ایده و خلاقیت

ادویه های هندی و فواید آن

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۰ دقیقه تاریخ نگارش: ۱۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۰
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰

در ادامه این بخش از تشریفینو، برخی از ادویه های هندی و فواید آن را معرفی کردین تا اطلاعات خوبی در این زمینه داشته باشید و با آگاهی بیشتر از ادویه ها در تهیه غذاهای خود استفاده کنید.

ادویه ها، یکی از اجزای بسیار ضروری و بسیار رایج در غذاهای هندی هستند و آشپزی هندی، به استفاده زیاد از ادویه ها و تند بودن غذاهایشان شهرت دارد. به طور کلی، بیش از 40 ادویه هندی وجود دارد که بسیاری از این ادویه ها ناشناخته و مبهم هستند و فقط در مناطق خاصی استفاده می شوند. ترکیب ادویه های سنتی هندی برای آشپزی، یک عمل تقریبا معنوی است. در حقیقت استفاده از ادویه در آشپزی هندی، علاوه بر طعم و عطری که برای غذاها ایجاد می کند، با هدف سلامتی نیز همراه است. هندی ها معتقدند که ادویه های ساده فواید زیادی برای سلامتی از جمله تسهیل کاهش وزن، تقویت ایمنی و محافظت از بدن در برابر آسیب رادیکال های آزادو غیره دارند.

به طور کلی، ادویه های هندی و فواید آن بسیار شگفت انگیز هستند و ممکن است بسیاری از افراد از این موضوع باخبر نباشند! به همین منظور، در ادامه این بخش از تشریفینو، برخی از ادویه های هندی و فواید آن را معرفی کردین تا اطلاعات خوبی در این زمینه داشته باشید و با آگاهی بیشتر از ادویه ها در تهیه غذاهای خود استفاده کنید.

 

پیشنهاد مطالعه: غذای خوشمزه عربی

 

هل، برای بهبود سلامت قلب

هل

هل، یکی از ادویه های معطر هندی است که طعم آن بسیار شبیه اکالیپتوس است. این ادویه، در ابتدای پخت یک غذای هندی، در روغن داغ سرخ شده عالی است و معمولاً بین 2 تا 6 غلاف هل کامل چیزی است که در دستور پخت هندی پیدا می کنید. هل، ذاتاً با سلامت قلب مرتبط است و دلایل متعددی برای آن وجود دارد. اول اینکه هل دارای آنتی اکسیدان ها و فیبر فراوانی است که سلامت قلب را تقویت می کند. همچنین می تواند به کاهش سطح کلسترول کمک کند. همچنین به دلیل خاصیت ادرارآوری که دارد به تنظیم فشار خون کمک می کند.

 

دارچین، برای افزایش متابولیسم بدن

دارچین

دارچین یا پوست درخت کاسیا، ادویه ای است که در اکثر فروشگاه‌های مواد غذایی هند پیدا می‌ کنید. هندی ها معمولاً دارچین را در ابتدای پختن یک غذای هندی به طور کامل سرخ می کنند و داخل آن می گذارند. مطالعات نشان داده است که دارچین ساده، دارای اسانسی به نام سینامالدئید است که می تواند گرمازایی یا فرآیند سوزاندن سلول های چربی را تقویت کند. همچنین، فعالیت چندین آنزیم را افزایش می دهد که می توانند متابولیسم را افزایش داده و باعث کاهش وزن شوند.

 

زیره سبز، منبع غنی از آهن

زیره سبز

زیره، یک ادویه با مشخصات طعمی کمی شبیه زیره سیاه یا شوید است و یکی از اصلی‌ترین ادویه های هندی و کاری است. به طور کلی دانه های زیره بهتر است به صورت کامل استفاده شوند و در ابتدای پخت غذا در روغن سرخ شوند (فرآیندی که تارکا نامیده می شود). پودر زیره آسیاب شده نیز یک ادویه ضروری است که در هند استفاده می شود و یکی از مواد اصلی در مخلوط ادویه گارام ماسالا است.

زیره به طور گسترده در تهیه غذاهای هندی استفاده می شود و یکی از دلایل متعدد آن، این است که زیره یک منبع عالی از آهن است. در واقع، یک وعده 100 گرمی زیره، حاوی 66.4 میلی گرم آهن است که ممکن است تا 368٪ از نیاز روزانه شما را مطابق با داده های USDA برآورده کند.

 

پیشنهاد مطالعه: بهترین غذای مناسب جشن سیسمونی یا بیبی شاور چیست؟

 

آسافوتیدا، برای برطرف کردن احتقان قفسه سینه

آسافوتیدا

آسافوتیدا (هینگ) یکی از ادویه های پرطرفدار و محبوب هندی است. آشپزی با هینگ، به معنی پختن غذا با یکی از قوی ترین ادویه های معطر در جهان است. برای استفاده از آسافوتیدا باید همیشه وقتی روغن یا کره داغ است آن را به ماهیتابه خود اضافه کنید و قبل از اضافه کردن پیاز، سیر یا زنجبیل باید برای چند ثانیه 5-20 دم بکشد. برای یک وعده غذایی چهار نفره، لازم است که بین ¼ تا ½ قاشق چایخوری هینگ استفاده کنید.

بسیاری از مردم نمی دانند که آسافوتیدا می تواند بیماری های تنفسی را نیز تسکین دهد. این ادویه هندی، دارای اثرات ضد التهابی، ضد ویروسی و آنتی بیوتیکی است و همچنین احتقان سینه را برطرف کرده و خلط را آزاد می کند. برای بهترین نتیجه می توانید آن را مخلوط با عسل در آب مصرف کنید.

 

زنیان یا آجین، برای سلامت دهان

زنیان

زنیان، یکی از ادویه های بسیار قوی هندی است و در بسیاری از غذاهای هندی استفاده می شود. هر دانه ریز زنیان دارای مقدار زیادی تیمول در خود است و این به آن طعمی شبیه آویشن می دهد، اما چندین برابر قوی تر. استفاده از زنیان در نان در سراسر هند رایج است. هنگامی که این ادویه  در غذاهای هندی استفاده می شود، در حد اعتدال استفاده می شود، ابتدا سرخ شده و طعم دودی می دهد و با دانه های زیره، دانه های خردل و دیگر طعم های قوی مانند هل یا زیره به خوبی متعادل می شود.

آیا می دانستید که زنیان می تواند یک درمان معجزه آسا برای دندان درد باشد؟ این ادویه هندی، حاوی ترکیبی به نام تیمول است که برای بهداشت دهان و دندان بسیار مهم است و در برابر دندان درد، دندان درد، تورم لثه ها و زخم های دهان تسکین می دهد. همچنین این ادویه می تواند یک درمان موثر برای کسانی باشد که بوی بد دهان دارند.

 

میخک، برای خواب بهتر

میخک

میخک، یکی دیگر از ادویه های هندی با عطر قوی است. اگر از این ادویه بیش از حد اضافه کنید می تواند بر طعم های ظریف دیگر غلبه کند. به طور کلی برای یک وعده غذایی خانوادگی، بسته به نوع غذا، از چهار تا ده میخک کامل استفاده می شود. میخک، یکی از ادویه های بسیار مهم برای پخت بریانی هندی است. 

میخک، حاوی ترکیبی به نام اوژنول است که می تواند به آرامش بدن و ذهن کمک کند و به طور همزمان استرس را در شب کاهش می دهد. می توانید روغن میخک را قبل از خواب در آب گرم بخورید تا خوابی آرام داشته باشید.

 

پیشنهاد مطالعه: برای تولد چی درست کنم ؟ | لیست غذا و فینگرفود برای تولد

 

فلفل سیاه، برای بهبود گلو درد

فلفل سیاه

تقریبا همه افراد، طعم فلفل سیاه را می شناسند. شایان ذکر است که تیزی خاص آن در دنیای فلفل بی نظیر است. احتمالاً قبل از هر ماده تند دیگری حرارت فلفل سیاه را می‌ چشید و طعمی قدرتمند به آن اضافه می‌ کند که هیچ ادویه دیگری نمی‌ تواند تکرارش کند.

فلفل سیاه، به دلیل محتوای بالای ویتامین C، یک آنتی بیوتیک و آنتی باکتریال عالی است. بنابراین، می تواند به درمان سرفه و سرماخوردگی کمک کند و همچنین درد گلو را تسکین دهد. اگر مخلوطی از فلفل سیاه، آب لیمو و نمک را بنوشید و احساس خواهید کرد که گلوی شما فورا شل شده است.

 

دانه خردل، دارای خواص ضد التهابی

دانه خردل

دانه خردل چه قهوه ای، چه زرد یا سیاه باشد، یکی از ادویه های ضروری در آشپزی هندی است که به بسیاری از کاری ها طعمی تند و آجیلی می بخشد و مانند بسیاری از ادویه های کاملی که ذکر کردیم، اغلب برای پختن در روغن مورد استفاده قرار می گیرند.

دانه خردل، سرشار از مواد مغذی گیاهی و دارای خواص ضد التهابی است که ممکن است به کاهش خطر بیماری های مزمن مانند سرطان و بیماری های قلبی عروقی کمک کند. همچنین اعتقاد بر این است که دانه های خردل به هضم غذا کمک می کنند و ممکن است در کاهش علائم سندرم روده تحریک پذیر (IBS) نیز موثر باشند.

 

جوز هندی، برای سم زدایی از بدن

جوز هندی

جوز هندی کامل و رنده شده یک ادویه رایج در سراسر هند است. هنگامی که از جوز هندی به شکل کامل استفاده می شود، می توانید آن را با یک چاقوی تیز پودر کنید. یعنی با تراشیدن جوز هندی با چاقوی تیز از این ادویه استفاده کنید. در غذاهای جنوب هند و بسیاری از غذاهای هندی، جوز هندی به همراه نارگیل، کنجد و دانه های خشخاش و دانه خردل، همراه با سایر ادویه ها برای تهیه ماسالا (مخلوط ادویه) و کاری مرغ کرالان، برشته و آسیاب می شود.

جوز هندی فواید زیادی برای سلامتی دارد، از جمله توانایی آن در تسکین درد، تسکین سوء هاضمه، تقویت عملکرد شناختی، سم زدایی بدن، تقویت سلامت پوست، تسکین شرایط دهان، کاهش بی خوابی، افزایش عملکرد سیستم ایمنی، پیشگیری از سرطان خون و بهبود گردش خون.

 

زنجبیل، برای تسکین حالت تهوع و استفراغ

زنجبیل

از بین تمام ادویه های هندی، زنجبیل یک ادویه کاملا ضروری برای درست کردن کاری است و نیمی از دستور تهیه این ادویه، زنجبیل است که در بیشتر غذاهای هند استفاده می شود. استفاده از این ادویه به صورت خشک شده خوب است.

زنجبیل می تواند به تسکین حالت تهوع و استفراغ و هضم غذا کمک کند. آنتی اکسیدان ها و سایر مواد مغذی موجود در ریشه زنجبیل نیز ممکن است به پیشگیری یا درمان آرتریت، التهاب و انواع مختلف عفونت کمک کنندزنجبیل همچنین می تواند خطر ابتلا به دیابت، سرطان و سایر مشکلات سلامتی را کاهش دهد.

 

ادویه گرام ماسالا، برای کاهش التهاب بدن

ادویه گرام ماسالا

گارام ماسالا، معروف ترین ادویه هندی است. این ادویه در واقع ترکیبی از ادویه های خشک شده از جمله فلفل، دارچین، جوز هندی، هل، زیره، گشنیز، تِج پاتا، فلفل و برخی دیگر است و در بسیاری از غذاهای هندی مورد استفاده قرار می گیرد. در حالی که پیازها در حال سرخ شدن هستند یا در حالی که سس در حال جوشیدن است، یک تا دو قاشق چایخوری از گرام ماسالا را به غذا اضافه کنید. گاهی اوقات از آن به عنوان تزئین استفاده می شود.

التهاب بدن در حال حاضر به یک مسئله اصلی در دنیای مدرن تبدیل شده است. اگرچه از بین بردن کامل التهاب سخت است، اما همیشه می توانید با گارام ماسالا آن را تحت کنترل داشته باشید. ثابت شده است که هل موجود در گارام ماسالا باعث کاهش التهاب در بدن می شود!

 

اگر شما نیز با سایر ادویه های هندی و فواید آن آشنا هستید، حتما در قسمت کامنت برای ما بنویسید

برچسب ها:
ادویه
امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات مجالس
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید