ایده و خلاقیت

غذای خوشمزه سنتی اصفهان

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۷ دقیقه تاریخ نگارش: ۲۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۹
تعداد رای‌دهندگان:
۱
۵

در ادامه این بخش از تشریفینو، لیستی از بهترین غذای خوشمزه سنتی اصفهان را آماده کردیم تا در زمان سفر به اصفهان و انتخاب غذا و دسر سنتی در این شهر، راحتتر تصمیم گیری کنید

یکی از لذت های سفر به شهرهای مختلف، تست کردن غذاهای سنتی مربوط به آن شهر است. اگر به اصفهان سفر کرده اید، پیشنهاد می کنیم که حتما یک یا چند مدل از غذاها و دسرهای سنتی اصفهان را امتحان کنید و از تست کردن طعم ها و مزه های جدید نترسید، زیرا همین تجربه های متفاوت است که باعث می شود، خاطرات یک سفر در ذهنتان ماندگار شود.

به همین منظور، در ادامه این بخش از تشریفینو، لیستی از بهترین غذای خوشمزه سنتی اصفهان را آماده کردیم تا در زمان سفر به اصفهان و انتخاب غذا و دسر سنتی در این شهر، راحتتر تصمیم گیری کنید.

 

پیشنهاد مطالعه: غذای خوشمزه عربی

 

آشنایی با غذای خوشمزه سنتی اصفهان

در ادامه لیستی از غذای خوشمزه سنتی اصفهان را آماده کردیمو طرز تهیه این غذاهای جذاب را نیز آورده ایم

 

بریان اصفهان

بریان یا بریونی اصفهان، از جمله غذاهای لذیذ و معروف شهر اصفهان است که احتمالا نام آن را شنیده اید و یا در سفر به اصفهان این غذای خوشمزه را امتحان کرده اید. این غذا یک ترکیب بی نظیر از  گوشت گردن گوسفند، جگر سفید، پیاز، ادویه مخصوص، نعنا خشک، دارچین، کشک و زعفران است که به در ماهیتابه مخصوص به شکل برگر سرخ می شود و با نان سنگگ تازه و یک کاسه آبگوشت و مقداری کشک سرو می شود.

بریان اصفهان

 

یخنی لوبیا یا گوشت و لوبیا اصفهان

یخنی لوبیا یا گوشت و لوبیا نیز از دیگر غذاهای معروف و خوشمزه اصفهان است که شکل و ظاهری شبیه به حلیم دارد و معمولا با نان تازه سرو می شود. برای درست کردن یخنی لوبیا از حبوبات، گوشت بدون استخوان و قوله گاه گوسفند، تره، جعفری، شنبلیله، لوبیا چشم بلبلی یا لوبیا سفید، برنج، پیاز، سیب زمینی و ادویه استفاده می شود. 

یخنی لوبیا یا گوشت و لوبیا اصفهان

 

قیمه ریزه اصفهان

قیمه ریزه اصفهان را ممکن است با نام کله گنجشکی بشناسید که از جمله غذاهای خوشمزه ای است که هم با نان و هم با برنج سرو می شود و تقریبا جز غذاهای مورد علاقه برای تمام ذایقه ها است. قیمه ریزه اصفهان با گوشت چرخ کرده، پیاز، رب، آرد نخودچی، سبزی خشک معطر، نمک و فلفل و آب تهیه می شود. 

قیمه ریزه اصفهان

 

خورش ماست اصفهان

شاید جالب باشد که بدانید که خورش ماست اصفهان به عنوان دسر و بعد از غذای اصلی سرو می شود و طعم و بافت بسیار لذیذ و جذابی دارد. خورش ماست اصفهان از گوشت گردن گوسفند، شکر، زعفران و ماست تهیه می شود. ابتدا گوشت با پیاز پخته شده و کوبیده می شود. سپس مقداری شکر و ماست و زعفران به آن اضافه می شود و بعد از اینکه به بافت و طعم دلخواه رسیدند، آن را در یخچال قرار می دهند تا کاملا خنک شود. سپس با زرشک و خلال بادام تزیین شده و سرو می شود.

اگر به اصفهان سفر کردید، حتما خورش ماست اصفهان را تست کنید و از طعم و بافت متفاوت این دسر لذت ببرید.

خورش ماست اصفهان

 

پیشنهاد مطالعه: یزد رفتم سوغاتی چی بخرم

 

نخود آب اصفهان

نخود آب، یکی دیگر از غذاهای سنتی اصفهان است که در کنار ظاهر ساده ای که دارد، بسیار مقوی بوده و جز انتخاب های خیلی عالی برای تقویت بدن محسوب می شود. برای تهیه این غذای سنتی، ابتدا باید نخود به مدت 24 ساعت خیس شود. سپس نخود ها به همراه پیاز، گوشت و یا قلم پخته می شود. برای اینکه این غذا لعاب مناسبی داشته باشد، می توانید یک قاشق آرد را در آب سرد حل کرده و به غذا اضافه کنید. البته اضافه کردن گوشت و قلم اختیاری است اما طعم این غذا را بسیار جذاب تر خواهد کرد.

نخود آب اصفهان

 

کوکو قندی اصفهان

کوکو قندی یکی از غذاهای سنتی اصفهان با طعم شیرین است که طرفداران مخصوص به خود را دارد. برای درست کردن کوکو قندی باید سیب زمینی را آب پز و رنده کنید. سپس تخم مرغ را با 2 قاشق شکر هم بزنید و به سیب زمینی اضافه کنید. سپس طعم مواد را با نمک و فلفل کامل نمایید.

سپس مواد کوکو قندی را درون تابه بریزید و اجازه دهید با دمای ملایم پخته و سرخ شود. در نهایت یک ترکیب شیرین با استفاده از شکر، آب، زعفران و گلاب درست کنید و بعد از سرخ شدن دو طرف کوکو، به آن اضافه نمایید. اجازه دهید شربت بجوشد و جذب کوکو شود.

کوکو قندی اصفهان

 

کباب مشتی اصفهان

کباب مشتی، کباب زردک یا شامی اصفهانی را می توان به عنوان یکی دیگر از غذاها سنتی و خیابانی اصفهان معرفی کرد. این غذا نیز دارای طعم شیرین و ملس است. کباب مشتی از ترکیب گوشت چرخ کرده، پیاز، شیره انگور، سرکه قرمز، زردک یا هویج، آرد نخودچی و نمک و فلفل تهیه می شود. 

برای درست کردن کباب مشتی باید گوشت چرخ کرده را با هویج و پیاز رنده شده و نمک و فلفل به خوبی مخلوط کنید و در صورت نیاز مقداری آردنخودچی به ان اضافه کنید تا انسجام خوبی داشته باشند. سپس به اندازه یک نارنگی از مایه برداشته، با دست حالت دهید و در روغن سرخ کنید. در مرحله بعدی سرکه، شیره و نصف لیوان آب را درون یک ظرف مخلوط کرده و اجازه دهید کمی بجوشد. سپس کباب ها را به این ترکیب اضافه کنید و اجازه دهید تا مخلوط سرکه و شیره جذب کباب ها شود. 

کباب مشتی اصفهان

 

دوغ و گوشفیل اصفهان

آخرین موردی که در لیست غذای خوشمزه سنتی اصفهان می توان به آن اشاره کرد، دوغ و گوشفیل اصفهان است که احتمالا با آن آشنا هستید. شاید تست کردن گوشفیل فوق العاده شیرین به همراه دوغ شور و ترش کمی عجیب به نظر برسد اما این ترکیب، جز ترکیب های خوشمزه و پرطرفدار در اصفهان است که امتحان کردن آن خالی از لطف نیست!

دوغ و گوشفیل اصفهان

 

پیشنهاد مطالعه: معروفترین کافه های یزد

 

لیستی از غذای خوشمزه سنتی اصفهان

در این لیست مجموعه ای از غذای خوشمزه سنتی اصفهان را نام برده ایم که شاید دوست داشته باشید در سفر به اصفهان آن را امتحان کنید:

  • یخمه ترش

  • آش سماق

  • شله بریون زیره

  • کاچی هفت دخترون

  • حلیم بادمجان

  • اوماج سرکه و چغندر

  • اشکنه

  • به پلو

  • پلو ماش و قمری

  • کله جوش

  • آش شله قلم کار

  • حلیم شیر

  • کوفته شوید باقالی

  • تاس کباب

  • کوفته کشک

  • کباب حسینی

  • حلیم عدس و گوشت

  • شوربای سبزی

  • گداخته اصفهان

  • آش اوماج

 

اگر شما نیز تجربه ای از سفر به اصفهان و تست کردن غذای خوشمزه سنتی اصفهان دارید، حتما در قسمت کامنت برای ما بنویسید.

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات مجالس
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید