ایده و خلاقیت

مهم ترین نکات مراسم بله برون که حتما باید بدانید

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۴ دقیقه تاریخ نگارش: ۲۳ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۰
تعداد رای‌دهندگان:
۱۰
۳.۴

بله برون چیست؟ آداب و رسوم مراسم بله برون کدامند؟ صحبت های مهم در مراسم بله برون چیست؟ پاسخ تمام سوالات در این مقاله بررسی شده است.

یکی از مراحل ازدواج در ایران، مراسم بله برون است. این مراسم، معمولا با حضور بزرگان فامیل و نزدیک‌ترین افراد به عروس و داماد برگزار می‌شود. دوران شیرین و جذاب نامزدی، بعد از بله برون رسمی، شروع می‌شود. در مراسم بله برون تصمیم گرفته می‌شود که، برگزاری مراسم عقد و عروسی چه روزی باشد؟ میزان مهریه توافق شده چقدر است؟ چه تعهداتی با آقای داماد است؟ عروس و داماد، قرار است کجا زندگی کنند؟ و صدها حرف و سخن دیگر! رسم و رسومات مختلفی در بله برون وجود دارد که در خانواده‌های مختلف و قومیت‌های مختلف باهم تفاوت دارند. در این‌جا رایج‌ترین رسوم بله برون را می‌خوانید.

اگر میخواهید جزییات مراسم بله برون را بدانید و نکات مهم آن را درک کنید، تا پایان همراه ما باشید.

 

مراسم بله برون چیست؟

مراسم بله برون

بله برون، یکی از مراسم‌های قبل از عقد است. در این مراسم، میزبان، خانواده عروس خانم است. اگر در شرف ازدواج هستید، لازم است با دقت زیاد این مقاله را مطالعه کنید تا با رسومات این شب هیجان‌انگیز آشنا شوید. در مراسم بله برون، خانواده‌های نزدیک آقای داماد و عروس، کنار هم جمع می‌شوند. پذیرایی، مشابه پذیرایی مراسم خواستگاری است. معمولا رسم بر این است که، بعد از پذیرایی چای یا نوشیدنی خنک، یکی از اعضای خانواده داماد (معمولا پدر، مادر یا یکی از بزرگان فامیل) سر صحبت را باز می‌کند و اقوام آقای داماد را معرفی می‌کند؛ در این شرایط اکثرا نسبت این افراد با داماد، گفته می‌شود. بعد از آشنایی نسبی با خانواده داماد، نوبت انجام همین‌ کار توسط خانواده عروس است. برای این معارفه اصلا عجله نکنید، هول نشوید و همه‌چیز را یک شب قبل از بله برون با خانواده مرور کنید.

بعد از معرفی و آشنایی اقوام جدید با یکدیگر، زمان مناسب برای صحبت‌های جدی در خصوص، میزان مهریه، شغل آقای داماد، میزان درآمد و محل زندگی آن‌ها است. در گذشته، نیمی از بله برون‌ها، با بحث‌های اینچنینی به‌هم میخورد! اما این روزها، با افزایش سطح شعور و فرهنگ مردم، خانواده عروس و داماد، در جلسه‌ای خصوصی‌تر، درمورد تمام این مسائل صحبت می‌کنند و بعد از، به ‌نتیجه رسیدن، مراسم بله برون رسمی را برنامه‌ریزی می‌کنند. با این‌کار، احتمال هر گونه بحث و ناراحتی ازبین می‌رود.

 

در مراسم بله برون درمورد چه مسائلی صحبت می‌شود؟

در مراسم بله برون درمورد چه مسائلی صحبت می‌شود؟

همان‌طور که گفته شد، مراسم بله برون در هر خانواده متفاوت است و بستگی به سطح فرهنگ و آداب‌ و‌ رسوم آن خانواده دارد. به‌ همین دلیل، برای اطلاع از تمام موضوعاتی که گفته می‌شود، رسوم خانوادگی خودتان را بررسی کنید! در این مراسم، میزان مهریه مشخص می‌شود. صحبت درمورد میزان جهیزیه عروس نیز بخشی از صحبت‌های شب بله برون در میان عده‌ای از مردم است. معمولا وضعیت شغلی آقای داماد و وضعیت مالی داماد بررسی می‌شود. در نهایت اگر رسم شیربها وجود داشته‌باشد، میزان آن‌ را اعلام می‌کنند و خانواده‌ها باهم توافق می‌کنند. در این مراسم، اگر شروط ضمن عقد مدنظر عروس و داماد باشد، عنوان می‌شود تا درمورد آن توافق شود. مشخص کردن زمان عقد، عروسی و همچنین سبک برگزاری عروسی و مراسم‌ها، از جمله موضوعاتی است که در بله برون می‌شنوید. هریک از خانواده‌ها، رسوم خاصشان را با خانواده مقابل مطرح می‌کنند. دقت کنید که تمام مراحل بعدی ازدواج، تحت شعاع همین مراسم است؛ پس با شفافیت و صداقت، تمام نیازها، اهداف، مشکلات و محدودیت‌هایتان را عنوان کنید.

 

چه افرادی را باید به مراسم بله برون دعوت کنید؟

مهمانان مراسم بله برون

سوال عده زیادی این است که، چه افرادی را باید به مراسم بله برون دعوت کرد؟ آیا لازم است دوستان نزدیک را دعوت کنیم؟ باید گفت خیر! این مراسم بسیار رسمی و خصوصی است. در گذشته، تنها بزرگان فامیل، به این مراسم دعوت می‌شدند؛ اما این روزها به‌ جهت خصوصی‌تر شدن مراسم‌ها و محدودیت‌های پذیرایی، فقط نزدیکان به این مراسم دعوت می‌شوند.

افرادی که لازم است به مراسم بله برون دعوت کنید، شامل عمو، عمه، خاله، دایی، مادربزرگ و پدربزرگ است. اگر فضای مناسبی برای پذیرایی داشته‌ باشید می‌توانید، از همسران این افراد هم دعوت کنید تا در مراسم، حضور داشته‌ باشند؛ اما درصورتی‌که فضای پذیراییتان محدود است، با عذرخواهی از این افراد و اطلاع دادن این مشکل، می‌توانید این افراد را از لیست حذف کنید. دقت کنید که، به‌دلیل رسمی‌ بودن مراسم، حضور دوستان لزومی ندارد. مگر اینکه به‌ دلایل شخصی، احترام زیادی برای فردی قائل باشید، در این‌صورت می‌توانید، او را به‌طور استثنا، به مراسم دعوت کنید.

 

پذیرایی در مراسم بله برون چگونه است؟

پذیرایی در مراسم بله برون چگونه است؟

معمولا سبک پذیرایی در مراسم بله برون متناسب با فرهنگ و رویه هر خانواده متفاوت است. اما به طور کلی برای یک پذیرایی کلاسیک و رسمی، باید ابتدا نوشیدنی مناسبی را انتخاب کنید. این کار با استفاده از شربت در فصول گرم سال و چای برای فصول سرد آغاز میشود. بهتر است بدانید که پذیرایی در این مراسم میتواند توسط فردی غیر از عروس انجام شود. عروس خانم با درخواست از خواهر یا سایر اقوام نزدیک خود میتواند این مسئولیت را محول کند. نکته مهم بعدی، استفاده از شیرینی است. شما باید برای این مراسم از شیرینی های کوچک استفاده کنید که خوردن آن برای مهمانان مشکل نباشد. استفاده از میوه های تازه فصل نیز می‌تواند رنگ و بوی مطلوبی در مراسم ایجاد کند.

 

صحبت‌های مهمی که در بله برون فراموش می‌شود!

صحبت‌های مهمی که در بله برون فراموش می‌شود!

گاهی به‌دلیل تمرکزی که روی مسائل مالی ایجاد می‌شود، نکات مهم دیگر، از یاد می‌رود. نکاتی که ممکن است در آینده، به دلیل عدم توافق بر سر آن‌ها، زندگی تلخ شود. یکی از این موضوعات مهم، ادامه تحصیل است. سعی کنید در این جلسه، حتما بر سر مسائلی مانند ادامه تحصیل پس از ازدواج، انتخاب محل زندگی مشترک (شهر مورد نظر جهت زندگی)، رسم و رسوم‌ها، میزان توقعات مالی و... صحبت کنید. گاهی همین مسائل ریز، مشکلات بزرگی در زندگی ایجاد می‌کنند. به دلیل اهمیت این موضوع، سوالات بله برون میتواند به شما کمک کند. چرا که با درک عمیق از تمام جزییات، افکار و خط مشی فرد مدنظرتان در زندگی میتوانید بدون نگرانی و استرس مراسم را دنبال کنید.

 

چرا نباید بچه‌ها را به مراسم بله برون دعوت کرد؟

چرا نباید بچه‌ها را به مراسم بله برون دعوت کرد؟

بله برون، مراسم بسیار رسمی است. باید بدانید که مهمانان شما در این مراسم، فقط افراد بزرگسال هستند. این مراسم، اصلا جای مناسبی برای حضور کودکان و بچه‌ها نیست. سعی کنید از مهمانان خود، محترمانه درخواست کنید که، کودکان را برای چند ساعت به یکی از اقوام بسپارند. حضور کودکان در مراسم بله برون، باعث شلوغی و همهمه می‌شود و ممکن است نظم مراسم را برهم ‌زند. هرچند بسته به شرایط ویژه خانواده میتوانید در این زمینه گفت و گو کنید! اما یادتان باید که به هر دلیلی اگر طرف مقابل اصرار بر حضور کودکان از جانب خانواده خود داشت، در خصوص آن بحث نکنید تا دلخوری ایجاد نگردد. 

 

هدیه خانواده داماد به عروس در مراسم بله برون

هدیه خانواده داماد در بله برون

از قدیم مرسوم بوده که، در مراسم بله برون، خانواده داماد با گل، شیرینی و هدیه به خانه عروس می‌آمدند. این رسوم، تا حد زیادی این روزها نیز رایج است. خانواده داماد، هدایایی مثل چادر عروس، لباس، کفش و کیف، قرآن و حلقه نامزدی یا همان حلقه نشان را، با خود به مراسم بله برون می‌آورند. در قدیم، این هدایا روی سینی‌های بزرگی به منزل پدر عروس می‌آمد، اما این روز‌ها برای تزیین هدایا، از باکس و سبد گل استفاده می‌شود. اگر تاریخ مراسم بله برونتان نزدیک است و به چیدمان و تزیینات اهمیت می‌دهید، می‌توانید ایده‌های بسیاری از تزیین هدیه‌ بله برون پیدا کنید. یادتان باشد که این موارد بخشی از تجملاتی است که در سالهای اخیر رنگ و بوی لوکس تری به خود گرفته است. پس تحت هیچ شرایطی برای اجرای آن خودتان و همسر آینده را به دردسر نیاندازید.

 

آرایش و میکاپ مناسب مراسم بله برون چیست؟

آرایش و میکاپ مناسب مراسم بله برون چیست؟

سعی کنید برای آرایش و میکاپ صورت، ساده‌ترین و ملیح‌ترین آرایش را انتخاب کنید. اصلا سمت آرایش‌های غلیظ و تند نروید. مطمئن باشید که با ارایش ملایم و کمی گریم چهره، بی‌نظیر هستید. اگر برای آرایش بله برون به آرایشگاه می‌روید، حتما تاکید کنید که میکاپ لایت و دخترانه مدنظر شما است. به هیچ‌وجه آرایش تند با خط چشم بلند و سایه تیره و دودی را قبول نکنید. تنها نکته مهم، کانتور صورت است، که اگر طبق اصول انجام شود، تمام نواقص احتمالی صورت را محو می‌کند و چهره واقعی و جذابتان را نمایان می‌کند. سعی کنید بهترین و زیباترین آرایش را انتخاب کنید و تغییرات عجیب و غریب انجام ندهید.

 

لباس مناسب بله برون چیست؟

لباس مناسب بله برون چیست؟

بله برون، اولین مراسمی است که با اقوام درجه یک آقای داماد روبه‌رو می‌شوید. در این مراسم، لازم است زیبا و باوقار باشید. انتخاب صحیح لباس، کمک بسیار زیادی به آراستگی‌تان می‌کند. سعی کنید، لباسی انتخاب کنید که دخترانه باشد، پیراهن یا بلوز‌ و‌ دامن، ترکیب مناسبی برای لباس بله برون است. در این مراسم می‌توانید رنگ لباستان را با رنگ لباس آقای داماد هماهنگ کنید تا عکس‌های زیباتری از این مراسم خاطره‌انگیز ثبت کنید. استفاده از رنگ‌های تیره و مشکی توصیه نمی‌شود.

 

کیک بله برون فراموش نشود!

کیک بله برون فراموش نشود!

مراسم بله برون، در نهایت رسمیت، شیرین است. شیرینی این مراسم، از پذیرایی آن مشخص است. معمولا بعد از صحبت‌های مهم این مراسم و دست‌کردن انگشتر نشان، نوبت بریدن کیک بله برون است. این رسم در هر خانواده‌ای متفاوت است، گاهی سفارش کیک بله برون، با خانواده داماد است، در بعضی خانواده‌ها، این‌ کار توسط خانواده عروس انجام می‌شود. در هر صورت، مهم کیک و طرح آن است، که فرصت داشتن میز بله برون جذابی را برایتان مهیا می‌کند. اگر کمی خلاق باشید، بهترین ایده برای رنگ و طرح سفارش کیک را می‌توانید با درنظرگرفتن هارمونی رنگ آن، با لباستان انتخاب کنید. با این اقدام، کیک فوق‌العاده زیبایی خواهید داشت و کافی است میز بله برون را با کیک، هدیه‌ها، شمع و گل تزیین کنید تا عروس خوش‌ سلیقه‌ای باشید.

 

دیزاین مراسم بله برون

دیزاین مراسم بله برون

یکی از جزییات مهمی که این روزها به شدت مورد توجه قرار گرفته است، دیزاین بله برون و خلق دکوراسیون جذاب برای محل نشستن عروس و داماد است. این فضا معمولا با دارا بودن استند شیک، گل ارایی هیجان انگیز و بادکنک آرایی یا حریر آرایی آماده می‌شود. استفاده از استندهای مدرن و امروزی با نوشته های نئونی موجب می‌شود تا جایگاه عروس و داماد بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد و فضایی مناسب عکاسی خلق شود. هرچند انجام این دیزاین نیازمند تخصص و دارا بودن تجهیزات است، اما شما به راحتی میتوانید با کمک تشریفات مجالس کاژو آن را عملی کنید. تیم کاژو با دارا بودن افراد متخصص در حوزه دکوراسیون داخلی، به راحتی میتواند شما را برای داشتن یک مراسم عالی همراهی کند. با خیال آسوده دیزاین ژورنالی مدنظرتان را به متخصصین کاژو نشان دهید تا دقیقا مطابق با همان دیزاین خروجی را مشاهده کنید.

 

دفتر مراسم بله برون چیست؟

دفتر مراسم بله برون چیست؟

در زمان‌های قدیم، رسم بر این بود، که تمام قول و قرارهای شب بله برون، توسط بزرگ خانواده نوشته می‌شد. تعدادی از حاضرین، این نوشته را به‌عنوان شاهد امضا می‌کردند. این‌کار به‌نوعی تعهدنامه‌ای بود که طرفین، بر سر آن توافق کرده بودند. اما امروزه انجام این رسم را به ندرت می‌بینیم. دفتر بله برون، به‌روزشده همان کاغذ قدیمی است که قول و قرارهای مراسم بله برون را، در آن می‌نوشتند. این دفتر را معمولا می‌توانید، در مغازه‌های فروش کارت عروسی و لوازم عقد پیدا کنید. استفاده از این دفتر کاملا سلیقه‌ای است. توجه داشته‌ باشید، خانواده‌های بسیاری هستند که انجام این‌ کار را نوعی اهانت می‌دانند. پس حتما قبل از تهیه این دفتر، نظر خانواده طرف مقابل را بپرسید تا مشکل و دلخوری ایجاد نشود.

 

برگزاری بهترین مراسم بله برون با تشریفات کاژو

برگزاری بهترین مراسم بله برون با تشریفات کاژو

معمولا مراسم بله برون آنقدر پر استرس و چالش است که میزبان چندان تمایلی به پیگیری برای پذیرایی، دیزاین و اقدامات استرس زا ندارد. در این شرایط تشریفات کاژو با ارائه خدمات در تمامی سطوح، شرایط را برای برگزاری یک مراسم به یاد ماندنی آماده می‌کند. خدمات ودینگ پلنری کاژو در این سطح نیز فعال است و شما می‌توانید برای مشاوره استایل عروس و داماد، دیزاین جایگاه عروس و داماد، دکوراسیون بله برون و دیزاین میز و خوراکی‌ها از متخصصین کاژو مشاوره بگیرید. در این شرایط همه چیز مطابق با اصول جدیدترین جشن های خاص اجرایی می‌شود. متخصصین کاژو می‌توانند صفر تا صد تهیه لوازم پذیرایی در مراسم بله برون را برعهده گرفته و همه چیز را با جزییاتی هیجان انگیز اجرایی کنند. در این شرایط هیچ استرس و نگرانی به میزبان تحمیل نمیشود و صرفا مدیریت جشن را برعهده خواهند داشت. خدمات مهمانداران نیز به گونه ای است که همه چیز راس زمان مقرر و در بالاترین سطح کیفی به مهمانان ارائه می‌شود.

 

خلاصه مطلب

بله برون، جلسه‌ای رسمی و خانوادگی است که گاها سرنوشت‌ساز است. توافق بر سر تمام مسائلی که در آینده پیش رو است، از مهم‌ترین نتایج این جلسه خانوادگی است. توجه داشته‌ باشید که رسم و رسوم در شهرهای مختلف و خانواده‌های مختلف متفاوت است و مهم‌ترین نکته، توافقات و شناختتان از طرف مقابل است. سعی کنید به هیچ‌وجه کم وکاستی‌هایی که به‌دلیل عدم آگاهی، تفاوت رسم و رسوم و یا فشار اقتصادی رخ داده‌است را ملاک خوشبختی قرار ندهید.

نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات مجالس
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله
بارانا
۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۹

مراسم بله برون خیلی مهم است

پاسخ
کامران
۱۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۱

ما برای بله برون خواهرم ، در مراسم بله برون از یک روحانی دعوت کردیم یک سخنرانی معنوی کرد و بعدا دعا و قرائت قرآن برای خوشبختی ، الان هم سالهاست که با عشق و علاقه و محکم با هم زندگی می کنند ولی دختر عمویم که جلسه را فقط با نوازندگی شروع کردند و جسله ی بظاهر شادتری نسبت به ما داشت ، متأسفانه بعد از کمتر از دو سال به دعوا و دادگاه و طلاق .... امیدورام همه خوشبخت باشند.

سعیده
۱۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۱
آدم متاسف میشه از نحوه نگرش یک سری افراد نه نحوه شروع تعیین کننده ادامه روند هست نه اینکه الان خواهر شما داره زندگی میکنه به این معنیه که دو سال بعدم سر زندگیش هست لطفا قیاس مع الفارق نکنید آدم از میزان عقل و شعور بعضیا دچار بهت میشه
ممد
۱۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۱
خانم سعیده چرا انقد توهین میکنین ؟ شروع زندگی بسیار مهمه چون سطح فکری طرفین می رسونه نشانه ی عقل ادب انسان که در صحبت دوستمون بسیار بیشتر مشهوده تا شما اقا کامران ان شالله همیشه زندگیت رو به راه باشه و خوشبخت باشین
جواد
۱۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۱
قطعا شروع ازدواج با معنویت و به دور از گناه باعث تحکیم و تقویت آن ازدواج میشه ، انشالله همگی ما به اینجا برسیم
پاسخ
م،ا
۱۲ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۱

نه شروع بامعنویت نه مراسم شاد در شروع یک آشنایی نمیتونه ضامن استحکام وادامه یک زندگی باشه ،چون بارها وبارها دیده شده درهردومورد جدایی اتفاق افتاده پس لطفا مسائل رو به هم ربط ندین ادامه زندگی با تفاهم وگذشت طرفین هست نه با نحوه شروعش

پاسخ
م،ا
۱۲ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۱

نه شروع بامعنویت نه مراسم شاد در شروع یک آشنایی نمیتونه ضامن استحکام وادامه یک زندگی باشه ،چون بارها وبارها دیده شده درهردومورد جدایی اتفاق افتاده پس لطفا مسائل رو به هم ربط ندین ادامه زندگی با تفاهم وگذشت طرفین هست نه با نحوه شروعش

فرزانه
۱۲ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۱
با نظر شما کاملا موافقم هیچکدام تضمین کننده خوشبختی زوجین نیست
پاسخ
نظر خود را ثبت کنید