ایده و خلاقیت

نکات مهم تشریفات مراسم بله برون که باید رعایت شود

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۲ دقیقه تاریخ نگارش: ۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۲:۱۲
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰

اگر در شرف خواستگاری و ازدواج هستید، در این مقاله همراه ما باشید تا نکات مهم تشریفات مراسم بله برون را بدانید.

برای به هم رسیدن دختر و پسران جوان، رسم و رسومات متعددی وجود دارد. یکی از همین رسم و رسوم‌ها، برگزاری مراسم بله برون است. مراسمی که در آن می‌توان ازدواج دختر و پسر را تا حدود 50% رسمی دانست. معمولا این مراسم پس از گذراندن جلسات متعدد خواستگاری، تحقیق و بررسی دقیق و در نهایت به نتیجه رسیدن نهایی، برگزار می‌کنند. به همین دلیل تقریبا برگزاری مراسم بله برون به منظور ایجاد یک نقطه توافق در ازدواج است. در بعضی مواقع این مراسم به عنوان یک نامزدی برگزار می‌شود و تشریفات آن بیشتر از مراسم بله برون عادی است.

به همین دلیل قصد داریم در خصوص نکات مهم تشریفات مراسم بله برون جزییاتی را بررسی کنیم.

پس همراه ما باشید.

 

مراسم بله برون چیست؟

مراسم بله برون چیست؟

مراسم بله‌برون یکی از رسوم ایرانی است که اجرای آن تقریبا برای همه خانواده‌ها انجام می‌شود.معمولاً پس از خواستگاری و قبولی درخواست از سوی خانواده دختر، مراسم بله برون برگزار می‌شود. این مراسم  گاهی با حضور پدر و مادر عروس و داماد آینده برگزار می‌شود و تمامی صحبت‌ها، توافقات و نقطه نظرات مطرح می‌گردد و پس از آن در یک روز دیگر، مراسم بله برون رسمی اجرایی می‌شود. این اقدام به این منظور انجام می‌شود که در حضور بزرگ‌ترها هیچ بحث و ناهماهنگی رخ دهد! به این ترتیب هر دو خانواده در خصوص نحوه ازدواج، زمان عقد، زمان برگزاری عروسی، محل زندگی عروس و داماد و جزییاتی مثل مهریه توافق کرده اند و بدون نگرانی از خراب شدن مراسم، آن را جشن می‌گیرند. در بله برون رسمی بزرگ‌ترهای هر خانواده در این مراسم حضور دارند و معمولاً توافق‌ها و شرایط ازدواجی میان دو خانواده بررسی و تبادل می‌شود. این مراسم نقطه مهمی در روند ازدواج در فرهنگ ایرانی دارد و به عنوان یک مرحله‌ی اساسی برای پیوند دو خانواده محسوب می‌شود.

 

تشریفات مراسم بله برون چیست؟

تشریفات مراسم بله برون چیست؟

آگاهی از تشرفیات مراسم بله برون، اهمیت زیادی دارد. چرا که به شما کمک می‌کند تا با درک نکات مهم تشریفات مراسم بله برون، مراحل اجرای این مراسم را بدانید. آگاهی از جزییات کمک می‌کند تا بدون استرس و نگرانی اقدامات لازم را انجام دهید. همین موضوع کمک می‌کند تا همه چیز را در زمان مقرر، مطابق با ایده آل ها و آرزوهای شخصی برنامه ریزی کنید. به همین دلیل در ادامه به تشریفات مراسم بله برون اشاره می کنیم.

  • دعوت از مهمانان: در پروسه تشریفات مراسم بله برون، نیاز به دعوت از مهمانان دارید. به همین دلیل پس از قبول خواستگاری از سوی خانواده دختر و انجام رفت و آمدهایی جهت آشنایی، پس از به نتیجه رسیدن از خانواده پسر دعوت می‌شود تا در مراسم بله برون شرکت کند. به همین ترتیب از خانواده عروس نیز دعوت می‌شود تا در تاریخ مقرر به منزل عروس مراجعه کرده و شاهد این مراسم باشند.
  • هدایای بله برون: خانواده‌ آقا پسر به طور نمادین و از روی حسن نیت و تعهد به یکدیگر، هدایایی را برای عروس خانم تهیه می‌کنند. این هدایا معمولا شامل کیف، کفش، لباس، پارچه، انگشتر نشان و قرآن با پارچه چادری است. هرچند این روزها نوع هدایا متناسب با سلیقه شخصی عروس تغییر می‌کند.
  • پذیرایی از مهمانان: خانواده عروس موظف به پذیرایی از مهمانان است. به این ترتیب که معمولا در صورت رضایت عروس به شکل نمادین با چای از مهمانان پذیرایی می‌کند و پس از آن سایر اعضای خانواده مسئولیت پذیرایی را برعهده می‌گیرند. پذیرایی از مهمانان با نوشیدنی گرم، سرد، شیرینی و میوه انجام می‌شود. در بعضی موارد نیز پذیرایی شام درنظر گرفته می‌شود.
  • توافقات: در این مراسم، پیمان ازدواج بین دو خانواده به شکل کتبی به تصویب می‌رسد و شرایط ازدواج، همچنین میزان مهریه تعیین می‌شود. استفاده از دفتر بله برون نیز برای برخی افراد گزینه مناسبی است. اما باید بدانید که رسوم هر خانواده متفاوت است و در بعضی موارد، توافقات صرفا کلامی انجام می‌شود و هیچ چیز به عنوان نوشته درج نمی‌گردد.
  • سفره‌ای بزرگ: در برخی مناطق ایران، در این مراسم یک سفره‌ای بزرگ برپا می‌شود و مهمانان و خانواده‌ها در کنار هم نشسته و غذاها و شیرینی‌های مختلف به اشتراک می‌گذارند. اما شکل و فرم مدرن و امروزی این بخش از مراسم بله برون، چیدن میز بله برون با خوراکی‌های مناسب و لوازم پذیرایی است.
  • تدارک جایگاه عروس و داماد:
  • یکی از بخش‌های مهم در مراسم بله برون، جایگاه عروس و داماد است. به این ترتیب که فضایی برای نشستن عروس و داماد مدنظر قرار می‌گیرد که با المان های سلیقه‌ای آن‌ها دیزاین شده است.
  • موسیقی و رقص: در برخی از جشن های بله برون، موسیقی و رقص نیز اجرا می‌شود و مهمانان به جشن و شادی می‌پردازند. برای این بخش نیز به طور سلیقه‌ای می‌توانید از دی جی، موسیقی زنده یا چنین جزییاتی استفاده کنید تا سطح کیفی مراسم را ارتقا دهید.
  • فیلمبردار و عکاس: معمولا لحظات مراسم بله برون بسیار خاطره انگیز است. اگر هر دو خانواده توافق داشته باشند، می‌توانید از مراسم فیلمبرداری و عکاسی کنید. ثبت تصاویر دست کردن انگشتر نشان و طی کردن مراسم آن به شدت جذاب است و میتواند عکس‌های خاطره انگیز و جذابی را برای تان همراه داشته باشد.
  • سفارش کیک مراسم بله برون: استفاده از کیک در سالهای اخری برای مراسم بله برون به شدت رایج شده است. زیبایی و جذابیت آن در میز بله برون بسیار مطلوب است. شما می‌توانید با سفارش کیک با عکس دونفره، نمادی فانتزی و عروسکی از عروس و داماد یا استایل خاص و متناسب با تم مراسم، این جشن را تکمیل کنید و همه چیز را برای یک بله برون شیک و لوکس تدارک ببینید.

 

نکات مهم تشریفات مراسم بله برون

نکات مهم تشریفات مراسم بله برون

برگزاری مراسم بله برون زیر و بم‌های زیادی دارد. اگر بخواهید پذیرایی، دیزاین و جذابیت جشن را در سطح کیفی استاندارد و بالاتر از آن حفظ کنید، نیاز به متخصصین این حوزه دارید. با کمک تیم تشریفات می‌توانید ایده آل های خودتان را پیاده سازی کنید و همه چیز را در زیباترین حالت ممکن عملی نمایید. اطلاع از نکات مهم تشریفات مراسم بله برون به شما کمک می‌کند تا دامنه دیدتان را گسترش دهید و برای اجرای جزییات از متخصصین کمک گرفته، ایده پردازی کنید و اقدامات مناسبی را انجام دهید. به همین دلیل کافی است تا از طریق نکات مهم تشریفات مراسم بله برون، این موضوعات را درک نمایید.

 

1-نیازسنجی اولیه مراسم بله برون

-نیازسنجی اولیه مراسم بله برون

در نیازسنجی اولیه تمام ایده آل های شما توسط تیم تشریفات کشف می‌شود. به این ترتیب می‌توانید مشخص کنید که نیازهای شما چیست و چه اولویت‌ها، ایده آل‌ها و ذهنیتی برای برگزاری مراسم دارید. تعیین نحوه برگزاری این مراسم نیز برعهده شما است. یادتان باشد اطلاعاتی که ارائه می‌کنید، به طور کامل ذهنیت تشریفات و سبک برگزاری جشن را مشخص می‌کند.

 

2-تعیین منو پذیرایی در مراسم بله برون

تعیین منو پذیرایی در مراسم بله برون

با تعیین نیازهای اولیه مشخص می‌شود که سطح برگزاری مراسم چگونه است و تیم تشریفات دقیقا چه خدماتی را باید به شما ارائه کند. تعیین منو پذیرایی با توجه به تعداد مهمانان، نوع و سبک پذیرایی و همچنین بودجه درنظر گرفته شده، ضروری است. به این ترتیب می‌توانید منو پذیرایی مدنظرتان را انتخاب کنید و بدون نگرانی از تامین مواد آولیه و آماده سازی آن ها، از نتیجه لذت ببرید. تعیین منو پذیرایی در مراسم بله برون بخش مهمی است که باید به آن بپردازید.

 

3-تعیین نوع دیزاین مراسم بله برون و جایگاه عروس و داماد

تعیین نوع دیزاین مراسم بله برون و جایگاه عروس و داماد

در مراسم بله برون لوکس، جایگاه عروس و داماد آینده مشخص است و معمولا دیزاین شیک و جذابی برای این بخش مدنظر قرار داده می‌شود. به این ترتیب خیلی راحت می‌توانید نوع و سبک دیزاین مدنظرتان را به متخصصین تیم دکوراسیون تشریفات ارائه کنید. بادکنک آرایی، گل آرایی، ریسه‌های رنگی و نوری، حریر آرایی و دیزاین میز بله برون از رایج‌ترین اقداماتی است که در این حوزه انجام می شود تا همه چیز در زیباترین حالت خودش باشد. استفاده از ایده های جدید مثل دیزاین با نئون یا استفاده از استندهای خاص نیز از جمله امکاناتی است که تیم ایده پرداز ارائه می‌کند.

 

4-خرید حلقه نشان برای مراسم بله برون

خرید حلقه نشان برای مراسم بله برون

شاید در گذشته عروس هیچ خبری از شکل و ظاهر حلقه نشان یا همان حلقه نامزدی نداشت! اما این روزها تعاملات متعدد موجب شده است تا بسیاری از عروس خانم‌ها خودشان شکل و فرم حلقه نشان را انتخاب کنند. برخی دیگر، سلیقه داماد را در این زمینه اولویت می‌دانند و جذابیت حلقه نشان برای آن‌ها چیزی است که 100% سلیقه داماد باشد. اما در صورتی که ایده آل شما انتخاب حلقه نشان باشد، می‌توانید آن را به همراه داماد متناسب با بودجه و شرایط او انتخاب کنید و از نتیجه نهایی لذت ببرید. حلقه نشان عموماً از جنس طلا، نقره، پلاتین، یا طلا سفید ساخته می‌شود و معمولاً یک سنگ قیمتی مثل الماس، زمرد، یا سافیر به آن افزوده می‌شود. سنگ الماس به عنوان سنگ قیمتی پرطرفدار‌ترین انتخاب برای حلقه نشان به شمار می‌آید و به عنوان نماد عقد و عشق انتخاب می‌شود. اما شما سعی کنید متناسب با شرایط مالی همسر آینده تصمیم بگیرید.

 

5-دیزاین هدایای بله برون

دیزاین هدایای بله برون

یکی از نکات مهم تشریفات مراسم بله برون، دیزاین هدایا است. همان طور که در بالا اشاره شد، هدایایی برای عروس خانم از طرف آقای داماد تهیه می‌شود که معمولا با دیزاینی خاص ارائه می‌گردد. این دیزاین باید مطابق با سلیقه شخصی عروس و داماد اجرا شود. استفاده از ایده هایی مثل سبد سفید، قفس فلزی، باکس‌های شیشه‌ای و استندهای مخصوص، کمک می‌کند تا به بهترین شکل ممکن برای این جشن برنامه ریزی کنید و زیبایی بی نظیری را به نمایش بگذارید. یادتان باشد که برای دیزاین هدایا باید حتما از گل، بادکنک، استند، حریر و روبان استفاده شود تا لطافت و زیبایی آن حفظ گردد.

 

6-کیک بله برون

کیک بله برون

یکی دیگر از نکات مهم تشریفات مراسم بله برون، توجه به طرح کیک بله برون است. لازم است بدانید که این کیک باید حتما با هارمونی مطلوب نسبت به دکوراسیون مراسم بله برون و جایگاه عروس و داماد انتخاب شود. توجه به این جزییات کمک می‌کند تا ظاهر چشم نوازی برای این مراسم خاطره انگیز ایجاد کنید. معمولا عروس و داماد خوش سلیقه با انتخاب یک کیک شیک و زیبا که هارمونی طرح و رنگ مطلوبی دارد و از گل های مشابه در گل آرایی برای روی آن استفاده شده است، می‌توانند جذابیت جایگاه را افزایش دهند. استفاده از تاپرهای مخصوص She said YES نیز ایده بسیار جذابی در این زمینه است.

 

7-لباس عروس و داماد در بله برون

لباس عروس و داماد در بله برون

به عنوان یک بخش تشریفاتی خاص که می‌تواند سطح و استایل مراسم را مشخص کند، بهتر است به لباس عروس و داماد بپردازید. خوشبختانه خدمات تشریفات مراسم بله برون تاحدی مطلوب است که به راحتی امکان استفاده از جزییات برای‌تان فراهم است. خدمات مشاوره برای انتخاب استایل و لباس مناسب، می‌تواند زیبایی ظاهرتان را خصوصا در عکس‌ها و فیلم‌ها چند برابر کند. به همین دلیل باید حتما به این نکته توجه کنید. استفاده از یک المان برای هارمونی بین لباس عروس و داماد بسیار جذاب است. کافی است از این ایده استفاده کنید تا به بهترین شکل ممکن همه چیز را نمایش دهید.

 

خلاصه مطلب

آگاهی از جزییات یک مراسم به شما کمک می‌کند تا آن را خوب برگزار کنید اما  دانستن نکات مهم تشریفات مراسم بله برون می‌تواند سطح کیفی برگزاری جشن را متحول کند. به همین دلیل با این نکات و درنظر گرفتن جزییات شانس بالایی دارید تا جشنی بی نظیر را برگزار نمایید.

تجربه شما از برگزاری مراسم بله برون چیست؟ حتما برای ما بنویسید.
امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات مجالس
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید