحیه مورد نظر را افزایش داده و منجر به کاهش درد و جلوگیری از پیشگیری عفونت می شود. برای اینکار یک پارچه تمیز را در آب گرم به مدت چند دقیقه قرار داده و بعد آب اضافه آن را گرفته و به آرامی بر روی پلک بسته چشم خود قرار دهید، این کار را چندبار در روز انجام دهید.

 

  1. استفاده از محلول سالین: محلول سالین، یک محلول نمکی خانگی است که برای از بین بردن التهاب و قرمزی چشم مؤثر است، روش استفاده از این محلول نمکی به این صورت است که، یک قاشق چایخوری نمک را در یک لیوان آب مخلوط کنید و بجوشانید، بعد از سرد شدن، از محلول برای تمیز کردن چشم استفاده کنید، این کار را چندین بار در روز انجام دهید. 

 

 

  1. عسل: عسل خاصیت ضدباکتریایی دارد، پس برای پاک کردن عفونت بدن می توان از این ماده استفاده کرد، برای استفاده از این ماده، به مقدار مساوی عسل و آب مقطر را باهم مخلوط کنید و یک تکه پنبه را به این محلول آغشته و چشم را با آن تمیز نمائید. از این روش 2 الی 3 بار در روز استفاده کنید. همچنین می توانید یک قطره عسل را مستقیم به داخل چشم ریخته و اشکی که از چشم می آید، آلودگی چشم را خارج می کند، این کار را نیز 2 الی 3 بار در روز انجام دهید.

 

  1. چای سبز: چای سبز دارای اسید تانیک است که عفونت چشم را از بین می برد، استفاده از چای سبز برای از بین پف زیرچشم و همچنین خارش چشم بسیار مفید می باشد.

 

  1. سرکه سیب: اسید مالیک موجود در سرکه سیب، خاصیت ضدباکتریایی دارد، یک قاشق چایخوری سرکه سیب را در یک لیوان آب مخلوط کرده و پنبه ای را به این محلول آغشته نمائید و با استفاده از آن بخش های آلوده چشم را تمیز کنید. این کار را هرچند ساعت یکبار انجام دهید.

 

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات مجالس
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید