ایده و خلاقیت

بکرترین جزایر جنوب ایران را بشناسیم؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۳ دقیقه تاریخ نگارش: ۲۷ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۸:۱۸
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰

برای آشنایی با بکرترین جزایر جنوب ایران، در ادامه این بخش با تشریفینو همراه بمانید.

ایران جاذبه های طبیعی و تاریخی بسیار زیبایی دارد. ایران برای افرادی که می خواهند به ماجراجویی و طبیعت گردی بروند و برای کسانی که می خواهند از جاذبه های تاریخی و فرهنگی دیدن کنند گزینه خوبی است. شاید برایتان جالب باشد که بدانید بر خلاف شمال کشور (دریای خزر) که تنها یک جزیره به نام آشوراده وجود دارد، جزایر جنوب ایران چیزی حدود 25 جزیره است که در نزدیکی خلیج فارس وجود دارد که در دو دسته جزایر مسکونی و غیر مسکونی قرار دارند. کلمه جزیره همیشه ما را به یاد مکانی جذاب و مرموز در میان آب می اندازد و همیشه می توان روی جزایر به عنوان یک مکان ناشناخته برای سفر حساب کرد. به طور کلی، مقایسه جزایر جنوب ایران با یکدیگر و صحبت در مورد بکرترین جزایر جنوب ایران کار آسانی نیست، هر چند که همه آنها در سبک منحصر به فرد و چشم نواز خود، خاص هستند.

برای آشنایی با بکرترین جزایر جنوب ایران، در ادامه این بخش با تشریفینو همراه بمانید.

 

پیشنهاد مطالعه: معرفی ۱۰ فستیوال جذاب در دنیا

 

فهرست جزایر خلیج فارس – مسکونی

  • ابوموسی
  • تنب بزرگ
  • تنب کوچک
  • جزیره قشم
  • جزیره هندورابی
  • جزیره هنگام
  • جزیره فارسی
  • جزیره فور بزرگ (پلور)
  • جزیره هرمز
  • جزیره خارگ (خارک)
  • جزیره خارکو
  • جزیره کیش
  • جزیره لارک
  • جزیره لاوان
  • جزیره مینو
  • جزیره نگین
  • جزیره صدرا
  • جزیره شیف
  • جزیره سیری

 

فهرست جزایر خلیج فارس – غیر مسکونی

  • جزیره طهمادو (جابرین)
  • جزیره جنوبی (جزیره میر مهنا)
  • جزیره فورکوچک (فرورگان)
  • جزیره سداندون
  • جزیره شیخ اندرابی
  • جزیره شیدوار
  • جزیره بونه
  • جزیره چراغی
  • جزیره دارا
  • جزیره مرغی
  • جزیره موتاف
  • جزیره مولیات
  • جزایر ناز
  • جزیره نخیلو
  • جزیره ام سیله (خان)
  • جزیره امولکورم (گورم)
  • جزیره قبره ناخدا
  • جزیره رستم (سکوی میدان نفتی رشادت)
  • جزیره عباسک (شاه زندگی)

 

پیشنهاد مطالعه: اولین جنگل استوایی ایران

 

آشنایی با بکرترین جزایر جنوب ایران

در ادامه تعدادی از بکرترین جزایر جنوب ایران که برای مسافرت و بازدید عالی هستند را معرفی کردیم:

 

جزیره کیش

جزیره کیش

بی شک کیش معروف ترین و محبوب ترین جزیره در بین گردشگران ایران است. این جزیره، جاذبه های گردشگری متنوعی دارد که خاطره های ماندگاری را برای همه رقم زده است. جالب است بدانید که در سال 2010 نیویورک تایمز آن را در میان ده جزیره زیبای جهان قرار داد. این جزیره به عنوان یک منطقه آزاد تجاری، دارای مراکز خرید و هتل های تفریحی متعددی است.

جت اسکی، موج سواری و پاراسیلینگ بر روی آب زلال دریا یا گشت و گذار در دنیای زیر آب با کمک غواصان، رکاب زدن در جزیره مدرن خلیج فارس و افزایش آدرنالین با بازی های ورزشی در ساحل باعث می شود از بودن در کیش لذت ببرید. همچنین می‌توانید شب‌ های خاطره‌ انگیز را تا سحر در ساحل تجربه کنید و طلوع خورشید را بر فراز خلیج فارس تماشا کنید. به طور کلی، این جزیره مملو از جاذبه های طبیعی و تاریخی است که حتما باید ببینید.

کشتی قدیمی یونانی که در سال 1943 توسط انگلیسی ها ساخته شد و در سال 1966 بدون هیچ دلیل ظاهری به گل نشست و از آن زمان شروع به زنگ زدن و شکستن کرد، در قسمت جنوبی جزیره کیش واقع شده است. اکنون این یک مکان محبوب برای گردشگران است که در غروب آفتاب از آن بازدید می کنند و عکس می گیرند. شتر و اسب سواری و دوچرخه سواری از دیگر کارهای سرگرم کننده ای است که می توانید در ساحل مجاور انجام دهید.

پارک دلفین ها در جنوب شرقی جزیره کیش است و برای سرگرمی کودکان و بزرگسالان طراحی شده است. علاوه بر دلفیناریوم، این مجموعه بزرگ شامل باغ پرندگان، سیرک، آکواریوم و نمایش کلاسیک است و گونه های مختلف پرندگان و پستانداران دریایی در این مکان جذاب زندگی می کنند.

ساحل مرجان نیز یکی از زیباترین سواحل جزیره کیش است. رنگ نقره ای و تمیز و دلپذیر این ساحل به همراه و منظره دریای شفاف، آفتاب درخشان و هوای تازه جزیره روح شما را تسکین می دهد.

شهر باستانی حریره در شمال جزیره بیش از 800 سال قدمت دارد و یکی از گنجینه های ملی ایران است. این شهر از یک حمام عمومی قدیمی، یک مسجد، یک بنای اشرافی، یک قنات و یک کارگاه تشکیل شده است.

شهر زیرزمینی کاریز حدود 15 کیلومتر طول دارد و 14 متر زیر زمین ساخته شده است و در گذشته برای تامین آب آشامیدنی ساکنان جزیره و مناطق اطراف آن بود که امروزه به یک شهر زیرزمینی تبدیل شده است و یک مجموعه تفریحی شامل بقایای مختلف معماری، غرفه‌ های صنایع دستی، رستوران‌ های سنتی و مدرن، سالن کنفرانس و گالری‌ های هنری است.

 

جزیره هرمز

جزیره هرمز

جزیره هرمز، یکی از زیباترین، رنگارنگ ترین و بکرترین جزایر جنوب ایران است که در جنوب شرقی بندرعباس در قلب تنگه هرمز قرار دارد. جزیره هرمز، سال ها تحت استعمار پرتغالی ها بود و بارها شاهد شورش مردم محلی علیه استعمارگران بوده است. سرانجام در زمان شاه عباس صفوی این جزیره پس گرفته شد و جایگاه خود را به عنوان یکی از زیباترین جزایر جنوب ایران پیدا کرد.

از انجایی که در این جزیره گردشگران اجازه ورود با خودروی خود را ندارند، بنابراین طبیعت آن بسیار بکر و دست نخورده باقی مانده است. برای گردش در جزیره هرمز باید سوار موتورهای سه چرخ (توک-توک) شوید یا پیاده به گشت و گذار بپردازید.

قلعه پرتغالی های در جزیره هرمز در قسمت شمالی جزیره واقع شده است و تاریخ ساخت آن به اوایل قرن شانزدهم باز می گردد و وسیع ترین بازمانده استعمار پرتغال در ایران است.

دره رنگین کمان، منطقه ای با خاک های رنگارنگ و طیف رنگی بیش از 70 رنگ از زرد، سفید و نارنجی تا بنفش و قرمز است که مملو از نمک های مختلف آهک است. هر چه بیشتر به دل این دره زیبا بروید، بیشتر مسحور زیبایی آن خواهید شد. از خاک های رنگارنگ این دره برای ساخت انواع صنایع دستی جنوب استفاده شده و خواص دارویی دارد.

دره سکوت دره ای است که از گنبدهای نمکی و کریستال ها ساخته شده است که به دره انرژی و دره نمک طبرزان (غار الهه های نمک فیروزه ای) معروف است. رودخانه فصلی نارنجی و طلایی رنگ در پایین دره جریان دارد و گنبد نمکی به نام الهه فیروزه نیز قسمت دیگری از این دره است.

ساحل سرخ نیز بخشی از جزیره هرمز است که با ایجاد تجربیات بصری و حسی پذیرای گردشگران است. وجود اکسید آهن فراوان در این خاک باعث قرمز شدن آن می شود. تماشای طلوع و غروب خورشید از این ساحل یکی دیگر از تفریحات محبوب گردشگران است.

دره مجسمه ها یکی از شگفتی های ایران است که طبیعت در آن مجسمه های بی نظیری خلق کرده است. این مجسمه ها طرح های منحصر به فردی دارند که در هیچ جای دیگری نخواهید دید. 

 

جزیره هنگام

جزیره هنگام

هنگام یکی دیگر از زیباترین و بکرترین جزایر جنوب ایران است که در قسمت جنوبی جزیره قشم قرار دارد. اگرچه این جزیره  در بین مردم کمتر شناخته شده است، اما همه می توانند از تماشای طبیعت زیبا و انجام کارهای تفریحی و سرگرمی زیادی در آنجا لذت ببرند.

تماشای دلفین های خلیج فارس هنگام بازی در آب زلال دریا لحظه ای است که در پارک های مصنوعی دبی یا دیگر شهرها تجربه نخواهید کرد. جزیره هنگام خیابان و جاده ندارد و تنها 600 نفر در سه روستای کوچک آن زندگی می کنند. این یعنی آرامش مطلق برای گردشگرانی که می خواهند در بهشتی بدون آلودگی هوا قدم بزنند.

ساحل خاماسی یکی از بهترین سواحل جزیره هنگام است، مخصوصا برای کسانی که عاشق هیجان و آدرنالین هستند! در این ساحل صخره های بلندی دارد که به شما اجازه می دهد در دریا شیرجه بزنید. همچنین تماشای پری دریایی و برخی از گونه های ماهی آکواریومی در آب زلال دریا از دیگر زیبایی هایی است که این ساحل در اختیار مهمانان خود قرار می دهد.

ساحل نقره ای نیز یکی از عجیب ترین چیزهایی است که در سفر به جزیره هنگام می توانید ببینید. در خاک این ساحل ذراتی براق از مواد معدنی براق وجود دارد. همچنین وجود فیتوپلانکتون های دریایی باعث درخشش بیشتر ساحل می شود. دراز کشیدن در این ساحل درخشان و تماشای دریا می تواند خستگی را از زندگی روزمره دور کند و شما را شاداب کند.

 

جزیره لاوان

جزیره لاوان

لاوان، جزیره ای وسیع در غربی ترین نقطه استان هرمزگان و در مرز استان بوشهر است. این جزیره به عنوان یکی از بزرگترین جزایر خلیج فارس شناخته می شود. جزیره لاوان جزیره ای مسکونی است که ساکنان آن اغلب به ماهیگیری مشغول هستند و گیاهان و جانوران متنوعی دارد. بسیاری از مناطق این جزیره، دارای درختچه ها و درختان بلند است و به همین دلیل طبیعت سرسبزی دارد.

 

پیشنهاد مطالعه: هر آنچه که درباره موزه آیا دبی باید بدانیم؟

 

جزیره لارک

جزیره لارک

جزیره لارک 16 کیلومتر با قشم فاصله دارد. ساکنان این جزیره که تعداد آنها به 250 خانوار می رسد در قلعه ای تاریخی زندگی می کنند که در دوره صفویه توسط پرتغالی ها ساخته شده است. در واقع، جزیره لارک بهشتی آرام با چند سکنه است که شغلشان ماهیگیر است. این جزیره، یک نقطه رویایی برای مسافرانی است که به دنبال آرامش در سواحل آرام هستند. پلانکتون ها در آب وجود دارند، بنابراین هنگامی که امواج در ابتدای شب به ساحل برخورد می کنند، می توانید نور آبی را در آب ببینید.

قلعه های نظامی و خانه های 800 ساله در کوهستان از جاذبه های گردشگری تاریخی جزیره لارک است. همچنین گورستانی تاریخی وجود دارد که در آن اجاق‌ های سفالی مانند گلدان‌ های کوچک روی قبرها گذاشته‌ اند و بوی کندر و اسپند در همه جا احساس می‌شود.

جزیره لارک، یکی دیگر از بکرترین جزایر جنوب ایران است که با طبیعت جادویی رنگارنگ خیره کننده، دره های منحصر به فرد و گونه های جانوری متنوع یکی از بهترین مقاصد گردشگران در کشور شناخته شده است.

 

جزیره قشم

جزیره قشم

جزیره قشم، با عنوان نگین زیبای خلیج فارس شناخته می شود و سرزمینی پر از صخره، شنی و سواحل دوست داشتنی است. گستردگی آثار تاریخی، فرهنگی و باستانی در کنار میراث ارزشمند زمین شناسی، این جزیره را به تنها ژئوپارک ایران و خاورمیانه تبدیل کرده است. جزیره قشم بزرگترین جزیره منطقه آزاد تجاری جهان است. این جزیره، به دلیل نزدیکی به خط استوا و دریا، آب و هوای گرمسیری دارد، بنابراین بهترین فصل برای سفر به آنجا پاییز و زمستان است.

تنگه چاهکوه در جزیره قشم یکی از خیره کننده ترین نقاط دیدنی است که می توانید از آن دیدن کنید. این یکی از عجایب هفتگانه قشم است که مجسمه‌ ها و صخره‌ های طبیعت در طول زمان در آنجا تشکیل شده اند. تنگه چاهکوه در شرق جزیره قشم با عمق صد متری است. این دره به دره مقدس نیز معروف است زیرا هنگام بارندگی مانند آب انبار عمل می کرد و آب از تقدس خاصی برخوردار بود.

دره ستارگان در قشم نیز یک پدیده جالب دو میلیون ساله است. فرسایش خاک، سنگ و ماسه ناشی از باد و باران و رگبار این دره را ایجاد کرده است. ویژگی ها و مناظر گرانبهای دره ستاره ها باعث شده تا به عنوان بخشی از ژئوپارک جزیره قشم در فهرست یونسکو ثبت شود.

جنگل حرا در سواحل جنوبی ایران شباهتی به جنگل های دیگری که تا به حال دیده اید ندارد. این جنگل، مساحتی در حدود 200 کیلومتر در جزیره قشم داشته و یک ساعت با مرکز شهر فاصله دارد و طول عمر آن 30 تا 40 میلیون سال است. جنگل حرا همیشه سبز است و درختان آن سال ها در دریا غوطه ور بودند. 

قلعه پرتغالی یکی از جاذبه های تاریخی شگفت انگیز در ضلع شمالی جزیره قشم است. در قرن شانزدهم، نیروهای اشغالگر پرتغالی این قلعه را برای دفاع در برابر شورش های محلی و نگهداری مهمات و اسلحه ساختند.

غار نمکدان به طول 6400 متر طولانی ترین غار نمکی جهان است که در 90 کیلومتری ساحل جنوب غربی شهر قشم قرار دارد. این شاهکار طبیعی یکی از جاذبه های بزرگ جزیره قشم است.

 

جزیره مارو

جزیره مارو

جزیره مارو که به آن جزیره شیدوار نیز می گویند، در نزدیکی شهر بندری مقام در غرب استان هرمزگان قرار دارد و از طریق جزیره لاوان قابل دسترسی است. این جزیره کوچک به خاطر سواحل شنی سفید و بستری پر از صخره های مرجانی رنگارنگ معروف است که آن را به بهشتی برای غواصان تبدیل کرده است. به دلیل اکوسیستم غنی و شکننده این جزیره، ورود گردشگران به این جزیره قانونی است و نیاز به مجوز از سازمان محیط زیست و دریانوردی دارد.

 

اگر شما نیز تجربه ای از سفر به بکرترین جزایر جنوب ایران را دارید، حتما در قسمت کامنت برای ما بنویسید.

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات مجالس
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید