ایده و خلاقیت

وسایل بله برون چیست؟ + تزیین و لیست وسایل بله برون

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۷ دقیقه تاریخ نگارش: ۱۳ آذر ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۸
تعداد رای‌دهندگان:
۲
۵

در این مقاله هرچیزی که باید از مراسم بله برون بدانید را مو به مو گفته ایم و جذاب ترین مدل های تزیین وسایل بله برون را قرارداده ایم تا ایده بگیرید.

بله برون یکی از مراسم‌های پرهیجان و جذابی است که بعد از گذراندن روزهای پر استرس خواستگاری به آن می‌رسید. در این مطلب، به تمامی ابعاد این مراسم هیجان‌انگیز می‌پردازیم. به مراسم بعد ازخواستگاری و قبل ازجشن نامزدی، مراسم بله‌برون می‌گویند. وظایف خانواده عروس در بله‌برون چنین است که به عنوان میزبان در این مراسم شیرین و رویایی، پذیرای خانواده محترم داماد باشند. خانواده داماد نیز، هدایایی برای عروس تهیه می‌کنند که به همراه تزیین آن را به خانه عروس می‌آورند.

بهترین تزیین میوه بله برون چگونه است؟ تزیین میز بله برون جدید چگونه انجام می‌شود؟ مهمانان مراسم بله برون چه کسانی هستند؟ وسایل بله برون از کجا بخرم؟ وظایف خانواده عروس در بله برون چیست؟ وظایف خانواده داماد در بله برون چیست؟ در ادامه به بررسی پاسخ این سوالات می‌پردازیم.

 

 

از مراسم بله برون بیشتر بدانید

از مراسم بله برون بیشتر بدانید

مراسم بله برون، معمولا بسیار رسمی برگزار می‌شود. میهمان‌های چنین مراسمی نسبت به مراسم خواستگاری تعدادشان خیلی بیشتر است. مهمانان شامل اقوام درجه یک هر دو خانواده یعنی پدربزرگ، مادر‌بزرگ، خاله، عمو، عمه، دایی و  به ندرت و گاها دوستان نزدیک عروس خانم و آقا داماد هستند. به همین دلیل، این مراسم از نظر خانواده عروس و داماد بسیار مهم و خاص به حساب می‌آید و پذیرایی از مهمانان به همراه میوه، شیرینی و کیک بله‌برون شیک و تزیین بله برون، توسط خانواده عروس انجام می‌شود. خانواده عروس، وظیفه دارند که به بهترین شکل از میهمان‌های خود در این مراسم پذیرایی کنند. در این شب هر دو خانواده می‌توانند شناخت بهتری نسبت به آداب و معاشرت‌های هم و طرز برخورد یکدیگر پیدا کنند.

 

در مراسم بله برون چه میگذرد؟

در مراسم بله برون چه میگذرد؟

در این مراسم معمولا پس از وارد شدن همه میهمان‌ها و راهنمایی بزرگ‌تر‌های فامیل به نشستن در بالای مجلس، مراسم معارفه آغاز می‌شود. بعد از این مرحله، معمولا صحبت کردن درخصوص مهریه، شیربها، تاریخ عقد، مراسم نامزدی و عروسی آغاز می‌شود. خانواده‌هایی که رسم و رسوم سنتی‌تری دارند، برای احترام بیشتر به بزرگ‌تر‌ها در شب بله‌برون، بر سر مهریه و شیربها بحث می‌کنند و به نظرات و پیشنهادات بزرگترهای مجلس، احترام می‌گذارند و در نهایت با یکدیگر به توافق می‌رسند. اما امروزه با تغییر آداب و رسوم، بعضی از خانواده‌ها برای حفظ آرامش  و کاهش احتمال سوتفاهم ها و مشکلات این‌چنینی این مراسم که احتمال وقوع آن وجود دارد، تعیین مهریه یا توافقات دیگر را در مراسم بله برون خصوصی مطرح می‌کنند. با چنین اقدامی می‌توانید بین خودتان به توافق برسید و فقط میزان مهریه و شیربها را در مراسم بله برون رسمی مطرح کنید. بعد از اعلام توافقات در مراسم بله برون رسمی، خانواده‌ها جهت اعلام موافقت خود دست می‌زنند و تبریک می‌گویند. بعد ازمشخص شدن مهریه و شیربها و گرفتن بله از خانواده عروس وخود عروس خانم، به بحث شیرین هدایا می‌رسیم که از جانب خانواده داماد تدارک دیده شده است.

 

ضرورت تزیین وسایل بله برون

ضرورت تزیین وسایل بله برون

خانواده داماد بنا بر رسم ورسوم ما ایرانی‌ها که از سالیان قبل وجود داشته است، هدایایی به عروس خانم تقدیم می‌کنند. در زمان‌های قدیم، هدایا را در طبق می‌چیدند و با ربان و تور به زیبایی تزیین می‌کردند. ولی در سال‌های اخیر، بیشتر خانواده‌ها بعد از خرید هدایا، آن‌ها را برای گل‌‌آرایی و تزیین، به گل فروشی‌ها می‌سپارند. بعضی از خانواده‌ها نیز، خوش ذوق و با سلیقه هستند و از خودشان خلاقیت به خرج می‌دهند و هدایا را به زیبایی تزیین می کنند تا از جانب همگان مورد تعریف و تمجید قراربگیرند. در ادامه ضروری‌ترین لوازم بله برون را بررسی میکنیم

 

تزیین کله قند بله برون

تزیین کله قند بله برون

این مراسم بدون گل و شیرینی معنا ندارد و اما تزیین کله‌قند بله‌برون، در بسیاری از جشن‌ها و آیین‌های شاد ایرانی وجود دارد. معمولا بعد پذیرایی شیرینی در مجلس، کله قند تزیین شده توسط یکی از افراد حاضر در مجلس که معمولا شخص ریش‌ سفید مجلس است، از جانب خانواده عروس شکسته می‌شود و جوانان از طرف خانواده داماد نیز، روبه‌روی شخصی که کله قند را می‌شکند، می‌نشینند. آن شخص معمولا در ابتدا برای خوشبختی دو زوج دعا می‌کند و سپس، کله‌قند را می‌شکند. بعد از افتادن کله قند یکی از جوانان حاضر در مراسم، آن را برمی‌دارد و با خود به خانه می‌برد. بعد از گذشت چند روز، مادر عروس به همراه یک کادو (خلعت) به خانه جوانی که کله قند را برداشته است می‌رود تا با تقدیم آن کادو که معمولا یک پیراهن یا پارچه پیراهنی است، کله قند این مراسم را از آن‌ها بگیرد و به همراه مراسمی به نام (قندباشی) به خانه داماد ببرد.

مراسم قندباشی شامل بردن انواع کادو از طرف خانواده عروس به خانواده داماد است که این مراسم برای بعضی شهرستان‌ها برگزار می‌شود.بعضی عقیده دارند علت شکست در بله‌برون این است که خانواده عروس نشان می‌دهند عجله‌ای در شوهر دادن دختر خود ندارند و یا اینکه به معنای دختر و پسر با هم قند زندگی‌شان را شکسته و ما بین هم تقسیم می‌کنیم و مجلس بله‌برون را صمیمی‌تر می‌کنیم.

 

 

انگشتر نشان

انگشتر نشان

انگشتر نشان یکی از اساسی ترین و مهم‌ترین هدایا بله‌ برون است. انگشتر نشان، با حلقه ازدواج متفاوت است و معمولا سبک‌تر از حلقه ازدواج انتخاب می‌شود. بعضی خانواده‌ها این اجازه را می‌دهند که عروس و داماد با یکدیگر برای انتخاب این انگشتر نشان به خرید بروند تا حلقه، باب سلیقه عروس خانم خریداری شود. بعضی خانواده‌ها نیز  با هیات همراه، برای خرید انگشتر نشان به طلا فروشی مراجعه می‌کنند و حضور خانواده را ضروری می‌دانند. بعد ازگرفتن بله ازعروس خانم خانواده داماد یا خود آقای داماد، این انگشتر را دست عروس می‌کند.

بهتر است بدانند که هنگام انتخاب این انگشترحتما این را در‌نظرداشته باشند که دخترخانم‌هایی که انگشتان باریکی دارند، انگشتر ظریف‌تری را انتخاب کنند وآن دخترخانم‌هایی که انگشتان تپل وپهنی دارند انگشتری با نگین درشت‌تری را انتخاب کنند که زیبایی و جلوه خاصی را روی دستانشان نمایان‌گرباشد.

 

پارچه چادری و لباس

پارچه چادری و لباس

چادر سفید یکی از هدایای فراموش نشدنی در بله‌ برون است. این هدیه توسط خانواده داماد روی سرعروس خانم انداخته می‌شود. بعضی ازخانواده‌ها بنا بر خواسته خودشان کیف، کفش، پارچه و مانتو هم درکنار چادر قرار می‌دهند در بعضی مواقع نیز، پارچه چادری در همان مراسم سر عروس خانم می‌شود تا بنابر قد عروس، پایین چادر به سفید بختی برش داده شود..

 

پارچه نامزدی

پارچه نامزدی

معمولا خرید لباس نامزدی یا پارچه برای دوخت لباس نامزدی نیز، در همین خرید بلهبرون انجام می‌شود. انتخاب خرید لباس آماده یا پارچه، معمولا بر عهده عروس خانم و اقای داماد است. برای تزیین پارچه ی لباس عروس نیز، از مراکز ارائه دهنده خدمات بله برون استفاده می‌شود.

 

دفتر بله برون

دفتر بله برون

یکی از وسایل بله برون  که این روزها خرید آن رایج شده است، دفتر بله برون است. در قدیم همه قول و قرار‌ها بر روی یک برگه نوشته می‌شد و عروس و داماد و بزرگ‌تر‌های مراسم  آن را امضا می‌کردند. ولی این روزها، دفتر زیبایی برای چنین کاری ساخته شده است که در آخر مراسم بله برون نوشته و امضا می‌شود. دفتر مخصوص بله‌برون که دارای صفحات شیک و تزیین شده چاپی است، جای خود را به همان برگه‌های قدیمی داده است. پس از گذاشتن قول و قرار‌ها، بله گفتن عروس خانم و تقدیم هدایا توسط خانواده داماد و گرفتن عکس‌های یادگاری، متن بله برون درون این دفترها نوشته می‌شود و این مراسم با آرزوی خوشبختی برای عروس و داماد به پایان می‌رسد.

 

وسایل بله ‌برون از کجا بخریم (مراکز خرید)

وسایل بله ‌برون از کجا بخریم (مراکز خرید)

خرید وسایل بله برون چالشی است که احتمالا با آن مواجه می‌شوید. اما جای نگرانی نیست. چون شما می‌توانید این لوازم را خودتان با سلیقه خودتان بسازید و یا با مراجعه به بورس تزیین وسایل عروس در تهران، پاساژ‌های کوچه برلن، شهر صدف در کوچه رفاهی، قلب بازار بزرگ تهران و یا پاساژ سنتی ستارخان، کلیه لوازم موردنیازتان را پیدا کنید. کانال تلگرام تزیینات بله برون نیز وجود دارد که سبد، قفس و یا باکس‌های مخصوص بله برون را در مدل‌ها ورنگ‌های مختلف باب سلیقه شما ارائه می‌کند. لوازم بله برون در کرج و شهرستان‌های دیگر نیز، به همین ترتیب به فروش می‌رسد.

 

حتما بخوانید: آداب خواستگاری برای خانواده پسر چیست؟

 

خدمات بله ‌برون چیست؟

خدمات بله ‌برون چیست؟

خدمات بله برون شامل تزیین و دیزاین کله قند، جا حلقه ای، سبد نبات،  دفتر بله‌برون، تزیین لباس و وسایل عروس، اجاره دکور واجاره میز با تزیینات دل‌خواه‌تان را شامل می‌شود. امروزه اجاره تزیینات بله‌برون توسط زوج‌ها وخانواده عروس، امری عادی است. حتی شما که در حال مطالعه این مطلب هستید، می‌توانید به‌جای نگرانی از بابت تزیین میوه بله برون، تزیین میز بله برون با بادکنک، تزیین نبات بله برون و دیگر اقلام پذیرایی، به فکر اجاره تزیینات بله‌برون خود باشید. یکی ازعوامل اصلی محبوبیت اجاره تزینات بله‌برون دربین زوج‌ها، این است که دیگرخودشان مجبور به تهیه وسایل که قطعا کاری بسیاردشوار و زمان‌بر است نخواهند بود. در ادامه جذاب ترین ایده‌های تزیین لوازم بله برون را باهم می‌بینیم.

زیباترین  تزیین لوازم بله برون

شیک ترین و جذاب ترین تزیین و لیست وسایل بله برون با شمع و استندهای مختلف برای قراردادن لوازم بله برون

 

شیک ترین  تزیین لوازم بله برون

جذاب ترین و شیک ترین مدل تزیین و لیست وسایل بله برون با تزیین گل و دفتر بله برون

 

خاص ترین  تزیین لوازم بله برون

جدیدترین و شیک ترین مدل تزیین وسایل بله برون با روبان، گل و سبد شیک 2020

 

 تزیین لوازم بله برون 2020

جدیدترین و خاص ترین مدل تزیین وسایل بله برون با تکه پوب قلبی 2020

 

 تزیین لوازم بله برون چوبی

ساده ترین مدل تزیین وسایل بله برون با چوب سی ان سی شده

 

 تزیین لوازم بله برون حلقه

جدیدترین و جذاب ترین مدل تزیین وسایل بله برون - تزیین جا حلقه ای با گل و مفتول 

 

 تزیین لوازم بله برون حلقه نشان

ساده ترین و جذاب ترین مدل تزیین وسایل بله برون با گیاهان مصنوعی سبز

 

 تزیین لوازم بله برون جذاب

جدیدترین مدل تزیین وسایل بله برون با جا حلقه ای شیشه ای و فلزی 2020

 

 تزیین لوازم بله برون صورتی

خاص ترین و جذاب ترین مدل تزیین وسایل بله برون با باکس شیشه ای و فلزی 2020

 

 تزیین لوازم بله برون جدید

جدیدترین مدل تزیین وسایل بله برون با استایل دریایی به وسیله باکس شیشه ای فلزی

 

 تزیین لوازم بله برون باکس شیشه ای

زیباترین و شیک ترین مدل تزیین وسایل بله برون با استفاده از گل و باکس شیشه ای

 

 تزیین لوازم بله برون فلزی

لاکچری ترین و شیک ترین مدل تزیین وسایل بله برون با باکس شیشه ای جاحلقه ای فانتزی

 

 تزیین لوازم بله برون سبز

لاکچری ترین مدل تزیین وسایل بله برون با باکس شیشه ای و تزیین سبز طبیعی

 

 تزیین لوازم بله برون خاص 2020

شیک ترین مدل تزیین وسایل بله برون با استفاده از باکس شیشه ای و لوکس مناسب جاحلقه ای

 

 تزیین لوازم بله برون شیک و لوکس

ساده ترین و شیک ترین مدل تزیین وسایل بله برون با گل و باکس شیشه ای

 

 تزیین لوازم بله برون 2020

مدل تزیین وسایل بله برون با استفاده از باکس های شیشه ای و دور طلایی 2020

 

 تزیین لوازم بله برون فانتزی

خاص ترین و شیک ترین مدل تزیین وسایل بله برون با استفاده از کالسکه فلزی شیک و جذاب 2020

 

 تزیین لوازم بله برون جدید 2020

جدیدترین مدل تزیین وسایل بله برون با استفاده از باکس چوبی با قابلیت درج تاریخ بله برون و اسم روی باکس

 

 تزیین لوازم بله برون 2020 امسال

لاکچری ترین و جذاب ترین مدل تزیین وسایل بله برون و میز بله برون با شمع و گل طبیعی

 

 تزیین لوازم بله برون خاص 2020

خاص ترین و ساده ترین مدل تزیین وسایل بله برون با صدف و ستاره دریایی مناسب دیزاین جاحلقه ای

 

 تزیین لوازم بله برون دریایی

جذاب ترین ایده برای تزیین جا حلقه ای و وسایل بله برون با صدف

 

 تزیین لوازم بله برون باکس چوبی

شیک ترین و زیباترین مدل تزیین وسایل بله برون با استفاده از باکس چوبی جذاب

 

 تزیین لوازم بله برون ایده عکاسی

جذاب ترین و زیباترین مدل تزیین وسایل بله برون با استفاده از اکسسوری های دریایی شیک و جذاب به عنوان جاحلقه ای

 

 تزیین لوازم بله برون زیبا

خاص ترین و شیک ترین مدل تزیین وسایل بله برون با استایل چوبی و روستیک

 

 تزیین لوازم بله برون شیک و خاص

جدیدترین و خاص ترین مدل تزیین وسایل بله برون با استفاده از لانه پرنده و گل آرایی شیک و جذاب 2020

 

 تزیین لوازم بله برون جذاب 2020

خاص ترین مدل تزیین وسایل بله برون با استفاده از باکس چند ضلعی شیشه ای لوکس و جذاب 2020

 

 تزیین لوازم بله برون شیشه ای

ساده ترین و شیک ترین مدل تزیین وسایل بله برون با استفاده از باکس چند ضلعی شیشه ای و فلزی طلایی

 

زیبا ترین  تزیین لوازم بله برون

خاص ترین و جالب ترین مدل تزیین وسایل بله برون با استفاده از برش های چوبی به سبک روستیک

 

خاص ترین و جذاب ترین  تزیین لوازم بله برون

ساده ترین و جذاب ترین مدل تزیین وسایل بله برون با استفاده از صفحات چوبی شیک 2020

 

 تزیین لوازم بله برون شیک

جدیدترین و زیباترین مدل تزیین وسایل بله برون با استفاده از با استفاده از گل آرایی و استندهای شیک

 

 تزیین لوازم بله برون توری

ساده ترین و زیباترین مدل تزیین وسایل بله برون با استفاده از باکس شیشه ای و تزیین پارچه 2020

 

 تزیین لوازم بله برون قو

جدیدترین و لوکس ترین مدل تزیین وسایل بله برون با استفاده از باکس شیشه ای پایه چوبی شیک

 

 تزیین لوازم بله برون رنگی

لاکچری ترین و زیباترین مدل تزیین وسایل بله برون با استفاده از باکس های شفاف لوکس  و جذاب

 

 تزیین لوازم بله برون در سبد

شیک ترین و جدیدترین مدل تزیین وسایل بله برون با استفاده از سبد فلزی شکیل و جذاب 2020

 

 تزیین لوازم بله برون قرمز

گران قیمت ترین و خاص ترین مدل تزیین وسایل بله برون با استفاده از استندهای جذاب 2020

 

 تزیین لوازم بله برون جذاب

ساده ترین و جدیدترین مدل تزیین وسایل بله برون با استفاده از استند گل آرایی شده جاحلقه ای

 

 تزیین لوازم بله برون شیک

ساده ترین و زیباترین مدل تزیین وسایل بله برون با استفاده از گل آرایی و تزیین پارچه چادری و لباس

 

 تزیین لوازم بله برون ساده

ساده ترین و ارزان ترین مدل تزیین وسایل بله برون با استفاده از گل آرایی و روبان شیک 2020

 

 تزیین لوازم بله برون لاکچری

جدیدترین و خاص ترین مدل تزیین وسایل بله برون با استفاده از باکس شیشه ای برای هدایای عروس

 

 تزیین لوازم بله برون لوکس

ساده ترین و شیک ترین مدل تزیین وسایل بله برون با استفاده از گل آرایی 2020

 

 تزیین لوازم بله برون زیبا و شیک

زیباترین باکس با مدل تزیین وسایل بله برون با چمن مصنوعی و گل مصنوعی 2020

 

 تزیین لوازم بله برون کله قند

جذاب ترین و خاص ترین مدل تزیین وسایل بله برون با استفاده از باکس سفید و تور شیک و ساده 

 

 تزیین لوازم بله برون لاکچری 2020

جذاب ترین و زیباترین مدل تزیین وسایل بله برون با استفاده از قفس های فلزی سفید و طلایی 2020

 

 تزیین لوازم بله برون جاحلقه

جذاب ترین و زیباترین مدل تزیین وسایل بله برون با استفاده از استند چوبی و گل آرایی 2020

 

با مراسم بله‌برون در شهر مازندران آشنا شوید

با مراسم بله‌برون در شهر مازندران آشنا شوید

جالب است بدانید که در شهر مازندران، خواستگاری از دختر خانم توسط اقوام نزدیک داماد صورت می‌گیرد. بعد از اعلام رضایت خانواده عروس، فردای آن شب مقداری غذا و شیرینی تهیه می‌شود تا برای خانواده عروس ارسال شود. سپس برای مراسم ارگینون یا همان بله‌برون به خانه عروس می‌روند و با تقدیم انگشتر نشان به عروس، در واقع عروس خانم را برای پسرشان نشان می‌کنند. در همان شب بله‌برون، میزان شیربها را نیزتایین می‌کنند و بعد از این مراسم دوران شیرین نامزدی آغازمی‌شود.

 

حتما بخوانید: سوالات خواستگاری که دخترها باید بپرسند

 

مراسم بله‌برون در شیراز چگونه است؟

مراسم بله‌برون درشیراز چگونه است؟

شاید واژه دلالگی از نظر شما کلمه منفی باشد، اما در زبان شیرین شیرازی، به معنای خواستگاری است. اگر پسر خودش دختر مورد علاقه اش را پیدا کرده باشد مسئله را با خانواده‌اش درمیان می‌گذارد، در غیر این‌صورت، خانواده داماد متناسب با فرهنگ و شرایط خود و فرزندشان به دنبال پیدا کردن دختر خانم مناسب برای همسری می‌گردند. مراسم خواستگاری در این شهر به این صورت است که ابتدا خانواده داماد تنها با حضور خانم‌ها به منزل عروس مراجعه می‌کنند. مادر و خواهرهای داماد برای ملاقات اولیه و مطرح کردن صحبت‌های اولیه با عروس خانم، به منزل آن‌ها می‌روند. درصورتی که در این مرحله به تفاهم برسند، مرحله اصلی خواستگاری با حضور اعضای خانواده و بزرگترها برگزار می‌شود. یکی از آداب و رسوم عروسی در شیراز این است که در شب خواستگاری، طریقه جواب مثبت دادن به داماد متفاوت است. اگر جواب عروس مثبت باشد، با شربت ازم همانان پذیرایی می‌شود و در صورت جواب منفی نوشیدنی دیگری مثل چایی سرو می‌شود و مراسم بله‌برون در شهر شیراز ، مانند شهر تهران برگزار می‌شود.

 

خلاصه مطلب

تزیین هدایای بله برون یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی است که باید درنظر بگیرید. معمولا هدایای بله برون با سلیقه تزیین می‌شوند. اگر بخواهید عکس‌های جذابی از مراسم بله برون داشته باشید، باید باتوجه به عکس‌هایی که در این مطلب قرارداده شده است، ایده های خلاقانه ای برداشت کنید و بهترین میز و تزیین را انجام دهید.

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات مجالس
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید