ایده و خلاقیت

نکات مهم جشن حنابندان [در حنابندان چه نکاتی باید رعایت شود؟]

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۴ دقیقه تاریخ نگارش: ۲۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۶
تعداد رای‌دهندگان:
۳
۳.۳
دسته ها:

اگر در شرف ازدواج هستید، میتوانید با مطالعه این مطلب نکات مهم جشن حنابندان را بدانید و اصول برگزاری آن را بدانید.

مراسم‌های سنتی که از زمان‌های قدیم بین تمامی مردم در شهرها وشهرستان‌ها و تعدادی از کشورهای مختلف، قبل ازمراسم عروسی برگزار می‌شود، مراسم حنابندان یا همان جشن حنابندون است. در گذشته افرادی وجود داشتند که چندین شبانه روز را تا آغاز عروسی به جشن و پایکوبی می‌پرداختند. اما امروزه با گذشت زمان و تغییرشرایط اقتصادی، بسیاری از مراسم‌ها و جشن‌ها قبل از عروسی کنسل شده و برگزار نمی‌شود. اما همچنان بعضی از خانواده‌ها وجود دارند که به برگزاری این جشن‌ها اعتقاد دارند و پایبند به برگزاری آن هستند.

مراسم حنابندان یا جشن حنابندون چیست؟ حنابندان را کجا جشن می‌گیرند؟جشن حنابندان امروزی چه زمانی برگزارمی‌شود؟ در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا در رابطه با برگزاری مراسم حنابندان و نکات مهم این جشن اطلاعاتی کسب کنید.

 

مراسم حنابندان یا جشن حنابندون چیست؟

مراسم حنابندان یا جشن حنابندون چیست؟

جشن حنابندان جزو جشن‌هایی است که به عنوان آخرین روز از دوران مجردی عروس خانم در زمان قبل از مراسم عروسی در منزل پدری عروس برگزارمی‌شود. در این مراسم، خانواده داماد به همراه وسایل خریداری شده حنابندان عروس (به عنوان هدیه)، ظرفی از حنا که با سلیقه خود به تزیین آن پرداخته‌اند را، به منزل پدر عروس و یا هر مکانی که خانواده عروس از آن‌ها دعوت به عمل آورده‌اند، مراجعه می‌کنند. در محل برگزاری مراسم حنابندان ، مهمانان به جشن و پایکوبی می‌پردازند و در کنار این کارها، به استفاده از حنا و زدن آن به دست خودشان می‌پردازند. .پس از رقص و پذیرایی از مهمان‌ها، یکی ازنزدیکان عروس (که می‌تواند خواهر عروس باشد  یا یکی ازنزدیکان داماد مثل خواهر داماد) حنا را بر دستان عروس و داماد می‌گذارند و در آخر، باقی مانده حنا توسط عروس به مهمانانی که در آن جشن حضور دارند داده می‌شود تا برای شادی و نیک بختی آن را به‌صورت تبرک بر کف دست یا ناخن‌شان بگذارند. در ادامه به بررسی نکات مهم جشن حنابندان میپردازیم.

بهترین ایده برای حنابندان، تزیین سبد حنابندان است که باب سلیقه هر شخص تزیین می‌شود. برای تزیین سبد حنا می‌توانید از ذوق و سلیقه‌تان استفاده کنید و یا به مراکز تزیین لوازم عقد بروید و در آنجا، حنای تزیین شده خود را سفارش دهید.

 

حتما بخوانید:  عکس عروس و داماد خارجی عاشقانه [100% فوق العاده]

 

حنابندان را کجا جشن می‌گیرند؟

حنابندان را کجا جشن می‌گیرند؟

اصول برگزاری مراسم جشن حنابندان این است که، این مراسم درخانه پدری عروس خانم برگزار ‌شود.اما با توجه به شرایط اقتصادی کنونی و احتمال کوچک بودن خانه‌ها، خانواده عروس می‌توانند با در نظر داشتن خواسته وسلیقه خودشان، مکان مراسم را تغییر دهند و این مراسم را در منزل یکی از اقوام که خانه بزرگتری دارد برگزار کنند. گاهی برای برگزاری حنابندان از باغ و تالار استفاده می‌شود و شما می‌توانید  تالارهایی که مخصوص حنابندان تزیین شده است را برای این مراسم انتخاب کنید و جشن‌تان را باشکوه و زیبا برگزار کنید.

 

گیفت مناسب حنابندان 

گیفت مناسب حنابندان 

تهیه بهترین گیفت مناسب حنابندان باید به شکلی باشد که المانی از این مراسم و رسم و رسوم در آن دیده شود. گیفت حنابندان به شکلی جذاب و هوشمندانه طراحی می‌شود تا از مهمانان برای حضورشان قدردانی شود. این گیفت ها معملا با وجود حنا یا رنگ سبز و قرمز دیزاین می‌شود. زیبایی گیفت حنابندان کاملا وابسه به سلیقه شخصی، ایده پردازی و پارامترهای اینچنینی است. به همین دلیل میتوانید در این خصوص با متخصصین تشریفات کاژو مشورت کنید تا بهترین گیفت، استایل و ایده را به شما ارائه کنند.

 

جشن حنابندان امروزی چه زمانی برگزار می‌شود؟

جشن حنابندان امروزی چه زمانی برگزارمی‌شود؟

جشن حنابندان، یکی ازجشن‌هایی است که باید با توجه به برنامه ریزی دقیق و اصولی برگزار شود. روز برگزاری جشن حنابندان معمولا یک روز و یا یک هفته قبل از جشن عروسی است. این مراسم  توسط خانواده عروس برگزار شود. در این مراسم خانواده عروس از خانواده داماد پذیرایی می‌کنند. اگر سوال دارید که هزینه جشن حنابندان با چه کسی است؟ باید گفت که تمامی هزینه‌های این جشن برعهده خانواده عروس است. آن‌ها می‌توانند در این جشن با میوه، شیرینی، شربت و شام از مهمان‌های خود پذیرایی کنند.

جالب است بدانید که معمولا آقای داماد هزینه آرایشگاه، لباس حنابندون، حنا، هدایای شب حنابندان، تزیین وسایل حنابندان عروس را در این جشن برعهده دارد.

 

حتما بخوانید:  کارهای نمدی نوعروس +[کارهای نمدی برای جهیزیه] جدید 2020

 

فلسفه حنابندان چیست؟

فلسفه حنابندان چیست؟

یکی از فلسفه‌های جشن حنابندان این است که، حنا یکی ازنشانه‌های بهشتی است وا فراد بر این  باور و اعتقاد هستند که حنا زدن به کف دست در این مراسم باعث خوشبختی و ایجاد خیر و برکت در مراسم ازدواج عروس و داماد است. دلیل دیگر برگزاری این جشن که از رسومات بسیار قدیمی است، از زمان ایرانیان باستان شکل گرفته است. در آن روزها چون مهمان‌های عروس و داماد بسیار زیاد بودند، داماد قادر به دعوت همه مهمان‌ها به مجلس عروسی نبود. فلسفه حنابندان از اینجا آغاز شد که با گرفتن این جشن قبل ازعروسی، تعدادی ازمهمان‌ها که در جشن عروسی دعوت نبودند، در این مراسم دعوت می‌شدند تا جای هیچ گله و شکایتی نباشد. امروزه با تغیی رفرهنگ‌ها، مراسم حنابندان بین بسیاری از مردم جوامع کم رنگ شده ولی تعدادی ازشهرستان‌ها و روستاها به خصوص شهرهای جنوبی کشور، جشن حنابندان را جزو یکی از جشن‌های جدانشدنی قبل ازعروسی می‌دانند.

 

حتما بخوانید:  آموزش تزیین چمدان عروس و داماد جدید 2020

 

وسایل مورد نیازشب حنابندان

وسایل مورد نیازشب حنابندان

در شب حنابندان یک سری لوازم از جانب خانواده عروس برای داماد و یک سری لوازم از جانب خانواده داماد برای عروس خریداری می‌شود که در جشن حنابندان داماد، این هدایا به او داده می‌شود و خانواده داماد نیز به همراه حنا این لوازم را برای عروس می‌برند.

 

لیست وسایل حنابندان عروس

جشن حنابندان معمولا خشک و خالی نیست. این جشن به همراه لوازم و هدایای عروس و داماد برگزار می‌شود. این لوازم معمولا لوازمی است که برای شروع زندگی مشترک به آن احتیاج دارند. لباس و لوازم شخصی از اصلی‌ترین آیتم‌های لیست خرید حنابندان است.

  • روسری
  • شلوار
  • مانتو
  • چمدان
  • جانماز و چادر نماز
  • وسایل حمام
  • لوازم آرایشی
  • کیف
  • کفش
  • لباس زیر
  • شلوار و تیشرت راحتی

 

لیست لوازم حنابندان داماد

در این مراسم معمولا سر آقای داماد نیز بدون کلاه نمی‌ماند. هدایایی مشابه با لوازم عروس خانم، برای آقای داماد نیز تهیه می‌شود که لیست آن برای راهنمایی بهتر شما عزیزان در ادامه قرارداده شده است.

  • کت و شلوار
  • کفش رسمی
  • ست کمربند و کیف کروات
  • لباس زیر
  • ست حوله
  • لوازم آرایشی (ناخن گیر، افترشیو، ریش تراش، برس، ژل، تافت، مام)
  • لباس راحتی
  • پیراهن
  • وسایل حمام

 

برگزاری جشن حنابندان در چه شهرهایی رایج است؟

برگزاری جشن حنابندان در چه شهرهایی رایج است؟

همان‌طور که می‌دانید رسم برگزاری جشن حنابندان کمی کم‌رنگ شده است. اما هنوز در شهرهایی برگزار می‌شود. مراسم حنابندان در کرمانشاه، مراسم حنابندان در اصفهان، تهران، سروستان، بلوچستان، آذربایجان، کلاردشت، فش، شوشتر، اهواز، اردبیل و تبریز ازجمله شهرهایی است که هنوز برگزاری حنابندان در آن دیده می شود. رسم حنابندان بختیاری نیز از خاص‌ترین جشن‌های حنابندان است. در ادامه به بررسی دقیق‌تر آداب و رسوم برگزاری این جشن در چند شهر می‌پردازیم.

 

حتما بخوانید:  بهترین و جدیدترین ست لباس حنابندان عروس و داماد

 

رسم و رسوم برگزاری حنابندان در اصفهان

رسم و رسوم برگزاری حنابندان در اصفهان

مراسم حنابندان در اصفهان به این صورت است که یک شب قبل از جشن عروسی خانواده داماد حنا و تمام هدایا و لباس‌هایی که برای عروس تهیه کردند را کادو کرده و تزیین می‌کنند. سپس به همراه فامیل عروس و داماد، با زدن دف، شادی، رقص و پایکوبی به سمت خانه عروس می‌روند. در آنجا پذیرایی خوبی ازطرف خانواده عروس می‌شود. یکی از نزدیکان عروس حنا را روی دست عروس و داماد می‌گذارد و بقیه مهمانان نیز می‌توانند برای خوش یمنی حنا، آن را بر دست و پاهای خود بزنند و برای عروس و داماد آرزوی خوشبختی کنند.

 

 

رسم و رسوم برگزاری مراسم حنابندان در کرمانشاه

رسم و رسوم برگزاری مراسم حنابندان در کرمانشاه

کرمانشاه یکی ازشهرهای غربی کشورمان است. افرادی که در این شهر زندگی می‌کنند اکثرا کرد بوده‌اند و با توجه به دیرینه بودن فرهنگشان، آداب و رسوم خاص خودشان را دارند. در کرمانشاه رسم بر این است که مراسم یک روز قبل از عروسی برگزار شود و در آن روز خانواده داماد حنا را تزیین کرده، به همراه شیرینی ومیوه، قبل از برگزاری جشن به خانه عروس می‌برند، پس ازجمع شدن مهمان‌ها (اکثرا این مجالس زنانه است). عروس سبد حنا را به دست می‌گیرد و به تمامی مهمان‌ها تعارف می‌کند و هرشخصی که حنا برمی‌دارد، به عنوان هدیه مبلغی پول را داخل سبد می‌گذارد و در آخرعروس و داماد با حنا، اول اسم خودشان را کف دست دیگری می‌نویسند. آن‌ها دست‌هایشان را به همدیگرمی‌زنند  ودر آخر، مهمانان مجلس با رقص کردی شادی خود را به نمایش می‌گذارند.

 

رسم و رسوم برگزاری مراسم حنابندان در بختیاری ها

رسم و رسوم برگزاری مراسم حنابندان در بختیاری ها

رسم حنابندان بختیاری که اکثرا در قوم لر، عشایر و کوچ نشین رایج است، از جذاب‌ترین رسوم برگزاری این جشن است. حنابندان معمولا یک روز قبل از مراسم عروسی برگزار می‌شود. البته جالب است بدانید که تعداد روزهای عروسی نیز به موقعیت اقتصادی داماد بستگی دارد. شاید این مراسم هفت روز طول بکشد و هر روز با پذیرایی و شادی به پایان برسد. در عصر روز حنابندان، خواهران داماد به همراه زنان و اقوام داماد، با زدن دف، رقص و چوب بازی، حنا را به خانه عروس می‌برند و در شب که مراسم برگزارمی‌شود، اقوام داماد حنا خیس خورده را بر سر و دست عروس می‌کشند و خانواده عروس نیز، به همین شکل حنا را بر سر و دست داماد می‌کشند.

 

بیشتر بخوانید : انجام صفر تا صد تشریفات مجالس عروسی شما با بهترین کیفیت

حتما بخوانید:  همه چیز درباره مراسم حنابندان

 

اسم جشن حنابندان در شهرهای مختلف چیست؟

اسم جشن حنابندان در شهرهای مختلف چیست؟

شاید برای شما نیز جالب باشد که بدانید جشن حنابندان در شهرهای مختلف نام‌های گوناگونی دارد. نام‌های محلی مراسم حنابندان که با توجه به فرهنگ هر شهر، متفاوتی است شامل: حنابندان یا حنابندون، حینابنون، انیبندان، حنا گجه سی است.

 

حتما بخوانید:  لباس عروس قرمز [لباس عروس رنگ قرمز شیک و جدید]

 

مراسم حنابندان در چه کشورهایی برگزار می‌شود؟

مراسم حنابندان در چه کشورهایی برگزارمی‌شود؟

مراسم جشن حنابندان، جشنی است که در اکثر کشورهای سنتی مرسوم است. شاید برایتان جالب باشد که این مراسم در بسیاری از کشورها اروپایی، آسیای شرقی نیز وجود دارد. اما در تمامی این ملل با توجه به فرهنگ، رسم و رسوم برگزاری این جشن متفاوت است. مراسم حنابندان در ترکیه  از پر رنگ و لهاب‌ترین حنابندان‌هایی است که در کشورهای همسایه برگزار می‌شود. جشن حنابندان در کشورهایی مثل: هندوستان، پاکستان، بنگلادیش، افغانستان نیز برگزار می‌شود.

 

رسم و رسوم برگزاری مراسم حنابندان در ترکیه

رسم و رسوم برگزاری مراسم حنابندان در ترکیه

مراسم حنابندان در ترکیه به این گونه است که صبح روزعروسی، هنگامی که عروس از آرایشگاه به خانه پدری‌اش بازمی‌گردد خانواده داماد به همراه موسیقی زنده و با حضور فیلمبردار که به همراه آن‌ها از تک تک لحظات شیرین این جشن فیلم می‌گیرد،  عروس را تا منزل پدر همراهی می‌کنند. در آنجا نیز همچنان موسیقی زنده اجرا می‌شود تا عروس ازخانه خارج شود. ولی در جلوی درب منزل، پسربچه‌ای حضور دارد که پرچم کشور ترکیه را بر دست گرفته و اجازه خروج از منزل را نمی‌دهد. داماد با پرداخت مبلغی، عروس را از خانه پدری‌اش خارج می‌کند. آن‌ها با خواندن شعر حنابندان و آهنگ به صورت زنده ،برای عروس وداماد آرزوی سعادت می‌کنند و خانواده عروس با گریه دخترخود را راهی زندگی جدید می‌کنند.

 

حتما بخوانید: تزیین حنا برای حنابندان عروس 2020 [مدل لاکچری و با کلاس]

 

 

رسم و رسوم برگزاری مراسم حنابندان در ایران

رسم و رسوم برگزاری مراسم حنابندان در ایران

اعتقاد به برگزاری رسم و رسوم های خاص در هر گونه از جهان وجود دارد. بسیاری از افراد در ایران نیز اعتقاد دارند که باید جشن حنابندان برگزار شود. این جشن یکی از جشنهای سنتی است که در گذشته بیشتر رایج بوده است. این جشن با تزیین یک سینی حنا و خرید هدیه برای عروس انجام می‌شود. شاید جالب باشد که بدانید حنابندان با حضور مهمانان و حمل هدایا شروع می شود. بعد از شادی و رقص معمولا مرحله قراردادن حنا کف دست عروس و داماد شروع می‌شود. به ترتیب مهمانان این جشن نیز حنا را بر کف دست قرار میدهند. اگر بخواهید کمی مدرن تر عمل کنید، میتوانید یک فرد متخصص برای نقش حنا داشته باشید تا برای مهمانان نقش حنا بزند. به این ترتیب جشنی زیبا برگزار می‌گردد.

 

تشریفات جشن حنابندان

تشریفات جشن حنابندان

معمولا برای جشن حنابندان اقدامات مختلفی انجام میشود. پذیرایی در این مراسم موضوع مهمی است، اما باید به یاد داشته باشید که حنابندون جزییات زیادی دارد. پذیرایی از مهمانان، فراهم کردن مقدمات جشن، دیزاین فضا و المان های مهم در حنابندان کارهای دشوار و پر جزییاتی هستند. خوشبختانه افراد متخصص در این زمینه وجود دارند که میتوانند بار مسئولیت شما را سبک کنند. تشریفات کاژو با سابقه برگزاری جشن های مختلف، توانایی برگزاری جشن حنابندان به لوکس ترین شکل ممکن را دارد. به همین دلیل میتوانید صفر تا صد برگزاری جشن را به متخصصین کاژو بسپارید و از نحوه اجرا لذت ببرید.

 

خلاصه مطلب

حنابندان دلیلی‌ است برای برپایی شادی ورقص پیش از عروسی. این مجلس قبل از مراسم عروسی برگزار می‌شود و حنا گذاشتن عروس و داماد از آداب و رسوم این جشن است که در تمامی کشورها اجرا می‌شود. ایده زیبا برای جشن حنابندان، درست کردن یک هدیه کوچک با سلیقه خودتان، به عنوان گیفت حنابندان است. شما می‌تواند بهترین و خاطره انگیزترین یادگاری برای مهمانان‌تان را با سلیقه خودتان درست کنید.

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات مجالس
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید