ایده و خلاقیت

وسایل سفره عقد محضری چه هستند؟ چه وسایلی باید یر سفره عقد باشد!

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۵ دقیقه تاریخ نگارش: ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۵
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰
دسته ها:

اجزای سفره عقد هریک معنایی ویژه و زیبا دارند. در این مقاله از سالن عقد نقره می خواهیم در خصوص وسایل سفره عقد با شما صحبت کنیم.

وسایل سفره عقد یکی از سفره های سنتی ایرانی و نمادی از عناصر زندگی بخش و تعالی بخش است که پشتوانه ای غنی دارد. در گذشته خانواده ی داماد سفره ی عقد را تهیه و در مراسم بله برون به منزل عروس می بردند و خانواده ی عروس وظیفه چیدن آن را بر عهده داشتند.

امروزه این سفره که نماد شکل گرفتن خانواده است ، را در مراسم عقد می گسترانند و عروس و داماد بر سر آن می نشینند و به خطبه عقد گوش فرا می دهند. اجزای سفره عقد هریک معنایی ویژه و زیبا دارند. در این مقاله از سالن عقد نقره می خواهیم در خصوص وسایل سفره عقد با شما صحبت کنیم.

 

سفره عقد

وسایل سفره عقد به عهده کیست ؟معرفی اجزا سفره عقد باید به روی زمین چیده شود و عروس و داماد در پائین سفره می نشینند . عقد درخانه پدر عروس برگزار می شود . عروس زمانی وارد مجلس می شود که تمامی مهمانها آمده باشند و داماد باید در طرف راست عروس بنشیند که این نیز بازمی گردد به آئینی زرتشتی. برای سفره عقد معمولا از یک تکه ترمه قدیمی که نسل اندر نسل به خانواده عروس رسیده استفاده می شود. معمولا ترمه در وسط یک پارچه سفید قرار می گیرد که وسایل عقدبر روی آن چیده می شود.

معرفی وسایل سفره عقد

1- شمعدان سفره عقد

شمعدان ها در دو طرف آینه قرار می گیرند و شمعهای آن ها زمان جاری شدن صیغه عقد ، نشانی از آرزوی روشنایی و صمیمت در پیوند عروس و داماد می باشد . جنس شمعدان با قاب آینه یکی و به طور معمول نقره برنز یا بلورین میباشد.

 

شمعدان سفره عقد

2- قرآن ، مهر و جانماز سفره عقد

قرآن کریم به نشانه ی مورد تایید قرار داشتن وصلت از سمت خدای بزرگ و درخواست خوشبختی و برکات الهی جلو آینه قرار میگیرد. آینه همچنان که در خرید عروسی آینه در سر لوحه و پس از قرآن مجید قرار دارد ، در سفره عقد رو به رو به عروس و داماد قرار میگیرد تا با نگاه کردن در آن دل هایشان نسبت به یکدیگر مثل آینه صاف و یک دست باشد .

جانماز کنار آینه قرار میگیرد و روی آن مهر و تسبیحی زیبا می گذارند تا گواهی بر پایبندی زوج به اسلام باشد و برکت آن همراه عروس و داماد باشد. این سجاده و زیر مهری کوچک روی آن یا از جنس ترمه قدیمی بجا مانده در خانواده با آستر ساتن خوش رنگی مثل زرشکی و … میباشد یا آن را برای عروس از مخمل سفید تهیه می کنند.

 

قرآن ، مهر و جانماز سفره عقد

3- کاسه نبات سفره عقد

کاسه نبات را در طرفی بالای سفره تشریفات مراسم عقد به شکلی زیبا قرار می‌ گیرد. نبات نشانگر شیرینی پیوند عروس و داماد بوده که به طور معمول آن را از نبات اعلای زعفرانی درست می‌ کنند.

 

کاسه نبات سفره عقد

 

4- نقل و سکه سفره عقد

نقل به معنی شیرینی کام و سکه مخصوص افزایش روزی عروس و داماد سر سفره عقد گذاشته میشود . امروز مخلوطی از نقل سه مروارید و پولک را در بسته بندی های کوچک یا اشکال مختلف و جدید قرار میدهند واین تورها را با شکوفه و روبان تزیین میکنند.

نقل و سکه سفره عقد

5- فندق گردو و بادام در سفره عقد

این خوراکیهای مفید و پرمایه الهی را نیز به نمایندگی گسترده بودن سفره خوراک عروس و داماد و توانمندی آن ها سر سفره عقد میگذارند. نان و پنیر نان را به نشانه برکت خداوند و پنیر را با نیت وسعت روزی و سپید بختی بر سر سفره عقد مینشانند. مطلب تزیین گردو، بادام و فندوق سفره عقد را برای دیدن جدیدترین تزیینات گردو، بادام و فندق سفره عقد را از دست ندهید!

6- تخم مرغ

از اجزای سفره عقد تخم مرغ میباشد. تخم مرغ سفره عقد نماد تولد، باروری و تداوم نسل هاست، از این رو پیداست که گذاشتن آن برسر سفره ی عقد به نیت ادامه نسل زن و مرد و باروری ازدواج آن دو است. اصولا برای تبرک ، تعداد تخم مرغها را پنج یا دوازده میگذارند آن هم به نیت پنج تن دوازده امام (ع)‌ و چهارده معصوم (ع)‌ انتخاب میکنند.

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات مجالس
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید