ایده و خلاقیت

نوروز در چه کشورهایی برگزار می شود؟ نوروز در کشورهای مختلف

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۰ دقیقه تاریخ نگارش: ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۰
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰
دسته ها:

اگر علاقه مند باشید که بدانید نوروز ما ایرانیان در چه کشورهایی برگزار میشود، میتوانید این مطلب را با دقت بخواهید تا نوروز در کشورهای مختلف را بدانید.

عید نوروز یکی از کهن‌ترین آئین‌های ملی در جهان است، که همچنان جاودانه مانده است. نوروز یک جشن باستانی ایرانی است .سال‌های بسیار متمادی است که نسبت به دیگر جشن‌ها رتبه و مقام بالاتری دارد، زیرا آغاز این جشن، زمان نو شدن طبیعت است. زمانی که سال نوآغاز می‌شود در کشور‌های متعددی عید نوروز را با جشن و شادی برگزار می‌کنند.

در این مقاله با ما همراه باشید تا با تعدادی از کشورهایی که عید نوروز را جشن می‌گیرند آشنا شوید.

پس تا پایان همراه ما باشید.

 

نوروز در کشورهای مختلف

نوروز در کشورهای مختلف

اکثر کشورها با توجه به تقویم رسمی و ملی خودشان سال نو را جشن می‌گیرند. شما عزیزان باید بدانید که زمان برگزاری عید نوروز در کشورهای مختلف، متفاوت است. زیرا ساعت رسمی هر کشور با کشور دیگر متفاوت است. با توجه به آمارهای بدست آمده، صد و هشتاد و هفت میلیون نفر در یازده کشور سراسر جهان، با آغاز فصل بهار طبق تقویم شمسی ما ایرانیان، جشن نوروز را برگزار می‌کنند. نام کشورهایی که تعطیلات عید نوروز در تقویمشان به طور رسمی ثبت شده است شامل: قرقیزستان، قزاقستان، آلبانی، ایران، افغانستان، تاجیکستان، ترکمنستان، آذربایجان، کوزوو، گرجستان، ازبکستان، کردستان عراق است.تعدادی دیگر از کشورها هستند که عید نوروز را به صورت غیررسمی برگزار می‌کنند، مانند کشورهایی همچون سوئد، امارات، چین، سوریه، لبنان، آلمان، هلند، هند، ترکیه، فرانسه، مصر، آمریکا، انگلستان، ناحیه تاتار روسیه و کانادا. آغاز سال نو در روز شادمانی زمین و آسمان را به همراه دارد و به همین جهت، جشن شکفتن شکوفه‌ها  نامیده می‌شود.

 

حتما بخوانید: متن برای نوروز: متن تبریک نوروز برای عشقم + رفیق ❤ ویژه سال 1400

 

عید نوروز و جشن ملی در ایران

عید نوروز و جشن ملی در ایران

نزدیک عید نوروز، خانه‌تکانی عضو لاینفک خانه‌های ایرانی است. انگار خانه‌تکانی، سنتی است که فقیر و غنی، پیر و جوان نمی‌شناسد و روزهای باقی مانده سال، همه را به نوعی درگیر خودش می‌کند. البته همین سنت برای هرکس شکل و حال و هوای خاص خودش را دارد و به نوعی خاص تعریف می‌شود. یکی از سنت های شایسته عید نوروز در ایران که بسیار مورد توجه قرار گرفته است، دید و بازدید عید اقوام و آشنایان است. پخت غذاهایی مانند سبزی پلو با ماهی و رشته پلو نیز، یکی از سنن قدیمی است که در شب عید میان خانواده‌های ایرانی رایج است.

 

عید نوروز  در آلبانی

عید نوروز  در آلبانی

عید نوروز در آلبانی به عنوان سلطان نوروز یاد شده است و کشور آلبانی در نوروز هر سال، یک مراسم جشن پرشکوه برگزار می‌کنند. زمان برگزاری نوروز در آلبانی، صبح روز بیست و دوم مارس است که اکثر مردم در باغ تکیه جمع می‌شوند و شروع جشن را با خواندن سرود ملی‌شان آغاز می‌کنند و پس از آن، سرود سلطان نوروز را می‌خوانند و فردی به نام بابا رشادی به سخنرانی می‌پردازد و شعرهایی از شاعر آلبانی که بکتاشی نیز بوده است، خوانده می‌شود.

 

حتما بخوانید:  تبریک عید نوروز به زبان ترکی استانبولی (نوروز 1400)

 

عید نوروز در آذربایجان

عید نوروز در آذربایجان

شهر باکو پایتخت جمهوری آذربایجان است. سال نو در تقویم آذربایجان به طور کامل تعطیل رسمی است و هر ساله این عید را به صورت بسیار جذاب و دیدنی برگزار می‌کنند. آداب و رسومی که در عید نوروز در کشور آذربایجان برگزار می‌شود، با آداب و رسوم مردم ایران شباهت بسیار زیادی دارد. مردم جمهوری آذربایجان، قبل از آغاز عید به انجام خانه تکانی می‌پردازند تا خانه را برای مهمان‌هایی که در عید نوروز برای دید و بازدید می‌آیند، آماده کنند. در زمان‌های قدیم، آذربایجانی‌ها سبزه‌ای را که سبز می‌کردند، از آن سمنو درست می‌کردند. قبل از آغاز عید نوروز، مردم آذربایجان سعی بر این دارند که به شهر باکو زرق و برق ببخشند به صورتی که بسیاری از مکان ها را چراغانی می‌کنند، میدان‌های شهر را گل‌کاری می‌کنند، تیرهای چراغ برق و نرده‌ها را رنگ می‌کنند و این کارها را نشانی از آغاز سال نو می‌دانند؛ تا مکان‌های مختلف شهرشان مانند فصل بهار، بوی تازگی و نو بودن داشته باشد. در جمهوری آذربایجان چهارشنبه سوری نیز برقرار هست. بر خلاف کشور ایران که سه شنبه شب چهارشنبه سوری برگزار می‌شود، آن‌ها در شب چهارشنبه آتش روشن می‌کنند و تمامی افراد به نیت خوش یمن بودنش، از روی آتش می‌پرند.

 

عید نوروز در ترکیه

عید نوروز در ترکیه

افرادی که در ترکیه عید نوروز را جشن می‌گیرند، معمولا افرادی هستند که دارای عقاید مذهبی هستند. عید نوروز در ترکیه بسیار جذاب برگزار می‌شود. کشور ترکیه به دلیل اینکه با ایران همسایه است، ایرانی‌های بسیاری ساکن این کشور هستند. به همین دلیل در شهرهای ترکیه و استانبول، در عید نوروز برنامه‌های متنوعی برگزار می‌کنند. تاریخ برگزاری جشن فرا رسیدن عید نوروز، معمولا از روز بیست و دوم مارس شروع می‌شود. آداب و رسوم مردم ترکیه  مانند کشور ایران است. در ترکیه نیز برای استقابل از بهار مردم مشغول خانه تکانی می‌شوند و در این روزها، بیشتر غذاهای ایرانی می‌پزند و به دید و بازدید می‌روند و در زمان عید نوروز، لباس‌های نو که برای عید نوروز تهیه کرده‌اند را می‌پوشند و به مکان‌های زیارتی و همینطور زیارت درگذشتگانشان می‌روند. معمولا به عنوان خیرات غذا می‌پزند و آن را در میان مردم برای آمرزش گناهان درگذشتگانشان خیرات می‌کنند.

 

حتما بخوانید: جدیدترین ایده های سفره هفت سین سال 1400

 

عید نوروز در پاکستان

عید نوروز در پاکستان

مردم پاکستان مانند اغلب کشورهای اطراف ایران، یکی از آداب و رسومشان زدودن گرد و غبار یا همان خانه تکانی، پختن غذاهای معروف در عید نوروز، پخت انواع شیرینی مانند شیرینی (سوهان حلوا، شکر پاره، کرم رل، کیک، برفی، گهوله، لدو، گلاب جامن، رس گهوله) و خرید لباس های نو است. عید نوروز در پاکستان به این شکل است که مردم برای پاسداشت آن به طبیعت می‌روند و برنامه‌های سنتی خاصی را برگزار می‌کنند.  مردم پاکستان برای پاسداشت نوروز  از روی آتش می‌پردند و بر این اعتقاد هستند که این پریدن باعث پاک شدن گناهانشان می‌شود. آن‌ها به دید و بازدید می‌روند و به صورت خانوادگی در پارک‌ها نوروز را جشن می‌گیرند. یکی از رسومات سنتی‌شان در عید نوروز این است که تخم مرغ‌های رنگی به یکدیگر هدیه می‌دهند. در جشن‌هایی که در پارک برگزار می‌کنند، اکثر افراد شرکت می‌کنند و بازی‌های قومی، بین المللی و سنتی مانند فوتبال، اسب سواری، هاکی، کشتی، دو میدانی، اسب دوانی و تنیس را انجام می‌دهند.یکی از مهمترین بازی‌هایی که در پاکستان انجام می‌شود نیزه بازی است.

 

عید نوروز  در عراق

عید نوروز  در عراق

 در عراق که یکی از کشورهای همسایه ما محسوب می‌شو، قبایل متفاوتی وجود دارد به همین دلیل همه افراد به یک شکل عید نوروز را جشن نمی‌گیرند. زمان برگزاری عید نوروز در عراق از اولین روز فصل بهار شروع می‌شود و تا روز سیزدهم ادامه دارد. در عراق رسم بر این است که مادر بزرگ‌هایشان در آغاز فصل بهار، داخل سینی شمع روشن می‌کنند و مقداری شیرینی قرار می‌دادند و بخور دم می‌کنند که آن را سینی نوروزی نام گذاری می‌کنند. این سینی را روی پشت بام خانه‌هایشان قرار می‌دهند. آن‌ها معتقد بودند، بارانی که در روزهای آخر زمستان، نزدیک عید نوروز می‌آید، دختران باید از آن دوری کنند زیرا باعث بدبختی و بیماری آن‌ها می‌شود.

 

حتما بخوانید: آداب و رسوم مردم شهرهای مختلف ایران در جشن چهارشنبه سوری

 

عید نوروز در قزاقستان

عید نوروز در قزاقستان

قزاقستان کشوری است که در سال‌های خیلی قبل جزئی از ایران به شمار می‌آمد. قزاق‌ها عید نوروز را جزو یکی از جشن‌های مقدس و پر خیر و برکت به حساب می‌آورند. اهالی قزاقستان مردمانی هستند که اکثرشان نژاد ترک هستند.آن‌ها نام این روز مقدس را ( نئوریز ) بیان می‌کنند. قزاق‌ها نیز هر ساله در اول فروردین ماه، عید نوروز را جشن می‌گیرند. برگزاری نوروز در قزاقستان انقدر برایشان مقدس است که هر تغییر و تحولی را چه در میان خانواده‌هایشان چه در طبیعت، نشانی از خوش‌ یمنی در سال جدید می‌دانند. مردم قزاقستان از تاریخ بیست و یک مارس تا بیست و چهار مارس جزو تعطیلات نوروزی‌شان به شمار می‌آید و رسمشان بر این است که لباس‌های سفید بلندی بر تن می‌کنند، که نشان پاکیزگی و شادی در بهار را برایشان دارد. قزاق‌ها بعد از انجام خانه تکانی، دو عدد شمع در بالای خانه‌شان روشن می‌کنند. آن‌ها در این ایام، صله رحم انجام می‌دهند و به دید و بازدید آشنایان می‌روند و یکی از آیین و  رسوم مردم قزاق این است که در عید نوروز شانه‌هایشان را به یکدیگر می‌زنند. از دیگر رسوماتشان، پختن نوعی آش است که از هفت نوع ماده غذایی درست می‌شود و نام آن نوروز گوژه است و معنای آن، خداحافظی از زمستان و پختن غذاهای زمستانی است. آن‌ها بر این باورند که تمیز کردن خانه در آغاز سال نو، یکی از عواملی است که باعث می‌شود افراد آن خانه دچار بیماری نشوند و به دلیل اعتقاد و ایمانی که نسبت به این قضیه دارند، این امر را هر ساله انجام می‌دهند. پسران قزاق در عید نوروز به دختران عطر، آیینه و شانه هدیه می‌دهند و نام آن را سلت اتکیتر می‌نامند، این عبارت به معنای علاقه آور است. دخترانشان نیز، با گوشت اسب که ( سوقیم ) نام دارد، دو نوع غذا به نام‌های اویقی آشاروآویز می‌پزند و ازا فراد جوانی که دوستشان دارند دعوت می‌کنند تا این غذا را سرو کنند.

 

خلاصه مطلب

عید نوروز از آداب و رسوم کهن ما ایرانی‌ها است. ایران در گذشته قلمرو گسترده‌ای داشته است و حتی این روزها نیز، فرهنگ و رسوم نوروز ایرانی، در آن کشورها دیده می‌شود. با مطالعه دقیق این مطلب می‌توانید آگاهی اطرافیانتان را از عید نوروز در کشورهای دیگر افزایش دهید.

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات مجالس
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید