ایده و خلاقیت

در عید نوروز چه کارهایی انجام می‌دهیم؟ باید‌ها و نباید‌های نوروز

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۳ دقیقه تاریخ نگارش: ۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۰
تعداد رای‌دهندگان:
۱
۲
دسته ها:

اگر علاقه مند هستید که بدانید در عید نوروز چه کارهایی انجام میدهیم و چه کارهایی در دسته بندی بایدها و نبایدهای نوروز قرارمیگیرد، این مطلب را با دقت بخوانید.

همانطور که همه شما عزیزان می‌دانید، با شروع تعطیلات عید نوروز اکثر افراد خانواده تعطیل بوده و در منزل حضور دارند. معمولا در تعطیلات عید دیگر مشغول کار نیستیم. پس چه بهتر که برای لذت بردن هرچه بیشتر در تعطیلاتی که بعد از یک سال تلاش و کوشش کاری فرا رسیده است، طوری برنامه ریزی کنید که همه خانواده در کنارهم، تعطیلات فوق‌العاده‌ای را بگذرانند. یادتان باشد که باید در این لحظات شیرین عید نوروز، خستگی در کنید و از شروع سالی دیگر لذت ببرید.

در این مقاله با ما همراه باشید تا آگاه‌ترشوید و بدانید که در عید نوروز چه کارهایی انجام می‌دهیم؟ عید نوروز را چگونه برای خود و اطرافیانمان لذت‌ بخش کنیم؟ بایدها و نبایدهای تعطیلات نوروز چیست؟

پس تا پایان همراه ما باشید.

 

عید نوروز را چگونه برای خود و اطرافیانمان لذت‌ بخش کنیم؟

عید نوروز را چگونه برای خود و اطرافیانمان لذت‌ بخش کنیم؟

تعطیلاتی که در ایام نوروز وجود دارد، به نسبت دیگر تعطیلات طولانی‌تر است. نوروز 1399 و 1400 متفاوت‌تر از همیشه بوده و خواهد بود. زیرا در شرایط شیوع کرونا، همه ما باید این تعطیلات را در خانه بمانیم و دید و بازدید عید را فراموش کنیم. در این روزهای کرونایی، گذراندن این تعطیلات شاید کمی کسل کننده و سخت‌تر و طاقت‌فرسا به نظر برسد. اما شما می‌توانید با یک برنامه ریزی خود، بهترین تعطیلات عید را تجربه کنید. بهتر است کاری کنید تاحالا که زمان بیشتری مجبور هستید در خانه در کنار افراد خانواده‌تان بمانید، مشغول سرگرمی‌ها و کارهایی باشید که به خود و خانواده محترمتان خوش بگذرد و در ذهنتان، این تعطیلات در دسته بندی یکی از خاطرات شیرین از تعطیلات عید 1400 باشد. در ادامه با چند نمونه از ترفندهایی که اشاره می‌کنیم، می‌توانید بدانید که در عید نوروز باید چه کارهایی انجام دهید تا روزهای خوشی را سپری کنید.

 

حتما بخوانید:  آداب و رسوم عید نوروز + آداب و رسوم نوروز استان های ایران

 

مشورت کردن با اعضا خانواده

مشورت کردن با اعضا خانواده

یکی از بهترین رفتارهایی که باعث لذت بخش شدن جمع خانواده می‌شود، گفتگو است. برای دلچسب شدن تعطیلات و برنامه ریزی برای آن، بهتر است پیش از هر برنامه ریزی، در رابطه با هر موضوعی با یکدیگر مشورت کنید تا سلیقه همه در برنامه ریزی روزانه درنظر گرفته شود. بهتر است، پیش از اینکه تعطیلات عید نوروز شروع شود، با فرزندان و همسر خود مشورت کنید که چه کارهایی با همکاری یکدیگر و در کنار هم انجام دهید که عاملی برای خوش گذرانی در این فرصت برای شما و خانواده‌تان باشد. اگر کودکان شما نظری دارند که شما احساس می‌کنید این نظر قابل قبول و قابل انجام است، آن را با همسر خود درمیان بگذارید و برای پیشنهاد کودک خود ارزش قائل شوید تا هم باعث خوشحالی او وهم خوش‌گذرانی شما در این ایام باشد.

ارزش نهادن به نظرات اعضا خانواده موجب همبستگی، محبت و ارتقا شخصیت افراد در خانواده می‌شود.

 

سفره هفت سین عید نوروز را با کمک فرزند خود بچینید

سفره هفت سین عید نوروز را با کمک فرزند خود بچینید

چیدن سفره هفت سین جزو یکی از سنت‌های ما ایرانیان است. در اکثر خانه‌ها مرسوم است تا بچه‌ها برای چیدمان دست به کار شوند. معمولا ذوق و شوق کودکان برای چیدن سفره هفت سین زیاد است و بهتر است، از این فرصت استفاده کنید تا خلاقیت آن‌ها را تحریک کنید.  شما عزیزان می‌توانید از فرزندان خود بخواهید که به کمک شما بیایند و درچیدمان سفره هفت سین شما را یاری کنند. در هنگام چیدمان می‌توانید معنا و مفهوم هریک از لوازم داخل سفره هفت سین را برای کودکان شرح دهید، تا آگاهی کاملی در رابطه با نمادها و مفاهیم هریک از آن لوازم یاد بگیرند و یا حتی از آن‌ها بخواهید که نام  لوازم سفره هفت سین را یک به یک به شما معرفی کنند، تا هم یک نوع بازی و سرگرمی برای آن‌ها باشد و هم اینکه آگاهی فرزندانتان بالاتر برود.

 

در تعطیلات نوروز کار را تعطیل کنید

در تعطیلات نوروز کار را تعطیل کنید

هنگامی که یک سال تمام برای زندگی خود و کسب درآمد تلاش کرده‌اید، بهترین زمان‌ برای بودن در کنار خانواده و خوش‌گذرانی، همین ایام سال نو است. پس چه بهتر که برای این مدت کار را تعطیل کرده و با خانواده این روزها را بگذرانید و حتی اگر هم کار ضروری و واجبی دارید، با تلفن همراه خود یک زمان از روز را مخصوص پاسخگویی در رابطه با کارهایتان اختصاص دهید تا مابقی روزتان را در کنار خانواده، به دور از نگرانی و استرس کاری و به خوبی و خوشی بگذرانید.

 

حتما بخوانید:  پذیرایی خواستگاری در نوروز چگونه است؟

 

سفر و تفریح را در اولویت قرار دهید

سفر و تفریح را در اولویت قرار دهید

قطعا می‌دانید که به اندازه کافی، که اکثر خانواده‌ها امروزه دچار مشغله کاری هستند و در طی سال، امکان رفتن به مسافرت و یا مکان‌های تفریحی برایشان مقدور نیست. پس چه بهتر که از تعطیلات ایام نوروز کمال استفاده را داشته باشید و حتی اگر سفربه مکان‌های دور برایتان امکان پذیر نیست، مکان‌های تفریحی شهر خودتان را انتخاب کنید و برای بازدید و تفریح به آن مکان‌ها بروید؛ تا هم خودتان و هم فرزندانتان روحیه‌شان تغییرکند. اگر علاقه دارید با فرزندتان مشورت کنید و امکان آن وجود دارد تا خواسته آن‌ها را اجرا کنید، بهتر است که کودکان را به شهربازی و پارک‌های مناسب کودکان ببرید تا لذت بیشتری در این روزها، در کنار خانواده شامل حالشان شود.

 

استراحت کنید و لذت ببرید

سفر و تفریح را در اولویت قراردهید

کار و تلاشی که طی سال با آن درگیر هستید، شاید فرصت مناسبی برای خواب کامل را به شما نداده باشد. بی‌خوابی تاثیر بسیار بدی روی سلامتی شما می‌گذارد و حتی سیستم ایمنی شما را ضعیف می‌کند. تضعیف سیستم ایمنی در زمان شیوع ویروس کرونا قطعا نکته مهمی است. .شما در طول این تعطیلات بهترین فرصت را دارید و می‌توانید به راحتی بخوابید تا بی‌خوابی‌هایتان جبران شود و تنتان سلامت شود. برای خوابیدن و استراحت، بهتر است مکان‌های مناسبی مانند اتاق خواب را  انتخاب کنید و از خوابیدن در سالن پذیرایی با وجود سر و صدا پرهیز کنید تا استراحت و خواب باکیفیتی را تجربه کنید. شما باید در مکانی راحت و آرام، به راحتی استراحت کنید تا برای سالی جدید آماده شوید.

 

به فرزندان خود بیاموزید که برای اطرافیانشان عیدی تهیه کنند

به فرزندان خود بیاموزید که برای اطرافیانشان عیدی تهیه کنند

همه ما درسال جدید به فکر تهیه کردن هدیه‌ای برای تک تک اعضای خانواده‌مان هستیم، زیرا گرفتن هدیه به عنوان عیدی برای همه افراد شیرین و لذت بخش است. پس بهتر است که به کودکانتان بیاموزید تا با خلاقیت و هنر دست خودشان، هر چیزی را که دوست دارند مانند نقاشی و کاردستی درست کنند و به عنوان هدیه به اعضای خانواده تقدیم کنند.این عمل باعث می‌شود، که فرزندان ما بیاموزند که در آینده، تنها از دیگران انتظار گرفتن هدیه نداشته باشند بلکه محبت کردن با دادن هدیه به دیگران را نیز بیاموزند.

 

حتما بخوانید:  بهترین و جدیدترین مدل های شیرینی برای نوروز 99

 

کار گروهی را در تعطیلات بیاموزید

کار گروهی را در تعطیلات بیاموزید

کودکان علاقه بسیار زیادی به انجام دادن کارهای بزرگترها دارند و آن را برای خود به عنوان یک تفریح می‌دانند. پس بهترین کاری که می‌تواند آن‌ها را سرگرم وخوش‌حال کند و کار گروهی را به آن‌ها بیاموزد، این است که در انجام کارهای عید نوروز، مرتب کردن خانه و پذیرایی از مهمان‌ها، از فرزندان خود کمک بگیرید و در انجام یک سری از کار‌ها حتی از آن‌ها مشورت بگیرید تا باعث شاد شدن آن‌ها و همینطور یادگیری بسیاری از فوت وفن‌های زندگی در آینده‌شان شوید. سعی کنید باهم برای نوروز آماده شوید و سرگرمی‌های گروهی ایجاد کنید تا کانون خانواده‌تان گرم‌تر از قبل شود.

 

 

به مطالعه کتاب بپردازید

به مطالعه کتاب بپردازید

اکثر افراد به دلیل مشغله کاری، فرصت زیادی برای مطالعه ندارند ولی تعطیلات ایام نوروز یکی از بهترین فرصت‌هایی است که می‌تواند برای کتاب خوانی غنیمت شمرده شود و فرصت مناسبی باشد تا کتاب‌های کتابخانه‌تان را گردگیری کنید و مطالعه کنید. برای اینکه شروع به کتاب خوانی کنید، کتاب‌های ساده، رمان و کتاب‌های آموزشی بهترین کتاب‌هایی هستند که به عنوان سرگرمی در این روزها و همینطور یادگیری بسیاری از علوم و فنون که شاید تا به حال در رابطه با آن هیچ اطلاعاتی نداشته‌اید، می‌توانید انتخاب کنید.

 

 

حتما بخوانید:  جدیدترین ایده های سفره هفت سین سال 99

 

 

در تعطیلات مهارت‌های جدید بیاموزید

در تعطیلات مهارت‌های جدید بیاموزید

بهترین زمان برای آموزش بسیاری از مهارت‌ها و هنرها، ایام تعطیلات نوروز است. به دلیل اینکه زمان بیشتری برای آموزش دارید و مشغله کاری چندانی برای شما وجود ندارد و به راحتی می‌توانید ذهنتان را برای یادگیری هر مهارتی آماده کنید و آموزش ببینید. به طور مثال، یادگیری موسیقی یا تقویت مهارت مکالمه زبان انگلیسی می‌تواند گزینه خوبی برای یادگیری در عید نوروز باشد. در هنگام یادگیری می‌توانید خاطرات تعطیلات عید نوروزبه زبان انگلیسی و مکالمه دونفره انگلیسی در مورد عید نوروز انجام دهید تا سرعت یادگیری بالاتری داشته باشید و یا اینکه، اگر به دلیل وجود کرونا نمی‌توانید از  منزل خارج شوید، از آموزش آنلاین استفاده کنید. سایت‌های اینترنتی بسیاری در گوگل وجود دارد که می‌توانید با وارد شدن در آن‌ه،ا به راحتی در منزل زبان بیاموزید و در رابطه با هر موضوعی که به آن‌ها علاقه دارید، آموزش ببینید و مهارت کسب کنید. نوشتن کارهایی که در عید نوروز انجام میدهیم به انگلیسی، می‌تواند زبان شما را قوی‌تر کند.

 

لباس‌ها و لوازم اضافی‌تان را سامان بدهید

لباس‌ها و لوازم اضافی‌تان را سامان بدهید

این تعطیلات بهترین فرصت است که به عنوان یک نوع خانه تکانی و ساماندهی لوازم، سری به کمد و لوازم شخصی‌تان بزنید و هرگونه لوازمی که طی سال‌ها بی مصرف مانده و یا اینکه به هر دلیلی برایتان قابل مصرف نیست را به شخصی که احساس می‌کنید به آن نیازدارد، هدیه بدهید تا اینگونه بخشش به دیگران را نیز بیاموزید. یادتان باشد، باید لباس‌های تمیز، قابل استفاده و بدون پارگی و خرابی را هدیه بدهید.

 

در دورهمی‌های خود بازی‌های دسته جمعی انجام دهید

در دورهمی‌های خود بازی‌های دسته جمعی انجام دهید

یکی از کارهایی که بسیار سرگرم کننده است، بازی است. هنگامی که مهمان در منزلتان حضور دارد و یا اینکه خود اعضای خانواده در کنار یکدیگر جمع می‌شوند، برای لذت بخش‌تر شدن، زمانی که در کنار هم هستید، بهترین کار انجام بازی‌های خانوادگی است. در ادامه دو نمونه از این بازی‌ها را نام خواهیم برد.

  • اسم فامیل: اسم فامیل یکی از بازی‌های پر هیجان است. این بازی لوازم زیادی احتیاج ندارد و تنها وجود چند شرکت کننده به همراه چند کاغذ و قلم است، که در این بازی از شرکت کننده‌‌ها می‌خواهیم که با تقسیم بندی روی صفحه شهر، کشور، اسم، فامیل و غذا را یادداشت کنند و افرادی که در این بازی حضور دارند، به نوبت هر کدام یک حرف را انتخاب می‌کنند و همگی در رابطه با همان حرف زیر هر ستون، کلمه‌ای که با آن حرف شروع می‌شود را در ستون یادداشت می‌کند. هرکس سریع‌تر این ستون را پرکند بازی تمام شده و امتیاز بندی آغاز می‌شود.
  • اسم نویسی روی کاغذ و چسباندن آن به پیشانی:در این بازی هر بار، یک نفر از داخل جمع انتخاب می‌شود و روی یک کاغذ، اسمی را افراد دیگر می‌نویسند را روی پیشانی بچسباند. شخصی که این کاغذ روی پیشانی‌اش چسبانده می‌شود هیچ اطلاعی از این نوشته ندارد.آن شخص اجازه دارد بیست گزینه نام ببرد تا موفق به حدس زدن نوشته روی کاغذ شود و همه افراد که در این جمع و بازی شرکت کرده‌اند، باید یک مرتبه این کاغذ به روی پیشانی شان چسبانده شود و کلمه مورد نظر را تشخیص دهند.
  • پانتومیم: در این بازی تمام افراد به دو گروه تقسیم می‌شوند. شما می‌توانید برای هر گروه نامی انتخاب کنید تا بازی جذاب‌تر شود. سپس تیم مقابل یکی از افراد تیم حریف را صدا می‌زند، کلمه‌ای به او می‌گوید تا آن فرد کلمه یا عبارت را برای تیم خود اجرا کند و تیم بدون درخواست صحبت کردن فرد، از روی پانتومیم او کلمه را حدس بزنند. هنگامی که تیم حریف درست حدس زد، امتیازی به آن‌ها داده می‌شود.

 

خلاصه مطلب

در این روزها که شیوع ویروس کرونا نگرانی‌های زیادی برای ما ایجاد کرده است، استفاده از زمان‌های اینچنینی برای ایجاد آرامش و نشاط در خانواده اهمیت زیادی دارد. پس سعی کنید بدون دورهم جمع شدن، با همان جمع خانواده به گذراندن تعطیلات بپردازید و لذت ببرید.

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات مجالس
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید