ایده و خلاقیت

آداب خواستگاری برای خانواده پسر چیست؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۱ دقیقه تاریخ نگارش: ۱۴ آبان ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۸
تعداد رای‌دهندگان:
۶
۳.۳

دانستن آداب و رسوم خواستگاری و ازدواج اهمیت زیادی دارد. در این مطلب، دقیق ترین و بهترین اطلاعات از آداب خواستگاری و وظایف خانواده پسر را توضیح داده ایم.

جلسه خواستگاری یکی از پر استرس‌ترین و سرنوشت سازترین رویدادهایی است که در زندگی تجربه می‌کنید. معمولا خواستگاری‌ها دو مدل است. در مدل اول، آشنایی قبلی وجود دارد و بیشتر در ازدواج‌های دوستانه و فامیلی رایج است. در مدل دوم، هیچ آشنایی وجود ندارد و جلسه آشنایی خانواده ها قبل از خواستگاری برگزار می‌شود. معمولا اطلاع از آداب خواستگاری و نوع رفتاری که در چنین مراسمی دیده می‌شود، اهمیت زیادی دارد. در چنین مراسمی باید از باید ها و نباید های خواستگاری مطلع باشید تا بهترین و موفق‌ترین مراسم خواستگاری را برگزار کنید.

در این مطلب، جدیدترین  سوالات مراسم خواستگاری را به‌همراه نحوه بیان خواستگاری و نکاتی درباره شب خواستگاری بیان می‌کنیم که با دانستن آن، می‌توانید مهم‌ترین شب زندگی‌تان را با موفقیت به پایان برسانید.

پس تا پایان همراه ما باشید.

 

در مراسم خواستگاری چه بگوییم؟

در مراسم خواستگاری چه بگوییم

در مراسم خواستگاری، خانواده عروس و داماد یکدیگر را ملاقات می‌کنند. معمولا، برداشت اولیه‌ای که خانواده‌ها از یکدیگر دارند، سرنوشت نهایی ازدواج دختر و پسر را مشخص می‌کند. پس بدیهی است که در چنین مراسمی، باید حتما به ریزه کاری‌ها دقت کنید. نوع برخورد با خانواده طرف مقابل، نشان دهنده شخصیت، پرستیژ و فرهنگ خانوادگی‌تان است. سعی کنید، تمام صحبت‌ها را از قبل مرور کنید و سوالات خانواده ها در خواستگاری را بخوانید. اولین برخورد با مادر خواستگار برای عروس خانم بسیار مشکل است، پس درک کنید و با لبخند و برخورد مناسب، جو حاکم بر مراسم خواستگاری را لطیف‌تر کنید. سوالات پدر دختر در خواستگاری معمولا در حیطه کسب اطلاع از ویژگی‌های خانوادگی است. موضوعات ساده و شناختی در این مراسم بیان می‌شود. سعی کنید، اطلاعات را خیلی ریز و جزئی نپرسید.

سعی کنید، خواستگاری بدون حضور پسر نباشد. هرچند این رسم در بعضی خانواده‌ها وجود دارد.

 

حتما بخوانید: سوالات خواستگاری که پسرها باید بپرسند

 

وظایف خانواده داماد در اولین جلسه خواستگاری

وظایف خانواده داماد در اولین جلسه خواستگاری

معمولا، طرفین ازدواج در روز خواستگاری وظایفی را برعهده دارند. اطلاع از این وظایف، کمک زیادی به بهبود روند برگزاری خواستگاری می‌کند. برای مثال، خانواده عروس باید باتوجه به عکس شیرینی خواستگاری و دیزاین آن، بهترین مدل چیدن میز پذیرایی خواستگاری را برای پذیرایی از خانواده داماد تدارک ببینند. اطلاع از ترتیب پذیرایی در خواستگاری، کمک زیادی به آن‌ها می‌کند. به همین ترتیب، خانواده داماد نیز، وظایفی برعهده دارند. در ادامه به بررسی دقیق‌تر وظیفه خواهر داماد در خواستگاری،  مادر داماد و سایر وابستگان درجه یک می‌پردازیم.

 

حتما بخوانید: مهم ترین نکات مراسم بله برون که حتما باید بدانید

 

1.هماهنگ کردن روز خواستگاری

هماهنگ کردن روز خواستگاری

یکی از مهم‌ترین و اولین برخوردی که بین خانواده داماد و عروس اتفاق می‌افتد، تماس تلفنی است که مادر داماد برای هماهنگی روز خواستگاری و مطرح کردن درخواست خواستگاری، برقرار می‌کند. احتمالا در ذهن‌تان تمایل دارید که اموزش زنگ زدن برای خواستگاری را بخوانید. درواقع، این آموزش چندان پیچیده نیست. کافی است، مادر داماد (درصورتی‌که مادر داماد به هر دلیلی حضور ندارند، خواهر داماد یا یکی از بزرگ‌ترهای او و ترجیحا خانم، این وظیفه را برعهده بگیرند) با دریافت شماره تماس مادر عروس، اقدام به تماس تلفنی می‌کند. در چنین شرایطی، معمولا مادر داماد با درنظر گرفتن آداب خواستگاری در اسلام یا روانشناسی خواستگاری، با ادب، احترام و حس مثبت، اقدام به صحبت با مادر عروس می‌کند. در این مکالمه، معمولا درخواست به‌صورت کاملا رسمی و مودبانه بیان می‌شود. اگر آشنایی قبلی وجود نداشته باشد، معمولا مادر داماد یک معرفی کوتاه و مختصر از خانواده و داماد انجام می‌دهد و تعیین روز خواستگاری را به مادر عروس محول می‌کند. مادر عروس پس از مشورت با عروس و پدر خانواده، با مادر داماد تماس می‌گیرد و روز خواستگاری را مشخص می‌کنند.

بیشتر بخوانید : معرفی بهترین تشریفات مجالس و تشریفات عروسی در تهران

سفارش گل خواستگاری

سفارش گل خواستگاری

معمولا، یکی از کارهای مهمی که بر عهده خانواده داماد است، سفارش گل خواستگاری است. این گل معمولا بسیار زیبا، فاخر و در شان خانواده عروس سفارش داده می‌شود. در بعضی مواقع دسته گل برای اولین جلسه خواستگاری خریداری می‌شود. در برخی مواقع نیز، سبد گل برای مراسم خواستگاری سفارش داده می‌شود. سعی کنید، برای چنین مراسمی از گل‌های رز، لیلیوم، مگنولیا، زنبق، مریم و سایر گل‌های فصل استفاده کنید.

سفارش سبد گل یا دسته گل با گل‌های گلایل و میخک های بسیار درشت، معمولا توصیه نمی‌شود.

 

سفارش شیرینی برای خواستگاری

شیرینی خواستگاری

معمولا، همراه داشتن شیرینی در اولین جلسه خواستگاری نشان از حسن نیست شما به‌عنوان خانواده داماد است. سعی کنید، یک مدل شیرینی خوشمزه، تازه و باکیفیت را به یکی از شیرینی فروشی‌های خوب سفارش دهید. سفارش شیرینی باعث می‌شود تا راس ساعت موردنظرتان، شیرینی دل‌خواه‌تان آماده باشد. درغیراین‌صورت مجبور هستید، یکی از شیرینی‌های آماده را برای خواستگاری تهیه کنید.

 

کسب اطلاع درخصوص سوالات خانواده عروس از داماد در خواستگاری

کسب اطلاع درخصوص سوالات خانواده عروس از داماد در خواستگاری

یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که باید پیش از جلسه خواستگاری به آن بپردازید،  اطلاع از سوالاتی است که در این مراسم پرسیده می‌شود. معمولا، اطلاع از این‌که در مراسم خواستگاری چه بگوییم اهمیت زیادی دارد. شما باید بدانید که به‌عنوان خانواده داماد، باید با نهایت احترام در این جلسه حاضر شوید. شروع صحبت در جلسه اول خواستگاری با شما است. هرچند، آداب جلسه دوم خواستگاری نیز حکم می‌کند که شما شروع کننده صحبت باشید. پرسیدن سوالات متعدد درخصوص درآمد خانواده عروس یا عروس، اصلا پیشنهاد نمی‌شود. سعی کنید، درخصوص هر موضوعی که کنجکاو به کسب اطلاعات هستید، حتما به‌صورت درخواستی مطرح کنید و از جملات امری استفاده نکنید.

یادتان باشد در جلسه خواستگاری نباید چیزی شبیه به جلسه بازپرسی شبیه سازی کنید.

 

 

مجلس را به دست بگیرید

جلسه خواستگاری

یکی از کارهای مهمی که باید توسط خانواده داماد انجام شود، باز کردن بحث ازدواج است. جملات خواستگاری، باید با دقت بیان شوند. سعی کنید، بعد از خوش آمد گویی که از سوی خانواده عروس با آن روبه‌رو شدید، بحث را توسط یکی از بزرگ‌ترهایی که به همراه دارید آغاز کنید. معمولا، خانواده عروس با حجب و حیا، هیچ صحبتی در این‌خصوص نخواهند کرد. این شمایید که باید درخصوص ازدواج صحبت کنید و در ابتدا، خانواده  خودتان را معرفی کنید و آقا پسرتان را بدون بزرگ‌نمایی به خانواده عروس معرفی کنید. معمولا بعد از این صحبت‌ها، باید از خانوادهه عروس درخواست کنید که صحبت را ادامه دهند و درخصوص خانواده توضیحاتی ارائه کنند.

 

 

پایان جلسه خواستگاری جلسه بعد را هماهنگ کنید

پایان جلسه خواستگاری جلسه بعد را هماهنگ کنید

در پایان مراسم، سعی کنید درخصوص جلسه بعدی صحبت کنید. درواقع، باید درخصوص نحوه خبر گرفتن از نتیجه جلسه خواستگاری و تمایل خانواده عروس به برگزاری جلسه دوم خواستگاری صحبت کنید. بسیاری از خانواده‌ها، بعد از چنین جلسه‌ای ازطریق تماس تلفنی تمایل یا عدم تمایل‌شان به برگزاری جلسه دوم خواستگاری عنوان می‌کنند. بعضی از خانواده‌ها نیز، در طی تماس تلفنی، برای بازدید پس دادن در منزل داماد، برنامه ریزی می‌کنند. تفاوت‌های این‌چنینی در رسم و رسومات، به خانواده ها مربوط می‌شود. اگر چنین رسم و رسوماتی دارید، حتما درخصوص آن باخانواده طرف مقابل صحبت کنید.

 

 

نکات مهم در خواستگاری

نکات مهم در خواستگاری

جلسه خواستگاری، آن قدر با اهمیت است که باید برای برگزاری آن به اندازه کافی تحقیق کنید. عدم آمادگی برای شرکت در چنین مراسمی، سو‌تفاهم‌های زیادی ایجاد می‌کند که در نهایت، به برهم خوردم مراسم خواستگاری و ازدواج می‌رسد. پس سعی کنید با احترام و صمیمانه، اقدام به برقراری ارتباط کنید. اصلا لحن تند، طلبکارانه و کنایه آمیز نداشته باشید. برای معرفی خود و خانواده‌تان، اصلا بزرگنمایی نکنید و با نگاه از بالا به پایین معرفی را ادامه ندهید. یادتان باشد، شخصیت خانوادگی شما در همین جلسه عیان می‌شود. سرنوشت ازدواج دو عاشق، به رفتارهای شما بستگی دارد. پس سعی کنید، نسبت به نگاه‌ها، صحبت‌ها و رفتار کلی‌تان، دقت کافی داشته باشید.

 

حتما بخوانید: آداب خواستگاری برای خانواده دختر چیست؟

 

لباس مناسب برای رفتن به خواستگاری چیست؟

لباس مناسب برای رفتن به خواستگاری چیست؟

سوال همیشگی خانم‌ها درخصوص لباس پوشیدن این است که چه چیزی مناسب استفاده در مراسم خواستگاری است؟ قطعا از مشکلات خواستگاری، همین دید ریزبینانه‌ای است که در آن حاکم است. خانواده عروس در اولین برخورد، دید کلی نسبت به شما پیدا می‌کنند. پس سعی کنید، باتوجه به ویژگی‌های این مراسم مهم و هیجان‌انگیز، اقدام به انتخاب لباس کنید. سعی کنید، بر اساس استایل‌ شخصی‌تانف لباس مناسبی انتخاب کنید. پوشیدن یک لباس رسمی مرتب، به دور از تجملات و فخر فروشی‌ها، بهترین انتخابی است که می‌توانید برای مراسم خواستگاری انتخاب کنید.

 

حتما بخوانید: تزیین انگشتر نشون بله برون + فیلم

 

وظایف خانواده داماد در دومین جلسه خواستگاری

وظایف خانواده داماد در دومین جلسه خواستگاری

جلسه دوم خواستگاری اهمیت بسیار زیادی دارد؛ اما استرس آن به حد و اندازه اولین جلسه خواستگاری نیست. در این جلسه، معمولا خانواده عروس سعی در شناخت دقیق‌تر خانواده داماد و داماد آینده‌شان دارند. پس طبیعی است که سوالاتی در این جلسه مطرح شود. سوالات این جلسه معمولا در خصوص گذشته داماد، حال حاضر او و آینده است. درواقع، داماد در جلسه دوم خواستگاری باید با اجازه از بزرگ‌ترها و به دعوت یکی از افراد بزرگتر خانواده، اقدام به ارائه توضیحاتی درخصوص برنامه‌های آینده، شغل و موارد این‌چنینی داشته باشد. در همین شرایط، ممکن است سوالاتی در ذهن خانواده دختر ایجاد شود که پرسیده خواهد شد. در چنین شرایطی، پاسخگویی داماد با آرامش، متانت و صداقت، مهم‌ترین بخش ماجرا است. معمولا در جلسه دوم خواستگاری، خانواده داماد صحبت‌های جدی‌تری درخصوص ازدواج پیش می‌کشیند و بعد از آن، برای مراسم بله برون برنامه ریزی می‌شود. اگر می‌خواهید بدانید که در جلسه دوم خواستگاری چی ببریم، باید به رسم و رسومات خانواده خودتان و طرف مقابل‌تان توجه کنید. معمولا، بردن شیرینی و سبد گل رایج است. در برخی موارد، انگشتر نشون نیز در همین جلسه به دختر داده می‌شود و در مراسم بله برون، همان انگشتر را به‌صورت رسمی در حضور بزرگ‌ترها ارائه می‌کنند.

 

حتما بخوانید: تشریفات مراحل ازدواج از خواستگاری تا ازدواج در ایران [100% کامل]

 

خلاصه مطلب

موفقیت در جلسه خواستگاری، موضوع مهمی است که باید درنظر بگیرید. با کسب اطلاعات درخصوص سوالات خواستگاری و وظایفی که خانواده داماد و عروس برعهده دارند، می‌توانید مراسم خواستگاری خوب و موفقی برگزار کنید و آینده دو زوج را رقم بزنید.

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات مجالس
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله
ساره سلیمیان
۵ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۴

سلام منم می خوام برم خواستگاری لطفا دعا کنیدبا موفقیت باشه.🪴

پاسخ
ساره سلیمیان
۵ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۷

سلام انشاالله به کمک ویاری خداوامام زمانم می خوام برم خواستگاری لطفا دعا کنید با موفقیت باشه وهمه جوانان خوشبخت بشن وجوان من هم همینطور

امین
۵ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۷
سلام توی شب خواستگاری از هیچ کسی جز حواس جمع خودت کاری بند نمیاد پس با دل قرص و اعتماد به نفس بالا برو امیدت هم به خدا باشه دیگه بقیه چیزها میشه تقدیر انشالله که ازدواج باش
پاسخ
الهه
۲ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۳

متأسفانه فرهنگ ما طوریه که انگار خانواده پسر درجه اول و خانواده دختر جنس درجه دوم هستند! بیچاره اونایی که دختر دارن! باید پسرها با هر عیب و ایراد بیان ببینن نظر بدن و.... همیشه از آمدن خواستگار به خونه مون وحشت داشتم نه اینکه دخترم عیبی داشته باشد ولی خانواده پسرها خیلی زیاده خواه هستند و دست روی دخترایی می ذارن که از خودشون چند مرتبه بالاترین! منم بدم میاد یه پسر که در شأن دختره ما را نپسنده و اونی که پایین تره بیاد جلو

ز. خ
۲ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۳
خوب جلسه اول تو خونتون راه ندین که خیلی به زحمت نیفتید اگه میتونید کسی را بفرستید پسر را از قبل ببیند و یه جورایی به قول معروف آمارشونو در آرید اینجا که ما هستیم (اصفهان) همه همین کار رو میکنند برای برادرام همش جلسات اول هتل و کافی شاپ بوده و به خرج پسر و برای خانواده دختر بی زحمت بوده تا جایی که کاملا همدیگه رو پسندیدن بعد رفتن خونه عروس برای اولین بار
کیان
۲ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۳
با این طرز فکر شما خدا به داد اون پسری برسه که داماد شما بشه .خانم بالاتر از بقیه
پاسخ
رضا
۱۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۷

اقا سلامشرمنده یه سوال واسم پیش اومده من پنجشنبه قرار ملاقات دارم نمیدونم چی میشه گزاشت اسمشو حاستگاری نیست ..من باب آشنایی با دختر خانومه ک همو ببینیم ک اینم درخواست پدر دختر بوده البته به اتفاق مادر بنده و ایشون اونم بیرون از خانه حالا همین نمیدونم بریم کافه،رستوران،پارک کجا بریم موندم این از این دوم اینکه دختر رو معرفی کردن به صورت سنتی پیدا کردن حالا من چی بگیرم گل بگیرم شیرینی بگیرم نگیرم موندم ....اولین بارم هستش میرم مثلا خاستگاری... این از این واینکه شما هر چی تو مطالب خودندم فقط گفتید دختر چی از پسر بپرسه نگفتید مرد هم چ سوالاتی بپرسه ...منم میخوام بدونم چی باید بپرسم و یا در مورد سوالهای پرسیده شده چی جواب بدم ...طرف گفته معیار هاتون واسه ازدواج چیه من چی بگم یا انگیزتون از اردواج چیه ...خب چی بگم یه کمکی هم به ما پسرا کنید یه خورده تقلب برسونید بابا برا بار اول دتریم میریم.ممنون میشم یه راهنمایی کنید؟؟!؟!

علیز
۱۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۷
سلام ترجیحا کافه بهتره باید از قبل بررسی کرده باشید ک در شان خانواده عروس باشه لازم نیست گل و شیرینی بگیرید و اینکه سوالاتی ک میپرسید کاملا شخصیه میتونید هر چی پرسید نظر خودشم بپرسی خخخ در مورد سوال میتونید راجع ب هدف هاشون برای زندگی قصدشون از ازدواج نوع پوشش و هرچیزی ک برای شما مهمه
پاسخ
نظر خود را ثبت کنید