ایده و خلاقیت

صفر تا صد تشریفات عقد

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۴ دقیقه تاریخ نگارش: ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۰
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰

اگر میخواهید اطلاعات جامع و کاملی در خصوص تشریفات عقد به دست آورید، در این مقاله همراه ما باشید.

تاکنون به داشتن یک عقد رویایی در لوکیشنی زیبا و خاطره انگیز فکر کرده‌اید؟ برگزاری مراسمی که جزییات آن از صفر تا صد مطابق با نیاز و سلیقه شخصی خودتان باشد و همه چیز برای یک شب خاطره انگیز فراهم شود؟ قطعا برگزاری چنین مراسمی برای هر دختر و پسری که در شرف ازدواج هستند، آرزو است و همه برای انجام یک مراسم آبرومندانه، زیبا و شیک برنامه ریزی می‌کنند. عقد مرحله‌ای نهایی برای شروع یک ازدواج محسوب می شود و معمولا برای انجام تشریفات عقد لازم است تا از افراد متخصصی کمک بگیرید.

در این مقاله قصد داریم به صفر تا صد تشریفات عقد اشاره کنیم و جزییات آن را مطابق با جدیدترین روند برگزاری عقد در ایران بررسی کنیم.

پس تا پایان همراه ما باشید.

 

مراسم عقد چیست؟

مراسم عقد چیست؟

برای آشنایی صفر تا صدی ماجرا، ناچار هستیم تا به جزییات نیز اشاره کنیم. قطعا کلیات مراسم عقد را می دانید اما درک جزییات نیز کمک می‌کند تا برای برگزاری هرچه بهتر این مراسم مهم برنامه ریزی کنید. مراسم عقد در ایران به عقد نکاح یا ازدواج اشاره دارد که یکی از مراحل اساسی و مقدس در فرآیند ازدواج در فرهنگ ایرانی است. این مراسم با هدف تشکیل خانواده و ایجاد اتحاد و اتصال بین دو نفر از جنس مخالف انجام می‌شود. مراسم عقد معمولا پس از پروسه خواستگاری، آشنایی، تحقیقات و بله برون اجرایی می‌شود.  این مراسم به طور کلی شامل چندین مرحله است که در ادامه با آن اشنا خواهید شد.

  1. توافق نامه: در این مرحله، خانواده‌های دو طرف (عروس و داماد) با هم دیدار کرده و توافق‌نامه‌ای در مورد شرایط و جزئیات ازدواج ایجاد می‌کنند. این شرایط می‌تواند شامل مسائل مالی، مسکن، امکانات و مسئولیت‌های آینده باشد.
  2. مهریه: مهریه حق و حقوق قانونی است که در اسلام برای زن درنظر می‌گیرند تا پشتوانه‌ای در شروع یک زندگی و تضمین آن باشد. هرچند این روزها چندان به مهریه اهمیتی داده نمی‌شود اما به هر حال توافق و اعلام به آن دفترخانه عقد و ازدواج ضروری است. مهریه می‌تواند به عنوان نمادی از تعهد و توجه به نیازهای آتی عروس در زندگی مشترک تعیین شود.
  3. تعهد به ازدواج: در این مرحله، داماد و عروس به صورت علنی و به حضور شاهدان و خانواده‌ها تعهد می‌کنند که با یکدیگر ازدواج کرده و وفاداری و محبت خود را به یکدیگر اظهار می‌کنند.
  4. امضای سند عقد: پس از تعهد، یک سند رسمی عقد تهیه می‌شود که توسط داماد، عروس، شاهدان و مقامات دینی امضا می‌گردد. این سند به عنوان اثبات حقوق و واجبات طرفین در ازدواج عمل می‌کند.
  5. دریافت زیرلفظی: یکی از مراحل تشریفات عقد که در فرهنگ ما جایگاه ویژه‌ای دارد، دادن هدایایی تحت عنوان زیرلفظی از سوی خانواده داماد و آقای داماد به عروس خانم است. درواقع معمولا پس از دریافت این هدایا عروس بله عقد را می‌گوید.
  6. مراسم عقد دینی: افراد پس از انجام مراحل فوق، مراسمی به نام عقد دینی را نیز برگزار می‌کنند. این مراسم با خواندن خطبه عقد آغاز می‌شود و وکالت دختر و پسر برای برگزاری عقد شرعی دریافت می‌گردد. در پایان این مراسم دختر و پسر به یکدیگر محرم هستند و ازدواج آن ها در دفتر ثبت عقد و ازدواج دائم ثبت می‌گردد.

 

صفر تا صد تشریفات عقد چیست؟

صفر تا صد تشریفات عقد چیست؟

برای برگزاری یک عقد ساده و خودمانی، لازم است تا تشریفات آن را انجام دهید. تفاوتی ندارد که قصدتان برگزاری یک جشن عقد 50 نفره است تا مراسمی بزرگ برگزار می‌کنید. آن چه اهمیت دارد، توجه به جزییاتی است که به شما کمک می‌کند تا مراسمی حرفه‌ای و تشریفاتی داشته باشید. در ادامه به جزییات تشریفات عقد اشاره می‌کنیم.

 

1-تعیین تعداد نفرات مهمانان عقد

تعیین تعداد نفرات مهمانان عقد

تعیین تعداد نفرات مهمانان در مراسم عقد یک موضوع مهم است که نیاز به دقت و مدیریت مناسب دارد. تعیین تعداد مهمانان به عوامل مختلفی وابسته است و باید با توجه به شرایط خاص هر زوج تصمیم گرفته شود. مهمترین عامل در تعیین تعداد مهمانان، بودجه مراسم است. هزینه‌های مختلف از جمله اجازه لوکیشن، منو پذیرایی، گیفت عقد، لباس‌ها، موسیقی و... به تعداد مهمانان بستگی دارند. لذا، باید بودجه را به دقت بررسی کرده و تعداد مهمانان را با توجه به این محدودیت تعیین کرد. مکانی که مراسم عقد برگزار می‌شود، تعیین کننده تعداد مهمانان است. مکان باید به طور مناسب با تعداد مهمانان انتخاب شده و هیچ تراکمی در اطراف سفره عقد و ناحیه برگزاری جشن مشاهده نشود. مهمانان همگی باید صندلی و نشیمن مناسب داشته باشند تا به خوبی پذیرایی شوند.  نظر زوج جوان در مورد تعداد مهمانان بسیار مهم است. برخی زوج‌ها ممکن است ترجیح دهند مراسم کوچک‌تر و با دعوت از افراد نزدیکتر را داشته باشند، در حالی که برخی دیگر ممکن است تمایل داشته باشند که مراسم بزرگتر و با دعوت از دوستان و آشنایان بیشتر را برگزار کنند. در نهایت، تعیین تعداد مهمانان باید با توجه به شرایط خاص هر زوج و محدودیت‌های مالی متفاوت خواهد بود.

 

2-انتخاب دفترخانه عقد و ازدواج یا خانه عقد

انتخاب دفترخانه عقد و ازدواج یا خانه عقد

برای برگزاری تشریفات عقد، نیاز به یک دفترخانه دارید تا کارهای قانونی مراسم را دنبال کند. گاهی نیز می‌توان از خانه عقد برای این کار استفاده کرد. حتما در این زمینه با تیم تشریفات مشورت کنید تا بهترین لوکیشن را برای برگزاری مراسم عقد انتخاب کنید. یادتان باشد که این مراسم یکی از خاطره انگیزترین روزهای زندگی شما است و باید در محیطی آرام، امن و زیبا برگزار شود. دفترخانه با دریافت مدارک و عکس، معرفینامه به مرکز بهداشت ارائه می‌کند تا ضمن مراجعه، شرکت در کلاس‌های آموزشی، انجام آزمایشات پیش از ازدواج و تزریق واکسن، تاییدیه را دریافت نموده و به دفتر عقد و ازدواج بازگردانید. به این ترتیب شانس زیادی دارید تا خیلی سریع و به موقع مراسم را برگزار کنید.

 

3-انتخاب تیم تشریفات عقد

انتخاب تیم تشریفات عقد

شما باید با توجه به شرایط فعلی و نیازهای شخصی‌تان، تیم تشریفات مدنظر را پیدا کرده و انتخاب کنید. این تیم به شما کمک می‌کند تا هزینه‌ها را مدیریت کنید، همه چیز را مطابق با نیاز خودتان برنامه ریزی نمایید و به رویایی‌ترین جزییات جشن عقد دست پیدا کنید. انتخاب تیم تشریفات برای برگزاری مراسم عقد می‌تواند به شما در سازماندهی و اجرای مراسم کمک کند تا یک تجربه خاص و خوب را برای شما و مهمانانتان فراهم کند. برای این انتخاب کلیدی چالش‌های زیادی خواهید داشت. به همین دلیل رعایت این نکات که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم، کمک می‌کند تا همه چیز به بهترین شکل جلو رود.

  1. تحقیق و بررسی: شروع به تحقیق و بررسی خدمات تشریفات کنید. به این ترتیب می‌توانید با موارد مختلف آشنا شده و تصمیم‌گیری مناسب‌تری داشته باشید. برای کشف تیم‌های تشریفاتی حرفه‌ای، حتما از دوستان و آشنایان پرس و جو کنید.
  2. مشاهده نمونه‌های کارها: برخورداری از نمونه‌های کارهای انجام‌شده توسط ارائه‌دهندگان مختلف می‌تواند به شما کمک کند تا بهترین تصمیم را بگیرید. عکس‌ها، ویدیوها و بازدید از مراسم‌هایی که در آینده برگزار می‌شود، اطلاعات خوبی در اختیارتان قرار خواهد داد.
  3. مشخص کردن نیازها و ترجیحات: قبل از انتخاب تیم تشریفات، نیازها و ترجیحات خود را مشخص کنید. چرا که همین نیازها تعیین کننده بودجه برگزاری جشن و نحوه خدمات دهی تیم تشریفات خواهد بود. پس دقیق و روشن آن‌ها را لیست کنید و اولویت‌های شخصی را مشخص نمایید.
  4. سنجش تعامل و ارتباط: ارتباط و تعامل خوب با تیم تشریفات بسیار مهم است. توجه داشته باشید که آنها به خوبی از نیازها و ترجیحات شما مطلع شده و توانایی درک و اجرای آن‌ها را دارند. پس با خیال آسوده تعاملی مثبت را رقم بزنید.
  5. عقد قرارداد: پیش از امضای قرارداد، دقیقاً شرایط و خدمات ارائه شده را بررسی کنید. مطمئن شوید که تمامی جزئیات، هزینه‌ها، تاریخ‌ها و شرایط پرداخت مشخص و قابل قبول برای شما باشند. اگر مواردی به ذهن‌تان رسید در متن قرارداد اضافه کنید یا آن را ضمیمه قرارداد نمایید.
  6. ارتباط مداوم: در طول فرآیند برگزاری مراسم، ارتباط مداوم با تیم تشریفات اهمیت دارد. اطمینان حاصل کنید که در تمام مراحل اجرایی، اطلاعات به‌روز و هماهنگی دقیق وجود دارد.

 

4-مشخص کردن جزییات مراسم عقد

مشخص کردن جزییات مراسم عقد

در پروسه برگزاری عقد جزییاتی وجود دارد که شما شخصا در خصوص ان تصمیم گیری خواهید کرد. مشخص کردن تم مدنظر در مراسم عقد بخش مهم این داستان است. شما می‌توانید با تعیین یک رنگ خاص، سبک و استایل مراسم را به سمت مدنظر پیش ببرید. مثلا انتخاب رنگ صورتی به عنوان تم مراسم عقد، موجب می‌شود تا در لباس عروس و داماد یک المان همین رنگی وجود داشته باشد. مثلا کروات داماد با دستبند صورتی عروس ست می‌شود و گل‌های مورد نیاز برای گل آرایی سفره عقد به رنگ صورتی انتخاب می‌شوند. استند حلقه با همین تم انتخاب می‌شود و تمام بخش‌های تزیینی عقد با همین رنگ خاص مشخص می‌گردد! این تمام جزییاتی است که باید بدانید و از آن لذت ببرید.

 

5-خرید لباس عقد

خرید لباس عقد

عروس و داماد برای انجام تشریفات عقد و ثبت تصاویر زیبای آن، لباس‌های مشخصی را برای مراسم تهیه می‌کنند. خرید این لباس‌ها به شما کمک می‌کند تا استایل شیک و جذابی را بسازی و از مشاهده عکس‌ها لذت ببرید. دارا بودن استایل مشابه در رنگ، به شما کمک می‌کند تا بتوانید تم جشن را رعایت کنید. هرچند بررسی این جزییات و ارائه خدمات مشاوره استایل عقد، بر عهده استایلیست تیم تشریفات است. انتخاب اکسسوری، گل و جزییات این‌چنینی نیز برعهده تشریفات عقد خواهد بود.

 

6-انتخاب سفره عقد

انتخاب سفره عقد

بخش دیگری که در تشریفات عقد مدنظر قرار می‌گیرد، شکل و ظاهر سفره عقد و دیزاین آن است. معمولا در خانه عقد انواع سفره عقد وجود دارد. اگر شما سلیقه خاصی داشته باشید می‌توانید سفره عقد دلخواه‌تان را سفارش دهید تا در روز مراسم به جای سفره عقد همیشگی در سالن قرار گیرد. یادتان باشد که انتخاب سفره عقد در زیبایی عکس‌های شما تاثیرگذار است. پس سعی کنید با توجه به همین جزییات سفره عقدی شیک و جذاب انتخاب نمایید.

 

7-دیزاین و تجهیزات سالن عقد

دیزاین و تجهیزات سالن عقد

تیم تشریفات عقد متناسب با نوع قرارداد نوشته شده تلاش می‌کنند تا شرایطی را برای شما فراهم کنند. گل آرایی و شمع آرایی بخش مهم قرارداد این مراسم است. تیم تشریفات به میزان تعیین شده در قرارداد موظف است تا گل آرایی و شمع آرایی مراسم عقد را انجام دهد. ایده پردازی برای اجرای خاص و ژورنالی در مراسم عقد می‌تواند حس و حال ویژه‌ای ایجاد کند. یادتان باشد که گل آرایی متناسب با نوع گل و میزان آن هزینه بالایی برای‌تان خواهد داشت. جهت تلطیف شرایط و زیبایی بصری، می‌توانید گل آرایی را در کنار حریر آرایی انجام دهید تا جذابیت بصری این فضا را بیش از پیش اضافه نمایید. یادتان باشد که تجهیزات سالن عقد اهمیت زیادی دارد، نوع میز و صندلی‌ها و نحوه قرار گیری آن مهم هستند.

 

8-پذیرایی از مهمانان عقد

پذیرایی از مهمانان عقد

در قرارداد تشرفیات عقد، منوی مشخصی برای پذیرایی از مهمانان عقد در نظر گرفته می‌شود. این شما هستید که انتخاب می‌کنید دقیقا با چه چیزی از مهمانان پذیرایی شود! آیا پذیرایی منحصر به میوه و شیرینی و نوشیدنی است؟ آیا فینگرفود نیز بخشی از پذیرایی شما است؟ آیا پذیرایی شام یا ناهار تعریف شده است؟ درک این جزییات کمک می‌کند تا برای پذیرایی از مهمانان تصمیم بگیرید. برا داشتن بهترین پذیرایی در تشرفیات عقد لازم است تا به این نکات توجه کنید.

  • نوع پذیرایی: ابتدا باید تصمیم بگیرید که نوع پذیرایی شما چیست؟ آیا یک میز بوفه غذا، میز شام یا پذیرایی‌ای ساده تر؟ بر اساس نوع مراسم و ترجیحات شما می‌توانید نوع پذیرایی را انتخاب کنید.
  • منوی غذا: منوی غذا باید به تنوع و ترجیحات مهمانان پاسخ دهد. شامل مجموعه ای از جمله پیش‌غذاها، غذاهای ایرانی و اصلی‌ها، غذاهای فرنگی یا دریایی، دسرها و سالادها و... باشد.
  • تنوع و طعم‌ها: تلاش کنید که منوی غذا شامل تنوعی از طعم‌ها و غذاهای مختلف باشد. این به مهمانان انتخابی گسترده‌تری از غذاها را می‌دهد. در صورتی که محدودیت بودجه دارید، حتما از سرویس دیس پرسی استفاده کنید.
  • محدودیت‌های خوردنی: در نظر داشته باشید که مهمانان می‌توانند محدودیت‌های خوردنی داشته باشند. به مواردی مانند غذاهای گیاهی، بدون گلوتن یا حتی غذاهای ویژه مذهبی توجه کنید.
  • نوشیدنی‌ها: پذیرایی شامل نوشیدنی‌های گرم و سرد می‌شود. انواع آب‌میوه، نوشابه‌ها، دمنوش‌ها و کافی نیز در نظر گرفته شوند.
  • تزیینات میز پذیرایی: میز پذیرایی را با تزییناتی متناسب با موضوع و استایل مراسم دیزاین کنید. ظاهر جذاب و مرتب میز پذیرایی می‌تواند تجربه مهمانان را ارتقا دهد.
  • پرسنل خدمات: مطمئن شوید که پرسنل خدمات پذیرایی، حرفه‌ای و دارای تجربه کافی در برخورد با مهمانان باشند.

 

9-گروه موسیقی یا دی جی عقد

گروه موسیقی یا دی جی عقد

اگر بخواهید در مراسم عقد را به شکل یک جشن برگزار کنید، قطعا نیاز دارید تا گروه موسیقی زنده یا دی جی داشته باشید. به این ترتیب جزییاتی مثل نورپردازی، دیزاین ال ای دی و اکسسوری‌های مرتبط مورد نیازتان خواهد بود. برای این بخش ماجرا نیز تیم تشریفات بهترین گزینه را انتخاب می‌کند.

 

خلاصه مطلب

برای برگزاری یک جشن یا مراسم عالی و حرفه‌ای، نیاز به کمک تیم تشریفات عقد دارید. این تیم کمک می‌کند تا مراسم را آن طور که مدنظرتان است برگزار کنید و از نتیجه آن لذت ببرید.

تجربه یا توصیه شما برای تشریفات عقد چیست؟ حتما نظرتان را بنویسید.

اگر این محتوا برای شما مفید بود، لطفا به ما ستاره و امتیاز بدهید.

برچسب ها:
تشریفات عقد
امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات مجالس
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید