ایده و خلاقیت

انوع پنیر وگان

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۳ دقیقه تاریخ نگارش: ۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۰
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰

چه بخواهید هوس لبنیات را کنار بگذارید و چه نکاتی را در مورد پنیر وگان بیاموزید، این راهنمای جامع درباره انواع پنیر وگان به شما کمک خواهد کرد!

اگر جز افرادی هستید که رژیم غذایی وگان را انتخاب کرده اید، ممکن است هر از چند گاهی دلتان برای خوردن انواع پنیر تنگ شود! لازم است بدانید که شما در این زمینه تنها نیستید! در یک نظر سنجی که از افراد وگان انجام شد تا بدانند سخت‌ ترین غذایی که بعد از وگان شدن باید از ان صرف نظر کنید چیست؟ متداول‌ ترین پاسخ به این سوال "پنیر" بود!

پنیر نمکی، خامه‌ ای و خوشمزه است و هر بار که یک تکه آن را می‌ خورید، انفجاری از دوپامین در مغز ما آزاد می‌ کند که برخی فکر می‌ کنند به اندازه مواد مخدر اعتیادآور است. اما غلبه بر این هوس ها، به لطف انتخاب رو به رشد و کیفیت در حال بهبود جایگزین های پنیر وگان، هرگز آسان تر نبوده است.

خوشبختانه امروزه انواع بی پایانی از پنیرهای وگان برای انتخاب وجود دارد. شما می توانید تقریباً هر نوع پنیری را که دوست دارید از خواربار فروشی هایی که محصولات وگان را به فروش می رسانند بخرید یا حتی خودتان انواع پنیر وگان را در خانه درست کنید.

در ادامه این بخش از تشریفینو، به شما می گوییم که پنیر وگان چیست؟ معمولاً از چه پنیر وگان ساخته می شود و نحوه تهیه پنیر وگان در خانه را آموزش داده ایم. به علاوه، در مورد نحوه استفاده از همه این پنیرها الهام خواهید گرفت! مهمتر از همه، این راهنما به شما کمک می کند تا بر هوس های خود غلبه کنید تا بتوانید یک بار برای همیشه لبنیات را کنار بگذارید!

بنابراین چه بخواهید هوس لبنیات را کنار بگذارید و چه نکاتی را در مورد پنیر وگان بیاموزید، این راهنمای جامع درباره انواع پنیر وگان به شما کمک خواهد کرد!

 

پنیر وگان چیست؟

پنیر وگان (Vegan cheese) اغلب شبیه پنیر لبنی معمولی است و طعم برخی از آنها بسیار شبیه به آن است، اما برای درست کردن پنیر وگان به جای شیر حیوانی از مواد گیاهی استفاده می شود. امروزه، انواع بی پایانی از پنیر وگان برای انتخاب وجود دارد، مانند پنیر رنده شده، پنیر  چدار مایع یا موزارلا، پنیر سوئیسی برش خورده و حتی پارمزان وگان!

درک این نکته مهم است که پنیر وگان یا گیاهی، که با مواد مختلف تهیه می شود، معمولا طعمی شبیه پنیر لبنی سنتی ندارد. با این حال، برخی از طعم‌ ها و بافت‌ هایی را که ممکن است از پنیر لبنی به خاطر داشته باشید تکرار می‌ کند و در نوع خود طعم عالی دارد.

حتی اگر پنیر وگان 100% طعم و بافت پنیر بر پایه لبنیات را تکرار نکرده باشد، یک جایگزین عالی برای گیاه خواران و وگان های بدون لبنیات است، زیرا باعث درد یا رنج گاوها و سایر حیوانات نمی شود.

انواع پنیر وگان

پنیر وگان از چه چیزی درست می شود؟

در حالی که پنیر لبنی از شیر تهیه می شود، مواد تشکیل دهنده پنیر وگان بسیار منحصر به فرد است. مواد پایه مورد استفاده برای درست کردن پنیر وگان معمولاً از مواد سالمی مانند آجیل، دانه‌ ها، توفو، جو دوسر یا لوبیا است. این مواد اغلب با نشاسته یا آرد غلیظ می شوند، سپس با طعم دهنده های ساده مانند ادویه جات، گیاهان و چاشنی ها، طعمی واقعی به آنها می دهند.

در زیر برخی از مواد رایجی که در پنیر وگان خانگی و فروشگاهی پیدا خواهید کرد آورده شده است:

  • آجیل و دانه ها: مانند بادام هندی، بادام، آجیل ماکادمیا، پسته، تخمه آفتابگردان یا تخمه کدو تنبل
  • توفو یا سویا
  • نارگیل: روغن نارگیل یا شیر نارگیل
  • نشاسته یا آرد: نشاسته سیب زمینی، آرد همه منظوره، نشاسته تاپیوکا، نشاسته ذرت، آگار آگار یا کاراگینان
  • مواد طعم دهنده: مخمر مغذی، پودر سیر، زیره سبز، نمک و فلفل، سرکه سیب، پاپریکا، ادویه دودی، پودر خردل خشک، خمیر میسو، گیاهان خشک، آبلیمو و غیره

 

پیشنهاد مطالعه: طرز تهیه فینگر فود ساده و خوشمزه با كالباس

 

مقایسه پنیر گیاهی خانگی و پنیر وگان خریداری شده از فروشگاه

درست کردن پنیر وگان یکی از کارهایی است که می توانید در خانه انجام دهید و کنترل کاملی بر روی مواد و طعم آن داشته باشید. همچنین درست کردن پنیر وگان در خانه بسیار آسان بوده و تنها ابزار خاصی که نیاز دارید یک مخلوط کن است. اما زمانی که عجله دارید و به پنیر وگان نیاز دارید، اینجاست که پنیر خریداری شده در فروشگاه می تواند یکی از گزینه های بسیار عالی برایتان باشد. 

خوشبختانه امروزه انواع پنیر وگان در بسیاری از فروشگاه ها موجود است که می توانید بر اساس ذائقه خود، نمونه های مختلف از این نوع پنیر را امتحان کنید تا بهترین و خوشمزه ترین پنیر وگان را به رژیم غذایی خود اضافه نمایید. 

 

پیشنهاد مطالعه: فینگرفود ساده و ارزان برای تولد و مهمانی

 

آشنایی با انواع پنیر وگان

خبر خوب این است که امروزه می توانید بسیاری از پنیرهای محبوب را در بازار بیابید که به شکل وگان تولید می شوند و معمولاً در فروشگاه های مواد غذایی، رستوران ها، نانوایی ها و در خانه مصرف می شوند. در ادامه برخی از محبوب ترین انواع پنیر وگان را معرفی کردیم:

 

پنیر چدار وگان (Vegan Cheddar)

پنیر چدار وگان (Vegan Cheddar)

پنیر چدار وگان، از بادام هندی تهیه می شود و تقریباهمان طعم غنی چدار را تقلید می کند. برای تهیه این پنیر در خانه علاوه بر بادام هندی به آگار، پودر آگار، سرکه سیب، مخمر تغذیه ای، روغن نارگیل و لیمو نیز نیاز دارید. برای افزودن یک طعم بهتر به آن می توانید پاپریکا، فلفل قرمز و زردچوبه را نیز به میل خود اضافه کنید.

 

پنیر گودا وگان (Vegan Gouda)

پنیر گودا وگان (Vegan Gouda)

اگر از طعم خاص، معطر و آجیلی پنیر گودا لذت می برید، پس از تبدیل آن به نسخه وگان نیز لذت خواهید برد! تنها چیزی که برای درست کردن پنیر گودا وگان نیاز دارید بادام هندی، روغن نارگیل تصفیه شده، آرد تاپیوکا، تکه های مخمر تغذیه ای، آب لیمو، دود مایع و پودر سیر است. برای طعم دودی، می‌توانید ادویه دودی یا سایر ادویه‌ های دلخواه خود را اضافه کنید.

 

پنیر پارمزان وگان (Vegan Parmesan)

پنیر پارمزان وگان (Vegan Parmesan)

اگر به دنبال یک جایگزین وگان برای پنیر پارمزان هستید، می‌ توانید از کره بادام هندی استفاده کنید که بافت و قوام این نوع پنیر را هنگام آسیاب کردن در وعده غذایی شبیه‌ سازی کند. همچنین اگر می‌ خواهید مواد سالم‌ تری داشته باشید و مقداری پروتئین در آن وجود داشته باشد، می‌توانید از بادام هندی خام، نمک دریا، پودر سیر، پودر پیاز و مخمر تغذیه‌ای استفاده کنید.

 

پنیر موزارلای وگان (Vegan Mozzarella)

پنیر موزارلای وگان (Vegan Mozzarella)

این پنیر کلاسیک مجموعه ای از کاربردها در بسیاری از غذاها دارد و اینکه می توانید آن را به راحتی به شکل وگان تبدیل کنید، آن را بسیار بهتر می کند! شما فقط به روغن نارگیل تصفیه شده، سرکه سیب، آب لیمو، نشاسته تاپیوکا، بادام هندی خام و کاپا کاراگینان نیاز دارید که به تبدیل پنیر از حالت مایع به جامد کمک می کند.

 

پنیر خامه ای وگان (Vegan Cream Cheese)

پنیر خامه ای وگان (Vegan Cream Cheese)

این یکی از مغذی ترین پنیرهای وگان است! شما می توانید آن را به روش های مختلفی درست کنید، اما یکی از رایج ترین آنها عمدتاً با بادام هندی خام، ماست غیر لبنی یا خامه نارگیل، آب لیمو، پیاز، و سرکه سفید یا سرکه سیب درست می شود. اگر احساس ماجراجویی می کنید، می توانید میوه تازه دلخواه خود را برای شیرین کردن آن یا ترکیبی از سبزیجات و ادویه جات را نیز به آن اضافه کنید.

 

پنیر کممبر و بری وگان (Vegan Camembert and Brie)

پنیر کممبر و بری وگان (Vegan Camembert and Brie)

اگر از طرفداران این نوع پنیرهای خامه‌ ای، میوه‌ ای و کره‌ ای هستید، از این که بدانید این پنیرها نیز می‌توانند به شیوه‌ا ی وگان‌ پسند درست شوند، هیجان‌ زده خواهید شد. شما فقط به پنج ماده اصلی نیاز دارید: بادام هندی خام، آب تصفیه شده، نمک و پنسیلیوم کاندیدوم برای پوسته بیرونی.

 

پنیر آبی وگان (Vegan Blue Cheese)

پنیر آبی وگان (Vegan Blue Cheese)

طرفداران پنیر آبی که می‌ خواهند بافت خامه‌ ای و تند این نوع پنیر را بچشند، خوشحال خواهند شد که بدانند می‌ توانند این نوع پنیر را به شکل وگان نیز درست کنند. بیشتر دستور العمل ها به روغن نارگیل، میکروب مزوفیلیک، پنی سیلیوم، نمک دریایی و بادام هندی خام نیاز دارند. شما می توانید برخی از مواد را به دلخواه تغییر دهید، اما این موارد رایج برای به دست آوردن محصول مورد نظر شما هستند.

 

پیشنهاد مطالعه: برای تولد چی درست کنم ؟ | لیست غذا و فینگرفود برای تولد

 

انواع پنیر وگان از نظر مواد تشکیل دهنده

پنیر وگان از زمان پیدایش، تاریخچه ای طولانی دارد و امروزه به اشکال مختلف از نرم و خامه ای گرفته تا سفت و خرد شده در دسترس است. در ادامه بهترین انواع پنیر وگان از نظر مواد تشکیل دهنده اشاره کردیم:

 

  • پنیر وگان با پایه آجیل: این پنیر وگان با استفاده از مغزهایی مانند بادام هندی، بادام و ماکادمیا به همراه آب، نمک و سایر چاشنی ها تهیه می شود. پنیر مبتنی بر آجیل به دلیل بافت خامه ای و طعم ملایمش گزینه ای محبوب در بین گیاهخواران است.

 

  • پنیر وگان با پایه سویا: پنیر مبتنی بر سویا از دانه های سویا تهیه می شود و جایگزین محبوبی برای پنیر لبنی است. پنیر بر پایه سویا بافت سفت تری نسبت به پنیر آجیلی دارد که آن را برای برش دادن و رنده کردن مناسب می کند.

 

  • پنیر وگان مبتنی بر توفو: این پنیر از توفو تهیه می‌ شود و به دلیل تطبیق پذیری آن، یک انتخاب محبوب برای گیاهخواران است. پنیر با پایه توفو را می توان در غذاهای مختلف مانند ساندویچ، پیتزا و سالاد استفاده کرد.

 

  • پنیر وگان بر پایه سبزیجات: این نوع از پنیر وگان با استفاده از سبزیجاتی مانند گل کلم، کدو تنبل و سیب زمینی شیرین تهیه می شود و دارای طعم و بافت منحصر به فردی دارد و برای افرادی که به آجیل یا سویا حساسیت دارند گزینه بسیار خوبی است.

 

  • پنیر وگان خام: پنیر خام با استفاده از مواد طبیعی و فرآوری نشده تهیه می شود و برای افرادی که از رژیم غذایی خام وگان پیروی می کنند مناسب است. پنیر خام معمولاً با استفاده از مغزها، دانه ها و سبزیجات تهیه می شود و سرشار از آنزیم ها و پروبیوتیک ها است.

مواد تشکیل دهند پنیر وگان

 

مراحل درست کردن پنیر وگان

در حال حاضر، پنیر وگان به طور فزاینده ای محبوب شده است زیرا افراد بیشتری از رژیم های غذایی گیاهی استفاده می کنند. فرآیند تولید پنیر وگان با پنیر لبنی سنتی متفاوت است. بیایید به روش های مختلفی که برای تهیه پنیر وگان استفاده می شود نگاهی بیندازیم:

 

فرآیند کشت

کشت فرآیندی است که برای تهیه پنیر تخمیر شده استفاده می شود. در این روش شیر گیاهی با باکتری یا مخمر تخمیر می شود تا اسید لاکتیک تولید شود. اسید لاکتیک به غلیظ شدن شیر و دلمه شدن کمک می کند. سپس دلمه ها را فشار می دهند تا مایع اضافی خارج شود و در نتیجه پنیر جامد به دست می آید. این فرآیند مشابه تولید پنیر لبنی است که شامل تخمیر می شود.

 

مخلوط کردن

 این روش دیگری است که برای تهیه پنیر وگان استفاده می شود. مواد مختلف گیاهی مانند آجیل، دانه ها یا توفو برای ایجاد یک بافت خامه ای مخلوط می شوند. سپس این مخلوط با گیاهان، ادویه جات یا مخمر مغذی طعم دار می شود تا طعم آن تقویت شود. این روش شامل تخمیر نمی شود و پنیر به دست آمده کهنه نمی شود.

 

پخت و پز

 پختن، روش دیگری است که برای تهیه پنیر وگان استفاده می شود. در این روش، شیر گیاهی با نشاسته، آگار یا کاراگینان گرم می شود که به عنوان غلیظ کننده عمل می کند. سپس مخلوط سرد می شود و در نتیجه پنیر جامد به دست می آید. این روش نیز شامل تخمیر نمی شود و پنیر به دست آمده کهنه نمی شود.

پنیر وگان

آشنایی با برندهای ایرانی پنیر وگان

اگر جز افرادی هستید که تمایل دارید از پنیرهای وگان آماده و فروشگاهی استفاده کنید، بهتر است با برندهای ایرانی پنیر وگان آشنا باشید تا بتوانید خرید بهتر و راحتتری داشته باشید:

  • پنیر وگان آلیما
  • پنیر وگان وایز فود
  • پنیر وگان دنیا
  • پنیر وگان بکر
  • پنیر وگان وگچیز
  • پنیر وگان وگشیم
  • پنیر وگان گویندا

 

اگر شما نیز اطلاعات دیگری در رابطه با انواع پنیر وگان و بهترین برندهای این مدل پنیر دارید، حتما در قسمت کامنت بنویسید.

برچسب ها:
پنیر وگان
امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات مجالس
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید