ایده و خلاقیت

شب حجله یا حجله شب عروسی چیست؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۸ دقیقه تاریخ نگارش: ۱۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۳
تعداد رای‌دهندگان:
۳۲
۳.۳
دسته ها:

گذراندن شب حجله یا شب عروسی شیرین، خاطره ای همیشگی است که در ذهن عروس و داماد میماند. در این مقاله به جزییات شب حجله و وظایف عروس و داماد در شب عروسی پرداخته ایم.

استرس‌ها و نگرانی‌های زیادی از شروع زندگی مشترک و اولین شب زندگی مشترک بین دختر و پسرها وجود دارد. مواجهه با واقعیت و تجربه لذت‌های انسانی و زناشویی تجربه‌ای عجیب است که برای دختر و پسرهای دم بخت و در آستانه ازدواج پیچیدگی‌های خاص خودش را دارد. معمولا خانم‌ها نگرانی‌های بیشتری از چنین شبی دارند. شب حجله یا شب زفاف، اولین شبی است که به‌طور رسمی بعد از جشن عروسی، دختر و پسر در کنار هم شب را به صبح می‌رسانند و در بیشتر موارد اولین رابطه آن‌ها نیز می‌باشد. ضرورت شناخت از چنین شبی، استرس شما را تاحد زیادی کاهش می‌دهد. پس اگر در شرف ازدواج و تشکیل خانواده هستید، این مطلب را بادقت بخوانید.

شب حجله یا شب عروسی چیست؟ آداب شب حجله یا شب عروسی چیست؟ وظیفه مرد در شب عروسی چیست؟ وظیفه زن در شب عروسی چیست؟ در ادامه به بررسی پاسخ این سولاات می‌پردازیم.

پس تا پایان همراه ما باشید.

 

شب حجله یا شب عروسی چیست؟

شب حجله یا شب عروسی چیست؟

احتمالا شما نیز شب حجله را به نام شب زفاف می‌شناسید. زفاف کلمه‌ای با ریشه عربی است و به شبی اطلاق می‌شود که عروس را به خانه داماد می‌برند. شاید جالب باشد که بدانید معنی کلمه زفاف در لغتنامه دهخدا چنین توصیف شده است:

عروس به خانهٔ شوهر فرستادن. (تاج المصادر بیهقی) (دهار). فرستادن عروس به خانهٔ شوهر و عروس و داماد را همبستر کردن. (غیاث اللغات) (آنندراج). زف. (منتهی الارب) (ناظم الاطباء) (اقرب الموارد). عروس را به خانهٔ شوهر فرستادن. (فرهنگ فارسی معین)

در فرهنگ عرب به این شب، لیله الزفاف گفته می‌شود و ماهیت این شب در فرهنگ عرب و فرهنگ غرب، مشابه با همین شب حجله خودمان است. این شب شروع رابطه دختر و پسر محسوب می‌شود و با آداب و رسوم خاص خود برگزار می‌شود. شما به‌عنوان عروس یا داماد، باید درخصوص این شب اطلاعاتی داشته باشید و آمادگی خودتان را برای داشتن شبی زیبا و خاطره‌انگیز، بالا ببرید.

 

حتما بخوانید: همه چیز درباره آزمایشات قبل از ازدواج و مقدمات عقد محضری

 

آداب شب حجله یا شب عروسی چیست؟

آداب شب حجله یا شب عروسی چیست؟

در شب حجله، وقتی جشن برگزار شد و شادی و رقص و پایکوبی به‌طور کامل به همراه مهمانان انجام شد، جمعی از مهمانان درجه یک عروس و داماد را تا درب منزل همراهی می‌کنند. معمولا رسم بر این است که پدر داماد به همراه پدر عروس، عروس و داماد را در جلوی درب منزل، دست به دست می‌دهند و آرزوی داشتن زندگی شیرین و سراسر خوشبختی برای آن‌ها می‌کنند. بعد از این اقدام عروس و داماد پا به منزل می‌گذارند و شب حجله رسما آغاز می‌شود. در گذشته رسم بر این بود که داماد در همان شب اول عروسی، اقدام به رفع پرده بکارت عروس می‌نمود و به سنت، او را همسر خود می‌کرد. خانم‌های درجه یک داماد و یکی از اقوام نزدیک عروس پشت درب حجله می‌ماندند تا مدرک بکارت عروس که دستمالی خونی بود را پس از رابطه دریافت نموده و به خانم‌های فامیل داماد نشان دهند و پاکدامنی عروس را اثبات کنند. اما امروزه با افزایش سطح فرهنگ و تمدن، چنین رویدادی معمولا انجام نمی‌شود و ماجرا در همان مرحله دست به دست کردن تمام می‌شود.

 

حتما بخوانید: سوالات روانشناسی قبل از ازدواج (مهم‌ترین سوالات روانشناسی ازدواج)

 

وظیفه مرد در شب عروسی چیست؟

وظیفه مرد در شب عروسی چیست؟

قطعا برای داشتن شبی خاطره انگیز و شیرین، عروس و داماد هریک وظایفی نسبت به هم برعهده دارند که با انجام دادن آن، می‌توانند به خوبی و خوشی، شبی زیبا و آرام را درکنار هم داشته باشند. وظیفه داماد در شب حجله این است که نهایت تلاشش را برای برقراری آرامش و جلب اعتماد همسر، اعمال کند. درک شرایط روحی همسر و نگرانی‌های اولین رابطه جنسی، موجب صمیمیت و علاقه‌مندی عمیق‌تری در عروس خانم می‌شود و همین موضوع کوچک، از وظایف داماد در شب عروسی محسوب می‌شود. پس به‌عنوان داماد به شما توصیه می‌کنیم تا بدون اجبار و ایجاد تنش، همسرتان را به آرامش برسانید و از او سوال کنید که آمادگی برقراری چنین رابطه‌ای دارد یا خیر! بدیهی است که با گذراندن روزی پر هیجان و استرس، عروس خسته باشد و تمایلی به انجام چنین کاری نداشته باشد. در چینن شرایطی حتما با درک عمیق، همسرتان را حمایت کنید و این کار را به شب‌های دیگری موکول کنید. یادتان باشد که چنین رابطه‌ای خاطره‌انگیزترین بخش شروع زندگی مشترک‌تان است و باید به خوبی انجام شود.

اگر همسرتان برای برقراری رابطه جنسی مشکلی نداشت و موافقتش را برای انجام آن در شب حجله اعلام کرد، می‌توانید با فراهم کردن لوازم موردنیاز برای این‌کار، بهترین رابطه را داشته باشید. سعی کنید برای انجام چنین اقدامی، فشار روحی و جسمی که به همسرتان در اولین رابطه وارد می‌شود را درک کنید و به بهترین شکل او را حمایت کنید.

 

حتما بخوانید: بهترین هدیه داماد به عروس در شب عروسی چیست؟

 

وظیفه زن در شب عروسی یا شب حجله چیست؟

وظیفه زن در شب عروسی چیست؟

اگر شما عروس خانم این داستان باشید، باید وظایف‌تان را به‌خوبی بدانید تا بهترین شرایط را برای چنین شبی فراهم کنید. اطلاع از اموزش رابطه شب اول ازدواج و تحقیق در این خصوص به شما کمک می‌کند تا با آرامش بیشتری رابطه را مدیریت کنید. توصیه می‌کنیم که قبل از شب حجله، به پزشک زنان مراجعه کنید و از نوع پرده بکارت و آناتومی اندام جنسی‌تان مطلع شوید. با دانستن این جزییات می‌توانید همه چیز را به بهترین شکل ممکن انجام دهید. اگر پزشک توصیه کرد، می‌توانید از ژل‌های روان کننده برای کاهش درد اولین رابطه جنسی با همسرتان استفاده کنید و شب شیرینی برای او بسازید. سعی کنید، اگر به هر دلیلی نمی‌توانید این رابطه را در شب اول عروسی انجام دهید، با همسرتان در موردش صحبت کنید. به هیچ عنوان با تلخ کامی و ناراحتی چنین تقاضایی نکنید. سعی کنید با آرامش و محبت همسرتان را متوجه شرایط روحی و جسمی‌تان کنید و این رابطه را به بهترین شب برای زفاف موکول کنید.

 

حتما بخوانید: لوازم سفره عقد چیست و چرا چیده می شود؟

 

شب اول عروسی چقدر درد دارد ؟

شب اول عروسی چقدر درد دارد ؟

سوال رایجی که معمولا درخصوص شب اول ازدواج پرسیده می‌شود همین است که شب اول چقدر درد دارد؟ آیا خونریزی زیاد است؟ آیا اتفاقات بدی خواهد افتاد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که جای هیچ نگرانی نیست. معمولا خانم‌ها در اولین تجربه رابطه جنسی و دخول، دچار درد مقطعی می‌شوند که درصورت حمایت همسر و پیش نوازش‌های جنسی، این درد به کم‌ترین میزان خود می‌رسد. خونریزی در بعضی خانم‌ها وجود دارد و در بعضی دیگر خیر! پس برای تشخیص و پیش بینی این موضوع، بهتر است به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید. پزشک تمام شرایط را برای شما توضیح خواهد داد و با استفاده از همین توصیه‌ها، می‌توانید بهترین شب زفاف را بگذرانید.

 

خلاصه مطلب

متاسفانه افراد سودجو به‌دلیل سوالات متعددی که در زمینه شب حجله وجود دارد، پیج مشکلات شب اول عروسی و موارد این‌چنینی ایجاد کرده‌اند که محتوایی پر استرس و غیرواقعی به مخاطب ارائه می‌کنند و نگرانی عروس و دامادها را افزایش می‌دهند. پس سعی کنید به چنین اطلاعات بی اساسی جذب نشوید و خودتان تحقیق کنید.

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات مجالس
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله
S...
۴ دی ۱۴۰۰ - ۰۰:۳۸

عالییی و بی نظیر مث همیشه💪💪💪👌👌👌💫😎✨😌👊💜💜💜💜🎈✋

پاسخ
شانیپ
۲۴ دی ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۵

رسومات مسخره و ابلهانه که برای آدم های بد دل خوبه😅

کمی شرم و حیا هم خوبه

ممد
۲۴ دی ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۵
واقعا حق میگین😂 مسخره بازیا چیه
پاسخ
فاطمیه
۲۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۵

عااالی😀

پاسخ
فاطمه بهشتی
۱۶ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۱

😂😂اینا دیگه چیه

یه چیز دیگه به من گفته بودن

😂

میگم حتماً این اتفاق باید بیفته

.
۱۶ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۱
سلام چی گفته بودن
ناشناس
۱۶ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۱
مگه شما پیشنهادبهتری داری برای شب عملیات
پاسخ
یک بنده خدا به تو چه/:
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۳:۳۴

من میترسم،🥺😖💔

پاسخ
پژی ام
۱۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۷

واقعا که با خوندن این مقاله حالت تهوع گرفتم. شما هر وقت دلتون خواست عشقتون کشید رابطه جنسی بر قرار کنین اما با در نظر گرفتن بهداشت و سطح تحمل تون چون برخلاف سنت و عقاید یه عده دارید عمل میکنید که بازخورد اونا نباید براتون مهم باشه چیزی که بهش باید توجه کنید سلامت روان و جسمتونه که با اون رابطه به خطر نیفته. اعتماد به طرف مقابل هم تو پرانتز بذارید😂. شب زفاف و این چرتا یعنی چی؟ پرده و بکارت و پاکدامنی دیگه چه مزخرفیه؟ پس مرد پاکدامن از کجا معلوم میشه رابطه نداشته؟ لطفا این رسم و رسومات و حذف کنید که بدجور سمی ان

احد احدی
۱۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۷
البته این برای عروس و دامادهایی هست که پاک زندگی کردن و از هر نامحرم و نامردی دوری کردن تا خدا وسیله حلالش را فراهم کنه . نه برای دختر وپسرهای ولی که تا قبل ازدواج دل به صد نفر دادن و ۱۰۰ بار عملیات انجام دادن.
طنی
۱۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۷
ناموصن حقق مرد از کج معلوم میش پاکه؟🤣
پاسخ
باران
۱۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۱

خیلی عالی متشکرم 😙😙

پاسخ
مر فرزاده
۲۷ تیر ۱۴۰۱ - ۰۰:۱۹

سلام

خلیی عالیییییییی هست ممنون

پاسخ
mmlai
۷ مهر ۱۴۰۱ - ۰۰:۲۲

بگایی شد ک😂😂😂

پاسخ
mmlai
۷ مهر ۱۴۰۱ - ۰۰:۲۲

بگایی شد ک😂😂😂

پاسخ
ش ا ی ا ن
۲۷ مهر ۱۴۰۱ - ۲۲:۴۲

چقدر مسخره

پاسخ
ناشناس
۱۳ آبان ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۲

رسمای بی خود که چی شه

فقط شب اول بدبختا از خجالت آب میشن

عروس هم درد زیادی می‌کشه

پاسخ
ناشناس
۲۱ آبان ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۳

همشون سرحال شدن بخصوص عروس خانمها که مایع شادابی نوش جان کرده 😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

پاسخ
ناشناس
۲۱ آبان ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۳

همشون سرحال شدن بخصوص عروس خانمها که مایع شادابی نوش جان کرده 😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

پاسخ
یلدا
۲۴ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۰

گی گفته درد داره اوخخخخخخ

منتتت
۲۴ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۰
معلومه درد نداشتیااااا
محمد
۲۴ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۰
دردنداره به نظرسما؟
وفاااا
۲۴ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۰
فکر کنم خوشت اومد هااا دوس داری😉😉🤣
m
۲۴ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۰
هنوز که نذاشتم بزار بزارم تا زمینو شخم بزنی با دستات🤣🤣🤣🤣
پاسخ
سارینا داوری
۲۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۰

ارع دقیقا این دیگه چیه🥺🥺

پاسخ
یه بند خدا
۲۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۹

هعی روزگار

عجب رسمایی داشتن قدیما

فکر کن عروس تو اتاق داره آه میکشه فامیلای دوماد پشت در باشن 😐😂

جالبه😂😐

امیر فرجی
۲۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۹
اینطوری باشه که کلی سوژه میکنن
نیدا
۲۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۹
🤣🤣🤣
س.ش
۲۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۹
حققق
پاسخ
کسری
۲۱ دی ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۴

واقعا خنده داره امروزه همه استادن

پاسخ
عاچار فرانسه
۲۸ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۳

میگم یه ذره برم بیرون هوا بخورم

پاسخ
شاباش
۲۸ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۵

قرآن ها رو بزارید رو سرتون

الهی العفو

الهی العفو

خدایا خودت ظهور کن

پاسخ
بالا بالا بالا
۲۸ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۹

بالم منیم بالم ایزین ور سنین یانندا من قالم

پاسخ
یک بنده خدایی کنجکاو :/
۱ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۰:۵۳

ناموسن اینا چیه 😐

واقعن فکرشو کن عروس و دوماد تو اتاقن عملیات دارن بعد یه عده فضول پشت درن دارن به صدای آه کشیدن شون گوش میدن بعدش منتظر دستمال خونی میمونن که چی بشه مثلا اخه این فضولی به چه درد زندگی شون میخوره😂💔😐

ناموسن اینا چه مسخره بازیه ول کنین بابا 😑

پاسخ
یاسی
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۲۰:۴۰

مرسی عالی بود مثل همیشه

پاسخ
امین
۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۰

شب حجله یک رسم بسیار مزخرف می باشد .......

پاسخ
ی نفر
۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۰

ک چی بشع اون فضولا دسمال روببینن ک چی

هر وق دلشون خاص باهم رابطه داشته باشن

الان اگه هون بیاد دخدر پاک دامن میشه

پص چی جوری‌معلوم‌کنن ک مرد پاک دامنه!؟🤦🏻😐

پاسخ
بینام
۶ تیر ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۴

واقع

واقعااین دیگه چه. رسم اجیبی 😫😫😫😫 .

پاسخ
بنده خدا
۱۵ تیر ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۹

اینه دیگه چه رسم چرتیه پشت در میشینن خو اون زن و شوهر خو خجالت می کشن بیان بیرون خو همه پشت درن خو چه رسم چرتیه

پاسخ
۳۰ تیر ۱۴۰۲ - ۰۶:۵۹

اگه یکی تو دوران نامزدی کارشو کرده باشه تکلیفش چیه؟🤭🤭🤭بیخیال باوا بکشین بیرون از گذشته

پاسخ
۳۰ تیر ۱۴۰۲ - ۰۷:۰۴

شاید نتونن تا اون موقع تحمل کنن🤣🤣

پاسخ
ستی
۱۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۳

عجب سمایی پاره شدم انقدر خندیدم 😂😂😂بابا مثلا ک چی ابرو هرچی دختر و پسر بودو بردن ک

پاسخ
حنی
۲۱ آبان ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۲

زرشکککککککککککککککککککککک

پاسخ
ناشناس
۳۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۳

الان تنها جایی که پرده داره خونه مادربزرگامونه این حرفا مال قدیم بود

پاسخ
رض
۱۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۱

رسومات احمقانه از کجا اومده آخه بنی چی این کارا خریته

کدوم عروس دامادی همچین گوهی میخورن

عربا گوه زیاد میخورن به ما چه ربطی داره این فرهنگ گوه از عربای نادون اومده

پاسخ
...
۲۳ فروردین ۱۴۰۳ - ۲۳:۴۸

این دیگ چه سمیه پس پاکدامنیه مرد چطو معلوم میشه چه دلیلی داره بقیه ببینن

پاسخ
..🗿🚬
۲۷ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۳

تف😐

پاسخ
ماهان
۲۷ فروردین ۱۴۰۳ - ۲۱:۳۰

من مجردم ۳۶ سالمه دلم می خواد با یه دختری عروسی کنم

که شب عروسیم سالم باشد چون رسم ما این که پشت در

می ایستند و ببینید عروس پرده داره یا نه لطفا کمکم کنید

یه دختر خوب معرفی کنید اهل زندگی باشد راننده ماشین

سنگین هستم مال خودم سواری وخونه هم دارم

پاسخ
نظر خود را ثبت کنید