ایده و خلاقیت

نوروز در ترکیه: جشن عید نوروز در ترکیه چگونه است؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۷ دقیقه تاریخ نگارش: ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۰
تعداد رای‌دهندگان:
۱
۵
دسته ها:

اگر علاقه مند به کسب اطلاعات درخصوص رسم و رسوم برگزاری جشن عید نوروز در ترکیه هستید و میخواهید قانون تعطیلات نوروز در ترکیه را بدانید، این مطلب را مطالعه کنید.

نوروز از دیرباز در کشورهای همسایه ایران مورد اهمیت بوده است. درواقع، سال نو ما ایرانیان برای کشورهای اطراف که در گذشته نیز در قلمرو ایران بودند، اهمیت زیادی دارد. مردم هر منطقه دلیل خاصی برای شادی و نشاط در عید نوروز دارند. عده‌ای نوروز را فصل نو شدن می‌دانند، عده‌ای نوروز را زمان مساوی شدن شب و روز می‌دانند، عده‌ای نیز این زمان را آغاز پیدایش زمین یا زمان پا گذاشتن حضرت نوح بر زمین می‌دانند. سال نو در ترکیه نیز، آداب و رسومی دارد.

در این بخش قصد دارید به بررسی تعطیلات نوروز در ترکیه بپردازیم و نوروز در ترکیه را بررسی کنیم.

پس تا پایان همراه ما باشید.

 

سال نو در ترکیه چه زمانی است؟

سال نو در ترکیه چه زمانی است؟

تقویم رسمی کشور ترکیه مطابق با تقویم میلادی تنظیم شده است. درواقع، سال نو در ترکیه، همان سال نو میلادی است. مردم ترکیه برای سال نو میلادی تدارکات بسیار زیادی می‌بینند. تعطیلات، سفر، مهمانی و دورهمی‌های سال نو، تخفیفات گسترده در فروشگاه‌ها و همچنین مرتب کردن منزل و تهیه شیرینی و هدایای سال نو از کارهای رایجی است که برای استقبال از سال نو انجام می‌شود.

 

حتما بخوانید:  بهترین و جدیدترین مدل های شیرینی برای نوروز 99

 

نوروز در ترکیه

نوروز در ترکیه

ترکیه از همسایگان ایران است. نزدیکی این کشور به ایران موجب انتقال آداب و رسومی خاص از ایران به مردم منطقه شده است. نوروز میان مردم ترک زبان دنیا، رویدادی پذیرفته شده است. درواقع، برای استقبال از این رو خاص، مردم مقدماتی را فراهم می‌کنند. مردم ترکیه نیز، در تاریخ 22 مارس و 23 مارس، برای جشن گرفتن نوروز آماده می‌شوند. در ترکیه، نوروز را به اسم سلطان نوروز یا نوروز سلطان می‌شناسند. مردم هر خطه از ترکیه، براساس آداب و رسوم خودشان برای استقال از سال نو نوروزی اقدام می‌کنند. در ادامه آداب و رسوم سال نو در ترکیه را بررسی می‌کنیم.

 

آداب و رسوم سال نو در ترکیه

آداب و رسوم سال نو در ترکیه

مردم هر شهر، براساس آموزه‌هایی که از پیشینیان‌شان دریافت کرده‌اند، به گونه‌ای خاص برای شروع نوروز آماده می شوند. مردم ساکن در روستاهای مالاتیا، نوروز را به عنوان عید و جشنی از پایان زمستان می‌دانند. در غازی آنتپ نورز به عنوان سلطان نوروز شناخته می‌شود. اهالی این منطقه نوروز را دختری جوان می‌دانند که 21 مارس به شرق مهاجرت می‌کند. عده‌ای نیز، نوروز را به شکل درویشی می‌دانند که توانایی پرواز دارد و در 21 مارس پرواز می‌کند. اهالی آغری نیز، در تاریخ 21 مارس مصادف با نوروز، فالگوش می‌شوند تا با گوش دادن به صحبت‌هایی که از این کار حاصل می‌شود، فال خودشان را تفسیر کنند و بدانند که نیت‌شان برآورده می‌شود یا خیر. در سمت و سوی گیره سون نیز، نوروز را با نام مارت بوزومو می‌شناسند. در چنین روزی با جمع کردن آب از مناطق همجوار و ریختن آن بر روی حیواناتشان، چنین روزی را با ایجاد خیر و برکت طی می‌کنند. مردم ادرنه نیز، براساس رسمی مشابه با چهارشنبه سوری ما ایرانیان، حصیرهای قدیمی را آتش می‌زنند و از روی آن می‌پرند. در این آیین، هنگام پریدن از روی آتش برای خانواده و اطرافیان طلب سلامتی و دوری از بلا می‌شود. مسافرین ییلاق‌ها نیز، در 21 مارس با روشن کردن آتش ورودشان را اعلام می‌کنند و ساکنین ییلاق برای خوش آمد گویی به مسافرین، اگر بیش از 20 گوسفند داشته باشند، برای مسافران یکی از گوسفندان را قربانی می‌کنند و با تهیه غذا جشنی برپا می‌کنند. آیین برگزاری عید نوروز در شهرها و روستاهای مختلف ترکیه متفاوت است.

 

حتما بخوانید:  آداب و رسوم عید نوروز + آداب و رسوم نوروز استان های ایران

 

شهرهایی که سال نو در ترکیه را جشن می‌گیرند

شهرهایی که سال نو در ترکیه را جشن می‌گیرند

نوروز که جشن باستانی ما ایرانیان است، توسط مردم برخی روستاها و شهرهای ترکیه جشن گرفته می‌شود. مهم‌ترین رویداد این جشن، روشن کردن آتش و رقص و پایکوبی درکنار آن است. مردم منطقه با روشن کردن آتش و پذیرایی از عزیزان‌شان، نوروز را جشن می‌گیرند. مردم ساکن در دیاربكر، شانلی اورفا، ماراش و مرسین اهالی مناطق شرقی ترکیه  مثل  آغری، ایغدیر، قارص و آرداهان، برای نوروز اهمیت زیادی قائل هستند. مردم شهرهای بزرگ‌تری مثل استانبول، آنكارا، ازمیر، آدانا نیز، در چنین روزی با تخفیفات و کمپین‌های جالب، مردم را تشویق به خرید می‌کنند و همچنین با برگزاری برنامه‌های شاد، کنسرت، طبخ شیرینی و پخش آن در خیابان‌ها، نوروز را شاد برگزار می‌کنند.

 

حتما بخوانید: تبریک عید نوروز به زبان ترکی استانبولی (نوروز 1400)

 

کارهای رایج در نوروز ترکیه چیست؟

کارهای رایج در نوروز ترکیه چیست؟

تعطیلات نوروز در ترکیه چندان طولانی نیست. اما در همین زمان کم نیز، عده‌ای که عقاید مذهبی قوی دارند، برای زیارت از اماکن مذهبی و مزار رفتگان‌شان، اقدام می‌کنند. عده‌ای نیز با پخت غذا و شیرینی و پخش کردن آن در شهر و در بین محرومان، کار خیر مختص به این روز را به جا می‌آورند. رقص و پایکوبی و دورهم جمع شدن نیز، از بدیهیات این جشن است که در بسیاری از مناطق رایج است.

 

آب و هوای نوروز در ترکیه چگونه است؟

آب و هوای نوروز در ترکیه چگونه است؟

ترکیه یکی از کشورهای همسایه و همجوار ایران است. آب و هوای ترکیه معمولا کمی از ایران سردتر و بارانی‌تر است. به همین دلیل می‌توان گفت که سفرهای نوروزی به ترکیه، ایده خوبی محسوب می‌شود. زیرا سرمای هوا به نسبت زمستان بسیار کم‌تر شده است و آب و هوایی مطلوب را می‌توانید مشاهده کنید و لذت ببرید. اما درنظر داشته باشید که همراه داشتن لباس‌های گرم در تعطیلات نوروز ترکیه، ضروری است.

 

حتما بخوانید: سنت عید نوروز چیست – (فلسفه سنت‌های کهن نوروز در ایران)

 

تعطیلات نوروز در ترکیه

تعطیلات نوروز در ترکیه

همان‌طور که در بالا نیز اشاره شد، ترکیه علاقه‌مند به پیوستن به اتحادیه اروپا است. از دیرباز تقویم رسمی این کشور مطابق با تقویم میلادی تنظیم شده است و سال نو میلادی به عنوان سال نو رسمی شناخته می‌شود. تعطیلات نوروز در ترکیه به صورت رسمی وجود ندارد. برای اهالی مناطق کرد نشین این کشور، تعطیلی یک الی دو روزه در 21 مارس به عنوان تعطیلات نوروز شناخته می‌شود. اما برای مردم سایر مناطق ترکیه، تعطیلی نوروزی وجود ندارد.

 

خلاصه مطلب

اطلاع از رسم و رسوم کشورهای مختلف خصوصا در همسایگی ایران، اهمیت زیادی دارد. با مطالعه دقیق مطالبی که در این بخش عنوان شد، دیدگاه جالبی درخصوص رسم و رسوم اهالی مختلف منطقه در نوروز پیدا می‌کنید و آداب و رسوم برگزاری جشن نوروز در ترکیه را درک خواهید کرد.

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات مجالس
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله
مرینت دوپنچنگ
۹ فروردین ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۸

عالی هست ممنونم

وبرای کسب اطلاعات خیلی خوبه

من درپاریس معلم مون گفتهدبوددرباره

کریسمس کشورهای دیگه تحقیق کنیم

پاسخ
محمد
۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۵۳

جشن نوروز در ترکیه بیشتر توسط کُرد های ترکیه جشن گرفته می شود چون کُرد ها مردمانی ایرانی تبار هستند

و خیلی از مراسمات ایرانی را در کشورهایی که هستند مثل همین ترکیه و سوریه و عراق جشن میگیرند

تُرک های ترکیه اشتیاقی به مراسمات ایرانی که توسط کرد های ترکیه جشن گرفته میشود ندارند به دلایل

سیاسی و تاریخی و غیره.

پاسخ
نظر خود را ثبت کنید