ایده و خلاقیت

سبزه گره زدن برای چیست؟ فلسفه گره زدن سبزه در سیزده به در

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۷ دقیقه تاریخ نگارش: ۱۰ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۳
تعداد رای‌دهندگان:
۱
۵
دسته ها:

اگر شما نیز علاقه مند هستید که از آداب و رسوم سیزده به در بیشتر بدانید و با فلسفه سیزده به در و گره زدن سبزه آشنا شوید، این مطلب را با دقت بخوانید.

حتما شما نیز در سال‌های گذشته که خبری از کرونا ویروس نبود، خاطره‌ای از گره زدن سبزه عید دارید. معمولا در روز سیزده به در، همه افراد سبزه‌های عیدشان را به بیرون از منزل می‌برند تا در دامان طبیعت و آب روان رها کنند. روی کاپوت هر ماشین را نگاه کنید، سبزه‌ گندم، سبزه ماش، سبزه عدس و انواع و اقسام سبزه‌های عید را مشاهده می‌کنید. روز سیزده به در بعد از 12 روز تعطیلی و دید و بازدید نوروزی، به عنوان روز طبیعت جشن گرفته می‌شود.

در این بخش می‌خواهیم به بررسی فلسفه گره زدن سبزه بپردازیم و در نهایت بدانیم که سبزه گره زدن برای چیست و چرا در این روز انجام می‌شود؟

پس تا پایان همراه ما باشید.

 

سبزده بدر چیست؟

سبزده بدر چیست؟

کسب اطلاعات از آداب و سنت اصیل ایران، یکی از کارهایی است که همه ما باید انجام دهیم. اطلاع از علت انجام برخی کارها به ما کمک می‌کند تا فلسفه انجام آن را بدانیم. سیزده بدر یکی از همین آداب و رسوم است که در آستانه عید نوروز آن را انجام می‌دهیم. سیزده به در روزی شاد و خوش برای خانواده‌های ایرانی است. معمولا در سیزده به در، همه افراد به همراه دوستان و آشنایان برای پیک نیک در دامان طبیعت برنامه‌ریزی می‌کنند. حضور در طبیعت این امکان را به افراد می‌دهد تا به بهترین شکل ممکن این روز را بگذرانند. سبزده به در بهترین زمانی است که بعد از گذراندن یک تعطیلات طولانی، می‌توانید در دل طبیعت آن را بگذرانید. گذراندن سیزده به در آداب و رسوم خاصی دارد که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم.

 

حتما بخوانید: پروفایل نوروزی عاشقانه ویژه عید نوروز 1400

 

آداب و رسوم سیزده به در

آداب و رسوم سیزده به در

در روز سیزده بدر معمولا خانواده‌ها دور هم جمع می‌شوند و به دل طبیعت می‌روند تا ساعاتی را در آن‌جا بگذرانند. در گذشته برای سیزده بدر حتما یک مدل آش پخته می‌شد تا کل خانواده در کنار هم به خوردن آن بپردازند. در روز سیزده بدر همه افراد سبزه‌ها را آب روان و رودخانه می‌سپارند و این کار را نشانی از برکت و خیر در سال جدید می‌دانند. آوردن کاهو و سکنجبین یکی از آداب و رسوم خوش مزه و دوست داشتنی است که در سیزده به در انجام می‌شود. سکنجبین طبع گرم دارد و کاهو طبعی سرد، معمولا به‌دلیل خوردن آجیل در روز سیزده به در، توصیه می‌شود که کاهو با کمی سکنجبین مصرف شود تا افراد دچار اختلال در طبع معده نشوند. از دیگر آداب سیزده به در می‌توان به بازی‌های گروهی آن اشاره کرد. در چنین روزی معمولا همه جا می‌توانید بچه‌های درحال دوچرخه سواری و توپ بازی را ببینید، بزرگسالان نیز در روز 13 بدر با هم به انجام بازی‌هایی مثل والیبال، وسطی، فوتبال و چنین بازی‌هایی می‌پردازیند. پس بدیهی است که داشتن چنین اوقاتی به شدت برای افراد دلچسب و خاطره‌انگیز است.

 

حتما بخوانید:جاهای دیدنی تهران در ایام نوروز 1400 کجاست؟

 

خرافات سیزده به در چیست؟

خرافات سیزده به در چیست؟

عده زیادی از افراد اعتقاد دارند که در روز سیزده به در نحس است. درواقع، این نحسی از عدد 13 منشا می‌گیرد. این عدد در بسیاری از نقاط جهان به عددی بدشانس و نحس شناخته می‌شود. نحسی سیزده به در نیز، از چنین چیزی برخواسته است. درواقع، خرافات سیزده به در چنین می‌گوید که برای رفع نحسی و به خیر گذشتن سیزده به در، باید از خانه خارج شوید و به طبیعت پناه ببرید. هرچند که نحسی سیزده به در تنها خرافات است، اما عده زیادی از افراد به آن اعتقاد دارند و می‌گویند در روز سیزده به در، نحسی سیزده بعضی افراد را می‌گیرد و اتفاقاتی برای آن‌ها می‌افتد. اما بهتر است بدانید که چنین چیزی وجود ندارد و هر اتفاقی که به نحسی سیزده نسبت داده می‌شود، صرفا به دلیل رویدادهای رایج در فضاهای پیکنیکی و طبیعت است.

 

حتما بخوانید:بهترین فیلم های سینمایی نوروز ۱۴۰۰ چیست؟ 1400 با فیلم های برتر سینما

 

سبزه گره زدن برای چیست؟

سبزه گره زدن برای چیست؟

همه ما در روز سیزده به در شاهد این بوده‌ایم که افراد به ویژه دختران جوان و دم بخت، درحال گره زدن سبزه عید هستند. در این خصوص بهتر است بدانید که گره زدن سبزه در شرایطی که به برگ آن آسیب نرسد بسیار جالب و نیکو است. افراد با تصور این که مشکلات زندگی‌شان مانند گره ایجاد می شوند، سبزه گره می‌زنند. زیرا سبزه در هنگام رشد، گره را باز می‌کند و هیچ گره‌ای که در دل طبیعت زده می‌شود، به همان شکل باقی نمی‌ماند. بر همین اساس، فلسفه گره زدن سبزه نیز چنین است. افراد زمانی سبزه را گره می‌زنند که آرزویی در دل دارند. مثلا بعضی افراد که آرزوی بچه دار شدن دارند، سبزه گره می‌زنند تا در سال جدید از خدا بخواهند که کودکی به جمع‌شان اضافه شود. عده‌ای نیز با گره زدن سبزه، در تلاش هستند تا به آرزوهای ریز و درشت‌شان در سال جدید دست پیدا کنند. همه این کارها در گرو دستیابی به خوشی و حال خوب است.

 

تاریخچه گره زدن سبزه چیست؟

تاریخچه گره زدن سبزه چیست؟

اگر کتاب اوستا را ورق بزنید، خواهید دید که در آن، کیومرث اولین انسان در کره زمین شناخته می‌شود و دختر و پسر کیومرث اولین ازدواج در زمین نامیده می‌شود. مشیه و مشیانه دختر و پسر کیومرث بودند که در سیزدهم فروردین ماه به عقد زناشویی یکدیگر درآمدند. درواقع، این ازدواج اولین ازدواج بشریت نام گرفت. در آن زمان هیچ آداب و رسومی برای عقد زناشویی وجود نداشت، بر همین اساس برای عهد بستن با یکدیگر، این زوج دو شاخه را به هم گره زدند تا اعلام زناشویی کنند. این رسم گره زدن سبزه نیز از آن زمان در بین ما ایرانیان رایج بوده است. اما در برهه‌ای از تاریخ، این رسم نیز به دست فراموشی سپرده شده بود. از زمان هخامنشیان، رسم گره زدن سبزه در سیزدهم نوروز مجدد احیا شد و در این روزها نیز کماکان شاهد پابرجایی این رسم هستیم.

 

خلاصه مطلب

قطعا شما نیز با آداب و رسوم سیزده به در نوروز آشنایی دارید و رویدادهای این روز هیجان‌انگیز را در طبیعت مشاهده کرده‌اید. در این مقاله به آداب و رسوم سیزده به در و تاریخچه سبزه گره زدن پرداخته‌ایم. اگر شما نیز در اطرافیان‌تان کودکی وجود دارد که از این آداب و رسوم چیزی نمی‌داند، در حد سن و سال او، فلسفه گره زدن سبزه و این روز زیبا را توضیح دهید.

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات مجالس
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید