ایده و خلاقیت

جشن آمد رسول چیست؟ معرفی کامل جشن آمد رسول

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۷ دقیقه تاریخ نگارش: ۱۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۴
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰
دسته ها:

اگر بخواهید اطلاعاتی درخصوص جشن آمد رسول و آداب و رسوم برگزاری آن بدانید، مطالعه این مطلب به شما کمک میکند تا اطلاعات خوبی از جشن میلاد پیامبر بدست آورید.

بنابر روایات در تقویم اسلامی شیعیان و سنیان، اعیاد بسیاری نامگذاری شده است که نشانگر زمان ولادت پیامبران و امامان معصوم ما است. این ایام به نام اعیاد اسلامی شناخته می‌شود. در چنین رویدادهایی، تمامی مسلمانان در شهرها و کشورهای شیعه نشین و سنی نشین برای ابراز شادی و نشاط خود از ولادت معصومین جشن‌های باشکوهی برگزارمی‌کنند. جشن آمد رسول یکی از همین جشن‌ها است که به مناسبت میلاد پیامبراکرم صلی الله برگزار می‌شود. برگزاری جشن آمد رسول در کشورهایی مثل پاکستان، افغانستان که جمعیت مسلمان دارند، بسیار رایج است.

جشن آمد رسول چیست؟ جشن آمد رسول چگونه برگزار می‌شود؟ نظر شیعیان و سنیان درخصوص جشن آمد رسول چیست؟ در ادامه به بررسی دقیق‌تر این جشن می‌پردازیم.

پس تا پایان همراه ما باشید.

 

جشن آمد رسول چیست؟

جشن آمد رسول چیست؟

جشن آمد رسول یکی از جشن‌های مهم در کشورهای اسلامی است. معمولا سالروز میلاد حضرت محمد صلی الله خاتم پیامبران و آخرین فرستاده خداوند که نام پدرایشان عبدالله بن عبدالمطلب و مادر ایشان آمنه بنت وحب نام داشت را تمامی شیعیان و سنیان جشن می‌گیرند .‌ این جشن بزرگ، همان جشن آمد رسول اکرم (جشن ولادت) نام گرفته است. در چنین روز فرخنده‌ای معمولا ادارات و سازمان‌ها در کشورهای اسلامی تعطیل است. پذیرایی از مردم با شیر، شیرینی و نوشیدنی‌های گوارا بسیار رایج است. بسیاری از مردم انجام غسل را در جشن آمد رسول پرثواب می‌دانند. در ادامه به بررسی دقیق‌تر این جشن می‌پردازیم.

 

حتما بخوانید: جشن عدد ۱۰۰ [ایده های جذاب برگزاری جشن 100 + کاردستی]

 

با رویداد تاریخی آمد رسول آشنا شوید

با رویداد تاریخی آمد رسول آشنا شوید

همان‌طورکه می‌دانید تاریخ دقیق میلاد حضرت محمد پیامبراسلام مشخص نیست و میان شیعیان و عموم اهل سنت تاریخ روز میلاد پیامبرمتفاوت است. شیعیان اعتقاد براین دارند که، میلاد پیامبر صلی الله در هفده ربیع الاول سال پانصد وهفت عام الفیل است و سنیان این جشن را در 12 ربیع الاول برگزار می‌کنند. تمامی مسلمانان در ولادت چهارده معصوم به جشن و شادی می‌پردازند، به ویژه روز ولادت حضرت مهدی (عج) که بسیار ویژه برگزار می‌شود. در روز ولادت پیامبر، مسلمانان ساکن درکشورهایی مانند مصر، عراق، هندوستان، افغانستان و پاکستان تعطیل رسمی است تا جشن پرشور و با شکوهی را برگزار می‌کنند.

مکان ولادت حضرت محمد، درمحله‌ای به نام شعب ابی طالب که دره‌ای (میان دوکوه ابوقبیس وخندمه) درشهرمکه مکرمه متولد شد، به دلیل تولد حضرت محمد صلی الله دراین منطقه آن را (شعب مولد) نیز نامیده‌اند و در زمان حکومت بنی عباس، مادر هارون والرشید خلیفه عباسی خانه‌ای که حضرت محمد در آن متولد شده بود را خریداری کرد و آن را تبدیل به مسجد نمود.

 

حتما بخوانید: جشن نوسره چیست؟ همه چیز درباره جشن نوسره [+آداب و رسوم و تاریخچه]

 

نظر اهل سنت درخصوص جشن آمد رسول

نظر اهل سنت درخصوص جشن آمد رسول

همان‌طور که اشاره شد، اهل سنت بر این باور هستند که دوازده ربیع الاول روز ولادت حضرت محمد است. تمامی علمای اهل سنت درتمام طول تاریخ تا به امروز، زمان ولادت پیامبر اسلام را به نیکی یاد می‌کنند، به صورتی که کتاب‌های ویژه‌ای را در رابطه با میلاد پیامبرنوشته‌اند و براین اعتقاد هستند که به عنوان یادبود از مراسم ولادت پیامبر روزه داری را مستحب دانسته‌اند. جشن و پایکوبی در جشن ولادت حضرت رسول در کلیه کشورهای مسلمان برگزار می‌شود. تنها کشورهای اسلامی که در روز ولادت پیامبرتعطیل نیست، می‌توان به کشورعربستان و قطر اشاره کرد.

 

جشن ولادت حضرت رسول اکرم چگونه برگزار می‌شود؟

جشن ولادت حضرت رسول اکرم چگونه برگزار می‌شود؟

میلاد پیامبر اکرم برای ما مسلمانان از روزهای بزرگ و مهم محسوب می‌شود. در کشورهای مسلمان چند روز قبل از فرا رسیدن میلاد آن حضرت برای برپایی هرچه با شکوه‌تراین جشن با همکاری و هماهنگی یکدیگر برنامه‌ریزی می‌کنند. معمولا تمامی حسینیه‌ها، تکایا، میادین، امامزاده‌ها و خیابان‌ها را برای جشن آمد رسول یا همان جشن میلاد رسول، تزیین و چراغانی کرده تا عاشقان حضرت محمد صلی الله در روز ولادتش در این اماکن به برپایی جشن و شادمانی بپردازند. برنامه‌هایی که در این مکان‌های مذهبی برگزارمی‌شود، در شهرها و کشورهای مختلف متفاوت است.

 

آداب و رسوم جشن رسول آمد چیست؟

آداب و رسول جشن رسول آمد چیست؟

همان‌طور که گفتیم، نوع برگزاری هر جشن مذهنی در مناطق مختلف، متفاوت است. در این‌جا، چند نمونه از این رسومات را بررسی می‌کنیم. از آداب برگزاری جشن آمد رسول می‌توان به پوشیدن لباس‌های سنتی، اجرای موسیقی مذهبی، سرودهای گروهی، مولودی، مدیحه سرایی اشاره کرد.  روز جشن آمد رسول معمولا بهترین زمان برای ادای نذورات است.  دادن خیرات، صدقه و نذورات در این روز عزیز بسیار رایج است. در بیشتر مواقع مردم برای پذیرایی از اهل محل و شهرشان پیش قدم می‌شوند و زمان زمادی را به پخش کردن شیرینی می‌پردازند.

 

حتما بخوانید: جشن هالووین چیست؟ هرچیزی که باید درباره هالووین بدانید!

 

تاریخچه زندگانی حضرت رسول اکرم

تاریخچه زندگانی حضرت رسول اکرم

حضرت محمد دارای القابی مانند سید المرسلین، رسول اعظم، نبی الرحمه، رسول اکرم، خاتم النبیین، رسول الله، امین، مصطفی، طاها و یاسین بودند. نام عربی ایشان ابوالقاسم و ابوابراهیم است. آن حضرت و اجداد پاکشان به هیچ عنوان تحت تاثیر محیط آلوده به شرک و فساد مکه قرار نگرفتند. پیامبر اسلام به پاکدامنی و درستکاری مشهوربود و به همین دلیل، او را محمد امین می‌خواندند. حضرت محمد صلی الله، کوه‌های اطراف مکه و غارحرا را برای عبادت پروردگار یکتای خویش، انتخاب کرده بودند و اوقات زیادی را درآنجا می‌گذراند. در بیست وهفت رجب سالی که آن حضرت به چهل سالگی رسیده بود، فرشته وحی درغار حرا بر او نازل شد و فرمان پیامبری‌اش را ازجانب خداوند ابلاغ کرد. حضرت محمد در سن بیست و پنج سالگی با حضرت خدیجه ازدواج کرد. حضرت خدیجه یکی از زنان ثروتمند در مکه بود، که تمام دارایی خود را درراه اسلام، کمک به فقیران و آزادی بردگان خرج می‌کرد. حضرت محمد دربیست و هشت صفر سال یازده هجری قمری در شصت و سه سالگی در مدینه منوره چشم از جهان بستند. درخصوص به شهادت رسیدن پیامبر و یا از دنیا رفتن ایشان به‌دلیل مرگ طبیعی، درمیان شیعیان و سنیان اختلافاتی وجود دارد.

 

خلاصه مطلب

اعیاد بسیار بزرگی در بین عموم اهل سنت و شیعه وجود دارد که هر کدام بر اساس اعتقادات، آیین و فرهنگ خود این روزهای مبارک را به برگزاری جشن می‌پردازند.  جشن آمد رسول یکی از همین جشن‌های فرخنده در میان مسلمانان است که روز میلاد پیامبر اکرم را به جشن و سرور می‌پردازند. معمولا جشن آمد رسول در کشورهای مسلمان باتوجه به آداب و سنن خاص خودشان برگزار می‌شود.

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات مجالس
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید