ایده و خلاقیت

تشریفات مجالس طراحی سفره عقد | تشریفات سفره عقد

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۴ دقیقه تاریخ نگارش: ۲۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۲
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰

اگر میخواهید با خدمات تشریفات مجالس طراحی سفره عقد آشنا شوید و عملکرد تشریفات سفره عقد را بدانید، همراه ما باشید.

برای عروس و دامادها نتیجه تمام تلاش‌ها و استرس‌ها، رسیدن به روز موعود است! جشن عقد یکی ای بخش‌های مهم پروسه ازدواج محسوب می‌شود که به شدت برای عروس و داماد اهمیت دارد. تشریفات مجالس طراحی سفره عقد برای دیزاین فضا و چیدمان سفره عقد به سبک ایرانی انتخاب می‌شود تا همه جزییات را برای برگزاری یک جشن عقد زیبا فراهم کند. هرچند رسم و رسوم متفاوت خانواده‌ها در این بخش ماجرا تفاوت‌هایی را اعمال می‌کند. اما بهتر است بدانید که برگزاری هر نوع مراسمی تحت عنوان عقد یا عقد فرمالیته، با چیدمان و تشریفات سفره عقد همراه است. شاید در گذشته برای این بخش ماجرا سفره‌هایی از ترمه، ابریشم یا ساتن پهن می‌کردند اما این روزها همه چیز با تغییراتی مواجه شده است که در ادامه به آن می‌پردازیم.

اگر شما نیز قصد برگزاری جشن عقد دارید و می‌خواهید با تشریفات سفره عقد آشنا شوید، همراه ما باشید.

 

جشن عقد چیست؟

جشن عقد چیست؟

انجام تشریفات مجالس با مجموعه تشریفینو؛ برای دریافت مشاوره رایگان کلیک کنید:   02188888884

مراسم عقد یکی از مراحل اصلی در مراسم ازدواج و عروسی ایرانی محسوب می‌شود. جشن عقد زمانی برگزار می‌شود که کلیه مراحل خواستگاری، بله بروز و توافقات انجام شده باشد و برای مکتوب کردن این جزییات و شروع محرمیت و خواندن خطبه عقد، به محضر یا محلی برای برگزاری جشن عقد مراجعه شود. این جشن اعلام رسمی ازدواج دختر و پسر محسوب می‌شود و همیشه با شادی، تدارکات و تشریفات خاص برگزار می‌گردد. در ایران به دلیل اکثریت مسلمان، سبک برگزاری جشن عقد مطابق با آیین اسلامتی است اما سفره عقد بخشی از فرهنگ ایرانی و تلفیق شده‌ای است که سالیان سال در بین مردم رایج بوده است. در ادامه به روند برگزاری جشن عقد می‌پردازیم.

  1. تعیین تاریخ و مکان عقد: قبل از برگزاری مراسم عقد، تاریخ و مکان مراسم بین طرفین تعیین می‌شود. معمولاً این مراسم در خانه‌ی عروس، محضر یا دفتر عقد و ازدواج، سالن عقد، روف گاردن یا فضای باغ تالار و اتاق عقد مخصوص برگزار می‌شود. زمان انجام عقد معمولا براساس توافقات و آداب و رسوم مشخص می‌شود.
  2. حضور عروس و داماد: در مراسم عقد، عروس و داماد به همراه خانواده‌هایشان وارد مکان مراسم می‌شوند. آن‌ها معمولاً با لباس‌های رسمی و استایل دارای آرایش و پیرایش پا به مراسم می‌گذارند.
  3. خرید حلقه: یکی از بخش‌های مراسم عقد، اهدا حلقه دختر و پسر به یکدیگر است. به همین دلیل قبل از مراسم باید حتما حلقه‌ها تهیه شده باشند.
  4. تعیین نوع سفره عقد: تنوع بسیار بالایی که در طراحی سفره عقد وجود دارد، یکی از پیچیده‌ترین انتخاب‌ها را برای عروس و داماد رقم می‌زند. با شناخت سلیقه شخصی و سپردن تشریفات سفره عقد به افراد متخصص می‌توانید با خیال راحت از این مرحله گذر کنید.
  5. عکاسی و فیلمبرداری: هماهنگی عکاس و فیلمبردار بخشی از مراسم است. چرا که این رویداد بی نظیر باید برای همیشه در خاطرات زندگی زوج ثبت شود. پس بدیهی است که همه چیز به شکلی زیبا و حرفه‌ای ضبط و ثبت گردد.
  6. قرائت سوره‌ی فاتحه: در مراسم عقد ایرانی، قرآن را با حضور زوجین و مهمانان قرائت می‌کند. قرائت سوره‌ی فاتحه به عنوان نشانی از آغاز زندگی مشترک زوجین به کار می‌رود. هرچند این روزها تنها به شکل انفرادی و توسط عروس و داماد پیش از خواندن خطبه عقد این خوانش صورت می‌گیرد.
  7. توافقات عقد: پس از قرائت سوره‌ی فاتحه، توافقات روز بله برون به عاقد داده می‌شود و قرارداد، امضاها و توافقاتی که برای ازدواج بین طرفین صورت ‌پذیرفته است، مکتوب می‌گردد.. این قرارداد شامل شروط ضمن عقد و مقررات مربوط به ازدواج و حقوق و وظایف زوجین است.
  8. تعیین مهریه: قبل از برگزاری مراسم عقد، مهریه و سایر آداب و رسوم توافق می‌شود و در این مراسم معمولا فقط به عاقد جزییات را اعلام می‌کنند.
  9. دعوت از مهمانان: برای انجام مراسم عقد، مهمانان به میزبانی و پذیرایی از طرف خانواده‌های عروس و داماد دعوت می‌شوند. نحوه پذیرایی از مهمانان، انتخاب محل مناسب برای جانمایی مهمانان و نوع منو پذیرایی، همگی از جمله جزییاتی است که پیش از مراسم با تشریفا عقد توافق شده است تا همه چیز به بهترین شکل ممکن انجام شود.

 

لوازم ضروری در سفره عقد چیست؟

لوازم ضروری در سفره عقد چیست؟

انجام تشریفات مجالس با مجموعه تشریفینو؛ برای دریافت مشاوره رایگان کلیک کنید:   02188888884

جالب است بدانید که برخی لوازم در سفره عقد ایرانی ثابت هستند و تنها چیدمان و دیزاین آن‌ها در هر سفره متفاوت است. البته، ممکن است در برخی مناطق و با توجه به آداب و رسوم مختلف، برخی از این لوازم حذف شده یا به آن‌ها اقلامی اضافه شود. در ادامه به معرفی برخی از رایج‌ترین المان‌های سفره عقد اشاره می‌کنیم.

  • آینه و شمعدان: آینه سرنوشت نماد به ثمر رسیدن زندگی و دو شمعدان نماد نور و آتش هستند. آینه سرنوشت معمولاً بر روی سفره قرار می‌گیرد و نمادی از به نتیجه رسیدن و شروع زندگی زوجین است.
  • نان متبرک: نان متبرک نانی است که بر روی آن خطی نوشته شده است و به عنوان نمادی از برکت و خوشبختی در زندگی زوجین استفاده می‌شود. معمولا نان سنگک به تنهایی با به  همراه نان پنیر و سبزی در سفره قرار می‌گیرد.
  • میوه‌های بهشتی: میوه‌های بهشتی مانند انار، انگور و سیب به عنوان نمادهایی از خوشبختی، خرمی و باروری در سفره عقد قرار می‌گیرند.
  • نمادهای باروری: تخم مرغ تزئین شده و میوه‌های خشکی مانند بادام، گردو و فندق به عنوان نمادهایی از باروری و امتداد نسل در سفره عقد استفاده می‌شوند.
  • قرآن: قرآن به عنوان کتاب مقدس اسلام و به عنوان راهنمای زندگی و خوشبختی زوجین در سفره عقد قرار می‌گیرد.
  • سکه: سکه‌ها به عنوان نمادی از رفاه و ثروت و روزی در سفره عقد قرار می‌گیرند. معمولاً یک کاسه از سکه‌های نقره یا طلا به عنوان نماد این مفهوم در سفره عقد قرار می‌گیرد.
  • هفت شیرینی: هفت شیرینی برای یک ازدواج شیرین، مانند توت، نان برنجی، نان بادامی و کلوچه نخودی، به عنوان نمادهای شیرینی در سفره عقد قرار می‌گیرند. پس از جاری شدن خطبه عقد، با همین شیرینی‌ها از مهمانان پذیرایی می‌شود.

 

عملکرد تشریفات مجالس طراحی سفره عقد

عملکرد تشریفات مجالس طراحی سفره عقد

انجام تشریفات مجالس با مجموعه تشریفینو؛ برای دریافت مشاوره رایگان کلیک کنید:   02188888884

شاید به نظرتان جشن عقد اصلا نیازی به تشریفات سفره عقد نداشته باشد! همه چیز مشخص و روتین است! اما بهتر است بدانید که این مراسم نیز در سطوح مختلف و کیفیت‌های گوناگونی برگزار می‌شود. مثلا اگر بخواهید جشن عقد لوکس و جذابی برگزار کنید، قطعا پرداختن به جزییات آن کار عروس و داماد یا اطرافیان آن‌ها نیست! سطح و کیفیت مورد انتظار از هر مراسمی مشخص می‌کند که عملکرد تشریفات سفره عقد چگونه باشد. در ادامه به وظایف کلی این تیم اشاره می‌کنیم تا آشنایی کافی به دست آورید.

 

1-تعیین لوکیشن مناسب برای جشن عقد

یکی از اقداماتی که توسط تشریفات مجالس طراحی سفره عقد انجام می‌شود، معرفی لوکیشن‌های مناسب براساس نیاز شما است. با نیازسنجی دقیق و بررسی تعداد مهمانان، فضاهایی که می‌تواند میزبان عقد شما باشد لیست می‌گردد تا براساس نیاز خودتان و بودجه تعیین شده بهترین گزینه را انتخاب کنید. یادتان باشد که پروسه انتخاب این لوکیشن تاحدی جدی است که باید حتما برای آن به جزییات مراسم توجه داشته باشید.

 

2-مشخص کردن سبک برگزاری جشن عقد

تشریفات سفره عقد در تهران، به دلیل برگزاری جشن‌های متعدد و لوکس، توانایی ارائه اطلات کافی به شما را دارا است. به همین دلیل خیلی راحت می‌تواند متناسب با بودجه، هدف و نوع جشن به شما مشاوره دهد. تیم تشریفات پس از نیازسنجی و بررسی شرایط کلی شما، انواع برگزاری عقد را شرح می‌دهد. در این فاز از پروسه برگزاری عقد تعیین می‌کنید که آیا قصدتان برگزاری جشن عقد با پذیرایی شام هست یا پذیرایی با شیرینی و آبمیوه کفایت می‌کند! نوع تشریفات شما دقیقا در همین مرحله مشخص می‌شود.

 

3-ارائه منوهای مختلف برای برگزاری جشن عقد

تشریفات مجالس طراحی سفره عقد متناسب با نوع مراسم شما، منوهای متفاوتی را ارائه می‌کند. این منوها با دارا بودن جزییات مختلف، هزینه‌های متفاوت و پارامترهای مهم در پذیرایی ارائه می‌شوند. بهتر است بدانید که تمامی جزییات توسط عروس و داماد انتخاب می‌شود. امکان اضافه کردن یا کاستن از برخی آیتم‌ها نیز وجود دارد تا همه جزییات پذیرایی متناسب با نیاز شما رقم بخورد.

 

4-تعیین کیفیت پذیرایی

با مشخص کردن نحوه پذیرایی و المان‌های مورد نیاز، نوبت به تعیین کیفیت پذیرایی می‌رسد. گاهی بودجه و نیاز شما کمک گرفتن از 10 مهماندار است و گاهی نیاز دارید به ازای هر 3 نفر 1 مهماندار داشته باشید! این جزییاتی است که می‌تواند کیفیت برگزاری جشن عقد را مشخص کند. در همین بخش لازم است به نوع صندلی‌ها، اکسسوری‌ها و ظروف نیز بپردازید. با تعیین همین موارد می‌توانید از برگزاری یک جشن لوکس و شیک اطمینان حاصل کنید.

 

5-نوع دیزاین جایگاه عروس و داماد

نوع دیزاین جایگاه عروس و داماد

انجام تشریفات مجالس با مجموعه تشریفینو؛ برای دریافت مشاوره رایگان کلیک کنید:   02188888884

برای تشریفات مجالس طراحی سفره عقد در تهران، مشخص کردن دیزاین جایگاه عروس و داماد بسیار اهمیت دارد. چرا که همین بخش ماجرا می‌تواند برای همیشه در عکس و فیلم‌ها ثبت شود. به همین دلیل می‌توانید فانتزی‌های خاص ذهنی‌تان را مرور کنید و متناسب با ایده‌هایی که دارید، شاهد ایده پردازی تیم حرفه‌ای تشریفات بمانید. چگونگی گل آرایی و دیزاین فضایی که تحت عنوان اتاق عقد استفاده می‌شود، متناسب با همین جزییات انجام خواهد شد تا بهترین نتیجه را شاهد باشید.

 

6-دیزاین سفره عقد

تیم تشریفات مجالس طراحی سفره عقد، متناسب با سلیقه عروس و داماد و نیاز آن ها دست به طراحی سفره عقد می‌زنند. معمولا انتخاب سبک سفره عقد برعهده عروس و داماد است! برای مثال سفره عقد کلاسیک یا سفره عقد مدرن و پست مدرن، می‌توانند هرکدام انتخاب مناسبی برای عروس و داماد باشند. اما بهتر است بدانید که همه چیز به سلیقه و فانتزی‌های ذهنی عروس و داماد مرتبط است. اگر همیشه عاشق مراسم شاهانه و خاص بوده‌اید و از مشاهده عقد در فیلم‌های هالیوودی هیجان زده می‌شدید، قطعا سفره عقد کلاسیک برای سلیقه شما مناسب است. اما در صورتی که اهل ریسک هستید یا علاقه مندی‌های شما به شکل مدرن و خاص خودنمایی می‌کنند، کمک گرفتن از دیزاین پست مدرن، روستیک و سبک‌های این‌چنینی ایده مناسبی برای تشریفات سفره عقد است.

بهتر است بدانید که متناسب با سبک دیزاین سفره عقد، تمامی اکسسوری‌ها انتخاب می‌شود. شمعدان‌ها، پایه های اصلی سفره عقد، گلدان‌ها و ظروف همگی براساس سبک دیزاین مدنظرتان تغییر می‌کنند. پس حتما با مشاهده انواع عکس از سفره‌های عقد، تصمیم درستی بگیرید. یادتان باشد که این سفره زیبا در تمام عکس‌ها و ویدئوهای مراسم عقدتان وجود دارد و از زیبایی آن لذت خواهید برد.

 

7-خدمات جانبی تشریفات عقد

براساس پتانسیل فضایی که برای برگزاری جشن عقد انتخاب کرده‌اید، می‌توانید خدمات جانبی تشریفات عقد را انتخاب کنید. مثلا اگر فضای باز برای عقد انتخاب کرده باشید، آتش بازی یا استفاده از دود می‌تواند ایده مناسبی باشد. استفاده از نورپردازی‌های خاص برای جشن عقد و ساعات پس از آن نیز ایده مناسبی است. هرچند کلیه این خدمات براساس سبک برگزاری جشن عقد شما مشخص می‌شود. تشریفات مجالس طراحی سفره عقد تلاش می‌کند تا مطابق با نیاز شما ایده پردازی کند و خدمات مورد نیازتان را شرح دهد.

 

8-مشاوره استایل عروس و داماد

شاید این خدمات در همه تیم‌های تشریفاتی ارائه نشود اما تشریفات تشریفینو با دارا بودن تیم متخصص در این حوزه می‌تواند مشاوره استایل عروس و داماد را به بهترین شکل ممکن انجام شود. به همین دلیل همه چیز براساس نوع جشن توصیه می‌شود و مشاوره انتخاب لباس عروس و داماد، محل خرید آن و معرفی مزون‌ها در همین مرحله انجام می‌شود.

برای آگاهی از خدمات تشریفات تشریفینو با شماره تلفن  02188888884 تماس بگیرید

 

9-گروه موسیقی

حتی اگر قصد شما تنها برگزاری مراسم عقد و یک پذیرایی جمع و جور باشد، تشریفات سفره عقد در تهران می‌تواند هماهنگی‌های لازم برای حضور گروه موسیقی یا تک نوازهای حرفه‌ای در زمان خواندن خطبه عقد و عقد آریایی را فراهم کند. به این ترتیب رویایی‌ترین رویداد زندگی‌تان با ریتم زیبای موسیقی ثبت می‌شود.

 

10-گیفت عقد

گیفت عقد

انجام تشریفات مجالس با مجموعه تشریفینو؛ برای دریافت مشاوره رایگان کلیک کنید:   02188888884

شاید به دلیل استرس و نگرانی‌های رایج پیش از عقد، اصلا فرصت پرداختن و آماده سازی گیفت را به دست نیاورده باشید. در این شرایط تشریفات سفره عقد در تهران می‌تواند متناسب با نیازسنجی اولیه، سلیقه و سبک برگزاری عقد، زیباترین گیفت عقد را برای‌تان آماده سازی کند تا هیچ آیتمی از جشن حذف نشود.

 

خلاصه مطلب

انتخاب تیم تشریفا مجالس طراحی سفره عقد به شما کمک می‌کند تا از همه جزییات مراسم آگاه باشید و برای آن برنامه ریزی کنید. با کمک تشریفات سفره عقد در هیچ لحظه‌ای غافل گیر نمی‌شوید و کل مراسم با برنامه ریزی قبلی جلو می‌رود. تیم تشریفات با دیزاین حرفه‌ای و مدیریت قوی تلاش می‌کند تا جشنی بی نظیر را برای‌تان رقم بزند. تشریفات مجالس طراحی سفره عقد در تهران علاوه‌بر دیزاین اتاق عقد و سفره عقد، وظیفه پذیرایی از مهمانان و مدیریت جشن را برعهده می‌گیرند تا خاطره‌ای عالی در ذهن شما خلق کنند.

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات مجالس
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله