ایده و خلاقیت

طرز تهیه خورشت قیمه نذری خوشمزه برای محرم

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۰ دقیقه تاریخ نگارش: ۲۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۶
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰

اگر عاشق قیمه نذری هستید و میخواهید طرز تهیه قیمه نذری را بدانید، در این مقاله همراه ما باشید.

درست کردن یک خورشت قیمه خوشمزه در ذهن اکثر ما، با عنوان طرز تهیه قیمه محرمی نهادینه شده است. معمولا خورشت قیمه یکی از رایج‌ترین غذاهایی است که در مراسم محرم به عزاداران حسینی و به جهت خیرات امام حسین داده می‌شود. خوشمزه‌ترین قیمه‌ها، قیمه امام حسینی گفته می‌شود. حتما شما نیز شنیده‌اید که بسیاری از افراد معیار سنجش خوشمزه بودن خورشت قیمه را بر این اساس قرار می‌دهند که تا چه اندازه به قیمه نذری نزدیک است.

در ادامه به بررسی انواع طرز تهیه قیمه نذری مجلسی امام حسینی می‌پردازیم و طرز تهیه قیمه نذری برای 50 نفر و 100 نفر را نیز، بررسی می‌کنیم.

پس تا پایان همراه ما باشید.

 

طرز تهیه خورشت قیمه نذری خوشمزه برای 50 نفر

طرز تهیه خورشت قیمه نذری خوشمزه برای 50 نفر

اگر بخواهید برای نذری محرم یک مدل خورشت قیمه خوشمزه درست کنید، لازم است تا ابتدا مواد مورد نیازتان را تهیه کنید. آماده سازی مواد اولیه موجب می‌شود تا سرعت درست کردن قیمه بالاتر باشد و کیفیت نهایی آن نیز بیشتر شود. یادتان باشد که قیمه نذری دارای حبوبات است و برای کاهش نفخ آن، لازم است تا یک روز قبل از درست کردن، لپه را خیس کنید. در ادامه به مواد لازم و مراحل پخت اشاره می‌کنیم.

مواد لازم برای تهیه خورشت قیمه نذری

  • گوشت گوسفندی یا گوساله: ۴ کیلوگرم
  • لپه خیس شده: ۲ کیلوگرم
  • لیمو عمانی: ۱ کیلوگرم
  • روغن: ۵ کیلوگرم
  • پیاز: ۲ کیلوگرم
  • رب گوجه فرنگی: ۲ کیلوگرم
  • فلفل سیاه: ۱۰۰ گرم
  • نمک: ۱۰۰ گرم
  • سیب زمینی خام: ۵ کیلوگرم
  • زردچوبه: ۵۰ گرم
  • زعفران ساییده شده 3 قاشق غذاخوری
  • پودر هل سبز 2 قاشق غذاخوری
  • پودر دارچین 2 قاشق غذاخوری

 

حتما بخوانید: طرز تهیه انواع شربت محرمی برای نذری

 

دستور پخت قیمه نذری برای 50 نفر

ابتدا لیمو عمانی را به وسیله چنگال سوراخ کنید و داخل آب سرد بریزید تا تلخی احتمالی آن گرفته شود. همچنین در طول زمان پخت، حتما دو بار آب لیمو عمانی را عوض کنید و آب سرد تازه بریزید تا لیموها آماده پخت شوند.

در تمامی غذاهایی که گوشت و مرغ وجود دارد، اولین کاری که باید انجام دهید، خرد کردن پیازها به شکل خلالی و سرخ کردن آن در روغن است. شما باید تفت دادن پیاز را، تا زمان طلایی شدن آن ادامه دهید و سپس گوشت‌های خرد شده به اندازه مناسب خورشتی را اضافه کنید.

در این مرحله باید کمی زردچوبه و فلفل سیاه به محتویات پیاز و گوشت اضافه کنید و گوشت را به همراه ادویه‌ها تفت دهید تا خیال‌تان آسوده باشد که طعم نامطبوع گوشت ازبین رفته است و بوی زهم گوشت را گرفته‌اید. پس از این مرحله آب اضافه کنید و اجازه دهید تا گوشت‌تان به خوبی نیم پز شود. برای این مرحله معمولا یک الی دو ساعت زمان احتیاج دارید.

در یک ظرف مناسب روغن بریزید و رب گوجه را به همراه نمک، فلفل و دارچین تفت بدهید. یادتان باشد شعله گاز باید کم باشد تا رب تحت هیچ شرایطی نسوزد. تفت دادن را به مدت دو دقیقه ادامه دهید و سپس محتویات آماده شده را کنار بگذارید.

در این مرحله باید لپه را به گوشت نیم پز شده اضافه کنید و اجازه دهید تا به خوبی پخته شود. حدود دو ساعت زمان احتیاج است تا لپه‌ها پخته و گوشت ها نیز پخته شوند. در این مرحله باید رب گوجه تفت داده شده را به غذا اضافه کنید و آب لیمو یا آب لیمو تازه را نیز بدون هسته داخل خورشت بریزید. هر زمان احساس کردید که گوشت و لپه به خوبی پخته شده است و خورشت قوام مناسبی دارد زیر آن را کم کنید و اجازه دهید تا خورشت به خوبی جا افتاده شود.

حدود بیست دقیقه آخر پخت غذا، نوبت به ریختن عطر بی‌نظیر هل، دارچین و گلاب با زعفران است. شما باید زعفران ساییده شده را به دو روش آماده کنید.

  1. زعفران را به همراه کمی شکر درون هاون بریزید و خوب بکوبید تا پودر شود. سپس کمی یخ به آن اضافه کنید و منتظر بمانید تا یخ‌ها آب شوند و رنگ زعفران به بهترین شکل ممکن از آن خارج شود. یادتان باشد که زعفران به این شکل می‌تواند بسیار خوش رنگ و لعاب شود.
  2. زعفران را درون هاون بریزید و به همراه کمی شکر بکوبید تا پودر شود. سپس زعفران را درون ظرف مناسبی بریزید و آب جوشیده داغ را به آن اضافه کنید. در این زمان می‌توانید برای دم کشیدن، زعفران را روی حرارت کتری قرار دهید و 5 دقیقه منتظر بمانید تا دم بکشد.

بعد از آماده سازی زعفران، باید آن را به همراه دارچین، گلاب و هل داخل خورشت بریزید. لیمو عمانی را می‌توانید پیش از این عطر دهنده‌ها اضافه کنید. یادتان باشد در این زمان باید مکرر طعم غذا را بررسی کنید تا لیموها موجب تلخی خورشت نشوند.

 

حتما بخوانید: مدل تونیک محرمی دخترانه و زنانه 1400-2021

 

طرز تهیه سیب زمینی قیمه نذری

طرز تهیه سیب زمینی قیمه نذری

این روزها بسیاری از افراد برای کاهش زمان پخت و آسانی بیشتر، از سیب زمینی‌های آماده استفاده می‌کنند که به صورت نیم پز شده ارائه می‌شود. اما هزینه این مدل سیب زمینی کمی بیشتر است و شما می‌توانید برای داشتن یک قیمه نذری خوشمزه و مطلوب، سیب زمینی را خودتان آماده کنید. برای این کار سیب زمینی‌ها را خوب بشویید و پوست بگیرید. سپس با کمک چاقو تیز آن‌ها را با برش‌های ورقه‌ای آماده کنید و سپس برش‌های عمودی بر روی سیب زمینی‌ها ایجاد کنید. یادتان باشد که سیب زمینی‌ها باید یک اندازه خرد شوند.

بعد از خرد کردن سیب زمینی‌ها به شکل خلالی، حتما آن‌ها را درون آب سرد بریزید و 5 دقیقه پیش از سرخ کردن، درون آبکش قرار دهید تا به خوبی آب آن گرفته شود. برای سرخ کردن سیب زمینی می‌توانید ابتدا آن را نیم پز کنید و سپس درون روغن بریزید. اگر این کار برای‌تان زمان‌بر است، سیب زمینی‌ها را درون یک دیگ یا ماهیتابه بزرگ پر از روغن سرخ کردنی داغ بریزید. در زمان سرخ شدن سیب زمینی می‌توانید کمی زردچوبه به آن اضافه کنید تا رنگ زیبایی پیدا کند. اضافه کردن نمک نیز به اندازه کافی برای طعم دهندگی به سیب زمینی‌ها کافی است.

 

حتما بخوانید: جدیدترین و بهترین مدل مانتو مشکی ساده و شیک [مجلسی و اسپرت]

 

طرز تهیه برنج قیمه نذری

طرز تهیه برنج قیمه نذری

درست کردن برنج نذری برای قیمه امام حسین، باید به خوبی و با دقت انجام شود. معمولا برنج را باید یک روز پیش از پخت، خیس کنید. خیس کردن برنج کمک می‌کند تا قد کشیدن برنج در زمان پخت بیشتر شود و حجم آن نیز به بهترین شکل ممکن برای پذیرایی نذری مناسب باشد. برای درست کردن برنج مجلسی، باید ابتدا یک دیگ بزرگ را پر از آب کنید و روی حرارت مستقیم قرار دهید.  سپس به میزان کافی داخل آن نمک بریزید و منتظر بمانید تا حرارت آب را به نقطه جوش برساند. بعد از این مرحله باید آب برنج در حال خیس خوردن را دور بریزید و سپس برنج را داخل دیگ پر از آب جوش بریزید. بعد از گذشت مدت زمان مشخصی که به نوع برنج بستگی دارد، میزان پختگی برنج را بررسی کنید. هر زمان برنج نرم شد و مغز آن کمی سفت باقی ماند، حتما خودتان را آماده کنید تا دیگ برنج را درون آبکش‌های آماده شده خالی کنید.

بعد از این مرحله باید ته دیگ موردنظرتان را در ته دیگ بچینید. برای ته دیگ می‌توانید کمی نان یا سیب زمینی را، به روغن آغشته کنید و نمک کافی در ته دیگ اضافه کنید و سپس نان یا سیب زمینی را بچینید. بعد از این اقدام، باید برنج نیم پز شده را از داخل آبکش داخل آن بریزید. بعد از این اقدام باید برنج را بر روی شعله مستقیم قرار دهید. حرارت را متوسط قرار دهید و سپس منتظر بمانید تا برنج دم بکشد و در این زمان، حتما باید دم کنی را بر روی درب قابلمه قرار دهید و با استفاده از آب و روغن، برنج را آماده کنید. در این زمان باید منتظر بمانید تا برنج به طور کامل پخته شود.

 

فوت و فن درست کردن قیمه نذری یا قیمه امام حسینی

فوت و فن درست کردن قیمه نذری یا قیمه امام حسینی

اگر بخواهید خوشمزه‌ترین و بهترین قیمه نذری را درست کنید، باید حتما فوت و فن‌های آن را بدانید. در ادامه به انواع مختلف فوت و فن درست کردن قیمه نذری می‌پردازیم:

  • یادتان باشد که لیمو عمانی باید در نیم ساعت آخر پخت اضافه شود تا اثرگذاری مطلوبی داشته باشد و خورشت را دچار تلخی نکند.
  • لیمو عمانی باید درون آب خیس بخورد و سپس ایجاد حفره در بدنه لیمو، آماده استفاده شود تا طعم خوش لیمو عمانی در خورشت احساس شود.
  • یادتان باشد زعفران و هل را باید حتما در بیست دقیقه آخر به خورشت اضافه کنید تا عطر و طعم بی نظیر آن درون خورشت قیمه حفظ شود.
  • حتما اندکی گلاب در 20 دقیقه آخر به خورشت اضافه کنید.
  • استفاده از گل سرخ درون قیمه عطر جذابی برای آن ایجاد می‌کند.
  • برای افزایش غلظت خورشت می‌توانید آب سرد را درون ظرف مناسبی بریزید و سپس حدود 1 الی چند قاشق به نسبت حجم خورشت، آرد را درون آب سرد حل کنید و داخل خورشت بریزید تا غلظت کافی در ان ایجاد کند.
  • برای خوش طعم شدن خورشت می‌توانید کمی چربی روی گوشت را اجازه دهید تا بر روی آن باقی بماند و در پروسه طبخ غذا، حالت مجلسی برای آن ایجاد کند.
  • حتما رب گوجه را داخل روغن تفت دهید و سپس آن را برای ریختن داخل خورشت آماده کنید.

 

خلاصه مطلب

یکی از بهترین و خوشمزه‌ترین غذاهای نذری، خورشت قیمه است. برای درست کردن خورشت قیمه باید فوت و فن آشپزی را بدانید. اگر میخواهید خورشت خوشمزه و مجلسی درست کنید، حتما نکاتی که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم را در زمان پخت رعایت کنید و خوشمزه ترین خورشت قیمه نذری را درست کنید.

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات مجالس
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید