ایده و خلاقیت

ترسناک‌ترین اتاق فرارهای ایران

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۰ دقیقه تاریخ نگارش: ۱۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۲
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰
دسته ها:

اسکیپ روم یا همان اتاق فرار، تفریح نوظهوری است که امروزه میان جوانان طرف‌دارهای زیادی پیدا کرده. در این سبک بازی‌ها شما و هم تیمی‌هایتان هر بار در نقشی مختلف به عنوان مثال دزد، کاوشگر، کارآگاه، جن‌گیر و... وارد اتاقی با تم و فضاسازی خاص می‌شوید.

قبل از اینکه شروع به معرفی ترسناک‌ترین اتاق فرارهای ایران کنیم، نخست به تعریف خود اتاق فرار یا به اصطلاح اسکیپ روم می‌پردازیم.

اسکیپ روم یا همان اتاق فرار، تفریح نوظهوری است که امروزه میان جوانان طرف‌دارهای زیادی پیدا کرده. در این سبک بازی‌ها شما و هم تیمی‌هایتان هر بار در نقشی مختلف به عنوان مثال دزد، کاوشگر، کارآگاه، جن‌گیر و... وارد اتاقی با تم و فضاسازی خاص می‌شوید. اصول بازی به این شکل است که شما مدت زمان مشخصی وقت دارید تا تمام معماهای اتاق را حل کنید و پرده از راز آن بردارید تا بتوانید پیروز بیرون بیایید.

بازی اتاق فرار هم درست مثل فیلم‌ها و بازی‌های کامپیوتری دارای ژانرهای مختلفی است به‌عنوان‌مثال ژانر پلیسی، هیجان‌انگیز، ماجراجویی، ترسناک و... وجود تمامی این ژانرهای مختلف موجب آن می‌شود که هر اسکیپ‌روم حال و هوای خاص به خود بگیرد.

اما این روزها در میان تمامی ژانرهای مختلف، ژانر ترسناک است که طرفداران بیشتری دارد برای همین هم عموم اتاق فرارهای کشور به این ژانر رو آورده‌اند.

همان‌طور که گفتیم در این مقاله می‌خواهیم بهترین اتاق فرارهای ترسناک را به شما معرفی کنیم، اما پیش از آن بهتر است بدانیم که چرا ژانر ترسناک، محبوب‌ترین ژانر در میان مردم است.

 

 

ترس چیست؟

ترس یکی از هفت احساس جهانی است که همه در هر مقطعی از زندگی آن را تجربه می‌کنند. ترس با تهدید آسیب جسمی یا عاطفی و روانی به وجود می‌آید. درحالی‌که به طور سنتی یک احساس "منفی" در نظر گرفته می‌شود، اما در واقع نقش مهمی با آگاه‌سازی ما از وجود خطر یا تهدید دارد خواه این خطر جسمی باشد یا روانی.

تجربه‌های ترسناک می‌توانند سه فاکتور اصلی داشته باشند:

1 شدت: آسیبی که تهدید می‌کند چقدر شدید است؟

2 زمان: آیا آسیب همین‌الان اتفاق میفتد یا قریب الوقوع است؟

3 مقابله: آیا در صورت امکان، کاری برای کم‌کردن یا حذف تهدید می‌توان انجام داد؟

 موقعی که بتوانیم به این سه سؤال پاسخ دهیم خطر تهدید برایمان کمتر یا حتی حذف می‌شود، درست همان‌طور که وقتی برای کاهش خطر درمانده هستیم، احساس ترس بیشتر می‌شود. ترس گاهی اوقات بلافاصله پس از غافلگیری رخ می‌دهد و اغلب باتجربه خشم در نوسان است.

 

چرا از ترسیدن لذت می‌بریم؟

بسیاری از ما عموماً دنبال ترس‌های کنترل شده هستیم، درست مثل اسکیپ‌روم‌ها که در معرض خطر ایمن قرار می‌گیریم. تحقیقاتی روی گروهی از مردم در دانمارک انجام شده که در آن تعدادی را به سافاری وحشت (هاتد هاوس یا خانه‌های تسخیر شده) فرستادند و به‌صورت داوطلبانه آنها را با زامبی، قاتلان کودک خوار و ارواح ترساندند، هنگامی که ضربان قلبشان را در نظر گرفتند، یافته‌ها نشان می‌داد که موقع ترس، بدن ما وارد حالت مبارزه، فرار یا توقف می‌شود.

مغز  همیشه کار درست را انجام می‌دهد و به سرعت وضعیت را بررسی می‌کند. همچنین به ما خبر می‌دهد که خطری ما را تهدید نمی‌کند.

در هنگام ترس، بدن ما؛ آدرنالین، دوپامین و اندورفین آزاد می‌کند که این تغییرات بیوشیمیایی احساس لذت و امنیت به ما می‌دهند.

 با این حال ترس برای همه یکسان نیست و هرکدام از ما تعریف و تجربه‌ای متفاوت از آن داریم، بین وحشت واقعی و سرگرمی بی‌ضرر یک مرز باریک یا به اصطلاح نقشه شیرین است که در آن لذت به حداکثر می‌رسد و ترس بیش از حد می‌تواند باعث پریشانی و اختلال در عملکرد شود. ناگفته نماند که در سراسر جهان، حدود 275 میلیون نفر از اختلالات اضطرابی رنج می‌برند که می‌تواند مزمن و ناتوان‌کننده شود و بر مسیر زندگی فرد تأثیر بگذارد.

اما در حقیقت ترس می‌تواند برای ما مفید باشد.

درحالی‌که ترس در طولانی مدت اثرات نامطلوبی مانند افزایش فشارخون و رفتار دفاعی  دارد، ترس کوتاه مدت می‌تواند مزایای روانی داشته باشد.

از دیدگاه روان‌شناختی، ترس کوتاه‌مدت می‌تواند به فرد نشان دهد که قادر به زنده ماندن است و می‌تواند احساسات خود را کنترل کند و  برای محافظت از خود واکنش مناسبی نشان دهد.

یک مطالعه در سال 2009 نشان داد که ترس می‌تواند سیستم ایمنی بدن را نیز تقویت کند. محققان برای انجام این پژوهش گروهی از داوطلبان را به تماشای یک فیلم ترسناک دعوت کردند و هم‌زمان گروهی دیگر در اتاقی آرام نشستند. وقتی که آزمایش‌های این دو گروه را باهم مقایسه کردند دریافتند که افرادی که فیلم ترسناک تماشا کرده بودند به میزان قابل توجهی تعداد گلبول‌های سفید بیشتری نسبت به افرادی که تماشا نکرده‌اند دارند.

 

اتاق فرار احضار

عمارت نفرین شده (مارستون‌ها) سال‌هاست که شب خوش به خود ندیده است، مالکین عمارت یکی بعد از دیگری یا به جنون می‌رسند و یا ناپدید می‌شوند. حال جانسون مالک جدید این عمارت که او نیز تجربه‌های وحشتناکی در این خانه داشته  از گروهی متخصص کمک می‌خواهد.

اتاق فرار احضار یکی از بازی‌های مجموعه اسکیپ روم دات آی آر (escaperoom.ir)   است که اولین بار در سال  1397 در تهران افتتاح شد و سپس در سال 1399 باز طراحی و اجرا شد. ژانر این بازی ترسناک- وهم آلود است و چیزی که باعث می‌شود این بازی به لیست ما اضافه شود این است که  بر خلاف برخی از اسکیپ روم‌ها که بیشتر ترس‌ها بر عهده بازیگر است در این بازی مکانیزم و عوامل مکانیکی جدید و خاص بکار رفته است که در کنار بازیگر می‌تواند به القای احساس ترس کمک کند.

 

اتاق فرار زار

در جنوب کشور اعتقاد دارند که نوعی باد به نام باد زار، سوار بر موج دریا و از طریق بادهای موسمی وارد کشور می‌شود و به شکل‌های مختلفی در بدن انسان رسوخ می‌کند و درد و بیماری میاورد و فرد به اصطلاح هوایی می‌شود و تنها راه رهایی از این ارواح خبیثه گرفتن مراسم زار است که توسط بابازار و یا مامازار برگزار می‌شود. بازی زار هم برگرفته از همین آیین است و شما باید دختر جوانی را از دست زار نجات دهید. این اتاق فرار یکی از بازیهای مجموعه نِکست اسکیپ است.

 

اتاق فرار شب سیزدهم

روستایی دور افتاده را خشکسالی فرا می‌گیرد، مردم برای رهایی از این خشکسالی اختر تنها دختر زال آن منطقه را در سیزدهم ماه رمضان قربانی می‌کنند خشکسالی برداشته می‌شود اما از آن موقع به بعد در شب سیزدهم هر ماه، نفرین بلقیس مادر اختر، جان یکی از کودکان روستا را می‌گیرد. در این بازی شما در نقش گروهی از افراد متخصص باید وارد خانة بلقیس شوید تا بهای نفرین بلقیس را بپردازید تا مردم دهکده را نجات دهید.
شب سیزدهم جز اولین بازی‌های سبک ترسناک به حساب می‌آید که در سال  1398 از مجموعه اسکیپ‌روم دات آی آر (escaperoom.irرونمایی شد. فضاسازی و دکور یکی از نقاط عطف این بازی است به شکلی که جو روستایی در آن به خوبی دیده می‌شود. شاید همین موضوع توانسته این بازی را به یکی از محبوب‌ترین اسکیپ روم‌ها در ژانر ترسناک تبدیل کند.

 

 

اتاق فرار آرماگدون

اینک، آخرالزمان! شما وحشت‌زده و سرگردان در ویرانه‌های شهر و در گریز از زامبی‌ها، به سمت یک کارخانه در حرکت هستید. عده‌ای توانسته‌اند با پناه گرفتن در بخشی از این کارخانه، برای مدتی از گزند حمله زامبی‌ها در امان باشند. اما زندگی در این اجتماع کوچک انسانی چندان ساده نیست. خطر حمله زامبی‌ها، سمی بودن هوا و کمبود منابع آب و غذا هر لحظه ممکن است جریان زندگی در این پناهگاه را به نابودی بکشاند.

آرماگدون اولین بازی در سبک بقا (survival) است، این بازی که از نظر گیم پلی و مکانیک بازی دشوارتر از دیگر بازی‌های اسکیپ رومی است نیازمند تجربه‌های بیشتری نیز است و پیشنهاد می‌کنیم که اگر فقط به دنبال ترس هستید این بازی را انتخاب نکنید.

کار تیمی یکی از عناصر مورد نیاز و لازمه ورود به این بازی است  پس سعی کنید که حتماً با تیمتان هماهنگی کامل داشته باشید.

 

اتاق فرار پنهان شده در سایه

دکتر منفرد و همیلتون بر روی پروژه 1342 که یک پروژه علمی بود کار می‌کردند، اما نتایج ناخواسته‌ای که بدست آمد سروشت شومی برای دانشمندان این پروژه به همراه داشت که باعث بسته شده تحقیقات شد و مدت‌ها خبری از آنها نبود. تا مرگ یکباره خانواده همیلتون که به همراه آن دکتر منفرد نیز ناپدید شد.
تحقیقات پلیس به جایی نرسید، اما همسایه‌ها ادعا دارند که بعضی شب‌ها صداهای عجیبی از دفتر قدیمی دکتر منفرد می‌شنوند. اتاق فرار پنهان شده در سایه، کاری از مجموعه اتاق فرار اسکیپ اسپیرال است و موفق به دریافت دو تندیس از جشنواره اتاق فرار رازگشا شده است.

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات مجالس
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید