ایده و خلاقیت

طرز تهیه انواع شربت محرمی برای نذری

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۰ دقیقه تاریخ نگارش: ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۷
تعداد رای‌دهندگان:
۲
۴.۵

اگر میخواهید برای پذیرایی از عزاداران حسینی در محرم، انواع مختلف طرز تهیه شربت نذری را مشاهده کنید، در این مقاله همراه ما باشید.

ماه محرم از ماه‌های عزیز برای ما شیعیان است. معمولا بیشتر نذورات‌مان را برای رویدادهای مختلف و روزهای مختلف این ماه برنامه ریزی می‌کنیم. بسیاری از افراد برای دادن غذا، شربت، شیرینی و خوراکی‌های مختلف نذر می‌کنند. شربت محرمی برای نذری از رایج‌ترین انواع نذورات در فصل تابستان است. معمولا برای رفع تشنگی از شربت‌های خنک برای نذری استفاده می‌شود.

اگر میخواهید طرز تهیه شربت تخمه شربتی رنگی و شربت زعفران محرم را بدانید، در ادامه همراه ما باشید.

 

 

طرز تهیه شربت تخمه شربتی رنگی (مجلسی)

طرز تهیه شربت تخمه شربتی رنگی (مجلسی)

شربت تخمه شربتی یکی از قدیمی‌ترین و جذاب‌ترین نوشیدنی‌هایی است که در ایران استفاده می‌شود. این شربت با دارا بودن خواص بسیار زیاد می‌تواند از گرما زدگی در فصل تابستان پیشگیری کند و حس و حال مطلوبی در افراد ایجاد کند. شربت تخمه شربتی به راحتی می‌تواند برای استفاده در پذیرایی مراسم عزاداری امام حسین در فصول گرم سال نیز استفاده شود. در ادامه به مواد لازم برای تهیه این شربت خوشمزه اشاره می‌کنیم.

مواد لازم جهت تهیه تخم شربتی رنگی

  • ۲۴ لیتر آب
  • 1  کیلوگرم تخم شربتی
  • زعفران دم کرده به مقدار دلخواه
  • ۳ کیلوگرم شکر
  • ۲۰ عدد لیموترش تازه  یا 1 شیشه آبلیمو کوچک

طرز تهیه شربت تخمه شربتی رنگی

اگر بخواهید جذاب‌‌ترین و خوشمزه‌ترین شربت تخمه شربتی را درست کنید، باید حتما تمامی تخم شربتی‌ها را داخل ظرفی چند برابر حجم اولیه بریزید و آب گرم را روی آن ریخته و منتظر بمانید. با این کار می‌توانید لعاب تخم شربتی‌ها را مشاهده کنید. یادتان باشد برای این کار باید حتما ظرف حاوی تخم شربتی را هم بزنید تا لعاب‌ها به هم چسبیده نشود و ظاهر زیبای این مدل شربت حفظ شود. سپس می‌توانید آب را به همراه شکر داخل ظرف مناسبی بریزید و روی حرارت قرار دهید. با این اقدام می‌توانید به آرامی آب شدن شکر را داخل آب مشاهده کنید. بعد از حل شدن کامل شکرها، نوبت به کم کردن حرارت می‌رسد. باید منتظر بمانید تا شهد قوام خوبی پیدا کند.

بعد از این مرحله باید زعفران‌تان را آماده کنید. برای آماده سازی زعفران دو مدل می‌توانید عمل کنید.

  1. زعفران را درون ظرف مناسبی بریزید و کمی یخ به آن اضافه کنید. باید تا آب شدن کامل یخ‌ها صبر کنید و سپس رنگ فوق‌العاده زعفران را مشاهده کنید.
  2. زعفران را درون ظرف مناسبی بریزید و اندکی آب جوش به آن اضافه کنید. زعفران به بهترین شکل ممکن دم می‌کشد و رنگ و لعاب خود را بروز می‌دهد.

پس از آماده سازی زعفران می‌توانید آن را به همراه کمی گلاب و لیمو ترش به شهد اضافه کنید و خوب هم بزنید. در آخرین مرحله تخم شربتی را اضافه کنید و به میزان دل‌خواه آب و یخ به مواد شربت اضافه کنید تا طعم موردنظرتان را از آن احساس کنید. یادتان باشد که شرکت تخم شربتی باید خنک و گوارا سرو شود. پس وجود یخ داخل آن حتمی است.

 

حتما بخوانید: مدل تونیک محرمی دخترانه و زنانه 1400-2021

 

طرز تهیه شربت زعفران مرحله به مرحله برای 100 نفر

طرز تهیه شربت زعفران مرحله به مرحله برای 100 نفر

اگر بخواهید برای 100 نفر شربت زعفران درست کنید، باید مواد لازم را بر اساس توصیه‌ای که در ادامه مشاهده می‌کنید، تهیه نمایید. اما درصورتی‌که بخواهید برای 50 نفر این شربت را تهیه کنید، باید این مواد لازم را، تقسیم بر 2 کنید و برای پذیرایی از عزاداران حسینی آماده کنید.

مواد لازم برای تهیه شربت زعفران

  • ۲۴ لیتر آب
  • ۱ لیوان آبلیمو تازه
  • ۲ کیلوگرم شکر
  • 3 لیوان گلاب کاشان
  • یخ به مقدار لازم برای خنک کردن کل شربت
  • ۰.۵ گرم زعفران

طرز تهیه شربت زعفران محرم

برای تهیه این مدل زعفران، باید زعفران را به همراه اندکی شکر خوب بکوببد و بسایید. برای این کار می‌توانید از دستگاه آسیاب برقی استفاده کنید. سپس می‌توانید به دو روش زعفران را آماده کنید.

  1. زعفران را درون ظرف مناسبی بریزید و کمی یخ به آن اضافه کنید. باید تا آب شدن کامل یخ‌ها صبر کنید و سپس رنگ فوق‌العاده زعفران را مشاهده کنید.
  2. زعفران را درون ظرف مناسبی بریزید و اندکی آب جوش به آن اضافه کنید. زعفران به بهترین شکل ممکن دم می‌کشد و رنگ و لعاب خود را بروز می‌دهد.

بعد از آماده کردن زعفران، نوبت به آماده سازی شهد شربت می‌رسد. برای این کار باید 24 لیتر آب را به اضافه 1 لیتر اضافه، داخل دیگ بزرگی بریزید و حرارت را زیاد کنید. کم کم آب به جوش می‌آید و در این مرحله نوبت به ریختن شکر داخل آب می‌شود. شکر را داخل آب بریزید و خوب هم بزنید. حرارت را کم کنید و حدود 15 دقیقه منتظر بمانید تا شربت جوشیده و قوام پیدا کند. در این مرحله باید شربت را از روی حرارت بردارید و منتظر بمانید تا کمی خنک شود.

بعد از خنک شدن شربت، نوبت به ریختن گلاب و زعفران داخل شربت می‌رسد. اندکی هل آسیاب شده را نیز به شربت اضافه کنید و عطر بی‌نظیر آن را استشمام کنید. در این مرحله باید منتظر بمانید تا شربت خوب خنک شود و سپس یخ را داخل آن بریزید و به میزان دل‌خواه شربت را رقیق کنید تا به طعم موردنظر نزدیک شود. در این مرحله شربت آماده سرو و پذیرایی از عزاداران حسینی است.

 

حتما بخوانید: جدیدترین و بهترین مدل مانتو مشکی ساده و شیک [مجلسی و اسپرت]

 

طرز  تهیه شربت سکنجبین نذری برای ۱۰۰ نفر

طرز  تهیه شربت سکنجبین نذری برای ۱۰۰ نفر

یکی از گواراترین و خوشمزه‌ترین شربت‌های فصل تابستان برای ما ایرانیان، شربت سکنجبین است. عطر و طعم بی‌نظیر این شربت به شدت مورد پسند قرار می‌گیرد. معمولا عطش تابستان را با عطر خوش شربت سکنجبین می‌توان رفع کرد. برای تهیه این شربت به مواد لازم توجه کنید.

مواد لازم جهت تهیه شربت سکنجبین نذری

  • 4 لیتر آب
  • 5 کیلوگرم شکر
  • 500 گرم سرکه سفید
  • 1 کیلوگرم نعنا تازه

طرز تهیه شربت سکنجبین نذری

برای درست کردن شربت سکنجبین ابتدا یک ظرف مناسب انتخاب کنید و 4 لیتر آب را داخل آن بریزید. حرارت زیر آب را روشن کنید و منتظر بمانید تا آب به نقطه جوش برسد. سپس شکر را به آب اضافه کنید و هم بزنید. در این مرحله باید حرارت زیر قابلمه را کم کنید و منتظر بمانید تا شکر به خوبی قوام پیدا کند. نعنا تازه را بشویید و برای سهولت، آن‌ها را با یک کش به هم ببندید تا درون شکر شناور نشوند. بعد از قرار دادن نعنا داخل شربت، سرکه را اضافه کنید و کمی منتظر بمانید تا شربت با حرارت کم قوام پیدا کند و عصاره خوش عطری از نعنا در آن ایجاد شود.

بعد از پایان پخت شربت باید دسته نعنا را از درون شربت خارج کنید و منتظر بمانید تا شربت به اندازه کافی خنک شود. سپس به میزان کافی آب و یخ به شربت اضافه کنید و آن را برای سرو آماده کنید.

 

حتما بخوانید: آیا مانتو تابستانی امسال را خریده اید؟ 40 مدل مانتو تابستانی جذاب

 

طرز تهیه شربت خاکشیر نذری برای ۱۰۰ نفر

شربت خاکشیر

شربت خاکشیر در فصل تابستان به شدت مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر اهل بازار گردی باشید، می‌دانید که در فصل تابستان فروشنده‌های خاکشیر بازار تا چه اندازه درآمد دارند. شربت تخم شربتی با دور کردن گرما زدگی می‌تواند بهترین نوشیدنی در فصل گرم شناخته شود. اگر می‌خواهید در تابستان 1400 از عزاداران حسینی پذیرایی کنید و نذر شربت خودتان را با شربت خاکشیر انجام دهید، در ادامه مواد لازم را تهیه کنید.

مواد لازم جهت شربت خاکشیر نذری

  • ۳ کیلوگرم شکر
  • ۲۴ لیتر آب
  • عرق بیدمشک یا گلاب ۲ تا ۳ لیوان
  • 1 کیلوگرم خاکشیر
  • زعفران به میزان لازم

طرز تهیه جهت شربت خاکشیر نذری

اگر بخواهید شربت خاکشیر خوشمزه‌ای درست کنید، باید حتما خاکشیر را بشویید. بعد از این کار می‌توانید خاکشیر را درون آب سرد ریخته و اجازه دهید خیس بخورد. سپس باید آب را روی حرارت قرار دهید و منتظر بمانید تا به نقطه جوش نزدیک شود. در این مرحله باید شکر را به آب اضافه کنید و منتظر بمانید تا شربت قوام پیدا کند. بعد از ایجاد غلظت، باید زیر شعله را خاموش کنید و زعفران را آماده سازی کنید. برای اماده کردن زعفران از دو روش زیر استفاده کنید.

  1. زعفران را درون ظرف مناسبی بریزید و کمی یخ به آن اضافه کنید. باید تا آب شدن کامل یخ‌ها صبر کنید و سپس رنگ فوق‌العاده زعفران را مشاهده کنید.
  2. زعفران را درون ظرف مناسبی بریزید و اندکی آب جوش به آن اضافه کنید. زعفران به بهترین شکل ممکن دم می‌کشد و رنگ و لعاب خود را بروز می‌دهد.

سپس محلول زعفران و گلاب یا بیدمشک را به شربت اضافه کنید و هم بزنید. در این مرحله شربت آماده است تا به وسیله آب و یخ مورد نیاز سرو شود. یادتان باشد که برای شربت خاکشیر حتما قاشق درنظر بگیرید تا امکان هم زدن وجود داشته باشد. خاکشیر به علت سنگینی معمولا در پایین لیوان شناور می‌ماند.

 

خلاصه مطلب

اگر نذر شربت دارید، حتما با کمک دستور العمل‌هایی که در بالا ارائه شد، شربت نذری درست کنید و در روزهای گرم تابستان 1400 از عزاداران حسینی پذیرایی کنید. رعایت پروتکل‌های بهداشتی در زمان تهیه شربت‌ها را جدی بگیرید و از ماسک و دستکش استفاده کنید تا به بهترین شکل ممکن شربت خوشمزه‌ای را برای پذیرایی آماده کنید.

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات مجالس
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید