ایده و خلاقیت

جالب ترین آداب و رسوم مراسم پاتختی

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۷ دقیقه تاریخ نگارش: ۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۳
تعداد رای‌دهندگان:
۳
۳.۷

پاتختی چیست؟ رسم و رسوم مراسم پاتختی چیست؟ مراسم پاتختی چگونه برگزار می شود؟ لباس و آرایش مناسب پاتختی چیست؟ در این مقاله به پاسخ سوالاتتان پرداخته ایم.

جشن‌ ها و مراسم‌ های قبل و بعد از عروسی، از قدیم مورد توجه خانواده‌ها بوده‌است. برگزاری این مراسم، به نوعی، عمل به رسومات محسوب می‌شود. یکی از این مراسم‌‌ها که سابقه دیرینه‌ای هم دارد، جشن پاتختی است. پاتختی را یک یا دو روز بعد از جشن عروسی برگزار می‌کنند و یک جشن نسبتا ساده‌تر از عروسی است. حتما دلتان می‌خواهد بدانید که این جشن چه آداب و رسومی دارد، چه چیز‌هایی باید تدارک ببینید و اصلا، این جشن چرا برگزار می‌شود؟

در این مقاله به مراسم پاتختی و هرآن‌چه که باید از این جشن بدانید می‌پردازیم.

 

تاریخچه مراسم پاتختی

تاریخچه مراسم پاتختی

جشن پاتختی، در ایران ریشه دیرینه دارد. از قدیم، سه روز بعد از عروسی را به برگزاری جشن پاتختی اختصاص می‌دادند. البته آن زمان، به این جشن، روز سوم می‌‌گفتند. علت پاتختی نام گرفتن این جشن، نشاندن عروس روی یک صندلی (تخت) و بزم و سرور زنان به دور عروس است. این جشن، برای شادباش و تبریک گفتن به عروس، برای پاگذاشتن در دنیای متاهلی برپا می‌شود. به همین‌دلیل در این جشن خبری از داماد و حضور آقایان نیست. در قدیم، پاتختی را به صرف آش و شیرینی در منزل خود عروس و داماد جشن می‌گرفتند.

 

چه کسانی را باید به پاتختی دعوت کنیم؟

مهمانان مراسم پاتختی

اصولا پاتختی جشنی نیست که نیاز به دعوت داشته باشد، هر که بخواهد در این شادی سهیم باشد در پاتختی شما حضور پیدا می‌کند. البته اغلب افرادی که چندان رابطه نزدیکی با شما ندارند، خودشان در این سبک مراسم‌ها شرکت نخواهند کرد! پس نگران تعداد مهمان‌ها نباشید. این روزها، کسانی به جشن پاتختی می‌آیند که قصد دارند، هدیه عروسی‌تان را حضوری تقدیم کنند و درکنارتان لحظات شادی داشته‌باشند.

 

مراسم پاتختی به عهده خانواده عروس است یا داماد؟

مراسم پاتختی

بر اساس سنت‌های مختلف، هنوز بر سر این سوال اختلاف نظر بسیار است! اما اگر بخواهیم مسئله را راحت‌تر حل کنیم، بهتر است بگوییم به رسم خودتان رجوع کنید. همچنین بهتر است، بنابر توافق طرفین، هر خانواده‌ای که منزل بزرگ‌تری داشت و پذیرایی از مهمانان برایش راحت‌تر بود، میزبان این جشن باشد. در این جشن، برای پذیرایی، از شیرینی و میوه‌های باقی‌مانده از جشن عروسی استفاده می‌کنند. همچنین، اگر کیک عروسی را در شب عروسی کنار میز دسرها سرو نکرده‌باشند، در مراسم با همان کیک از مهمانان پذیرایی می‌کنند.

 

در مراسم پاتختی چه می‌گذرد؟

غذاهای مراسم پاتختی

مدت زمان این جشن زیاد طولانی نیست و معمولا زمان شروع مراسم پاتختی، در ساعتی است که به وعده ناهار یا شام تداخل نداشته‌باشد. با حضور مهمانان و پذیرایی از آن‌ها، کمی شادی و رقص انجام می‌دهید. در آخر مراسم، هدیه‌هایی که مهمانان با خود به‌همراه دارند را باز می‌کنید؛ این‌ کار معمولا به رسم تشکر و احترام، انجام می‌شود.

 

چه هدایایی در پاتختی رسم است؟

جذابترین هدیه های پاتختی

رسم ثابتی برای کادوی پاتختی وجود ندارد، این مسئله کاملا به مهمانان و نزدیکی رابطه‌شان با عروس و داماد بستگی دارد. از لوازم خانه مثل قابلمه، ساعت، رومیزی و ظرف پذیرایی گرفته تا لوازم تزئینی و دکوری منزل و حتی پول نقد و طلا می‌تواند در روز پاتختی هدیه داده شود. البته، اکثر عروس و دامادها علاقه‌مند به دریافت هدیه نقدی هستند، تا به‌راحتی لوازم موردنیازشان را تهیه کنند.

 

آیا حتما باید پاتختی بگیریم؟

هیچ اجباری در گرفتن هیچ یک از جشن‌های قبل و بعد عروسی وجود ندارد، می‌توانید با همسرتان توافق کنید و جشن نگیرید. این‌روزها، عده بسیار زیادی جشن پاتختی نمی‌گیرند و مهمانان، در همان جشن عروسی، هدیه عروس داماد را تقدیم می‌کنند.

 

پاتختی را چه ساعتی برگزار کنیم؟

این جشن را اغلب عصر‌ها برگزار می‌کنند تا عروس و خانواده‌ها به خوبی استراحت کرده باشند. بسته به فصل و زمان تاریک‌شدن هوا، می‌توان ساعت 16 الی 18 را به عنوان زمان شروع جشن اعلام کرد.

 

چه خوراکی‌ هایی باید در جشن پاتختی سرو شود؟

خوراکی های جذاب مراسم پاتختی

این که با چه چیزهایی از مهمانان پاتختی پذیرایی کنید کاملا به سلیقه خودتان بستگی دارد. ممکن است دلتان بخواهد با میوه، شیرینی، کیک و نوشیدنی یا حتی یک عصرانه مختصر از مهمانانتان پذیرایی کنید. اما می‌توانید پاتختی را بدون میوه و تشریفات دیگر، فقط با پذیرایی نوشیدنی فصل و شیرینی هم برگزار کنید! اغلب اگر جشن عروسی کیکی داشته باشد، آن کیک را، برای سرو در جشن پاتختی نگاه می‌دارند.

 

برای پاتختی خود چه لباسی بپوشیم؟

بهترین لباس مراسم پاتختی

خب می‌رسیم به یکی از مشهورترین سوالات خانم‌ها؛ "چی بپوشم؟" در جشن پاتختی یک روز از عروسیتان گذشته، احتمالا کمی هم خسته هستید و هیجانتان هم در جشن شب گذشته کمی فروکش کرده و به قدر کافی درخشیدید، پس حالا می‌توانید یک پیراهن ساده رنگی اما شیک و زیبا را انتخاب کنید. سعی کنید لباسی انتخاب کنید که پوشیدنش مثل لباس عروسی، سخت و وقت‌گیر نباشد و هزینه زیادی هم نبرده باشد. راحت باشید و فقط شادی کنید.

 

کفش مناسب عروس در مراسم پاتختی

مراسم پاتختی در منزل برگزار می‌شود. پس کفش پاشنه ده سانتی مهمانی، انتخاب چندان مناسبی نیست. خصوصا که به‌‌ خاطر مراسم عروسی، احتمالا هنوز پادرد دارید! پس بهتر است برای پاتختی، کفش راحت‌تری انتخاب کنید که پاشنه کوتاه‌تری هم داشته باشد و آزارتان ندهد. همچنین بهتر است کفش پاتختی را برعکس کفش عروسی، رنگی انتخاب کنید.

 

آرایش عروس در مراسم پاتختی

ممکن است دلتان بخواهد برای مراسم پاتختی هم به آرایشگاه بروید، اما بعید است شمایی که همین دیشب از لایه‌های زیاد آرایش روی پوستتان خلاص شده‌اید، دوست داشته باشید که دوباره زمان زیادی را در آرایشگاه بگذرانید. همچنین گاهی عروس‌ خانم‌ها، تصمیم می‌گیرند که میکاپ و شینیون شب قبلشان را تا مراسم پاتختی حفظ کنند (البته ما این کار را توصیه نمی‌کنیم!)  بهتر است به جای این که خودتان را دوباره خسته کنید و به زحمت بیندازید، چند ویدئو از میکاپ‌های حرفه‌ای ببینید و به همان ترتیب خودتان آرایش پاتختی را انجام دهید. مطمئن باشید که زیبا می‌شوید.

بیشتر بخوانید : معرفی بهترین تشریفات مجالس و تشریفات عروسی در تهران

تشریفات عروسی خوب و هرآنچه از بهترین تشریفات باید بدانید

 

مدل‌مو عروس در مراسم پاتختی

بهترین مدل مو مراسم پاتختی

بهتر است مدل موهایتان برای پاتختی ساده باشد. اگر مدل مو باز می‌پسندید؛ موهایتان را اتو بکشید و با یک سنجاق بیارایید. همچنین اگر دلتان موهای موج‌دار می‌خواهد، یک فرکننده خانگی، کارتان را راه می‌اندازد! مدل موهای دیگری مثل گوجه ساده، دم اسبی و... هم برای پاتختی مناسب است. می‌توانید با یک تل‌سر تزیین شده با گل‌های طبیعی یا مصنوعی هم زیبایی‌تان را چند برابر کنید.

 

ترند آرایش چشم 2020

 

سخن آخر

خودتان را درگیر تجملات نکنید، هرجشن، بهانه‌ای برای کنار هم بودن شماست و قرار نیست برای برگزاری آن به خودتان سختی دهید. به پاتختی به چشم یک مراسم خودمانی و دوست‌داشتنی نگاه کنید و در آن خوش بگذرانید. اگر دائما به تجملات فکر کنید، فرصت زندگی زیباتر و لذت از لحظاتتان را از دست خواهید داد.

نظراتتان را برای ما ارسال کنید.

 

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات مجالس
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید