ایده و خلاقیت

طرز تهیه مرغ خوشمزه برای مهمانی [با طرز تهیه مرغ مجلسی سورپرایز کنید!]

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۷ دقیقه تاریخ نگارش: ۷ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۹
تعداد رای‌دهندگان:
۷
۴.۱

اگر عاشق آشپزی هستید و به دنبال بهترین غذای برای مهمانی، این مطلب را بخوانید تا بهترین طرز تهیه مرغ خوشمزه برای مهمانی را یادبگیرید.

مرغ یکی از غذاهای پر طرفدار در میان ما ایرانی‌ها به شمار می‌رود. مرغ خوشمزه برای مهمانی، یکی از آیتم‌های کلیدی است که هر خانم و آقایی باید برای آن تخصص داشته باشد. تنوع در پخت غذا‌هایی که با مرغ درست می‌شود، بسیار زیاد است و می‌توان گفت، مرغ در دسته بندی غذا‌هایی است که خیلی راحت‌تر وسریع‌تر نسبت به غذا‌های دیگر پخته می‌شود.  به دلیل استفاده از ادویه‌های مختلف و طرز پخت‌های متنوع، این غذا یکی از  غذاهای خوشمزه‌ای است که در بیشتر جشن‌ها و مهمانی‌ها و مراسم شادی و غم، طرفدار دارد.

طرز تهیه مرغ خوشمزه برای مهمانی چیست؟ چگونه بهترین خورشت مرغ را بپزید؟ طرز تهیه مرغ مجلسی چگونه است؟ در ادامه به این سوالات پاسخ می‌دهیم. پس تا پایان، همراه ما باشید.

 

طرز تهیه مرغ خوشمزه رستورانی

طرز تهیه مرغ خوشمزه رستورانی

اگر تجربه خوردن زرشک پلو با مرغ در رستوران را داشته باشید، قطعا می‌دانید که مرغ رستورانی تا چه اندازه خوشمزه است. طعم بی نظیر این مدل مرغ ها به دلیل طبخ حرفه ای کاملا حس و حال متفاوتی را در افراد ایجاد می‌کند. برای این که بدانید چگونه یک مرغ خوشمزه برای مهمانی آماده کنید که عطر و طعم رستورانی داشته باشد، باید مواردی را رعایت کنید. در ادامه به طرز تهیه مرغ خوشمزه رستورانی اشاره میکنیم. سعی کنید همه مراحل را مطابق جزییات زیر ادامه دهید.

  • برای داشتن مرغ رستورانی خوشمزه، باید حتما مرغ تازه تهیه کنید.
  • بعد از پاک کردن و خرد کردن مرغ ها و شست و شوی اون‌ها لازمه از یک سبد یا آبکش استفاده کنید تا آب مرغ کاملا خارج بشه.
  • مرحله بعدی، مرینیت کردن یا مزه دار کردن مرغه! کافیه کمی زعفران دم شده، آبلیمو و سیر داخل ظرف بریزید و مرغ را درون آن قرار دهید. سعی کنید هر چند دقیقا یکبار مرغ را داخل این محلول بچرخانید تا همه قسمت ها طعم دار شود.
  • پس از این مرحله نیاز به یک قابلمه بزرگ و کره دارید. کمی کره را داخل قابلمه بریزید و بعد از کمی داغ شدن، مرغ را به داخل آن اضافه کنید. سعی کنید مرغ را تا حدی تفت دهید که روی آن طلایی رنگ شود.
  • مرحله بعدی، خارج کردن مرغ از درون قابلمه است. در این شرایط باید کمی روغن سرخ کردنی به قابلمه اضافه کنید و پیاز را داخل آن بریزی و تف دهید. این کار تا جایی ادامه پیدا میکند که پیازها طلایی رنگ شوند.
  • در این شرایط میتوانید مرغ را داخل قابلمه قرار داده و کمی رب گوجه فرنگی یا پودر گوجه به آن اضافه کنید. در این شرایط می‌توانید به آرامی مرغ را تفت داده تا رنگ رب قرمزتر شود. یادتان باشد که شعله گاز بسیار کم است.
  • آخرین مرحله ریختن آب جوش داخل قابلمه است. با این کار متناسب با اندازه مرغ ها میتوانید آب کافی ریخته و منتظر پخت کامل مرغ بمانید.
  • اضافه کردن پودر هل، چوب دارچین و زعفران دم شده در  5 دقیقه آخر طبخ می‌توان عطر و طعم بی نظیری برای مرغ ایجاد کند.

 

طرز تهیه مرغ خوشمزه با سس مخصوص

طرز تهیه مرغ خوشمزه با سس مخصوص

مرغ یکی از پایه های غذایی ما در ایران محسوب می‌شود. طعم و عطر مرغ با تنوع طبخ آن متفاوت و متنوع خواهد شد. شما به راحتی می‌توانید مرغ خوشمزه خودتان را با دستوران مختلفی بپزید و از طعم متفاوت هرکدام لذت ببرید. مرغ خوشمزه با سس مخصوص یکی از بهترین گزینه هایی است که برای مهمانی های رسمی میتوانید درست کنید. برای اطلاع از طرز تهیه مرغ خوشمزه، کافی است که موارد گفته شده را مو به مو انجام دهید.

  • پس از شستن و خشک شدن مرغ های تازه، نوبت به آماده سازی مایع اصلی سس مرغ است.
  • برای یک مرغ 4 نفره، 4 عدد گوجه فرنگی متوسط، 1 عدد فلفل دلمه، 1 عدد پیاز بزرگ و 3 حبه سیر را درون مخلوط کن بریزید. اگر مخلوط کن در دسترس نبود، میتوانید با گوشت کوب برقی تمام موارد را مخلوط نمایید. در صورتی که هیچ تجهیزاتی در دسترستان نباشد، کافی است از رنده استفاده کنید و تمام مواد گفته شده را رنده ریز کنید.
  • پس از آماده سازی این مواد، کمی روغن داخل قابلمه بریزید و این سس را درون قابلمه منتقل کنید. به این ترتیب می‌توانید خیلی راحت و بی دردسر سس خوشمزه خودتان را آماده کنید. اضافه کردن نمک، آبلیمو و فلفل سیاه کاملا سیلقه ای است و متناسب با ذائقه شما انجام می‌شود.
  • اقدام بعدی سرخ کردن مرغ ها با روغن زیتون، کره یا روغن سرخ کردنی است. با این کار سطح مرغ طلایی می‌شود و بافت آن برای قرار گرفتن در سس آماده خواهد شد.
  • با طلایی شدن مرغ، امکان چیدن آن درون قابلمه سس وجود دارد. پس با خیالی آسوده مرغ ها را درون قابلمه بچینید و درب آن را قرار دهید.
  • اضافه کردن کمی آب به این سس، موجب می‌شود تا خیلی راحت مرغ غوطه ور داخل سس پخته شود و طعم بی نظیری داشته باشد.

 

طرز تهیه مرغ بدون رب

طرز تهیه مرغ بدون رب

به همان میزان که افراد عاشق مرغ با رب هستند، عده زیادی نیز مرغ بدون رب را می‌پسندند! این مدل مرغ با رنگ زرد زردچوبه ای خودش را نشان می‌دهد. اضافه کردن ادویه در این مرغ اهمیت زیادی دارد. شما باید برای طبخ این مرغ، ابتدا آن را مزه دار کنید یا به همراه میزان زیادی پیاز و سیر تفت دهید. پس از این مرحله اضافه کردن کمی زعفران، زرد چوبه و چوب دارچین طعم مرغ را میسازد. در طرز تهیه مرغ بدون رب، همین اقدامات کافی است. کمی آب به مرغ اضافه کنید و اجازه دهید تا به خوبی بپزد. بعد از این مرحله، کمی زعفران و نمک به آن اضافه کنید و آب لیمو تازه را داخل مرغ بریزید. طعم دلپذیر این مرغ نیز بسیار جذاب است. اضافه کردن فلفل دلمه ای میتواند طعم جذاب تری برای این مرغ ایجاد کند.

 

طرز تهیه مرغ خوشمزه برای مهمانی

طرز تهیه مرغ خوشمزه برای مهمانی

وقتی صحبت از مهمانی‌ها و دورهمی‌ها می‌شود، اولین چیزی که به عنوان غذا برای پذیرایی از مهمان‌ها به ذهنمان می‌رسد،  پخت مرغ است. به دلیل اینکه مرغ تنها غذایی است که هضم آسانی دارد و مورد پسند بیشتر افراد است. دراین مطلب از تشریفینو، قصد داریم چند فوت و فن خوشمزه شدن مرغ و همینطور راز خوشمزگی مرغ مجلسی را برای شما عنوان کنیم. مهم‌ترین موضوعی که در پخت مرغ باید به آن توجه کنید، این است که با کمک ادویه‌ها و سبزیجات بوی زهم مرغ را بگیرید و بعد از آن، مرغ را با روش‌های مختلف بپزید. در پخت مرغ، باید با استفاده از ادویه‌های خورشتی، مرغ را بپزید و طعم خوبی برای آن ایجاد کنید. مرغ مهمانی معمولا رنگ و لعاب فوق‌العاده‌ای دارد. با توجه به رعایت این اصول در ادامه، انواع غذا‌ها با مرغ را معرفی می‌کنیم.

 

حتما بخوانید: تنورک چند کاره | بهترین وسیله برای یک آشپزی حرفه ای و رژیمی 

 

طرز تهیه مرغ مجلسی

طرزتهیه مرغ مجلسی

طرز تهیه مرغ مجلسی، به دو صورت ارائه می‌شود. اگر طریقه پخت این دو مدل مرغ را بدانید، برای بسیاری از مهمانی‌ها راحت خواهید بود. پس با دقت به نکاتی که در ادامه اشاره می‌کنیم، دقت کنید.

 

1.طرز تهیه مرغ مجلسی ربی

طرز تهیه مرغ مجلسی ربی

مواد لازم برای پخت مرغ مجلسی با رب شامل مرغ، هویج خرد شده به‌صورت حلقه‌ای یا خلالی، سیر، رب، پیاز، آبلیمو، زعفران وادویه جاتی مثل نمک، زردچوبه، پودرسیر، ادویه کاری و فلفل است. برای پخت این مرغ خوشمزه، ابتدا به سرخ کردن مرغ‌ها بپردازید و دو طرف مرغ را به‌طور کامل سرخ کنید. مرغ‌های سرخ شده را از روغن خارج کنید و درهمان روغن، پیاز نگینی شده ‌را سرخ کنید. بعد از نرم شدن پیاز، سیر را نیز به پیاز اضافه کنید و با حرارت شعله کم، تفت دهید. وقتی پیاز و سیر سرخ شد، مرغ‌های سرخ شده‌ را داخل پیاز و سیر بچینید. می‌توانید به دلخواه خودتان، در کنار مرغ از هویج، فلفل، دلمه و نخود فرنگی هم استفاده کنید.

برای تهیه سس مرغ کافی است، داخل یک لیوان رب را با آب حل کنید و ادویه‌جات را به همراه آبلیمو ترکیب کرده و سپس سس مرغ را روی تمام مواد ریخته، درب آن را گذاشته، شعله گاز را کم کنید. حتما یک ربع قبل از سرو مرغ، زعفران دم شده را به آن اضافه کنید. بعد از گذشت یک ساعت، مرغ شما آماده سرو شدن برای پذیرایی از میهمانان عزیز شما است.

 

2.طرز تهیه مرغ مجلسی زعفرانی

طرز تهیه مرغ مجلسی زعفرانی

مرغ زعفرانی یکی از جذاب‌ترین و لوکس‌ترین غذاهای ساده‌ای است که می‌توانید در مهمانی‌ها استفاده کنید و از آن لذت ببرید. در اینجا با طرز تهیه مرغ مجلسی بدون رب آشنا میشوید. مواد لازم برای طرز تهیه مرغ خوشمزه بدون رب شامل: مرغ ، زعفران ،آب پیاز ،کره، آبلیمو، ادویه‌جاتی مثل پودر سیر، نمک و فلفل است. ابتدا زعفران را دم کنید و بر روی تمام مرغ ها بمالید؛ برای این‌کار می‌توانید از فرچه‌های شیرینی پزی استفاده کنید. ادویه‌جات که شامل پودر سیر، نمک و فلفل است را، با هم مخلوط کرده و با نمک‌پاش بر روی مرغ‌ها بپاشید. بعد از این مرحله، کره را داخل ماهیتابه آب کرده و به مدت دو دقیقه مرغ های طعم دار شده‌ را تفت دهید. در مرحله آخر، آب پیاز را با مقداری زعفران دم کرده باقی مانده را به مرغ اضافه کنید. سپس به مدت نیم ساعت صبر کرده تا مرغ ها کاملا پخته شده و مزه دار شوند. بعد از این مرحله می‌توانید آبلیمو را اضافه کنید و درب قابلمه را باز بگذارید تا آب مرغ کاملا تبخیرشود. آب مرغ را تاحدی تنظیم کنید که با کمی غلظت و باقی ماندن سس مرغ زعفرانی، بتوانید زیر قابلمه را خاموش کنید.

دوستان عزیز طرز تهیه خورشت مرغ  زغفرانی نیز کاملا مانند مرغ مجلسی است. فقط با تفاوت اینکه داخل خورشت مجلسی زعفرانی، از سس  رب برای تهیه غذا استفاده می‌شود و خورشت، کمی آب‌دارتر برداشته می‌شود.

 

حتما بخوانید: تنورک چند کاره | بهترین وسیله برای یک آشپزی حرفه ای و رژیمی 

 

طرز تهیه خورشت مرغ

طرز تهیه خورشت مرغ

خورشت مرغ نیز یکی از بهترین خورشت‌هایی است که به آسانی آماده می‌شود. مواد لازم برای خورشت مرغ شامل مرغ، پیاز، روغن مایع، هویج و ادویه‌جاتی مثل نمک، فلفل سیاه و زردچوبه است. ابتدا پیازهای‌تان را به شکل خلالی یا نگینی خرد کنید و داخل مقداری روغن تفت دهید. پس از نرم شدن پیاز، به آن زردچوبه اضافه کنید. سپس تکه‌های مرغ را روی  پیاز چیده و دو طرف مرغ را سرخ کنید، بعد از کمی سرخ شدن، رب گوجه را داخل ظرف ریخته و تفت دهید. ادویه‌جات را نیز اضافه کنید، سپس مقدار مورد نظر خودتان آب جوش داخل قابلمه مرغ ریخته و درب قابلمه را بگذارید. با گذشت یک ساعت، خورشت مرغ شما قابل سرواست. شما می‌توانید از سیب زمینی، هویج و لوبیا سبز داخل غذا استفاده کنید.

راز خوشمزه شدن خورشت مرغ با ادویه

راز خوشمزه شدن خورشت مرغ، وجود ادویه‌جاتی است که داخل غذا از آن استفاده می‌کنید. سعی کنید مقدار مطلوبی از ادویه در پخت غذا استفاده کنید.

 

حتما بخوانید: تنورک چند کاره | بهترین وسیله برای یک آشپزی حرفه ای و رژیمی 

 

طرز تهیه خورشت مرغ و آلو

طرز تهیه خورشت مرغ و آلو

در این بخش طرز تهیه خوشمزه‌ ترین مرغ دنیا را که خورشت مرغ و آلو است را بررسی می‌کنیم. مواد موردنیاز جهت پخت خورشت مرغ و آلو شامل: زعفران، روغن، آلو بخارا، پیاز و ادویه‌جاتی مثل نمک، فلفل و زرد چوبه است. ابتدا آلوها را با روغن، نمک، فلفل و زرد چوبه تفت دهید و داخل ظرف دیگری مرغ‌ را کاملا سرخ کنید. بعد ازسرخ کردن، مرغ‌ها را داخل پیاز‌هایی که ازقبل سرخ شده بچینید. رب را نیز داخل پیاز داغ ریخته و تفت دهید. بعد از کمی رنگ گرفتن مرغ‌ها، آلو‌ها را به مواد اضافه کرده و مقدار خیلی کمی آب ریخته تا بعد از یک ساعت خورشت خوشمزه شما آماده شود.

شاید برای شما سوال باشد که چگونه مرغ را سرخ کنید که خشک نشود! بهترین روش این است که قبل از سرخ کردن مرغ را با یک پیاز داخل قابلمه‌ای پر از آب، یک ساعت بپزید و سپس سرخ کنید.

 

حتما بخوانید: آموزش میوه آرایی ساده و زیبا + فیلم و عکس

 

طرز تهیه خورشت مرغ جنوبی

طرز تهیه خورشت مرغ جنوبی

برای تهیه خورشت مرغ جنوبی باید طبق دستوری که در ادامه می‌گوییم عمل کنید. ابتدا کلیه مواد را تهیه کنید و سپس باتوجه به توضیحات ارائه شده خورشت مرغ جنوبی را تهیه کنید. مواد لازم این غذا شامل: سینه مرغ تکه شده، پوره گوجه، سیب زمینی، پیاز و ادویه‌هایی مثل زنجبیل، میخک، جوز بویا و آرد نخود است. در صورت نبود آرد نخود، می‌توانید از آرد گندم و آرد برنج استفاده کنید. ابتدا سینه مرغ را تکه تکه کنید و کمی آب، آب‌پز کنید. داخل یک ظرف مقداری روغن ریخته و مرغ‌های آب پز شده را داخل آن تفت دهید. سپس مرغ‌ها را داخل قابلمه بریزید. حال سیب زمینی‌ها را خرد کنید و برای حفظ کردن شکل سیب زمینی، آن‌ها را تفت دهید و سپس داخل غذای خود سیب زمینی را با مرغ مخلوط کنید تا پخته شود. داخل ماهیتابه، پیاز را سرخ کنید، سیر را اضافه کنید و بعد از تفت دادن، پوره گوجه فرنگی را به همراه ادویه‌جات اضافه کنید و بعد از پخت سیب زمینی ، مرغ این سس را داخل مواد اصلی بریزید و بعد از نیم ساعت آماده سرو کردن است.

 

حتما بخوانید: طرز تهیه کیک ساده با پف زیاد (ساده + دستورالعمل)

 

طرز تهیه چلو مرغ رستورانی

طرز تهیه چلو مرغ رستورانی

برای پخت چلو مرغ رستورانی همان فوت و فن  زرشک پلو با مرغ را انجام دهید. مواد موردنیاز برای تهیه چلومرغ رستورانی شامل: مرغ، کره، فلفل دلمه‌ای، لیموترش و ادویه‌جاتی مثل نمک، فلفل سیاه، چوب دارچین است. آب پیاز، زعفران و آبلیمو را نیز تهیه کنید و در ظروفی آماده استفاده قراردهید. ابتدا داخل تابه کره را به همراه زرد چوبه تفت داده و مرغ‌های خود را روی کره بچینید و تفت دهید. سپس فلفل دلمه و لیموترش را قاچ کرده و روی آن قرار دهید. در آخر زعفران، آبلیمو، آب پیاز، به همراه ادویه‌جات را روی تمام مواد بریزید و در  قابلمه را گذاشته تا به مدت چهارتا بیست‌ و چهار ساعت داخل یخچال بماند. با این‌کار تمام مواد کاملا به خورد مرغ‌تان می‌رود و بعد از خارج کردن مرغ از یخچال، آب لیمو ترش قاچ شده را روی مواد بریزید و پوست آن را خارج کنید. پس از گذشت زمان تعیین شده، مرغ را بر روی شعله گاز، با حرارت ملایم قراردهید تا مرغ به‌‌طور کامل پخته شود. طرز تهیه سس مرغ رستورانی: ابتدا رب را داخل کره تفت دهید تا کمی رنگ آن تغییر کند؛ سپس زعفران دم کنید و آبلیمو را اضافه کنید. بعد از پخت مرغ‌ها، این سس را روی مرغ رستورانی بریزید. برای چلویی که همراه این مرغ سرو می‌شود، زرشک را به همراه با مقداری کره و روغن تفت دهید، خلال پوست پرتقال، پسته، مقداری شکر و کمی زعفران را اضافه کنید و معجون ساخته شده را با پلو مخلوط کرده و سروکنید.

 

حتما بخوانید: بهترین و مناسب ترین شیرینی تولد چیست؟

 

طرز تهیه خورشت مرغ افشاری

طرز تهیه خورشت مرغ افشاری

تهیه این خورشت کاملا مشابه خورشت مرغ و آلو است که در بالا به آن اشاره شد. سعی کنید تمام مراحل پخت مواد را یک به یک انجام دهید و  به جای آلوبخارا، از قیسی و ادویه کاری استفاده کنید. طعم خورشت مرغ افشاری بسیار هیجان‌انگیز است و کمتر کسی سراغ پخت آن می‌رود. اگر می‌خواهید بانویی با دستپخت عالی به‌نظر برسید، حتما پخت این مرغ را تمرین کنید.

 

 

راز خوشمزه شدن خورشت مرغ

راز خوشمزه شدن خورشت مرغ

راز خوشمزه شدن خورشت مرغ و مرغ مجلسی دراین است که ازابتدای پخت، نمک را به آن اضافه کنید. سعی کنید مرغ‌تان را همیشه سرخ کنید و مقداری زعفران به آن اضافه کنید و در کنار آب مرغ، برای بهترشدن مزه مرغ‌تان، از سبزیجاتی مثل کرفس، هویج، آلو و آب نارنج استفاده کنید. همینطوربرای خوش رنگ شدن آن، رب خود را قبل از ریختن در مرغ، سرخ کنید.

 

خلاصه مطلب

اگر میخواهید طرز تهیه مرغ خوشمزه را یاد بگیرید، کافی است یکی از همین دستور پخت هایی که در بالا به آن اشاره شد را امتحان کنید. به این ترتیب همه چیز فراهم است تا خوشمزه ترین مرغ را طبخ کنید و از خودتان یا مهمانان پذیرایی نمایید. یادتان باشد که خوشمزه ترین مرغ ها باید مطابق با طرز تهیه مرغ آماده شوند.

تجربه شما از رازهای خوشمزه کردن مرغ چیست؟ برای ما نظرتان را بنویسید.
امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات مجالس
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله
ایروانی
۳ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۲

خیلی ممنون بابت توضیحات عالی😍😍

پاسخ
حسین شیخ زاده
۲۹ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۳

خوبه ممنون بابت توضیحات

پاسخ
نظر خود را ثبت کنید