ایده و خلاقیت

همه چیز درباره تاریخچه لباس عروس

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۰ دقیقه تاریخ نگارش: ۱۲ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۲
تعداد رای‌دهندگان:
۲
۵
دسته ها:

لباس عروس سفید از کی مد شد؟ چه کسی اولین لباس عروس سفید را انتخاب کرد؟ برای اطلاع از تاریخچه لباس عروس سفید در ادامه مقاله همراه ما باشید.

یکی از سوالات حاشیه‌ای ذهن، درخصوص لباس عروس، تاریخچه آن است. برای عده زیادی، اطلاع از تاریخچه و سیر تحولی که تاکنون طی شده، بسیار جالب است. گذشته و پیشینه هر چیزی، جذابیت آن را بیش از پیش می‌کند. لباس عروس، یکی از مهم‌ترین لباس‌ هایی است که در بزرگ‌ترین رویداد زندگی‌تان، به تن می‌کنید. رنگ، طرح و نوع پارچه لباس در چنین مناسبت بزرگی، بسیار مهم است. این روزها، رنگ لباس عروس معمولا سفید است. درواقع، نگرانی بابت انتخاب رنگ ندارید، تنها دغدغه، محل خرید، سفارش و مدل لباس عروس است. اما در گذشته، یکی از دغدغه‌های دختر خانم‌ها، علاوه‌ بر سوال همیشگی "چی بپوشم؟" سوال "چه رنگی بپوشم" بود!

اگر علاقه‌مند هستید که بدانید لباس عروس سفید از کجا آمده؟ چطور و از چه زمانی، پوشیدن لباس عروس سفید باب شد؟ این مقاله را تا انتها دنبال کنید.

 

رنگ لباس عروس

لباس عروس چیست

معمولا، شرکت در هر مراسمی، نیازمند تهیه لباسی مناسب برای آن محیط است. جشن عروسی، یکی از جشن‌های بزرگ در زندگی هر دختری است. پوشش مناسب عروس در این روز، لباس عروس است. این لباس در گذشته، به رنگ‌های مختلفی بوده‌است. هر رنگ لباسی، حامل خبری از حال و روز عروس بوده‌است. اما، این روزها، در بیشتر کشورهای غربی، لباس عروس به رنگ سفید انتخاب می‌شود. در کشورهایی مثل چین، اندونزی، هند، ژاپن، فیلیپین و... ممکن است، طبق رسومات قدیم از لباس عروس‌ های محلی و سنتی برای شرکت در جشن عروسی، انتخاب شود. در ایران نیز، عروس‌ هایی که در شهرهای بزرگ زندگی می‌کنند، از لباس عروس سفید استفاده می‌کنند. در برخی روستاها نیز، عروس با لباسی رنگی و سنتی، در جشن حضور پیدا می‌کند.

مطلب پیشنهادی: چطور لباس عروس هماهنگ با فرم بدن انتخاب کنیم؟

 

لباس عروس در گذشته چگونه بود؟

زیباترین لباس عروس سفید

در گذشته، عروسی‌ ها اکثرا برای قشر خاصی از جامعه برگزار می‌شد. درواقع، عروسی‌ های سلطنتی، بیشتر در جامعه مطرح بود. ازدواج افراد عادی، بسیار ساده برگزار می‌شد و عروس‌ خانم‌ها، یکی از بهترین لباس‌ های کمد خودشان را، برای استفاده در جشن عروسی، انتخاب می‌کردند. رنگ لباس عروس، در طبقه معمولی جامعه، چندان مورد توجه نبود. اما در خانواده‌های سلطنتی، بحث کاملا فرق داشت. این خانواده‌ها، ازدواج را چیزی فراتر از پیوند دو انسان می‌دانستند؛ درواقع، ازدواج، پیوند میان دو خاندان، دو فرهنگ و دو کشور محسوب می‌شد. به‌همین دلیل، عروسی سلطنتی، بسیار متفاوت‌تر از سایر جشن‌ها بود. جشنی برای به‌رخ کشیدن مال، دارایی و قدرت.

مطلب پیشنهادی: جدیدترین مدل های لباس عروس 2020

 

مدل لباس عروس در عروسی‌ های سلطنتی قدیم

زیباترین لباس عروس سلطنتی

لباس عروس در عروسی‌ های سلطنتی قدیم، بسیار انتخاب مهمی بود. درواقع، لباس، نشانه‌ای از شکوه و عظمت عروس، خانواده یا کشور او محسوب می‌شد. نوع پارچه‌هایی که برای دوخت لباس عروس استفاده می‌کردند، از مخمل، ابریشم، حریر و پارچه‌های خاص سلطنتی بود. در آن زمان، جلال و شکوهی که در مراسم عروسی به نمایش گذاشته می‌شد، تاثیر مستقیمی بر سرنوشت و آینده دو کشور یا دو خاندان داشت. رنگ لباس عروس، معمولا به رنگ‌های سلطنتی سبز، آبی و قرمز بود. هرچند، تهیه پارچه‌هایی به رنگ قرمز، ارغوانی و مشکی برای هر طبقه‌ای امکان‌پذیر نبود. زیرا در آن زمان، تمامی پارچه‌ها را، با دست ریسندگی می‌کردند و رنگ کردن پارچه، آن هم به رنگ‌های ارغوانی، مشکی و قرمز، بسیار سخت‌تر بود و در نتیجه هزینه زیادی داشت.

پارچه‌های لباس عروس، گاهی دارای زر‌دوزی و نقره‌‌دوزی بود. هزینه زیادی که برای تولید پارچه‌های دست‌ساز پرداخت می‌کردند، باعث شد، مدل‌ لباس عروس‌ های سلطنتی، بسیار پر پارچه باشد. درواقع، آستین‌های بلند تا روی زمین، دنباله بلند لباس و فرم پرنسسی و پف‌دار لباس عروس،  همگی از نشانه‌های لباس عروس سلطنتی محسوب می‌شد. جواهرات ارزشمندی که عروس به همراه داشت، نشان از ثروتی بود که از یک خانواده یا کشور، به خانواده یا کشور داماد می‌آمد. همه این موارد، تاثیر مستقیمی بر این موضوع داشت که، لباس عروس سلطنتی، رنگی به‌غیر از سفید داشته باشد. رنگ‌هایی که جلال و شکوه عروس و طبقه اجتماعی او، مشخص باشد و کاملا، نظر افراد حاضر در جشن عروسی را جلب کند. گاهی میزان جواهرات، آن‌قدر زیاد بود که بخش زیادی از پارچه لباس، زیر آن قرار می‌گرفت. در برخی موارد نیز، برای جلوه بیشتر لباس عروس که به رنگ تیره و تند انتخاب شده‌بود، سنگ‌های ارزشمندی مثل الماس، یاقوت، زمرد و مروارید، روی آن دوخته می‌شد.

 

مدل لباس عروس در دوران جنگ جهانی

لباس عروس در دوران جنگ جهانی

یکی از تغییرات مطلوبی که در دوران جنگ جهانی رخ داد، کاهش مصرف‌گرایی و میل به ساده‌زیستی بود. با شرایط نامطلوبی که در دوران جنگ جهانی ایجاد شد، عروس و دامادها، هیچ تمایلی به تجمل‌گرایی نداشتند. بیشتر، ترجیح می‌دادند، برای هم‌سویی با جامعه، لباس‌هایی ساده و کم‌پارچه استفاده کنند. کوکو شنل (COCO Chanel) یکی از برندهای معروف در آن زمان، لباس عروس کوتاه با دنباله بلند را عرضه کرد. این لباس، به رنگ سفید سیمانی بود و همین موضوع، جذابیت فوق‌العاده‌ای برای رنگ سفید ایجاد کرد. اما با شروع جنگ جهانی و شرایط خاص ازدواج در آن زمان، اجاره لباس عروس رواج پیدا کرد. عروس خانم‌ها، زمان محدودی برای برگزاری عروسی داشتند و امکانات محدود بود؛ پس بهترین تصمیم برای دست‌یابی به لباس عروس رویایی‌شان، اجاره آن بود. در بعضی مواقع که عروس و داماد، هر دو آماده رفتن به جنگ بودند، با یونیفرم در مراسم عروسی حاضر می‌شدند.

 

لباس عروس سفید اولین بار توسط چه کسی انتخاب شد؟

اولین لباس عروس سفید ملکه ویکتوریا

شاید برای‌تان سوال شده باشد که، باتوجه به توضیحاتی که از تاریخچه لباس عروس سفید گفته شد، چطور در گذشته، لباس‌ های رنگی را برای عروسی انتخاب می‌کردند؟ از چه زمان لباس عروس سفید انتخاب شد؟

باید گفت، لباس عروس‌ ها، پس از قرون وسطی، کمی عادی‌تر شد. رنگ محبوب برای بیشتر لباس ها، رنگ آبی بود. این رنگ، نمادی از پاکی، صداقت و زیبایی به حساب می‌آمد. لباس عروس آبی، انتخاب بیشتر عروس‌ های آن دوره بود. اما ملکه ویکتوریا، در سال 1840 میلادی، زمان ازدواج با پسرعموی خود آلبرت، ، رنگ سفید را به‌عنوان نمادی از صداقت، پاکی و راست‌گویی خود انتخاب کرد. این کار، به‌نوعی سنت‌شکنی محسوب می‌شد. اما طولی نکشید که لباس عروس سفید، یکی از بهترین انتخاب‌ها برای عروس‌ خانم‌ها شد.

 

نماد رنگ لباس عروس در قدیم

معنی لباس عروس رنگی

در گذشته، لباس عروس، به رنگ‌های مختلفی وجود داشت. درواقع، رنگ سفید، نشان از غم و اندوه بود و معمولا در مراسم سوگواری استفاده می‌شد. لباس عروس‌ ها، رنگ‌های متفاوتی داشتند و هرکس بنا بر هدف خود، یکی از این رنگ‌ها را انتخاب می‌کرد. لباس عروس آبی، نشان از صداقت همیشگی عروس‌ خانم بود. لباس عروس قرمز، نشان از آرزوی مرگ عروس برای خودش بود. لباس عروس زرد، نمادی از شرم عروس بود. لباس عروس طوسی، خبر از رفتن عروس به راهی دور بود. لباس عروس قهوه‌ای، به معنای زندگی عروس در خارج از شهر بود. لباس عروس صورتی، به‌معنای این بود که روح عروس در معرض گناه قرار خواهدگرفت. لباس عروس سیاه، به معنای احتمال برگشت عروس بود. اما بعدها، لباس عروس سفید به تعبیری، نمادی از بکارت، صداقت و پاکی شناخته‌ شد.

 

لباس عروس رنگی در کشورهای مختلف

لباس عروس در کشورهای مختلف

همان‌طور که اشاره کردیم، لباس عروس رنگی در کشورهای بسیاری رایج است. لباس عروس هندی، معمولا صورتی و قرمز رنگ است. در مغولستان نیز، لباس عروس به رنگ‌های روشن و شاد است، اکثر عروس‌ها رنگ طلایی و قرمز را انتخاب می‌کنند. در ژاپن نیز، این لباس، معمولا کیمونوی سفید است و گاهی در اواسط مراسم، این لباس را عوض کرده و کیمونو قرمز رنگ می‌پوشند. لباس عروس‌ چینی نیز، قرمز‌رنگ است. آن‌ها معتقدند، این رنگ ارواح شیطانی را دور می‌کند.

 

لباس عروس سفید در عصر جدید

جذاب ترین لباس عروس سفید

این روزها، عروس خانم‌ها، معمولا برای جشن عروسی، لباس سفید انتخاب می‌کنند. اگر علاقه زیادی به رنگ‌های دیگر داشته‌باشند، معمولا آن را جهت استفاده در مراسم نامزدی و عقد انتخاب می‌کنند. عکس‌های فرمالیته نیز، بهترین فرصت برای پوشیدن لباس‌های رنگی است که می‌توانید باسلیقه زیاد، آن را تدارک ببینید. اگر جزء عروس‌ خانم‌های این روزها باشید، حتما می‌دانید که، در تمامی مزون‌‌های لباس عروس، لباس‌ های سفید موجود است. شاید طیف مختلفی از رنگ سفید را در این لباس‌ ها مشاهده کنید. اما کلیت ماجرا، رنگ سفید است.  این رنگ لباس، زیبایی و شکوه فوق‌العاده‌ای برای‌تان ایجاد می‌کند. زیبایی در عین سادگی، جذابیت فوق‌العاده‌ای است که هر دختری علاقه‌مند به دست‌یابی به آن است.

مطلب پیشنهادی: بهترین مزون های لباس عروس تهران

 

چرا لباس عروس سفید طرفدار دارد؟

بهترین لباس عروس سفید

لباس عروس سفید، یکی از المان‌هایی است که از کودکی آن را دیده‌ایم. درواقع، رویاهای کودکی اکثر دختر بچه‌ها، همین لباس عروس سفید رنگ است. گاهی دختربچه‌ها، برای مهمانی، لباس عروس بچه‌گانه می‌پوشند، تا حس‌و‌حال درخشیدن و زیبایی را تجربه کنند. به‌ همین‌دلیل، لباس عروس سفید پس از این‌ همه سال، همچنان از بهترین انتخاب‌هایی است که می‌توانید داشته ‌باشید. با داشتن چنین لباس فوق‌العاده‌ای، زیبایی چهره، موها، استایل و زیورآلات و سرویس طلا و جواهراتتان، بیشتر خودش را نشان می‌دهد. پس در انتخاب این رنگ جذاب به‌عنوان لباس عروس، اصلا شک نکنید. مدل مناسبی انتخاب کنید تا در شب عروسی بدرخشید.

مطلب پیشنهادی: راهنمای جامع خرید سرویس طلا (جدیدترین مدل های 2020)

 

سخن آخر

اگر در شرف ازدواج و برگزاری جشن عروسی هستید، بد نیست از تاریخچه لباس عروس سفید بدانید. اطلاع از این‌که چه‌‌کسی برای اولین بار، لباس عروس سفید پوشید و آن را برای جهانیان تبدیل به یک اصل کرد، بسیار جالب است. آیا علاقه‌ای دارید لباس عروسی غیر از سفید انتخاب کنید؟

نظراتتان را برای ما ارسال کنید.

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات مجالس
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید